Gå til innhold

Gutteforeldre på ungdomsskolen som driver med victimblaming og bifaller seksuell trakassering av jenter

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Druid skrev (Akkurat nå):

Utfordringen er at man snakker rundt hverandre : Det er ekstreme forskjeller mellom situasjonsforståelsen i områder som 

og 

Det siste er uten tvil seksuell trakasering, og det er ingen grunnlag for å diskutere det, og det må tas tak i . 

I det første tilfellet er det mere uklart, fordi klær ER symboler, og hva du gir av signaler, betyr noe. Når du flørter,  må du forvente svar, og når du snakker åpent om sex, må du forvente at det tydeliggjør en interesse. 

Nå, her er problemet jeg får :

Når det presenteres slik, får jeg et inntrykk at dette kommer fra innvandrere.

Nordmenn generelt har ikke begrepsapparat for "dydig", "uskyldig" eller "dekke seg til" : vi har "flørting" eller "ignorering " og bevisthet om hvilken påkledning som signalisererer seksuell interesse, siden vi lever i et land der vi stort sett verdsetter tildekning uansett , og der status ved å slippe tildekking handler om vær.

Hvilket gir dette en kulturell dimensjon som krever opplæring ikke bare av barna men også de voksne foreldrene.(og da mener jeg begge foreldre. ) 

Signerer denne. I mange andre kulturer holdes menn og kvinner helt adskilt noe som gjør de unge mennene helt desperate og fiendtlig innstilt mot kvinner. Kvinner har mye lavere status, må dekkes til osv osv

OG sånn gangster rap hiphop kultur der kvinner er bitches and hoes. 
Møkkafolk møkkakultur.

Anonymkode: 00fd8...0f9

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg tenker at dette går under mobbing og at skolen har plikt til å gjøre noe. Er det ikke sånn at skolen faktisk gjør noe med mobbing nå til dags?

Anonymkode: 69414...1d7

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Allerede i barnehagen starter man med boka "jeg er meg, min meg" og "kroppen min eier jeg". Så alle burde vel klare å forstå at vi bestemmer over seg selv og hva vi ønsker å akseptere.

Anonymkode: 20d96...ab8

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres alvorlig ut.

Hva med å løfte saken i media og politisk?

Her foregår det en kultur langt utover normalen.

Og politi bør inviteres til foreldremøte for å forklare hva samtykke er. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Denne tråden bør deles på Facebook. 

Anonymkode: dae8e...3f7

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er forelder til tre gutter og nøyaktig null jenter. Ingen her sier at en jente som har gjort noe ugreit skal slippe unna konsekvensene, men fokuset fra din side blir helt feil når guttene er svært overrepresentert på trakassering- og voldtektsstatistikken. Skal man oppnå endring må man erkjenne at det er et gutteproblem, og det endres ikke av det faktum at det finnes noen få jenter som holder på på samme måte.

Anonymkode: 6e045...995

Bare et lite heads up, se på statistikken over domfellelser i Norge. Hint: vi har 4 små kvinnefengsler. En hel drøss store mannsfengsler. Kvinnelige domfelte utgjør en liten prosent totalt. Betyr det at kvinner er så mye mer lovlydige? Eller, betyr det at vi er listigere? Kanskje en kombinasjon, men nekter å tro at alle disse jentene er de nusselige dydsmønterne folk skal ha det til.

Har selv erfart unge gutter dømt til sedelighet og voldtekt mot egen kjæreste fordi foreldrene mislikte gutten og anmeldte forholdet. La oss si jenta er 15 og gutten er 17. BOM, gutten er domfelt kriminell og jenta som har samtykket går videre med livet sitt.

Selv om du syntes det var stas å bli tafsa på, synes ikke alle det. Både gutter og jenter skal lære seg å respektere andre, det inkluderer å ikke klå på og kommentere på andres kropper.

Anonymkode: dae8e...3f7

Jeg ble ikke tafsa på, var et lite troll. Men hadde venninner som ble de, de fniste og løp unna. Ingen av de ser ut til å ha tatt nevneverdig skade i ettertid.

Anonymkode: c333c...505

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Druid skrev (5 minutter siden):

Utfordringen er at man snakker rundt hverandre : Det er ekstreme forskjeller mellom situasjonsforståelsen i områder som 

og 

Det siste er uten tvil seksuell trakasering, og det er ingen grunnlag for å diskutere det, og det må tas tak i . 

I det første tilfellet er det mere uklart, fordi klær ER symboler, og hva du gir av signaler, betyr noe. Når du flørter,  må du forvente svar, og når du snakker åpent om sex, må du forvente at det tydeliggjør en interesse. 

Nå, her er problemet jeg får :

Når det presenteres slik, får jeg et inntrykk at dette kommer fra innvandrere.

Nordmenn generelt har ikke begrepsapparat for "dydig", "uskyldig" eller "dekke seg til" : vi har "flørting" eller "ignorering " og bevisthet om hvilken påkledning som signalisererer seksuell interesse, siden vi lever i et land der vi stort sett verdsetter tildekning uansett , og der status ved å slippe tildekking handler om vær.

Hvilket gir dette en kulturell dimensjon som krever opplæring ikke bare av barna men også de voksne foreldrene.(og da mener jeg begge foreldre. ) 

De er ikke bare "innvandrere" de er gjengvoldtektsmenn. De er undertrykkere av vestlige verdier.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Anmeld! 

mamma til en gutt (og jente her), og håper virkelig sønnen min hadde fått slengt en anmeldelse i ansiktet om han oppførte seg slik. 

10.klasse - da er de over den kriminelle lavalder. 

Anonymkode: 7b217...685

• Liker 9
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bare et lite heads up, se på statistikken over domfellelser i Norge. Hint: vi har 4 små kvinnefengsler. En hel drøss store mannsfengsler. Kvinnelige domfelte utgjør en liten prosent totalt. Betyr det at kvinner er så mye mer lovlydige? Eller, betyr det at vi er listigere? Kanskje en kombinasjon, men nekter å tro at alle disse jentene er de nusselige dydsmønterne folk skal ha det til.

Har selv erfart unge gutter dømt til sedelighet og voldtekt mot egen kjæreste fordi foreldrene mislikte gutten og anmeldte forholdet. La oss si jenta er 15 og gutten er 17. BOM, gutten er domfelt kriminell og jenta som har samtykket går videre med livet sitt.

Jeg ble ikke tafsa på, var et lite troll. Men hadde venninner som ble de, de fniste og løp unna. Ingen av de ser ut til å ha tatt nevneverdig skade i ettertid.

Konteksten er viktig her. Seksuell trakassering kan brukes som en måte å mobbe på. En måte å ydmyke, skremme og plage noen. Hvis du leser hva trådstarteren sier så er ikke jenta hennes ei populær jente

Her finner du en definisjonen på seksuell trakassering 

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsmiljo/trakassering/seksuell-trakassering/

Anonymkode: 69414...1d7

• Liker 5
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ufiltrert skrev (4 minutter siden):

De er ikke bare "innvandrere" de er gjengvoldtektsmenn. De er undertrykkere av vestlige verdier.

Blir mørkeredd av det der. Gruppevoldtekten av en 14 år gammel jente i Bergen. Der mennene var sånn 27,32 og 39 😭

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Han burde kanskje ikke ligget med et barn uten samtykkekompetanse da eller? :)) Loven er klokkeklar her.

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Signerer denne. I mange andre kulturer holdes menn og kvinner helt adskilt noe som gjør de unge mennene helt desperate og fiendtlig innstilt mot kvinner. Kvinner har mye lavere status, må dekkes til osv osv

Møkkafolk møkkakultur.

Nå du, dette skjedde på min skole uten en eneste ikke-vestlig innvandrer også. Og de som var verst var de norske.

Anonymkode: 6e045...995

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Blir mørkeredd av det der. Gruppevoldtekten av en 14 år gammel jente i Bergen. Der mennene var sånn 27,32 og 39 😭

Nye norge. Blir bare verre.

Jeg har sett dritten vokse som kreftbyller siden 90tallet

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er og litt enig med denne pappaen. 

Misforstå meg rett, jeg er 100% for at jenter skal kunne gå halvnakne rundt i det offentlige rom uten at de skal blir trakassert av den grunn. Når det er sagt så er det jo slik at alt man gjør medfører konsekvenser.  Når de er tenåringer så blir alt kommentert fra stygge klær til kviser og hår og det er uavhengig av kjønn. Om det er noen som er mer den ene veien eller den andre så registrerer man det. 

Min tenåring har og kommentert at han reagerer på at noen av jentene er overdrevent seksuelle når de henvender seg til han og han er fortsatt såpass ung at han er ikke helt der ennå så for han blir det helt fjernt. Vi har ikke noe behov for å ta dette med skolen for slikt må man nesten lære seg å håndtere. Vennegjengen snakker litt om disse jentene at de er så masete og at de bruker store mengder sminke og lite klær. I vennegjengen er det både gutter og jenter og alle reagerer på denne jentegjengen som er veldig utenom de andre, 

Vi har aldri hørt noe om en slik oppførsel fra gutter på ungdomsskolen som du ts beskriver i HI. Hos oss har det altså vært motsatt at noen at jentene nærmest overfaller guttene, på grensen til at det blir ubehagelig, spesielt for de som synes det er vanskelig å selv sette grenser. Min er flink til å gi beskjed om noe skjer så han ikke liker men vet en av guttemammaene måtte ta en prat med skolen på grunn av noen jenter som ikke ga gutten fred og han våget ikke å gi beskjed selv. Man skal være veldig OBS på at gutter og utsettes for mye seksuell trakassering som aldri kommer videre for det blir ikke tatt seriøst nok. Jenter er som regel og foran guttene når det kommer til utvikling så guttene henger litt bak og er ikke klar for alt det de får i fanget.

Når det kommer til jenter og bekledning så kommer man ikke bort fra at hvis man kler seg utfordrende så vil man tiltrekker seg en viss type mennesker og med det så kan ekkel oppførsel følge med, det unnskylder det ikke men sånn er det.

At jenter som kler seg normalt for en skolehverdag blir trakassert høres helt merkelig ut for meg. Hvor er skolen og lærere? At dette skjer i skoletiden er overhodet ikke greit, det er aldri ok men at de guttene oppfører seg slik på skolen synes jeg er helt horribelt. Jeg hadde tatt dette med skolen, foreldrene virker jo ikke helt oppegående og det som skjer på skolen skal tas hånd om på skolen.

Anonymkode: 002bb...b35

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Vi som faktisk har studert dette, vet at menn ofte er overrepresentert både på forbryter- og offersiden. De fleste drapsofrene, for eksempel, er menn. De fleste drapsmenn er også menn. Drap har oppklaringsprosent på rundt 95 % i Norge, så her kommer du ikke unna med at "vi er listigere og ikke blir oppdaget". Menn er også sterkt overrepresentert i saker om alvorlig vold. Disse sakene har også veldig høy oppklaringsprosent.

Fnising er også en velkjent forsvarsreaksjon. Det at de ikke gråt, betyr ikke at de likte det eller syntes det var innenfor.

Anonymkode: 6220b...e79

• Liker 16
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er mor til en tenåringsjente og har nok ikke i like sterk grad tenkt det samme, men jeg synes faktisk at pappaen har et poeng. 

I min datters klasse er det noen jenter som tar så mye risiko at det kommer til å gå galt. De drikker seg snydens på fest, de sender utfordrende bilder av seg selv, og har generelt nokså seksualisert atferd. Litt sånn influenser-aktig. 

Jeg tenker man må kunne snakke om jentene også uten at det er victimblaming. Jeg unnskylder absolutt ikke guttene, men det blir gråsoner her som er vanskelig for alle parter. 

Jeg snakker med min jente om å ta gode valg og at jenter har et ansvar for å passe på andre jenter. Og der synes jeg mange av de andre jenteforeldrene unnlater sitt ansvar. Det er enkelt å skylde 100% på guttene 

Anonymkode: 9a4b8...ef0

Herregud. Og hvem er det jentene skal passe seg for? Og jo, du unnskylder guttene. 

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Har bare lest HI, men altså.. da jeg gikk på ungdomsskolen tidlig 2000-tall var det da helt vanlig at guttene kunne finne på å klype jentene på rumpa eller «tilfeldigvis» komme borti en pupp. Dette var jo den gangen bare litt artig flørting og erting.

De skal jo utforske alle disse temaene med flørt, seksualitet og det annet kjønn på den alderen.

Har virkelig krenkekulturen nådd ungdomsskolen også? Helt ærlig synes jeg det er litt trist om ikke det skal være lov å flørte og leke og erte litt i den alderen.

Og, dersom jentene sender utfordrende bilder i tillegg, ja, da har de faktisk lagt opp til å få kommentarer på det.

Hilsen mamma til både gutt og jente.

😳»Krenkekultur»? Flørting å ta på en pupp? Seriøst?!

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Møkkafolk møkkakultur.

Vanlige normale nordmenn- gutter og menn - er faktisk et mye større problem enn innvandrere. De har få som gidder å korrigere dem også. 

Anonymkode: be7e9...355

• Liker 16
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Og jeg vedder på at dommerne i rettssaken tillot bevisførsel av offerets seksuelle vandel, noe som ofte er et "must" i slike rettssaker.

Du blir nok enda mer mørkeredd av å lese dette fra en norsk domstol: https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/voldtekt-frifunnet-frifunnet-for-massevoldtekt-i-oslo/13090885/

Sitat fra rettens ord: «Retten feller ingen moralsk dom over kvinnen, men konstaterer at hun i beruset tilstand ikke er fremmed for å kunne ha sex med menn hun ikke kjenner godt». 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg er, som flere, enige i at gutter som oftest har hovedansvaret. Det betyr ikke at jenter bør eller skal fritas for å tenke selv! På generelt grunnlag, altså, ikke nødvendigvis i ts' situasjon. Men jenter vet at gutter ser på dem, jenter vet at gutter ønsker sex, jenter vet at gutter kan tafse og ta på jenter. Så HVORFOR skal man da kle seg og sminke seg som ei Barbie-dukke, bare fordi man KAN? Man KAN også tenke selv, og prøve unngå at man skal bli seksualisert mer enn nødvendig. Man KAN gå i bikini i storbyen, men da regner jeg med at de fleste skjønner at man kommer til å få blikk, kommentarer og tilogmed klaps på baken. Derfor går de færreste med bikini i offentlighet, for å unngå det.

Anonymkode: 2bd20...09d

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Herregud. Og hvem er det jentene skal passe seg for? Og jo, du unnskylder guttene. 

😳»Krenkekultur»? Flørting å ta på en pupp? Seriøst?!

Vanlige normale nordmenn- gutter og menn - er faktisk et mye større problem enn innvandrere. De har få som gidder å korrigere dem også. 

Anonymkode: be7e9...355

Dette. Jeg kjenner to stykker innenfor mitt fagområde, som er voksne (litt under 50), suksessfulle, etnisk norske menn. Som slenger med utrolig kvinnehatende kommentarer overalt, blant annet på Facebook. Og like voksne, suksessfulle kompiser støtter dem i kommentarene. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er, som flere, enige i at gutter som oftest har hovedansvaret. Det betyr ikke at jenter bør eller skal fritas for å tenke selv! På generelt grunnlag, altså, ikke nødvendigvis i ts' situasjon. Men jenter vet at gutter ser på dem, jenter vet at gutter ønsker sex, jenter vet at gutter kan tafse og ta på jenter. Så HVORFOR skal man da kle seg og sminke seg som ei Barbie-dukke, bare fordi man KAN? Man KAN også tenke selv, og prøve unngå at man skal bli seksualisert mer enn nødvendig. Man KAN gå i bikini i storbyen, men da regner jeg med at de fleste skjønner at man kommer til å få blikk, kommentarer og tilogmed klaps på baken. Derfor går de færreste med bikini i offentlighet, for å unngå det.

Gi deg!

Anonymkode: a9713...a90

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skal man da se stygg ut bare for å ikke friste guttene? Jeg var et stygt barn. Ble mobbet for utseendet mitt, fortalt at ingen menn i hele verden ville ta i meg. Gikk med hettegenser, hadde problem med fett hår og kviser, hadde ingen former. Likevel ble jeg tafset på og voldtatt. Og nei, ingen i klassen til min datter går i bikini i klasserommet. De fleste har på seg jeans, genser og joggesko. Veldig "sexy", eller?

• Liker 16
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...