Gå til innhold

Gutteforeldre på ungdomsskolen som driver med victimblaming og bifaller seksuell trakassering av jenter

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har bare lest HI, men altså.. da jeg gikk på ungdomsskolen tidlig 2000-tall var det da helt vanlig at guttene kunne finne på å klype jentene på rumpa eller «tilfeldigvis» komme borti en pupp. Dette var jo den gangen bare litt artig flørting og erting.

De skal jo utforske alle disse temaene med flørt, seksualitet og det annet kjønn på den alderen.

Har virkelig krenkekulturen nådd ungdomsskolen også? Helt ærlig synes jeg det er litt trist om ikke det skal være lov å flørte og leke og erte litt i den alderen.

Og, dersom jentene sender utfordrende bilder i tillegg, ja, da har de faktisk lagt opp til å få kommentarer på det.

Hilsen mamma til både gutt og jente.

Anonymkode: c333c...505

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Joda, de får beskjed om å ikke teakassere , om å stoppe om jenten ikke vil, om oppførsel , ikke gå alene. Tydelig at du bare skal ta guttene og ikke ilegge begge kjønn ansvar, skummelt i grunn

Anonymkode: 11a39...64c

Ikke akkurat. Har din gutt noen gang fått råd om å ikke drikke? EN eneste gang? Mine gutter har ikke fått det på skolen. Å gi beskjed om å "ikke trakassere" uten å forklare hva trakassering består i, er også ganske idiotisk. En kompis av eldstesønnen min mente at man ikke kunne trakassere jenter som så sexy ut. De ba jo om det ved å se slik ut.

Anonymkode: 6220b...e79

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så har vi noe som heter statistikk. Og statistikken viser at gutter er sterkt overrepresentert i saker om voldtekt og trakassering. Blant annet fordi guttene er mye sterkere enn jentene, og har mindre impulskontroll grunnet testosteron.

Så da kan jentene bare få fortsette altså for det er selvsagt greit de gjør sånne ting, blir skremt jeg men nå trekker jeg meg ut av tråden for her skal jentene få lov å holde på som de vil og guttene har ansvaret uansett. Tydelig at det er jente foreldre som forsvarer 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så da kan jentene bare få fortsette altså for det er selvsagt greit de gjør sånne ting, blir skremt jeg men nå trekker jeg meg ut av tråden for her skal jentene få lov å holde på som de vil og guttene har ansvaret uansett. Tydelig at det er jente foreldre som forsvarer 

Jeg har aldri sagt at de skal få fortsette. Men i klassen til min datter er det et problem med at gutter trakasserer jenter. Hun går i idrettsklasse. Du kan tenke deg selv hvor sterke er gutter som driver semiprofesjonelt med idrett. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Håper du tok skjermbilde for det bør tas videre med skolen at fedre i klassen holder på sånn.

Synd å se at det fortsatt er sånn og at til og med kvinner mener at det ikke er greit at ungdommer ombestemmer seg hvis de har «lagt opp til at noe skal skje». 

Anonymkode: e74be...d14

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har bare lest HI, men altså.. da jeg gikk på ungdomsskolen tidlig 2000-tall var det da helt vanlig at guttene kunne finne på å klype jentene på rumpa eller «tilfeldigvis» komme borti en pupp. Dette var jo den gangen bare litt artig flørting og erting.

De skal jo utforske alle disse temaene med flørt, seksualitet og det annet kjønn på den alderen.

Har virkelig krenkekulturen nådd ungdomsskolen også? Helt ærlig synes jeg det er litt trist om ikke det skal være lov å flørte og leke og erte litt i den alderen.

Og, dersom jentene sender utfordrende bilder i tillegg, ja, da har de faktisk lagt opp til å få kommentarer på det.

Å bli tatt på pupp og rompe er ikke flørting eller erting.

At man ikke vil bli seksualisert har ingen ting med krenkelultur å gjøre..

• Liker 15
  • Nyttig 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis guttene prøver å dra ei jente innpå do uten hennes samtykke er det faktisk veldig alvorlig. Hva kunne vel skjedd inne på den doen hvis jenta ikke hadde klart å forsvare seg. Miljøet på denne skolen må taes hardt ned på før det skjer et overgrep. 

Anonymkode: 20d96...ab8

• Liker 10
  • Nyttig 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er din opplevelse, og det er fint at du ikke opplevde det som mer problematisk. For min del har hendelsene med seksuell trakassering på ungdomsskolen og delvis vgs preget meg såpass at jeg har slitt med å stole på menn og deres hensikter helt inn i voksen alder. Det handler ikke om at jeg ble krenket, og som jeg skrev i emnet tidligere tenkte jeg at det var normalt fordi ingen sa noe på det, men det fikk jaggu konsekvenser for meg i ettertid.

Anonymkode: 6e045...995

• Liker 11
  • Hjerte 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis guttene prøver å dra ei jente innpå do uten hennes samtykke er det faktisk veldig alvorlig. Hva kunne vel skjedd inne på den doen hvis jenta ikke hadde klart å forsvare seg. Miljøet på denne skolen må taes hardt ned på før det skjer et overgrep. 

Slåes hardt ned på mener jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Dette. Jeg er gift med en herlig mann. Vi har mye sex, og jeg sier nesten aldri nei. Men det har skjedd noen få ganger at jeg ba ham avslutte midt i akten, fordi jeg fikk vondt, ble kvalm (dette var under graviditet) eller noe annet som gjorde at jeg ikke ønsket å fortsette. Selvfølgelig trakk han seg ut med en gang og stoppet. Jeg trodde dette var normalt!!!

Normalt for oss andre. Ikke normalt for vanlige folk. Veldig mye "meg meg meg"

-bare litt til, nesten der

-det gjør ikke såååå vondt

-neeeeeida

Finnes det noe mer egoistiskt enn sånne søpplemenn?

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ikke i Norge. I Norge ender kun 1 prosent av voldtekter med domfellelse.

Det er litt enkelt forklart. Ni av ti anmelder ikke. 

Om jeg tenker tilbake på min ungdom skjedde det mange ting som der og da opplevdes litt "rart", eller man var for full og husker ikke helt, eller husker vagt, både at noen har gjort ting jeg kanskje ikke var superivrig på, men også at jeg har gjort ting han kanskje ikke hadde tenkt. For de guttene i dag der sånt skjer og jenta faktisk anmelder kan det ha ekstremt store konsekvenser. Hva er ulempen med å passe på at guttene vet at det er viktig med samtykke? Ikke drikke seg for full, ikke gjøre ting man ikke er helt sikker på at er ok for begge? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfordringen er at man snakker rundt hverandre : Det er ekstreme forskjeller mellom situasjonsforståelsen i områder som 

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

jenter som går med bestemte klær, som flørter med gutter, som snakker åpent om sex,

og 

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Min datter er en skikkelig "nerd", med ditto stil og oppførsel. Det samme er venninnene hennes. Samtlige har opplevd å bli klasket på rompa, tatt rundt puppene, hørt skikkelige drøye kommentarer. Min datter har blitt forsøkt dratt inn på en guttedo av to medelever. Heldigvis driver hun med kampsport, så disse to var ingen match.

Det siste er uten tvil seksuell trakasering, og det er ingen grunnlag for å diskutere det, og det må tas tak i . 

I det første tilfellet er det mere uklart, fordi klær ER symboler, og hva du gir av signaler, betyr noe. Når du flørter,  må du forvente svar, og når du snakker åpent om sex, må du forvente at det tydeliggjør en interesse. 

Nå, her er problemet jeg får :

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

At jentene ikke er like uskyldige og dydige som de var tidligere, at de går kledd sånn og slik ... At de bør dekke seg mer til for å ikke provosere guttene, og så videre.

Når det presenteres slik, får jeg et inntrykk at dette kommer fra innvandrere.

Nordmenn generelt har ikke begrepsapparat for "dydig", "uskyldig" eller "dekke seg til" : vi har "flørting" eller "ignorering " og bevisthet om hvilken påkledning som signalisererer seksuell interesse, siden vi lever i et land der vi stort sett verdsetter tildekning uansett , og der status ved å slippe tildekking handler om vær.

Hvilket gir dette en kulturell dimensjon som krever opplæring ikke bare av barna men også de voksne foreldrene.(og da mener jeg begge foreldre. ) 

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Min datter går i 10. klasse. I lang tid, allerede fra starten av 8., har de hatt problemer med seksuell trakassering, ganske utstrakt sådan. Det har blitt tatt opp i flere møter, til ingen nytte. I går skrev en av guttepappaene på felles chat at han er lei heksejakten på guttene, og at jentene må gå inn i seg selv og se om de ikke legger opp til slik oppførsel fra guttenes side. At jentene ikke er like uskyldige og dydige som de var tidligere, at de går kledd sånn og slik, snakker om det og det, flørter. At de bør dekke seg mer til for å ikke provosere guttene, og så videre. Flere guttepappaer stemte i.

Så her har vi den virkelige roten til trakasseringen - pappaene er av samme ulla. De synes det er greit å trakassere jenter som går med bestemte klær, som flørter med gutter, som snakker åpent om sex, som banner, og så videre. Problemet forsvinner aldri når voksne menn er like grisete som sønnene deres.

For øvrig forstår jeg ikke hva de snakker om. Min datter er en skikkelig "nerd", med ditto stil og oppførsel. Det samme er venninnene hennes. Samtlige har opplevd å bli klasket på rompa, tatt rundt puppene, hørt skikkelige drøye kommentarer. Min datter har blitt forsøkt dratt inn på en guttedo av to medelever. Heldigvis driver hun med kampsport, så disse to var ingen match. Men altså, er det ingenting å gjøre når foreldrene forsvarer oppførselen?

Fæl lesning, virker som situasjonen i skolen bare blir verre og verre. Lurer på hva det kommer av gitt?🙄 Min unge søster fortalte hvordan de som små barn ropte eks hore homse etter én annen. Horribelt. 
Det er jo 1000%gutta, jenter som skriker mannehore etter gutter? prøver å dra de in på toalettet? eller å ta de på rumpa eller tissen. I dont think so.

Anonymkode: 00fd8...0f9

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er forelder til tre gutter og nøyaktig null jenter. Ingen her sier at en jente som har gjort noe ugreit skal slippe unna konsekvensene, men fokuset fra din side blir helt feil når guttene er svært overrepresentert på trakassering- og voldtektsstatistikken. Skal man oppnå endring må man erkjenne at det er et gutteproblem, og det endres ikke av det faktum at det finnes noen få jenter som holder på på samme måte.

Anonymkode: 6e045...995

• Liker 22
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Selv om du syntes det var stas å bli tafsa på, synes ikke alle det. Både gutter og jenter skal lære seg å respektere andre, det inkluderer å ikke klå på og kommentere på andres kropper.

Anonymkode: dae8e...3f7

• Liker 15
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Guttemamma her, dog veldig små. Hvis pappan her i huset oppførste seg sånn i en chat hadde jeg jaget han med en kjepp. 

Vi er enige om å virkelig gjøre vårt beste for at våre gutter behandler andre mennesker med respekt og ikke går over grensen til trakassering osv. Vil ikke at de skal ha slike holdninger, ikke havne i trøbbel, og ikke på noen måter skade noen. Et kinderegg av ønsker og håp der, men et grunnlag hverfall. 

Anonymkode: 421d1...b6a

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Druid skrev (2 minutter siden):

Utfordringen er at man snakker rundt hverandre : Det er ekstreme forskjeller mellom situasjonsforståelsen i områder som 

og 

Det siste er uten tvil seksuell trakasering, og det er ingen grunnlag for å diskutere det, og det må tas tak i . 

I det første tilfellet er det mere uklart, fordi klær ER symboler, og hva du gir av signaler, betyr noe. Når du flørter,  må du forvente svar, og når du snakker åpent om sex, må du forvente at det tydeliggjør en interesse. 

Nå, her er problemet jeg får :

Når det presenteres slik, får jeg et inntrykk at dette kommer fra innvandrere.

Nordmenn generelt har ikke begrepsapparat for "dydig", "uskyldig" eller "dekke seg til" : vi har "flørting" eller "ignorering " og bevisthet om hvilken påkledning som signalisererer seksuell interesse, siden vi lever i et land der vi stort sett verdsetter tildekning uansett , og der status ved å slippe tildekking handler om vær.

Hvilket gir dette en kulturell dimensjon som krever opplæring ikke bare av barna men også de voksne foreldrene.(og da mener jeg begge foreldre. ) 

Dessverre, kun norske foreldre i denne klassen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg gikk på ungdomsskolen rundt 2010. Gutta drev på sånn da også. 

Jeg var forøvrig ikke en som gikk "utfordrende" kledd ut, men ble fortsatt tatt på. Også hos oss var det mye av typen 'men gutter er gutter'. Derfor begynte jeg å slå. Tok en gutt på meg, fikk han en knyttneve rett i fleisen. Var en gutt som tok meg i skrittet, så jeg kneet han i ballene.  

Gud for et rabalder det ble.. JEG var jo voldelig. JEG kunne da ikke slå 'bare fordi'. Hjalp ikke at jeg hadde,sagt ifra,i over et år at jeg var lei av å få kroppen min innvadert av vandrende hender. Så da begynte jeg å ta på guttene da.. 'klø' de litt på ballene. Ta godt tak i rumpa deres når de gikk forbi. Dere vet, gjorde mot de som de gjorde mot meg. Var visst galt det også... JEG fikk konsekvensene. 

Men jeg ga meg ikke, og til slutt ble guttene så lei av å bli 'seksuelt trakassert' og jeg ble 'hun bitchen'. Jeg er veldig fornøyd med den.  

Anonymkode: d5b55...d35

• Liker 16
  • Hjerte 9
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe koselig å lese om dette ☹️

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...