Gå til innhold

Gutteforeldre på ungdomsskolen som driver med victimblaming og bifaller seksuell trakassering av jenter

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er ikke uvanlig at gutter later som de ikke bryr seg eller tuller det vekk hvis de blir utsatt for ubehagelige hendelser over tid og ikke føler seg lyttet til eller opplever seg som underlegne og uten sjans til å endre maktforholdene.

Anonymkode: 4de08...9a5

Jeg har førstehånds erfaring med å være liten gutt, å være stor gutt og å ha en sønn. Jeg har aldri noensinne opplevd at en liten gutt som er redd og fysisk krenket av et menneske som er dobbelt så tung kniser.

Sitat

Det er derfor ingen vits i å henge seg opp i jenteknising.

Det er det absolutt. Hvis gutten min begynner å knise når større gutter gir ham juling så vil jeg ta det opp med ham. Hvis ikke du gjør det samme med datteren din så er det dypt problematisk.

Sitat

Du viser sterk forståelse for at man kan trakassere andre fordi du leser det ut fra din egen situasjon.

For gutter mener du visstnok at disse grenseovergangene er flytende (de er unge og forstår ikke), mens for de unge jentene skal det visst være klart og greit og enkelt å sette ned foten.

Jeg har tydelig avklart mitt syn her, sakset fra de siste par sidene:

Gutter som tråkker over grenser skal definitivt få tilbakemelding på det

voksne må være forbilder, sette grenser og gi konsekvenser i den alderen.

vi bør forvente av jentene at de setter grenser for seg selv, og at vi bør forvente av guttene at de respekterer andres grenser.

derfor må vi ha trygge voksne rundt dem som veileder dem og setter grenser.

vi fedre må prøve å være gode menn som de kan lære av. Fordi det er mer effektivt å gå foran med et godt eksempel enn å komme med formaninger.  Gode,maskuline verdier bør være å respektere andres integritetog å ikke bruke fysisk overlegenhet annet enn i nødsfall.

Sitat

Du skal få holde på i fred uten meg, siden du uten min hjelp demonstrerer hvorfor dette fokuset ser teit ut.

Ok, har du ombestemt deg nå?

Anonymkode: 9b3b5...b14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 24.2.2025 den 9.33):

Jeg har førstehånds erfaring med å være liten gutt, å være stor gutt og å ha en sønn. Jeg har aldri noensinne opplevd at en liten gutt som er redd og fysisk krenket av et menneske som er dobbelt så tung kniser.

Det er det absolutt. Hvis gutten min begynner å knise når større gutter gir ham juling så vil jeg ta det opp med ham. Hvis ikke du gjør det samme med datteren din så er det dypt problematisk.

Jeg har tydelig avklart mitt syn her, sakset fra de siste par sidene:

Gutter som tråkker over grenser skal definitivt få tilbakemelding på det

voksne må være forbilder, sette grenser og gi konsekvenser i den alderen.

vi bør forvente av jentene at de setter grenser for seg selv, og at vi bør forvente av guttene at de respekterer andres grenser.

derfor må vi ha trygge voksne rundt dem som veileder dem og setter grenser.

vi fedre må prøve å være gode menn som de kan lære av. Fordi det er mer effektivt å gå foran med et godt eksempel enn å komme med formaninger.  Gode,maskuline verdier bør være å respektere andres integritetog å ikke bruke fysisk overlegenhet annet enn i nødsfall.

Ok, har du ombestemt deg nå?

Fint du mener dette. Fedrene det handler om i hi derimot syns ikke de behøver å lære gutta slike verdier. Jentene må bare kle seg mindre utfordrende. Da løser alt seg visst.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maleficenta skrev (2 timer siden):

Fint du mener dette. Fedrene det handler om i hi derimot syns ikke de behøver å lære gutta slike verdier. Jentene må bare kle seg mindre utfordrende. Da løser alt seg visst.

Når 9a5 så tydelig kan feiltolke meg så er kanskje spørsmålet om TS kan tenkes å feiltolke guttefedrene på samme måte? Jeg sier ikke at hun gjør det, men dette er tydeligvis spørsmål som lett får fram fronter.

Jeg vil uansett anbefale alle andre å jobbe for å få på plass gode miljø mellom foreldrene i klassen - lenge før problemene begynner. Og der er fedre (til gutter og jenter) erfaringsmessig langt dårligere enn mødre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...