Gå til innhold

Gutteforeldre på ungdomsskolen som driver med victimblaming og bifaller seksuell trakassering av jenter

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.2.2025 den 11.50):

"Selv om du syntes det var stas å bli tafsa på, synes ikke alle det. Både gutter og jenter skal lære seg å respektere andre, det inkluderer å ikke klå på og kommentere på andres kropper. "

Jeg ble ikke tafsa på, var et lite troll. Men hadde venninner som ble de, de fniste og løp unna. Ingen av de ser ut til å ha tatt nevneverdig skade i ettertid.

Anonymkode: c333c...505

"Du syntes det var stas å bli tafsa på"
Det høres ikke bra ut omvendt engang 🙄 "Sier du ikke A, sier du Å !"
Ingen mellomting. Typisk kvinneretorikk ass, hilsen kvinne.

Argumentet hennes er riktig, men utelukker at livet er organisk og ofte foregår veldig bak ryggen på mamma.
Det skjedde meg og flere, sannsynligvis de fleste her inne også. Vi i hvert fall, deltok direkte og indirekte, som trollunger, og som ungdom.  "Objektive sannheter" gror som ugress her inne.

Anonymkode: 1cf98...613

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Ardwinna skrev (3 minutter siden):

Jeg tror kanskje kvinner er mer sårbare når de blir tafset på av menn, fordi menn er fysisk overlegne. Sjansen for å bli angrepet og/eller voldtatt av en mann når man er kvinne er tross alt mye større enn at en mann blir angrepet og/eller voldtatt av en kvinne. Og hvis det skjer, er det jo gjerne den største og sterkeste som vinner, og det er som oftest mannen. Derfor tror jeg det er forskjell på hvordan kvinner og menn generelt reagerer på å bli tatt på av andre mennesker.

Sitatene du viser til var ikke ment som beskyldninger om at du har skrevet eller ment dette, så er ikke enig i at det er stråmenn. Jeg var nok bare litt uklar og i overkant generell når jeg skrev det.

Vi diskuterer litt av hvert her i tråden, både barn, unge og voksne. At det er vanskelig å bare la være å handle på instinkt gjelder både barn, unge og voksne. Argumentet mitt om at det er for enkelt å be noen om å ikke reagere sånn neste gang, står dermed fremdeles. Det har en tendens til å ikke bli stort enklere som voksen heller. Noen gror på seg mer guts og selvtillit, og da klarer de å si ifra, fordi de ikke stivner til og går i automodus (instinkt). Men det er også en del voksne som alltid ender opp med å reagere på instinkt, uansett hvor mye de vet at det ikke er bra og at det ikke nytter.

Jeg er enig med deg, men mener det ikke bare handler om fysisk størrelsesforskjell. Hva man selv tåler er ikke noe argument for hva andre skal tåle. Det handler også om å ha respekt for andre.

Det er ikke respektfullt å skulle insistere på at andre bør tåle noe fordi andre eller jeg tåler det. Vi mennesker har ulike grenser, og ethvert menneske som får sin egen grense overskredet, reagerer med å oppleve ubehag. Gjentatte overskridelser av disse grensene når man har sagt ifra er det virkelige tegnet på at andre ikke respekterer en som  menneske.

På min tidligere jobb, slo de hverandre på rumpa som en interngreie. Det gjorde de med meg også, som ganske ny. Jeg er voksen og sa ifra, og de respekterte det, fortsette å slå hverandre på rumpa og gjorde det ikke med meg. De hadde selvfølgelig sine egne grenser og reagerte på ting jeg ikke ville ha reagert på.

Å respektere det er å ha respekt for andre.

Anonymkode: 4de08...9a5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.2.2025 den 21.34):

For å være helt ærlig så tror jeg at vi menn er oppdratt til at vi ikke er offer. Om vi har satt oss i en offerrolle så har vi ikke fått noe gratis. Tvert imot så har voksne bedt oss om å ta oss sammen og jenter har avskrevet oss som patetisk.

Det til forskjell fra kvinner. Uten at jeg dermed sier at måten menn blir sosialisert på er bedre eller verre enn måten kvinner blir sosialisert på i så måte.

Hvorvidt det at noen stryker deg på låret er en traumatisk opplevelse som endrer livet ditt eller noe trivielt er i alle fall delvis avhengig av kontekst, kultur og forventninger. Det er interessant å tenke på at det å lage robuste barn kanskje også innebærer å lære dem at vi kan si «nei» til uønsket berøring men at alle krenkelser gir ikke ptsd.

Anonymkode: 9b3b5...b14

Både jenter og gutter blir oppdratt i offerroller. Jenter blir direkte eller indirekte fortalt at de er svake og må passe seg for guttene, ved å kle seg riktig og te seg riktig. Gutter blir fortalt at de er fulle av hormoner som gjør at når de kommer i puberteten klarer de ikke styre lystene sine. "Gutter er gutter", og når gutter blir fristet av jenter som kler seg feil eller ter seg feil, så har de null kontroll, fordi de er gutter.

Det er forøvrig ingen her som har påstått at alle krenkelser gir ptsd.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ardwinna skrev (8 minutter siden):

Jeg tror kanskje kvinner er mer sårbare når de blir tafset på av menn, fordi menn er fysisk overlegne. Sjansen for å bli angrepet og/eller voldtatt av en mann når man er kvinne er tross alt mye større enn at en mann blir angrepet og/eller voldtatt av en kvinne. Og hvis det skjer, er det jo gjerne den største og sterkeste som vinner, og det er som oftest mannen. Derfor tror jeg det er forskjell på hvordan kvinner og menn generelt reagerer på å bli tatt på av andre mennesker.

Sitatene du viser til var ikke ment som beskyldninger om at du har skrevet eller ment dette, så er ikke enig i at det er stråmenn. Jeg var nok bare litt uklar og i overkant generell når jeg skrev det.

Vi diskuterer litt av hvert her i tråden, både barn, unge og voksne. At det er vanskelig å bare la være å handle på instinkt gjelder både barn, unge og voksne. Argumentet mitt om at det er for enkelt å be noen om å ikke reagere sånn neste gang, står dermed fremdeles. Det har en tendens til å ikke bli stort enklere som voksen heller. Noen gror på seg mer guts og selvtillit, og da klarer de å si ifra, fordi de ikke stivner til og går i automodus (instinkt). Men det er også en del voksne som alltid ender opp med å reagere på instinkt, uansett hvor mye de vet at det ikke er bra og at det ikke nytter.

Ja, vi er fysisk underlegne, en kunnskap som ligger i ryggmargen vår. Det former oss mye mere enn vi ønsker å vedkjenne, og for mange også oppfatninger som ikke alltid samsvarer med virkeligheten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er enig med deg, men mener det ikke bare handler om fysisk størrelsesforskjell. Hva man selv tåler er ikke noe argument for hva andre skal tåle. Det handler også om å ha respekt for andre.

Det er ikke respektfullt å skulle insistere på at andre bør tåle noe fordi andre eller jeg tåler det. Vi mennesker har ulike grenser, og ethvert menneske som får sin egen grense overskredet, reagerer med å oppleve ubehag. Gjentatte overskridelser av disse grensene når man har sagt ifra er det virkelige tegnet på at andre ikke respekterer en som  menneske.

På min tidligere jobb, slo de hverandre på rumpa som en interngreie. Det gjorde de med meg også, som ganske ny. Jeg er voksen og sa ifra, og de respekterte det, fortsette å slå hverandre på rumpa og gjorde det ikke med meg. De hadde selvfølgelig sine egne grenser og reagerte på ting jeg ikke ville ha reagert på.

Å respektere det er å ha respekt for andre.

Helt enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ardwinna skrev (5 minutter siden):

Både jenter og gutter blir oppdratt i offerroller. Jenter blir direkte eller indirekte fortalt at de er svake og må passe seg for guttene, ved å kle seg riktig og te seg riktig. Gutter blir fortalt at de er fulle av hormoner som gjør at når de kommer i puberteten klarer de ikke styre lystene sine. "Gutter er gutter", og når gutter blir fristet av jenter som kler seg feil eller ter seg feil, så har de null kontroll, fordi de er gutter.

Det er forøvrig ingen her som har påstått at alle krenkelser gir ptsd.

Hvem er det som forteller dem dette? Det er de vi må gjøre noe med.
Denne offerrollen virker verre utbredt i dag enn noen gang.
Gutter og menn klarer å styre lystene sine siden majoriteten ikke begår tafsing og overgrep.
Noen får seg ikke engang dame med tilbehør, ikke på sitt kåteste eller beste.

Det er mindre tilfeller av direkte, og veldig mange av indirekte.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hvis man trakasserer andre så unnskylder man seg. Man dominerer ikke samtalen

Så klarer du unnskylde deg for projiseringen og våset og personfokuset, eller er du bare et barn med munndiare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det var min tolkning som 12-åring for veldig mange år siden. Det skjedde ikke med andre jenter.

Og vedder på at ingen voksne tok tak i dette. Ble unnskyldt som uskyldige guttestreker? Håper du ikke tenker det om det nå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maleficenta skrev (På 14.2.2025 den 21.23):

Og vedder på at ingen voksne tok tak i dette. Ble unnskyldt som uskyldige guttestreker? Håper du ikke tenker det om det nå.

Lærer tok tak i det og det ble oppvask.

Jeg tror jeg skal være forsiktig med å bedømme en situasjon sett igjennom øynene til en gutt med hormoner flere tiår etterpå, men det belyser kanskje hvordan gutta kan oppleve det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Lærer tok tak i det og det ble oppvask.

Jeg tror jeg skal være forsiktig med å bedømme en situasjon sett igjennom øynene til en gutt med hormoner flere tiår etterpå, men det belyser kanskje hvordan gutta kan oppleve det.

Ååå så nå er gutter fulle av hormoner ofrene nå fordi de ikke klarte å la være å klå? 😂😂😛😛

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maleficenta skrev (11 timer siden):

Ååå så nå er gutter fulle av hormoner ofrene nå fordi de ikke klarte å la være å klå? 😂😂😛😛

Jeg tror at gutter og jenter på 12 år har hormoner som forstyrrer deres vurderinger og oppfatning av en situasjon ja. Gryende seksuell oppvåkning gjør at de kan gå inn i situasjoner som de ikke helt forstår rekkevidden av. Det betyr ikke at de er fri for ansvar for sine handlinger, men de har redusert ansvar, noe som også gjenspeiles ved at vi ikke setter 12-åringer i fengsel.

Bl.a. derfor må vi ha trygge voksne rundt dem som veileder dem og setter grenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 14.2.2025 den 17.38):

Bra! Det handler ikke om gutter og menn, men om foreldreansvar.

Men…men…men… i tråden om Marius Borg Høiby så får vi høre at foreldre har NULL påvirkning på sine barn, og NULL ansvar for at de ender opp som kvinnemishandlere og voldtektsmenn. Det er kanskje bare kongelige som ikke forventes å oppdra sønnen sin?

Anonymkode: f04af...3bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ardwinna skrev (På 14.2.2025 den 18.02):

En gutt i førsteklasse er fysisk langt mer underlegen en gutt i ungdomsskolealder, enn hva en jevnaldrende jente er. Antagelig er utsatt for vold også. Er det vanlig at 1.klassegutter kniser hvis eldre gutter krenker dem fysisk? Det har jeg i så fall ikke hørt om.

Gutter som tråkker over grenser skal definitivt få tilbakemelding på det, men jeg synes det høres litt farlig ut å unnskylde jenter for ikke å sette tydelige grenser. Jeg har lekeslåss mye med ungene mine fra de var små og prøvd etter beste evne å lære dem til å si tydelig ifra når det ikke er gøy lengre - og å respektere en slik melding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

En gutt i førsteklasse er fysisk langt mer underlegen en gutt i ungdomsskolealder, enn hva en jevnaldrende jente er. Antagelig er utsatt for vold også. Er det vanlig at 1.klassegutter kniser hvis eldre gutter krenker dem fysisk? Det har jeg i så fall ikke hørt om.

Gutter som tråkker over grenser skal definitivt få tilbakemelding på det, men jeg synes det høres litt farlig ut å unnskylde jenter for ikke å sette tydelige grenser. Jeg har lekeslåss mye med ungene mine fra de var små og prøvd etter beste evne å lære dem til å si tydelig ifra når det ikke er gøy lengre - og å respektere en slik melding.

Tråden gjelder ikke gutter i første klasse. Men gutter som allerede har entret puberteten - altså den tiden der gutter gror muskelmasse over natta og strekker seg 15 cm på én sommer. 

Anonymkode: 6220b...e79

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tråden gjelder ikke gutter i første klasse. Men gutter som allerede har entret puberteten - altså den tiden der gutter gror muskelmasse over natta og strekker seg 15 cm på én sommer. 

Anonymkode: 6220b...e79

Hvis du leser posten og tenker litt så vil du innse at jeg sammenligner gutter i første klasse med jenter i ungdomsskolen for å argumentere for at jenter i ungdomsskolen bør si ifra. Jenter i ungdomsskolen er innenfor trådens tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke noe med hva jentene kler seg i, De kunne gått i striesekker og allikevel blitt trakassert.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg tror at gutter og jenter på 12 år har hormoner som forstyrrer deres vurderinger og oppfatning av en situasjon ja. Gryende seksuell oppvåkning gjør at de kan gå inn i situasjoner som de ikke helt forstår rekkevidden av. Det betyr ikke at de er fri for ansvar for sine handlinger, men de har redusert ansvar, noe som også gjenspeiles ved at vi ikke setter 12-åringer i fengsel.

Bl.a. derfor må vi ha trygge voksne rundt dem som veileder dem og setter grenser.

Er flust av tolvårige gutter som ikke klår på jenter på skolen altså. Kjøper ikke den der. Og om det skjer en gang så er det de voksnes ansvar å stoppe det fra å skje igjen. Det blir overhode ikke bedre av at dette bagatelliseres og at jentene får skylda slik som deg handler om i hi. Hvorfor skal jentene forventes mer av enn guttene? Jentene går iallefall ikke og klår på gutta i den alderen tross gryende seksuell oppvåkning

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maleficenta skrev (8 minutter siden):

Er flust av tolvårige gutter som ikke klår på jenter på skolen altså. Kjøper ikke den der.

Hva kjøper du ikke? At gryende hormoner påvirker oppførselen til 12-årige (eller 16-årige) gutter og jenter? At ungdommer tidlig i tenårene kan ha dårligere impulskontroll og situasjonsforståelse enn de hadde som 10-åringer? At jenter også kan være sosialt smart og utspekulert og pirret av et scenario men samtidig ikke forstå hva de inviterer til?

Sitat

Og om det skjer en gang så er det de voksnes ansvar å stoppe det fra å skje igjen.

Som jeg sa lengre opp: voksne må være forbilder, sette grenser og gi konsekvenser i den alderen.

Sitat

Det blir overhode ikke bedre av at dette bagatelliseres og at jentene får skylda slik som deg handler om i hi. Hvorfor skal jentene forventes mer av enn guttene? Jentene går iallefall ikke og klår på gutta i den alderen tross gryende seksuell oppvåkning

Jeg forventer ikke mer av jentene enn guttene. Men jeg sier at vi bør forvente av jentene at de setter grenser for seg selv, og at vi bør forvente av guttene at de respekterer andres grenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig tråd. Hva som er "upassende" antrekk på en skole er jo en helt annen debatt enn det å bli tafset på uten at noen (som regel gutten) har innhentet samtykke. Som 14 år gammel gutt har du ingen grunn til å tafse og klå bare fordi noen viser hud. Greit, en gang i livet må man kanskje lære dette på den harde måten, men da brenner man seg EN gang, får en solid dose kjeft, og lærer noe av det. Å unnskylde det med "hormoner" blir for lett. Vi er tenkende vesener som klarer styre oss hvis vi vil, og hormoner har både barn, ungdom og voksne, av alle kjønn. Vi klarer å oppføre oss, likevel. Det er vårt ansvar som mennesker å ha kontroll på våre drifter, fremfor at driftene har kontrollen over oss.

Det blir akkurat det samme som at en gutt selvsagt må kunne gå i baris uten at jentene skal tafse. Men, pussig nok trenger vi ikke noen slik debatt, fordi der har jo samfunnet klart å lage noen rammer for jentene så de ikke driver på sånn. Mens, det liksom er så "macho" å vise seg som en hornyboy og drite i alt av normer og regler, også når det rammer andre mennesker.

Jeg tenker ellers denne diskusjonen er analogt til hele greia mot metoo, hvor motstandere av den kan finne på å lire av seg kommentarer som "nå får man ikke lov til å være mann lenger" eller "man blir kansellert av å be noen ut på date". Hvis du oppfører deg som en idiot mot andre, får du kjeft - og det er som regel ganske lett å unngå det hvis man bruker bittelitt av sin sosiale intelligens. Det gjelder om man er 15 eller 50 år gammel.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 21.2.2025 den 10.15):

Det er ikke uvanlig at gutter later som de ikke bryr seg eller tuller det vekk hvis de blir utsatt for ubehagelige hendelser over tid og ikke føler seg lyttet til eller opplever seg som underlegne og uten sjans til å endre maktforholdene. Like vanlig som at tjukke mennesker slår tjukkasvitser om seg selv før andre gjør det. Når grenser ikke blir respektert så slutter mange etter hvert å si ifra, særlig barn, som ofte er prisgitt sitt eget klassemiljø flere år fremover. Man kan også være sjokkert, målløs og forvirra over det som skjer. Det er ikke noe spesifikt for seksuell trakassering, men det er vanlig når man opplever overtramp og krenkelser, generelt, særlig over tid og når man ikke opplever at man har fluktmulighet. Det er derfor ingen vits i å henge seg opp i jenteknising.

Du viser sterk forståelse for at man kan trakassere andre fordi du leser det ut fra din egen situasjon. Du har ikke skrevet spesifikt om dette, så det forblir diffust. Du viser derimot ingen forståelse eller psykologisk innsikt for jentene (eller gutter for den saks skyld) som reagerer med annet enn tydelig grensesetting. Her er altså ditt fokus, i en sak som handler om seksuell trakassering av andre.

Det er selvrettferdig. Man merker at du ennå, som voksen mann, på måten du omtaler jenta du tok på, skylder på jenta for å ha egget og invitert til noe hun ikke ville (som om din handling ikke er handling, men konsekvens av noe hun gjorde), og at du unnskylder deg selv med å ha vært forvirret og hormonell. Det er faktisk forstyrrende. Jeg har stor forståelse for at mennesker gjør feil, men jeg har mindre forståelse for mennesker som skylder på andre for feilene sine og fritar seg selv med bortforklaringer. Dette bør du klare å bære. Akkurat som jeg, som voksen kvinne, må bære at jeg mobbet en gutt i klassen. Dette uten å skylde på at han var for svak til å sette grenser eller unnskylde meg med at jeg selv var utsatt for mobbing og bare ønsket tilhørighet eller å føle verdighet.

For gutter mener du visstnok at disse grenseovergangene er flytende (de er unge og forstår ikke), mens for de unge jentene skal det visst være klart og greit og enkelt å sette ned foten. Ingenting av dette handler om at man ikke skal styrke barn sin evne til å sette grenser. Det det handler om er at empatien din er sterkt selektiv i denne "saken", på en sånn måte at du ender opp med først og fremst å sympatisere med mennesker når de begår overtramp. Og det gjør du med ditt eget overtramp som grunn. Det er problematisk.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...