Gå til innhold

Gutteforeldre på ungdomsskolen som driver med victimblaming og bifaller seksuell trakassering av jenter

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Maleficenta skrev (7 timer siden):

Dessverre er sikkert lærerne og flere andre både mødre og fedre enig med pappaen....

Tydeligvis, svarene i denne tråden skremmer livet av meg, så mange syke kvinner som mener 12 år gamle jenter har ansvaret for om de blir antastet hvis de ikke går i burka 😵‍💫

GlitrendeSjokolade skrev (7 timer siden):

At unge jenter velger å gå lettkledd kan ikke sammenlignes med alt dette du nevner her.

Jeg skjønner bare ikke hvorfor noen jenter absolutt må gå på skole, fester, konserter, på byen med for eksempel veldig kort miniskjørt? Eller magetopp? Det kan for eksempel ikke sammenlignes med shorts og singlet om sommeren, og bikini i svømmehall og på stranda. I svømmehallen og på stranda er det naturlig å gå i badeklær. Det er det ikke på byen. 

Hvorfor godtar noen tenåringsforeldre at jentene går med minst mulig klær på en skole, konsert, på byen eller på fest? Eller viser seg med minst mulig klær på sosiale medier? Hvorfor må jentene absolutt gå med det hvis det ikke er for de vil være mest mulig deilig for en gutt og få mest mulig oppmerksomhet?

Som jeg har sagt så er det aldri greit at gutter trakasserer jenter uansett, men dette at jenter må oppføre seg som voksne kvinner, og føler at de må vise mest mulig kropp bør det bli slutt på. Det kan faktisk være det at noen jenter går så lettkledd og byr på seg selv for at gutter skal synes de er deilige som kan være grunn til at noen gutter trakasserer og til og med trakasserer jenter som ikke går lettkledd. 

Nei det er ikke greit å trakassere. Derfor jeg sier tenåringsforeldre må snakke med guttene sine og jentene sine. Tenåringer må vise respekt for hverandre og det er det de voksne som må lære de. Det er jo som om det er om å gjøre å trakassere, være mest mulig frekk/slem, og være mest mulig deilig blant mange tenåringer i dag. 

Hvorfor er det ikke greit å gå i magetopp? Det er et helt vanlig antrekk. Hvorfor er det naturlig å gå nesten naken på stranden, da får ikke du eller sønnen din akutt behov for å voldta, men i skolegården må man klå hvis buksa til en jente er for trang eller magen viser? 

Hva tenker du om at jeg har gått med magetopper og korte skjørt hele livet, men den eneste gangen ble har blitt voldtatt gikk jeg i joggebukse og hettegenser, helt usminket? JEG tenker at det er fordi voldtekt handler ikke om jentenes bluferdighet eller valg av antrekk.

Men du skriver faktisk at jenter som går i korte skjørt og magetopp faktisk har skylden for om din sønn voldtar en jente i joggedress, fordi han har blitt så opphisset av å se på de andre jentene - jeg er målløs over at det finnes mennesker som deg. 

Og så det falske lille «nei det er ikke greit å trakassere», eller et evig langt innlegg med ren victimblaming. Mennesker som deg er grunnen til at Bergens-voldtektsmennene, lille-Marius-serieovergriper og andre bare kan fortsette.

Håper karma tar deg.

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det har vel vært en debatt om påkledning i sandvolleyball hvor jentene gjerne ville dekke seg mer til, mens organisasjonen ville at de skulle vise seg mer fram?

Jeg er ikke så opptatt av påkledning som jeg er av oppførsel. Det er lov å egge opp gutter (eller jenter). Jeg kan forstå at en ungjente med hormoner i 100 synes det er spennende å snakke og bevege seg på en slik måte at en gutt blir tent. Noen får en slags bekreftelse av å vise at de kunne ha fått sex om de ville - men har ikke egentlig lyst på. Jeg tror at det er uklokt av jenter å holde på slik.

På samme måte som det ville være uklokt av guttungen å leke «lufta er for alle» oppi ansiktet på en 2 meter høy, ustabil voldsdømt mann. Men fullt lovlig.

Anonymkode: 9b3b5...b14

bevege seg slik at gutter blir tent? Hva legger du i det? Og denne måten å bevege seg på fører altså til at mennene/guttene du omgås ikke kan kontrollere seg og blir nødt å tafse og klå på disse jentene som ikke vil bli tatt på men bare snakker og beveger seg feil? Og derfor er det i ditt hode luke risikabel adferd som å «leke «lufta er for alle» oppi ansiktet på en 2 meter høy, ustabil voldsdømt mann»?

Jeg kan strekke meg til at jeg ville ikke anbefalt datteren min å bli med en 2 meter høy ustabil voldtektsdømt mann hjem på nachspiel, men ut over det er sammenligningen dun helt på trynet. Jeg håper jo at guttene i klassen på ungdomsskolen ikke er ustabile voldtektsmenn.

Memorangen skrev (3 timer siden):

Veldig ekkelt å tenke på at det mest sannsynlig florerer av voldtektsmenn der ute. Mannfolk altså...

Ikke det minste overtaskende når man lese hva alle de grusomme mødrene i denne tråden skriver om at jenter må dekke seg til, ikke bevege seg på feil måte (!!), ikke smile, fnise, bli nervøse, ikke sminke seg, ikke være pene/deilige/bry seg om hvordan de ser ut….

Raven.Writingdesk skrev (2 timer siden):

«Hva er galt med å prøve å være deilig»…?

Kødder du nå?

Det er jo fint at man skal ha det godt med eget utseendet, men du beskriver jo en aktiv seksualisering av seg selv.

Du bidrar jo at jenter legger verdien av seg selv i hvor deilig de kan fremstå, jo deiligere jo bedre?

Er det virkelig noe å etterstrebe?! ( Kan si det samme gjelder for gutter) 

17-åringer er over den seksuelle lavalder og har selvsagt lov å prøve å se «deilige» ut, det gir likevel ikke deg og den ekle sønnen din fripass til å klå på dem. 

Anonymkode: 7feef...cf6

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke det minste overtaskende når man lese hva alle de grusomme mødrene i denne tråden skriver om at jenter må dekke seg til, ikke bevege seg på feil måte (!!), ikke smile, fnise, bli nervøse, ikke sminke seg, ikke være pene/deilige/bry seg om hvordan de ser ut….

17-åringer er over den seksuelle lavalder og har selvsagt lov å prøve å se «deilige» ut, det gir likevel ikke deg og den ekle sønnen din fripass til å klå på dem. 

….  Du kan gå rundt naken for min del uten at det rettferdiggjør at noen klår på deg.

Du kan også gå i tussmørket uten refleks over alle gangfelt uten å se deg til høyre eller venstre og det betyr selvfølgelig ikke at det er greit om du blir plaffet ned av en bil. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Raven.Writingdesk skrev (4 minutter siden):

….  Du kan gå rundt naken for min del uten at det rettferdiggjør at noen klår på deg.

Du kan også gå i tussmørket uten refleks over alle gangfelt uten å se deg til høyre eller venstre og det betyr selvfølgelig ikke at det er greit om du blir plaffet ned av en bil. 

Å voldta noen, er en handling med overlegg.

Å kjøre ned noen man ikke ser i mørket, er et uhell. 

Anonymkode: e3164...a2d

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Enig i at det var en kjempedårlig sammenligning. Akkurat som at menn som ser en naken dame blir helt hjernedød og bare voldtar sånn plutselig på impuls uten å ville det selv

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ja, det er akkurat det jeg mener.

Er som med en konkret problemstilling med en gutt som har opplevd urett eller krenkelser, det. Da ville disse diskutert sak, og ikke rotet seg inn i et villniss av merkelig argumentasjon og sammenligninger på veien. Det viser bare fordommer og selektiv sympati.

Men her diskuterer de ikke sak. Da hadde diskusjonen vært over etter tre sider, fordi saken er klar. De diskuterer ut fra et helt annet utgangspunkt enn sak. Og det generelle "mannshatet" de finner i tråden, er ikke i tråden. Det er bare mennesker som reagerer normalt på en situasjon der ansvaret er krystallklart. Ellers er det et par eksentrikere som alltid skal fremholde at alle menn er voldelige, men de preger ikke den generelle stemningen i tråden.

Anonymkode: 4de08...9a5

Enig. At så få har påpekt skolen sitt ansvar oppi dette, for eksempel, og hvor mye den svikter elevene i dette tilfellet, er jo helt feil. I stedet kjekler man om jenters dyd, løssluppenhet, riktig skjørtelengde og gutters naturlige mangel på evner til å kontrollere impulsene sine. Blir litt dumt egentlig. Skolen skal verne om alle elever, uavhengig om det er Sandy eller Rizzo. Alle- og med alle så mener jeg alle jenter og gutter skal føle seg trygge på skolen og slippe å bli tatt på uten tillatelse.  Det er ikke mer å si på det enn det. TS tar det faren skrev i starten, melder til skolen.  Om ikke skolen tar tak, så kontakter man statsforvalter/alternativt politi. Ved hvert eneste tilfelle. Uavhengig av hva Karen mener om voldtekt og jenter som ber om det er helt irrelevant. Alle barn skal ha det trygt på skolen. Punktum. 

Anonymkode: 17a64...61c

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Maleficenta skrev (15 minutter siden):

Enig i at det var en kjempedårlig sammenligning. Akkurat som at menn som ser en naken dame blir helt hjernedød og bare voldtar sånn plutselig på impuls uten å ville det selv

Jeg er enig i det. Dessverre finnes det dårlige sjåfører og dessverre finnes det dårlige mennesker. 
Som jeg sa så må alle og enhver gå splitter naken uten at noen skal i prinsippet gjøre de noe som helst. Er verden slik? -  Nei.

Du trenger ikke en gang snakke om det å gå avkledd: det holder å kle seg annerledes enn resten, og det tiltrekker seg mer oppmerksomhet enn de som ikke skiller seg like mye ut. Betyr det at å kle seg med mye klær hindrer deg fra å bli voldtatt? -  nei.

Som jeg sa i mitt første innlegg handler det mer om å lære jenter andre egenskaper enn det å være «deilig» og «sexy». Sorry å si det: men jenter som bruker mye energi på å «finpusse» disse «kvalitetene» vil tiltrekke seg langt mer oppmerksomhet enn andre, inkludert oppmerksomhet fra de dårlige menneskene, som ser dem som objekter fremfor likeverdige partnere.

Da snakker jeg ikke kun om hvordan man kler seg men hvordan man ter seg. Hvis din beste egenskap er å være «deilig» så vil du definitivt finne menn som utelukkende tiltrekkes til deg/jenta det basert på den kvaliteten ene og alene, og som bryr seg NULL om andre egenskaper,

og hvorfor skulle de bry seg?

Det gjør jo ikke du/jenta heller ?

«Deilig» - det er jo blitt så som si hele identiteten.

Disse jentene lever opp til de dårlige menn(eskene) sine forventninger, hvor jenter/kvinner er ett objekt som kan brukes og kastes.

Og de som kanskje har andre verdier, vil ikke ene og alene la seg bli så veldig  «imponert» over hvor «deilig» den 14/15/16/17/20/40 åringen er, om dette er de egenskapene det brukes mye energi på å finpusse og fremdyrke.

Dette gjelder forsåvidt for BEGGE kjønn. 

Endret av Raven.Writingdesk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

bevege seg slik at gutter blir tent? Hva legger du i det?

Jeg regner med at du er en voksen kvinne som har vært ute blant mennesker og erfart hva kvinner kan gjøre når det er noen de liker? Når en kvinne påtatt feminint smyger seg forbi deg og «tilfeldig» streifer borti deg med rompa så er det ofte fordi de ønsker oppmerksomhet.

Sitat

Og denne måten å bevege seg på fører altså til at mennene/guttene du omgås ikke kan kontrollere seg og blir nødt å tafse og klå på disse jentene som ikke vil bli tatt på men bare snakker og beveger seg feil?

Noen typer adferd er fullt lovlig, etisk men beheftet med større risiko.

Sitat

Og derfor er det i ditt hode luke risikabel adferd som å «leke «lufta er for alle» oppi ansiktet på en 2 meter høy, ustabil voldsdømt mann»?

Noen typer adferd er fullt lovlig, etisk men beheftet med større risiko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Du fokuserer på skyld (en voldtektsmann begår bevisst en kriminell handling. En svimete sjåfør begår ubevisst en handling som kan medføre død).

Hvis vi heller fokuserer på «hva er lurt å gjøre» så er handlingene langt mer analoge. Man bør bruke refleks selv om det er sjåførenes ansvar å se hva de kjører på. Man bør ta noen forholdsregler selv om det alltid er den som voldtar som har ansvar for sine handlinger.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det er ekstremt mulig å tolke. De aller fleste gutter og jenter klarer deg. Det er ikke vanskelig å tolke et nei, for du trenger ikke tolke. Å lese kroppsspråk er også enkelt. Viser hun glede og nytelse? Ja? Go. Gutter er ikke fjerne. Folk fremstiller gutter som om de er amøber. Enkel regel: IKKE trakasser. Hvis du trakasserer og jenta fniser det vekk eller ler, så kan det være usikkerhet og ubehag. Du har allerede tråkket over grensen ved å trakassere. Ingen taper noe som helst på å ikke trakassere. Og nei, det er ikke vanlig at jenter er med på alt og så i ettertid si at de sa nei. Og hvis hun har sagt nei, og du har fortsatt, uansett om det var fnising eller ei, så har du faktisk oversett noe du ikke trenger å tolke, nemlig 'nei'. Hvis gutter er borti jenter som sier nei, men ler eller lignende så forhold deg til nei. Så får de få som mener ja når de sier nei heller furte og lære seg å snakke tydeligere. Step the fuck up.

Anonymkode: 4de08...9a5

Godt poeng! Tenk om flere gutter/menn hadde stoppet opp og tenkt at "nei nå ble jeg virkelig usikker på om hun er med på notene, for nå gir hun veldig miksede signaler. Dette gidder jeg ikke, jeg går!" Det er kanskje vanskelig når hormonene bruser og man virkelig vil ha dama, men det er en fantastisk måte å slå to fluer i en smekk på; 1. man unngår å bli beskyldt for overgrep eller trakassering, og 2. man lærer de damene som holder på sånn at det ikke lønner seg å leke kostbar når man egentlig er interessert.

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg kan svare for meg som er mann, jeg blir stadig tatt på av kvinner på jobb, og det blir andre menn også. Både vennskapelig stryking på armen eller mer "intimt" på låret f.eks. Men vi menn bryr oss ikke så mye om det. Det er nok derfor vi ikke helt ser hva som er så farlig med dette. Men enig i at det hadde blitt rabalder hvis vi menn skulle begynt å klå på damene på jobb ja.

Anonymkode: f8982...27b

Stryking på låret og andre mer intime områder er langt over grensen, og noe dere absolutt burde ta opp. Det er jo ikke greit i det hele tatt. Å bli vennskapelig strøket på armen er mer innafor og ikke noe som vanligvis oppleves invaderende for folk flest, uansett kjønn. Men det er fullstendig lov å si i fra om at man ikke synes det føles greit.

Jeg synes flere menn her i tråden forteller om at de blir tatt på av kvinner på en ganske upassende måte i ikke-seksuelle situasjoner, men ikke orker å bry seg. Er det virkelig noe de fleste menn synes er helt uproblematisk? Eller er det andre årsaker til at de ikke sier i fra?

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

En 12-åring kan ikke bli satt i fengsel. Hvorfor tror du at det er slik, annet enn at hun/han har nedsatt ansvar for egne handlinger?

Vi gir 12-åringer mindre ansvar (og mindre frihet) fordi de ikke er ferdig utviklet enda. Fysisk og kulturelt.

Gutter som tafser på jenter må da selvsagt ta ansvar og fortelles på tydelig måte at det ikke er greit. Har noen sagt noe annet?

Jenter som kniser om gutter tar dem på puppene bør fortelles at det er en dårlig respons hvis de ønsker at det skal slutte.

For det første så er knising/smil/latter en ganske vanlig reaksjon på noe man synes er ubehagelig (det skjer blant voksne også), og for det andre er ikke verden så enkel at bare jentene holder seg alvorlige og sier tydelig nei, så slutter guttene med én gang.
Jeg regner med at dersom en gutt blir slått i ansiktet, så får han ikke beskjed om at bare han sier klart i fra at han ikke vil slås i ansiktet, så stopper sikkert den andre å slå. Nå er puppetafsing i de fleste tilfeller litt koseligere enn å slå, men det er faktisk to ting som begge kan brukes som et våpen ved mobbing og maktmisbruk. En person som mobber eller utøver makt bryr seg døyten om den andre ber dem om å slutte eller ikke. Det er litt naivt å tenke at alle gutter som tafser på puppene til jentene på skola, er hormonelle gutter som bare har lyst til å kjenne på puppene, og som ikke skjønner hvor grensene går.

Jeg synes det er mer logisk å lære guttene at man skal avklare om jenta ønsker å bli tatt på puppene FØR han tar på dem, istedet for å sjekke etterpå om hun var med på notene.
i denne tråden er det mange som mener at jenter burde la være å kle seg utfordrende på skolen fordi det er upassende, men jeg ser ikke det samme blir sagt om å ta jenter på puppene på skolen. Er det ikke temmelig upassende å tafse på puppene til ei jente på skola? Jeg synes det er minst like upassende (om ikke mer) å drive med puppetafsing som å kle seg utfordrende.

Memorangen skrev (4 timer siden):

Ikke relevant. Jenter blir trakassert uansett hvordan de går kledd. 

Nettopp. Det har blitt påpekt flere ganger her i tråden, men likevel driver enkelte fremdeles og henger seg opp i dette med hva jentene har på seg.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Spørsmålet er hvor mange tilfeller vi har av «jenta opplever det som voldtekt, gutten gjør det ikke, en flue på veggen ville ha vært enig med gutten».

Jo mer kvinner og jenter beskrives som viljeløse offer uten evne til å forvalte egen kropp, jo flere slike tilfeller vil vi antagelig få.

Og jo mer gutter beskrives som viljeløse offer for hormoner og kåtskap utløst av jentenes klær og fnising, jo flere tilfeller vil vi få av både overgrep og sånne tvilstilfeller der det er ord mot ord.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

La meg gjette: denne pappaen kommer fra en annen kultur/religion hvor små jenter blir seksualisert, må dekke seg til fra ung alder og giftet bort når de er 9 år gamle? 

Jeg har 2 tenåringssønner, og de er oppdratt til at ikke under noen omstendigheter er der greit å trakassere, klå eller true jenter. De skal ikke ta på, kysse eller ligge med jenter uten samtykke. Ingen bilder skal tas (eller spres) uten samtykke. Ingen jenter skal heller ikke gjøre det med dem uten samtykke. Og det er ALDRI jenta sin feil om hun blir utsatt for trakassering eller overgrep. 

Anonymkode: 9219a...b91

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.2.2025 den 10.53):

Jeg er mor til en tenåringsjente og har nok ikke i like sterk grad tenkt det samme, men jeg synes faktisk at pappaen har et poeng. 

I min datters klasse er det noen jenter som tar så mye risiko at det kommer til å gå galt. De drikker seg snydens på fest, de sender utfordrende bilder av seg selv, og har generelt nokså seksualisert atferd. Litt sånn influenser-aktig. 

Jeg tenker man må kunne snakke om jentene også uten at det er victimblaming. Jeg unnskylder absolutt ikke guttene, men det blir gråsoner her som er vanskelig for alle parter. 

Jeg snakker med min jente om å ta gode valg og at jenter har et ansvar for å passe på andre jenter. Og der synes jeg mange av de andre jenteforeldrene unnlater sitt ansvar. Det er enkelt å skylde 100% på guttene 

Anonymkode: 9a4b8...ef0

Jada det handler litt om å ta hensyn til den verden man er i. Alle har ikke gode hensikter, like greit å venne barna til det . Man sender ikke 14 åringer lettkledde til faela i Rio de Janiero , eller gå hjem alene full, gjennom Brugata i Oslo kl 03:30 en natt heller. Det betyr ikke at noen har RETT til å trakassering. Men crime skjer hele tiden. La oss passe på det vi kan for at barna ikke blir ofre i dette . 

Meningen til denne pappaen er jo hvertfall ekstremt politisk ukorrekt , så han skal ha for å tørre å si det

Gutter i den alderen har alltid vært ekstreme sånn. Husker det selv fra egen skolegang. Lærerene brydde seg ikke på den tida, ikke egentlig foreldre heller (selv om både lærere og foreldre var gode altså), var bare den tiden.. veldig synd. Man skal selvsagt ikke finne seg i slikt. Imidlertid har det gått bra med alle oss jentene i dag - bare som en liten solskinnshistorie 

Anonymkode: 3b4da...770

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ardwinna skrev (4 minutter siden):

Godt poeng! Tenk om flere gutter/menn hadde stoppet opp og tenkt at "nei nå ble jeg virkelig usikker på om hun er med på notene, for nå gir hun veldig miksede signaler. Dette gidder jeg ikke, jeg går!" Det er kanskje vanskelig når hormonene bruser og man virkelig vil ha dama, men det er en fantastisk måte å slå to fluer i en smekk på; 1. man unngår å bli beskyldt for overgrep eller trakassering, og 2. man lærer de damene som holder på sånn at det ikke lønner seg å leke kostbar når man egentlig er interessert.

Det som er det primære fokuset for denne tråden er vel barn/unge på ungdomsskolen som knuffer, lekeslåss, tafser og slenger ut nedsettende ord. Jeg tror at det er litt lettere for en oppspilt ung gutt å mistolke signaler og ta på en jente når det ikke er velkomment under lek og oppstilling, enn hva det er for en voksen mann å fullføre et samleie med en kvinne som ikke vil?

Sitat

Stryking på låret og andre mer intime områder er langt over grensen, og noe dere absolutt burde ta opp. Det er jo ikke greit i det hele tatt. Å bli vennskapelig strøket på armen er mer innafor og ikke noe som vanligvis oppleves invaderende for folk flest, uansett kjønn. Men det er fullstendig lov å si i fra om at man ikke synes det føles greit.

Jeg synes flere menn her i tråden forteller om at de blir tatt på av kvinner på en ganske upassende måte i ikke-seksuelle situasjoner, men ikke orker å bry seg. Er det virkelig noe de fleste menn synes er helt uproblematisk? Eller er det andre årsaker til at de ikke sier i fra?

1. Det skjer ikke spesielt ofte

2. Som regel er det ingen større skade skjedd

Som jeg har sagt tidligere: om en kvinne tok et brutalt tak i ballene mine så ville det ha vært en helt annen sak.

Sitat

For det første så er knising/smil/latter en ganske vanlig reaksjon på noe man synes er ubehagelig (det skjer blant voksne også), og for det andre er ikke verden så enkel at bare jentene holder seg alvorlige og sier tydelig nei, så slutter guttene med én gang.
Jeg regner med at dersom en gutt blir slått i ansiktet, så får han ikke beskjed om at bare han sier klart i fra at han ikke vil slås i ansiktet, så stopper sikkert den andre å slå. Nå er puppetafsing i de fleste tilfeller litt koseligere enn å slå, men det er faktisk to ting som begge kan brukes som et våpen ved mobbing og maktmisbruk. En person som mobber eller utøver makt bryr seg døyten om den andre ber dem om å slutte eller ikke. Det er litt naivt å tenke at alle gutter som tafser på puppene til jentene på skola, er hormonelle gutter som bare har lyst til å kjenne på puppene, og som ikke skjønner hvor grensene går.

Det er litt trettende å stadig møte stråmenn man aldri har ytret.

Hvis sønnen min kniser om en annen gutt mobber ham så vil jeg anbefale at han reagerer på en annen måte.

Hvis datteren min hadde knist om noen tok henne på brystene så ville jeg ha anbefalt at hun reagerte på en annen måte.

Sitat

Og jo mer gutter beskrives som viljeløse offer for hormoner og kåtskap utløst av jentenes klær og fnising, jo flere tilfeller vil vi få av både overgrep og sånne tvilstilfeller der det er ord mot ord.

Forsåvidt godt poeng. Nå tror jeg at både gutter og jenter har en overdose hormoner i denne alderen som gjør at vi ikke lar dem få ha alene hjemmefest som 12-åringer. Fordi de ikke er modne for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GlitrendeSjokolade skrev (23 timer siden):

Helt riktig, men jenter bør heller ikke gå så lettkledd som mulig. 

Viktig at folk snakker med barna/tenåringene sine. De er ikke voksne før de er 18 år uansett hvor voksne de føler seg. 

Hva betyr egentlig lettkledd? Og hva om jentene går godt tildekket men med veldig trange klær? Hvor går grensen, og hvem skal definere den?

Jeg var ung på 90-tallet da alle jentene kledde seg som gutter i store posete klær, og de fleste hadde kort hår og lite sminke. Likevel ble flere, inkludert sjenerte meg, tafset på puppene av enkelte gutter. Gutter som vil tafse, tafser uansett hva jentene har på seg.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Du fokuserer på skyld (en voldtektsmann begår bevisst en kriminell handling. En svimete sjåfør begår ubevisst en handling som kan medføre død).

Hvis vi heller fokuserer på «hva er lurt å gjøre» så er handlingene langt mer analoge. Man bør bruke refleks selv om det er sjåførenes ansvar å se hva de kjører på. Man bør ta noen forholdsregler selv om det alltid er den som voldtar som har ansvar for sine handlinger.

Akkurat. Takk. Du sa det bedre enn jeg klarte. Jeg mener ikke at det er greit å voldtatt noen eller at man er skyld i det selv hvis det skjer. Det jeg mener er nettopp det du sier: «hva er lurt å gjøre». 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ardwinna skrev (3 minutter siden):

Hva betyr egentlig lettkledd? Og hva om jentene går godt tildekket men med veldig trange klær? Hvor går grensen, og hvem skal definere den?

Jeg var ung på 90-tallet da alle jentene kledde seg som gutter i store posete klær, og de fleste hadde kort hår og lite sminke. Likevel ble flere, inkludert sjenerte meg, tafset på puppene av enkelte gutter. Gutter som vil tafse, tafser uansett hva jentene har på seg.

Mitt (rustne) minne fra rundt 1990 er at det var bare en jente i klassen som ble tafset på, og hun fremstod som om det var noe hun ønsket. Og/eller så ønsket hun oppmerksomheten som hun fikk i forkant av å bli klådd på.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raven.Writingdesk skrev (1 time siden):

Jeg er enig i det. Dessverre finnes det dårlige sjåfører og dessverre finnes det dårlige mennesker. 
Som jeg sa så må alle og enhver gå splitter naken uten at noen skal i prinsippet gjøre de noe som helst. Er verden slik? -  Nei.

Du trenger ikke en gang snakke om det å gå avkledd: det holder å kle seg annerledes enn resten, og det tiltrekker seg mer oppmerksomhet enn de som ikke skiller seg like mye ut. Betyr det at å kle seg med mye klær hindrer deg fra å bli voldtatt? -  nei.

Som jeg sa i mitt første innlegg handler det mer om å lære jenter andre egenskaper enn det å være «deilig» og «sexy». Sorry å si det: men jenter som bruker mye energi på å «finpusse» disse «kvalitetene» vil tiltrekke seg langt mer oppmerksomhet enn andre, inkludert oppmerksomhet fra de dårlige menneskene, som ser dem som objekter fremfor likeverdige partnere.

Da snakker jeg ikke kun om hvordan man kler seg men hvordan man ter seg. Hvis din beste egenskap er å være «deilig» så vil du definitivt finne menn som utelukkende tiltrekkes til deg/jenta det basert på den kvaliteten ene og alene, og som bryr seg NULL om andre egenskaper,

og hvorfor skulle de bry seg?

Det gjør jo ikke du/jenta heller ?

«Deilig» - det er jo blitt så som si hele identiteten.

Disse jentene lever opp til de dårlige menn(eskene) sine forventninger, hvor jenter/kvinner er ett objekt som kan brukes og kastes.

Og de som kanskje har andre verdier, vil ikke ene og alene la seg bli så veldig  «imponert» over hvor «deilig» den 14/15/16/17/20/40 åringen er, om dette er de egenskapene det brukes mye energi på å finpusse og fremdyrke.

Dette gjelder forsåvidt for BEGGE kjønn. 

Hvilke egenskaper skal gutter lære for ikke å klå eller lære å ikke bli slike dårlige personer? Kanskje man kan lære de at nakenhet ikke er ensbetydende med sex? Kanskje passe litt på hva de ser på youtube og sånne ting? Snakke med de skikkelig om sex så de ikke bruker porno som undervisning, osv. 

Endret av Maleficenta
  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Av alle overfallsvoldtekter som har funnet sted i verden, tenker du det var klærne til kvinnene som gjorde at akkurat de ble valgt?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det som er det primære fokuset for denne tråden er vel barn/unge på ungdomsskolen som knuffer, lekeslåss, tafser og slenger ut nedsettende ord. Jeg tror at det er litt lettere for en oppspilt ung gutt å mistolke signaler og ta på en jente når det ikke er velkomment under lek og oppstilling, enn hva det er for en voksen mann å fullføre et samleie med en kvinne som ikke vil?

Jeg snakker om barn og unge på ungdomsskolen, ikke voksne.
jeg synes heller ikke man skal putte tafsing på intime områder i samme kategori som lekeslåssing og knuffing, selv om det også er et område der flere burde ha lært ungene sine om grensesetting og respekt for andre.

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

1. Det skjer ikke spesielt ofte

2. Som regel er det ingen større skade skjedd

Som jeg har sagt tidligere: om en kvinne tok et brutalt tak i ballene mine så ville det ha vært en helt annen sak.

1. At det ikke skjer så ofte, betyr jo ikke at det er mindre ubehagelig for de som faktisk opplever å bli seksuelt trakassert.
2. Hvis det ikke er noen større skade skjedd, så var det kanskje ikke oppfattet som seksuell trakassering i utgangspunktet?
3. Hvis en kvinne tok et brutalt tak i ballene dine, ville det ha vært verre fordi det hadde vært fysisk vondt (og dermed mer voldelig/brutalt), eller fordi det hadde føltes mer nedverdigende og trakasserende?

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er litt trettende å stadig møte stråmenn man aldri har ytret.

Hvis sønnen min kniser om en annen gutt mobber ham så vil jeg anbefale at han reagerer på en annen måte.

Hvis datteren min hadde knist om noen tok henne på brystene så ville jeg ha anbefalt at hun reagerte på en annen måte.

Hvilke stråmenn mener du jeg kommer med? Selv om jeg siterer deg og svarer på det du skriver, er det også en del av innlegget mitt som er mer generelle betraktninger som omhandler flere innlegg og ytringer i tråden. Jeg kan ikke se at jeg beskylder deg for noe eller tillegger deg meninger du ikke har.

Du kan anbefale både en sønn og en datter om å reagere på en annen måte om de blir mobbet eller tafset på, men det nytter svært lite når kroppen reagerer på instinkt. Jeg har selv opplevd å bli både mobbet og tafset på, og min instinktive reaksjon var å stivne til og ikke si noe, og bare håpe de snart ble ferdig eller at det skulle ringe inn. Fordi jeg ble redd og ikke turdte å ta til motmæle. Jeg skulle gjerne ønske at jeg hadde klart å være tøffere og si tydelig i fra, men selv om voksne kom med velmenende råd om hva jeg skulle si og gjøre for å sette meg i respekt, så klarte jeg det ikke når jeg sto midt oppi situasjonen.

Jeg har også opplevd i ung voksen alder å smile i en situasjon der jeg egentlig var veldig sint på noen. Det til tross for at jeg jo vet godt at man ikke skal smile i sånne tilfeller. Jeg var ikke redd for vedkommende, men jeg ble så paff og ubekvem at jeg ikke klarte annet enn å smile.

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Mitt (rustne) minne fra rundt 1990 er at det var bare en jente i klassen som ble tafset på, og hun fremstod som om det var noe hun ønsket. Og/eller så ønsket hun oppmerksomheten som hun fikk i forkant av å bli klådd på.

Jeg gikk på ungdomsskolen på 90-tallet, og da var det stort sett de jentene med litt store pupper som ble tafset på, helt uavhengig av hvordan de kledde seg eller oppførte seg. Jeg var en sjenert, grå mus i oversized klær som omtrent gikk i ett med veggene, men ble likevel klådd på.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maleficenta skrev (18 minutter siden):

Hvilke egenskaper skal gutter lære for ikke å klå eller lære å ikke bli slike dårlige personer? Kanskje man kan lære de at nakenhet ikke er ensbetydende med sex? Kanskje passe litt på hva de ser på youtube og sånne ting? Snakke med de skikkelig om sex så de ikke bruker porno som undervisning, osv. 

Jeg tenker at vi fedre må prøve å være gode menn som de kan lære av. Fordi det er mer effektivt å gå foran med et godt eksempel enn å komme med formaninger.  Gode, maskuline verdier bør være å respektere andres integritet og å ikke bruke fysisk overlegenhet annet enn i nødsfall.

Å lekesloss og «føle hverandre på tennene» er barnelærdom for hunder og kanskje noe som fedre burde gjøre mer av. Fordi de gir empati og praktisk trening i å sette og respektere grenser. Muligens med overføringsverdi til seksualitet?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...