Gå til innhold

Gutteforeldre på ungdomsskolen som driver med victimblaming og bifaller seksuell trakassering av jenter

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

🙄 på rommet !

Anonymkode: 11a39...64c

Mens to stykker har sex i senga? Da er det jo fyllefest, der mange er tilnærmet bevisstløse, og har selvfølgelig ikke noe samtykkekompetanse.

Anonymkode: 6220b...e79

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor står det at det er greit å voldta? Ikke en jøvla plass, slutt å dikte på ting og nei ingenting av det du skriver er greit 

Flere i tråden antyder at det er greit å trakassere jenter som sender utfordrende bilder, har seksualisert oppførsel og så videre.

• Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mens to stykker har sex i senga? Da er det jo fyllefest, der mange er tilnærmet bevisstløse, og har selvfølgelig ikke noe samtykkekompetanse.

Herregud nei de drakk ikke på den alderen der, men klart du bare må dikte opp ting for å finne en unnskyldning for jentas oppførsel, og når jeg sier det ikke bare er en gang hun har anmeldt gutter sp  skal nok det også unnskyldes med noe tenker jeg 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

At jentene ikke er like uskyldige og dydige som de var tidligere, at de går kledd sånn og slik, snakker om det og det, flørter. At de bør dekke seg mer til for å ikke provosere guttene, og så videre.

Få de til å dukke opp på skolen i burka.

Ja, det er en spøk! (Men for all del, det kan fint gjøres for å poengtere noe)

Dette er jo typisk seksuell trakssering og at gutter slipper unna med sin drittsekkoppførsel. De klarer ikke å håndtere sine egne følelser. Ta de på det. Spør om de alltid er så emosjonelle.

Om de legger en hånd på en av jentene, lær jentene å legg en hånd tilbake på de. Gjerne som en romersk high five (som bommer og treffer de i ballene). Det kalles selvforsvar.

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

For øvrig forstår jeg ikke hva de snakker om. Min datter er en skikkelig "nerd", med ditto stil og oppførsel. Det samme er venninnene hennes. Samtlige har opplevd å bli klasket på rompa, tatt rundt puppene, hørt skikkelige drøye kommentarer. Min datter har blitt forsøkt dratt inn på en guttedo av to medelever. Heldigvis driver hun med kampsport, så disse to var ingen match. Men altså, er det ingenting å gjøre når foreldrene forsvarer oppførselen?

Dere må dra inn skolen og stille de også til ansvar! Alle elever har rett på et trygt miljø på skolen. Dette beskriver alt annen enn trygt. Om guttene er fysiske mot jentene, kan jentene fint ta tilbake med samme mynt til sitt forsvar.

Anonymkode: 10a34...e2a

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja så du tror ikke på andre som er tilstede altså? Kun den ene som anmelder og ikke andre til stede? Nei det var ikke mitt barn som ble anklaget og var heller ikke tilstede men jeg velge likevel å tro på flertallet, og det å anmelde når ingenting skjer ødelegger for de som faktisk opplever ting og ikke blir trodd , det er ikke greit 

Ja. Jeg har selv vært vitne i en svært betent straffesak der flertallet trodde på, og forsvarte gjerningsmannen. Heldigvis avkledde retten dette totalt og fikk ham dømt. Etter bevisførselen i retten var det ingen tvil om at han var skyldig, uavhengig av hva vennene (som var av begge kjønn) sa.

Anonymkode: 6e045...995

• Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Når det skjer i skoletiden er det skolens ansvar å se til at det ikke skjer, og det ble aldri gjort noe med. Hvorfor mener du at vi jentene hadde et ansvar oppi dette? Det var ingen alkohol, sosiale medier eller deling av utfordrende bilder blant oss, og om det så var, så hadde det fortsatt vært de voksne og de som trakasserte sitt ansvar å gjøre noe med. Vi fikk ikke eksistere som normale skoleelever uten å daglig bli utsatt for trakassering og andre ubehageligheter.

Jeg snakker om det i de. Store sammenhengen , både gutter og jenter må ansvarliggjøres , for det er ikke bare gutter som holder på sånn 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Herregud nei de drakk ikke på den alderen der, men klart du bare må dikte opp ting for å finne en unnskyldning for jentas oppførsel, og når jeg sier det ikke bare er en gang hun har anmeldt gutter sp  skal nok det også unnskyldes med noe tenker jeg 

Du sier flere var til stedet da de hadde sex. Hvorfor synes en edru gutt at det er innenfor å ha sex med ei jente mens masse folk står og ser på? Hva tenker han med?

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du sier flere var til stedet da de hadde sex. Hvorfor synes en edru gutt at det er innenfor å ha sex med ei jente mens masse folk står og ser på? Hva tenker han med?

Se der ja, jamen var ikke det guttens feil det også🙄

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja. Jeg har selv vært vitne i en svært betent straffesak der flertallet trodde på, og forsvarte gjerningsmannen. Heldigvis avkledde retten dette totalt og fikk ham dømt. Etter bevisførselen i retten var det ingen tvil om at han var skyldig, uavhengig av hva vennene (som var av begge kjønn) sa.

Da snakker vi nok om voksne og alkohol i bildet vil jeg anta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg snakker om det i de. Store sammenhengen , både gutter og jenter må ansvarliggjøres , for det er ikke bare gutter som holder på sånn 

Men jenter får jo råd og kommentarer om ansvar hele tiden. Ikke gå hjem i mørket. Ikke gå med tettsittende klær. Ikke flørt. Ikke drikk. Ikke. Ikke. Ikke. 

Hvilke råd får gutter da? De får ikke råd om å ikke drikke. De får ikke råd om å ikke klå på jentene. De får ikke råd om å drite i å komme med seksualiserte kommentarer til jenter som ikke har bedt om det. Hvilke råd får guttene, da? Konkret?

• Liker 31
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Se der ja, jamen var ikke det guttens feil det også🙄

Nei. Jeg bare skjønner ikke hva han tenkte med, hun også, for så vidt. Ville han ha vitner, slik at hun ikke kunne anmelde ham? Visste han på forhånd om at hun har anmeldt flere gutter tidligere, men likevel valgte å ligge med henne, og hadde vitner sånn i tilfellet?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er i de fleste tilfeller gutter som holder på sånn, og det å ignorere dette faktumet lar drittsekkoppførselen bare fortsette.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jentene må få gå i fred. Min gutt syntes jentene luktet så godt og var så fine at han gikk bak den og sniffet. Selvsagt creepy og ikke greit. 

Ellers så var det særlig en jente i klassen som fra 2. klasse spradet (ja, spradet!) rundt i hotpants. Ikke at det inviteres til overgrep, men det går an å tenke. Ikke minst foreldrene. Moren var lik og kunne sikkert gått på Rema i bare trusa. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Men jenter får jo råd og kommentarer om ansvar hele tiden. Ikke gå hjem i mørket. Ikke gå med tettsittende klær. Ikke flørt. Ikke drikk. Ikke. Ikke. Ikke. 

Hvilke råd får gutter da? De får ikke råd om å ikke drikke. De får ikke råd om å ikke klå på jentene. De får ikke råd om å drite i å komme med seksualiserte kommentarer til jenter som ikke har bedt om det. Hvilke råd får guttene, da? Konkret?

Nei vel gjør de ikke det altså? Hvorda vet du det?

alle de rådene får da gutter, her hadde de egne grupper på skolen med jenter og gutter hvor sånne ting ble tatt opp, så det du sier stemmer ikke.og vi tar også det ansvaret hjemme 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Stor pike skrev (Akkurat nå):

Jentene må få gå i fred. Min gutt syntes jentene luktet så godt og var så fine at han gikk bak den og sniffet. Selvsagt creepy og ikke greit. 

Ellers så var det særlig en jente i klassen som fra 2. klasse spradet (ja, spradet!) rundt i hotpants. Ikke at det inviteres til overgrep, men det går an å tenke. Ikke minst foreldrene. Moren var lik og kunne sikkert gått på Rema i bare trusa. 

Mens guttene går hele sommeren i baris, og DET er greit. Dobbeltmoral?

• Liker 18
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da snakker vi nok om voksne og alkohol i bildet vil jeg anta

De var 17, han var full og hun var edru.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Nei vel gjør de ikke det altså? Hvorda vet du det?

alle de rådene får da gutter, her hadde de egne grupper på skolen med jenter og gutter hvor sånne ting ble tatt opp, så det du sier stemmer ikke.og vi tar også det ansvaret hjemme 

Igjen - hvilke konkrete råd får gutter mht. sin klesvei, oppførsel, flørting, bilder og så videre? Får de råd til å ikke gå alene i mørket? Får de råd til å ikke drikke alkohol for å ikke begå overgrep i fylla? Nei da. Gutter er gutter, sies det. De skal få lov til å drikke seg dritings og kose seg.

• Liker 18
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er i de fleste tilfeller gutter som holder på sånn, og det å ignorere dette faktumet lar drittsekkoppførselen bare fortsette.

Vi opplevde at jentene holdt på sånn , så nei det er ikke bare gutter. Min opplevde at jentene åpnet døren til dusjen etter gym og tok bilde f.eks. så jo jenter holder også på sånn men de blir bare unnskyldt 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi opplevde at jentene holdt på sånn , så nei det er ikke bare gutter. Min opplevde at jentene åpnet døren til dusjen etter gym og tok bilde f.eks. så jo jenter holder også på sånn men de blir bare unnskyldt 

Så har vi noe som heter statistikk. Og statistikken viser at gutter er sterkt overrepresentert i saker om voldtekt og trakassering. Blant annet fordi guttene er mye sterkere enn jentene, og har mindre impulskontroll grunnet testosteron.

• Liker 17
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Igjen - hvilke konkrete råd får gutter mht. sin klesvei, oppførsel, flørting, bilder og så videre? Får de råd til å ikke gå alene i mørket? Får de råd til å ikke drikke alkohol for å ikke begå overgrep i fylla? Nei da. Gutter er gutter, sies det. De skal få lov til å drikke seg dritings og kose seg.

Joda, de får beskjed om å ikke teakassere , om å stoppe om jenten ikke vil, om oppførsel , ikke gå alene. Tydelig at du bare skal ta guttene og ikke ilegge begge kjønn ansvar, skummelt i grunn

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...