Gå til innhold

Gutteforeldre på ungdomsskolen som driver med victimblaming og bifaller seksuell trakassering av jenter

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Cartman skrev (Akkurat nå):

En sak har flere sider og personlig tror jeg at ingen av foreldrene vet hva ungdommene driver på med. Jeg vil anta at både jentene og guttene utfordrer grensene for akseptabel oppførsel. Foreldrene vil ikke innse dette og legger heller skylden på hverandre fremfor å veilede sine barn. 

Som gutteforelder så er jeg klar over at poden finner på mye rart og jeg har tatt mange kamper med ham. Jeg kan (og vil) imidlertid ikke banke ham til folkeskikk. Jeg vil heller ikke at foreldrene til de guttene som har plaget jenta mi skal banke sønnene sine.

Jentene kan være noen utspekulerte sjeler, og det er også et problem vi som foreldre må håndtere.

Anonymkode: 9b3b5...b14

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er skummelt at så mange borgere ikke er enige i prinsippet om at enhver rimelig tvil skal komme tiltalte til gode. Sånn sett er det et samfunnsproblem om mange velgere ikke støtter en modell som er sentral for samfunnet vårt.

Alle er vel enige i det. Nå er det vel heller ikke et samfunnsproblem at mange går ut og anmelder voldtekter som aldri har skjedd, det er vel heller et mye større problem at voldtekter ikke blir anmeldt. 

• Nyttig 2
Skrevet
omnitron skrev (5 minutter siden):

Jeg har ikke engang diskutert noen annen problem stilling. Så at du ønsker å presse meninger på meg for stå for din kappe. 

Du besviste at du er stokk dum dog 😃

Ok da er vi jo enige da! Fikk inntrykk av det motsatte skjønner du. 

Skjerp deg. 

• Nyttig 1
Skrevet
Memorangen skrev (1 minutt siden):

Ok da er vi jo enige da! Fikk inntrykk av det motsatte skjønner du. 

Skjerp deg. 

Skal jeg skjerpe meg fordi du ikke gidder å lese og bare spyr ut av deg med påstander? Ærlig talt. 

Skrevet
omnitron skrev (2 minutter siden):

Skal jeg skjerpe meg fordi du ikke gidder å lese og bare spyr ut av deg med påstander? Ærlig talt. 

Nei fordi du er (antar jeg) er voksent menneske som ikke greier å snakke skikkelig til andre folk. Spiller ingen rolle om man er enig eller uenig, men det går an å oppføre seg. Men vi var tydeligvis enige så ikke noe mer å diskutere her i gården. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er både jente og gutteforelder og jeg er mer bekymret for gutters psykiske helse enn for at jenter skal utsettes for overgrep. Jeg har en litt sårbar og fornuftig gutt, som aldri i sitt liv ville ha gjort noen noe. Jenta er tøffere, og ville ha dyttet til eller verbalt angrepet dersom noen gutter prøvde seg på henne. Jeg synes det er så synd at det lages en diskusjon på at «sånn er gutter» og « sånn er jenter». Dette handler mye mer om person og oppvekst enn om kjønn. 

Anonymkode: 3e9f9...ff5

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Memorangen skrev (28 minutter siden):

Alle er vel enige i det. Nå er det vel heller ikke et samfunnsproblem at mange går ut og anmelder voldtekter som aldri har skjedd, det er vel heller et mye større problem at voldtekter ikke blir anmeldt. 

Spørsmålet er hvor mange tilfeller vi har av «jenta opplever det som voldtekt, gutten gjør det ikke, en flue på veggen ville ha vært enig med gutten».

Jo mer kvinner og jenter beskrives som viljeløse offer uten evne til å forvalte egen kropp, jo flere slike tilfeller vil vi antagelig få.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er både jente og gutteforelder og jeg er mer bekymret for gutters psykiske helse enn for at jenter skal utsettes for overgrep. Jeg har en litt sårbar og fornuftig gutt, som aldri i sitt liv ville ha gjort noen noe. Jenta er tøffere, og ville ha dyttet til eller verbalt angrepet dersom noen gutter prøvde seg på henne. Jeg synes det er så synd at det lages en diskusjon på at «sånn er gutter» og « sånn er jenter». Dette handler mye mer om person og oppvekst enn om kjønn. 

Dette er jo egentlig ikke sant. Det handler nesten utelukkende om kjønn. Jeg har to gutter og jeg tenker jo i utgangspunktet at de aldri ville gjort noen noe. Men jeg har allerede fra tidlig alder begynt å innprente dem med samtykke ++ Har faktisk lært dem at den største faren for kvinner verden over faktisk er menn. Dette har de ikke vondt av å høre. De er kjempesnille, reflekterte og empatiske gutter, og jeg håper de vil stå imot denne trakasseringskulturen jeg ser enkelte steder. Jeg har deres perspektiv, og jeg har mitt perspektiv som kvinne selv. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Spørsmålet er hvor mange tilfeller vi har av «jenta opplever det som voldtekt, gutten gjør det ikke, en flue på veggen ville ha vært enig med gutten».

Jo mer kvinner og jenter beskrives som viljeløse offer uten evne til å forvalte egen kropp, jo flere slike tilfeller vil vi antagelig få.

Om jenta opplever det som voldtekt, er det jo voldtekt. Har ikke sett noe steder at jenter blir beskrevet som viljeløse offer. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Memorangen skrev (7 minutter siden):

Har faktisk lært dem at den største faren for kvinner verden over faktisk er menn. Dette har de ikke vondt av å høre. 

Har du fortalt dem at de er i langt større fare for å få juling eller bli drept enn kvinner?

AnonymBruker
Skrevet
Memorangen skrev (4 minutter siden):

Dette er jo egentlig ikke sant. Det handler nesten utelukkende om kjønn. Jeg har to gutter og jeg tenker jo i utgangspunktet at de aldri ville gjort noen noe. Men jeg har allerede fra tidlig alder begynt å innprente dem med samtykke ++ Har faktisk lært dem at den største faren for kvinner verden over faktisk er menn. Dette har de ikke vondt av å høre. De er kjempesnille, reflekterte og empatiske gutter, og jeg håper de vil stå imot denne trakasseringskulturen jeg ser enkelte steder. Jeg har deres perspektiv, og jeg har mitt perspektiv som kvinne selv. 

Synes det er for enkelt å si at det er feil. Synet på menn er faktisk et stort problem for enkelte gutter, på deres psykiske helse. De blir dømt i hele skolesystemet , mens jenter får tilpasninger og tilrettelegginger. Dette kan være med å skape menn som er sinte og gjør handlinger som ikke er greit. Å legge dette på guttene og foreldrene skal vi være forsiktige med. Jo mer negativt vi fremstiller menn, jo farligere menn får vi. Ser det er en måte å håndtere og snakke om dette temaet på i denne tråden virker mot son hensikt. Jeg er fortsatt mest bekymret for gutten min i dette samfunnet enn jenta mi.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Memorangen skrev (7 minutter siden):

Om jenta opplever det som voldtekt, er det jo voldtekt. Har ikke sett noe steder at jenter blir beskrevet som viljeløse offer. 

Sorry, men dette er sprøyt på lik linje med at om eleven opplever at læreren mobber så er det per def mobbing.

Ar mennesker med utdanning har fått seg til å tenke at sånt tanketomt møl skal inn i lover og vedtekter er et tegn på at det går ad undas med kulturen vår.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sorry, men dette er sprøyt på lik linje med at om eleven opplever at læreren mobber så er det per def mobbing.

Ar mennesker med utdanning har fått seg til å tenke at sånt tanketomt møl skal inn i lover og vedtekter er et tegn på at det går ad undas med kulturen vår.

Jeg er ikke enig i at dette er sprøyt. Du merker vel om noen har lyst å ha sex med deg? 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Synes det er for enkelt å si at det er feil. Synet på menn er faktisk et stort problem for enkelte gutter, på deres psykiske helse. De blir dømt i hele skolesystemet , mens jenter får tilpasninger og tilrettelegginger. Dette kan være med å skape menn som er sinte og gjør handlinger som ikke er greit. Å legge dette på guttene og foreldrene skal vi være forsiktige med. Jo mer negativt vi fremstiller menn, jo farligere menn får vi.

Jeg er også bekymret for hvordan det er trendy i dag for feminister å utdele arvesynd til gutter over påståtte overtramp fra fedre eller bestefedre. Mannshatet og kjønnskampen vil liksom ikke dø ut selv når kjønnene har like muligheter (og vel så det for kvinner).

I akkurat dette spørsmålet så vil jeg si at ungdomsskole-gutter som tafser på jenter eller kaller dem seksuelt nedsettende ting fortjener en overhøvling. Det er ingenting krenkende ved å gi krenkeren kjeft.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har du fortalt dem at de er i langt større fare for å få juling eller bli drept enn kvinner?

Jeg har fortalt dem at menn kan være farlige ja. For begge kjønn. Jeg har også lært dem at om de er i fare så se etter en kvinne. 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er du faktisk seriøs?!!!

Jeg har en 17 år gammel jente som jeg heier på når hun kler seg i korte topper og skjørt!  Hun ser fantastisk ut, og det gjør venninnene hennes også.  Hva er galt å prøve å være deilig?! Nei, fy fader jeg skjønner jo hvor disse gutta får holdningene sine fra. Trodde det bare var gamle gubber, men det er jo søren meg fra mødrene også! Du syns vell lettkledde sportsantrekk også er gærent da. Har du sett jenter som skal på turn/cheerleader, dansetrening? Burde disse også dekke seg mere til?

Anonymkode: 81139...730

«Hva er galt med å prøve å være deilig»…?

Kødder du nå?

Det er jo fint at man skal ha det godt med eget utseendet, men du beskriver jo en aktiv seksualisering av seg selv.

Du bidrar jo at jenter legger verdien av seg selv i hvor deilig de kan fremstå, jo deiligere jo bedre?

Er det virkelig noe å etterstrebe?! ( Kan si det samme gjelder for gutter) 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Memorangen skrev (1 minutt siden):

Jeg er ikke enig i at dette er sprøyt. Du merker vel om noen har lyst å ha sex med deg? 

Hvis jeg føler meg seksuelt krenket av måten du diskuterer med meg nå, har keg blitt voldtatt? Eller vil det være å gi for mye makt til enhver som hevder å være offer?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (4 timer siden):

Ja og holdninger som den du siterer er jo grunnen til at mange skyldige blir frikjent. Stakkar gutt om han blir dømt er jo framtiden hans ødelagt. Han driver jo å studerer for å bli advokat eller lege nå vite. Og en slik dom ødelegger jo for det.....

Huff ja stakkar, en voldtektsanklaget mann har jo null sjanser i livet. Han kan jo absolutt ikke bli president eller noe slikt, selv ikke etter dom. Ingen fotballspillere kan fortsette etter en anklage eller noe. Hele livet blir fullstendig ødelagt.

Å bli frikjent er jo normen. Det er mange som blir det. Flere blir frikjent enn dømt.

Og hvem kan vel glemme saken i bergen. Navnene er kanskje glemt, og disse mennene lever livets glade dager. Men hun, hun er merket for livet.

Også har man de som blir dømt i tingretten, men frikjent i lagmannsretten fordi

Sitat

Flertallet finner det vanskelig å forene fornærmedes forklaring om at hun sov svært tungt og ikke våknet av at tiltalte kledde av henne bukse og truse, med at hun var fullt ut i stand til å forsvare seg umiddelbart ved gjentatte kraftige spark i det øyeblikket hun våknet. Det vises videre til at fornærmedes forklaring, som har vært konsistent over tid, vurderes som statisk og lite detaljert. Hennes forklaring inneholder ingen utdypende opplysninger om lyder, lukter eller andre sanseinntrykk som kunne vært naturlig å huske etter en så traumatisk opplevelse. Fornærmede kunne heller ikke huske om hunden, som normalt sov på soverommet hennes, hadde reagert på den kaotiske situasjon som oppsto da hun skrek til tiltalte og sparket ham gjentatte ganger av all sin kraft. Flertallet viser videre til at fornærmedes forklaring til personer hun har betrodd seg til, slik det er gjengitt av vitner som har forklart seg for lagmannsretten, fremstår som påfallende like og uten noen nyanser.

Anonymkode: 10a34...e2a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er også bekymret for hvordan det er trendy i dag for feminister å utdele arvesynd til gutter over påståtte overtramp fra fedre eller bestefedre. Mannshatet og kjønnskampen vil liksom ikke dø ut selv når kjønnene har like muligheter (og vel så det for kvinner).

I akkurat dette spørsmålet så vil jeg si at ungdomsskole-gutter som tafser på jenter eller kaller dem seksuelt nedsettende ting fortjener en overhøvling. Det er ingenting krenkende ved å gi krenkeren kjeft.

Herlighet barna mine er nok ikke så lettkrenkede. De tåler å høre sannheten i motsetning til enkelte voksne menn. Dette betyr jo ikke at DE som personer har gjort noe galt. 

• Nyttig 2
Skrevet

Hvis jeg føler meg seksuelt krenket av måten du diskuterer med meg nå, har keg blitt voldtatt? Eller vil det være å gi for mye makt til enhver som hevder å være offer?

Du framstiller det jo som om noen ØNSKER å være et voldtekstoffer når det i realiteten krever svært mye å stå frem og anmelde et overgrep. Ingen har lyst å være et offer. Man gjør det gjerne for å unngå at noe lignende skjer med andre. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...