Gå til innhold

Gutteforeldre på ungdomsskolen som driver med victimblaming og bifaller seksuell trakassering av jenter

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Aner du hva det innebærer å bli anklaget for voldtekt?

Anonymkode: 9b3b5...b14

Er du anklaget, så kan du bli frikjent/saken kan henlegges. Jeg har aldri blitt anklaget for voldtekt, men to kompiser har det. Begge slet en periode mens det hele pågikk, men etter at sakene ble henlagt, var de ferdig. Mange støttet dem også mens det hele pågikk, og trodde på dem at de var uskyldige.

Så har jeg noen venninner som har vært utsatt for seksuelle overgrep. Det var ikke like lett med dem. Den ene har vært singel i 20 år, og har ikke hatt sex i den tiden. Hun klarer det ikke, etter å ha blitt brutalt voldtatt på fest av tre menn. Den andre har underlivsskader, som plager henne, pluss PTSD-lignende symptomer. Dette går ut over hennes mann og barn.

Anonymkode: 6220b...e79

• Liker 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg blir voldtatt så er det en urett som rammer meg. Hvis jeg urettmessig må i retten tiltalt for å voldta så er det en urett som rammer meg. Jeg må selvsagt få lov til å beskrive hvilke uretter jeg frykter mest, akkurat som deg.

Men forstår du at en del menn forlater kvinner etter voldtekt, fordi de anser dem for å være horete/skitne? Og at mange ikke støtter kvinnelige voldtektsofre? Man blir alltid beskyldt for å ha hatt for mange partnere, ha flørtet for mye, gått i for utfordrende klær og så videre. Som mann blir man ikke det.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Et grunnleggende rettsprinsipp er at tvilen skal komme tiltalte til gode. En person som han baneheia-gutten som måtte sone 20 år av livet for et overgrep og drap han ikke hadde gjort er ett for mye, og det er langt bedre om en drapsmann går fri.

Gutter har blitt frikjent selv om de tilstod. Eneste grunnen til at de ikke ble dømt er fordi gutten sa. Hun var med på det selv. BANG. Jenta mister troverdighet øyeblikket gutten sier det

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (2 minutter siden):

Vet du?

Jeg har en viss innsikt i hvordan vi menn bedømmer hverandre og blir bedømt. Å ha vært anklaget for voldtekt er bare marginalt «bedre» enn å være anklaget for incest og omtrent på linje med konebanking. Det er noe som normalt vil hefte ved deg resten av livet. Litt som de som var medlemmer av NS under krigen.

Jeg står ved at jeg heller vil bli voldtatt (av en mann) enn å stå i retten og forsvare meg i en voldtektssak.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (3 minutter siden):

Gutter har blitt frikjent selv om de tilstod. Eneste grunnen til at de ikke ble dømt er fordi gutten sa. Hun var med på det selv. BANG. Jenta mister troverdighet øyeblikket gutten sier det

Det er en interessant diskusjon men det går kanskje litt utenfor tema med ungdomsskolegutter som krenker ungdomsskolejenter seksuelt/fysisk?

• Nyttig 1
Skrevet

Det er en interessant diskusjon men det går kanskje litt utenfor tema med ungdomsskolegutter som krenker ungdomsskolejenter seksuelt/fysisk?

Joda den blir dratt litt lengre...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har du rotet med AB-referanser? Jeg har ikke nevnt ordene spond eller helsejakt…

Men det er det temaet vi diskuterer her. Foreldre til gutter i ungdomsskolen som har den holdningen at gutter får ufortjent skylda for trakassering de utfører, som jentene burde skylde seg selv for. Pga klær og oppførsel til jentene. Og foreldre til jenter som fortviler over disse holdningene og mener det er de(dere!) voksnes holdninger som jo faktisk har skylda. 
Selvom du ikke har skrevet det i Spond, har du skrevet det her. 

Anonymkode: 862d8...633

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har en viss innsikt i hvordan vi menn bedømmer hverandre og blir bedømt. Å ha vært anklaget for voldtekt er bare marginalt «bedre» enn å være anklaget for incest og omtrent på linje med konebanking. Det er noe som normalt vil hefte ved deg resten av livet. Litt som de som var medlemmer av NS under krigen.

Jeg står ved at jeg heller vil bli voldtatt (av en mann) enn å stå i retten og forsvare meg i en voldtektssak.

Rart. I min omgangskrets støtter menn hverandre, uansett anklager.

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men du kan jo ikke sette dette opp mot voldtekt. Du vet jo ikke at det å bli utsatt for det ene er verre enn det andre. Det er jenter som har anmeldt pga de ble voldtatt av en venn, med resultat at de har mistet alle vennene sine fordi de trodde på han og ikke henne. Og må gå resten av livet å bli anklaget for å ha ødelagt en manns liv og bli anklaget for løgn og falsk anmeldelse. Tror ikke det er bedre.

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er trist.

Anonymkode: 29985...752

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men det er det temaet vi diskuterer her. Foreldre til gutter i ungdomsskolen som har den holdningen at gutter får ufortjent skylda for trakassering de utfører, som jentene burde skylde seg selv for. Pga klær og oppførsel til jentene. Og foreldre til jenter som fortviler over disse holdningene og mener det er de(dere!) voksnes holdninger som jo faktisk har skylda. 
Selvom du ikke har skrevet det i Spond, har du skrevet det her. 

Anonymkode: 862d8...633

Jeg har ikke skrevet det her eller på spond. Hva får du ut av å lyve om anonyme brukere på internett?

Jeg er en forelder med barn av begge kjønn. Jeg prøver å få en fornuftig diskusjon ut av dette.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Statlig arbeidsplass, 75% kvinner. 

Du er vel kvinne, og opplever muligens da ikke så mye klåing? 

Anonymkode: f8982...27b

ikke fra kollegaer nei, det høres nå helt sykt ut. Nå jobber jeg i et forholdsvis kvinnedominert sted da, så mulig det hadde vært annerledes om det var flere menn der. Men har aldri opplevd noe sånt uansett med de mennene vi har hos oss. Det er veldig strenge regler hos oss når det gjelder sånne ting, og det jobbes veldig mye med det psykososiale arbeidsmiljøet. 

• Liker 1
Skrevet
omnitron skrev (2 timer siden):

Dette er en svært skummel utvikling om dette skulle være tilfelle. Vi kan ikke ha et samfunn hvor noen blir dømt uten bevis og det er ord mot ord. Mennesker er ikke ærlig nok til at vi kan akseptere dette.

Dette skjer så og si aldri. Det er heller motsatt. I veldig mange tilfeller blir gutten frikjent pga mangel på bevis. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Du er kvinne, og det du skriver er ren løgn. Med mindre du og alle i din omgangskrets er psykopater. 

Anonymkode: 05e78...4b8

AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (26 minutter siden):

Du har selvfølgelig eksempler du kan vise til? 

• Liker 1
Skrevet

Du har selvfølgelig eksempler du kan vise til? 

Det akter jeg å finne 

Skrevet
GlitrendeSjokolade skrev (19 timer siden):

Først og fremst vil jeg si at trakassering er aldri greit uansett.

Han guttepappaen har jo faktisk litt rett. Det er jo noen tenåringssjenter som kler seg veldig lettkledd. Hvorfor godtar foreldrene til tenåringsjenter det? Det finnes en grense hvordan barn/unge jenter skal få lov å kle seg. Jeg sier ikke at gutter har lov å trakassere jenter på grunn av det. 

Ikke la tenåringsjenta få kle seg så lettkledd, og oppføre seg som ei voksen kvinne. Ikke når de er barn under 18 år. La barn få være barn. De er ikke voksne selv om de er tenåring.

Ikke relevant. Jenter blir trakassert uansett hvordan de går kledd. 

• Liker 4
Skrevet
Memorangen skrev (7 minutter siden):

Dette skjer så og si aldri. Det er heller motsatt. I veldig mange tilfeller blir gutten frikjent pga mangel på bevis. 

Om vi kan gå fra så og si aldri til aldri så vil det være bra 😃 Vi kan aldri dømme noen der det er mangel på bevis. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Spiller på kropp og utseende i sosiale medier.. forstår ikke at jentene vil fremstille seg slik

Anonymkode: 3e9f9...ff5

Både jenter og gutter vil ta seg pent ut. For seg selv, for venner og for det motsatte kjønn. Hvor mye tid bruker ikke guttene også foran speilet, fikser på håret, tar på godlukt osv? Guttungen kom hjem i går -så glad- for både kamerater og jenter i klassen syntes han luktet godt. Han hadde fått kompliment og ikke tafsing. See??

Anonymkode: bed7b...578

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
GlitrendeSjokolade skrev (1 time siden):

At unge jenter velger å gå lettkledd kan ikke sammenlignes med alt dette du nevner her.

Jeg skjønner bare ikke hvorfor noen jenter absolutt må gå på skole, fester, konserter, på byen med for eksempel veldig kort miniskjørt? Eller magetopp? Det kan for eksempel ikke sammenlignes med shorts og singlet om sommeren, og bikini i svømmehall og på stranda. I svømmehallen og på stranda er det naturlig å gå i badeklær. Det er det ikke på byen. 

Hvorfor godtar noen tenåringsforeldre at jentene går med minst mulig klær på en skole, konsert, på byen eller på fest? Eller viser seg med minst mulig klær på sosiale medier? Hvorfor må jentene absolutt gå med det hvis det ikke er for de vil være mest mulig deilig for en gutt og få mest mulig oppmerksomhet?

Som jeg har sagt så er det aldri greit at gutter trakasserer jenter uansett, men dette at jenter må oppføre seg som voksne kvinner, og føler at de må vise mest mulig kropp bør det bli slutt på. Det kan faktisk være det at noen jenter går så lettkledd og byr på seg selv for at gutter skal synes de er deilige som kan være grunn til at noen gutter trakasserer og til og med trakasserer jenter som ikke går lettkledd. 

Nei det er ikke greit å trakassere. Derfor jeg sier tenåringsforeldre må snakke med guttene sine og jentene sine. Tenåringer må vise respekt for hverandre og det er det de voksne som må lære de. Det er jo som om det er om å gjøre å trakassere, være mest mulig frekk/slem, og være mest mulig deilig blant mange tenåringer i dag. 

Er du faktisk seriøs?!!!

Jeg har en 17 år gammel jente som jeg heier på når hun kler seg i korte topper og skjørt!  Hun ser fantastisk ut, og det gjør venninnene hennes også.  Hva er galt å prøve å være deilig?! Nei, fy fader jeg skjønner jo hvor disse gutta får holdningene sine fra. Trodde det bare var gamle gubber, men det er jo søren meg fra mødrene også! Du syns vell lettkledde sportsantrekk også er gærent da. Har du sett jenter som skal på turn/cheerleader, dansetrening? Burde disse også dekke seg mere til?

Anonymkode: 81139...730

• Liker 1
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...