Gå til innhold

Gutteforeldre på ungdomsskolen som driver med victimblaming og bifaller seksuell trakassering av jenter

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men de vil reagerer meget kraftig om en homofil gutt klår… (les:uønsket oppmerksomhet) 

Anonymkode: 10a34...e2a

Dette. Hvis en mann blir antastet av en mye større, homofil mann, vil han bli REDD, og selvfølgelig synes at det er en overtramp. Når en pen, svakere jente klår, er det jo heller ikke greit generelt, men mannen blir jo ikke redd for voldtekt, og opplever kanskje oppmerksomheten som "nice", hvis han har gått lenge uten sex. 

Anonymkode: 6220b...e79

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette. Hvis en mann blir antastet av en mye større, homofil mann, vil han bli REDD, og selvfølgelig synes at det er en overtramp. Når en pen, svakere jente klår, er det jo heller ikke greit generelt, men mannen blir jo ikke redd for voldtekt, og opplever kanskje oppmerksomheten som "nice", hvis han har gått lenge uten sex. 

Hva hvis "mannen" som blir "antastet" selv er homofil?

Noen ganger lurer jeg på hvordan enkeltes hjerner er skrudd sammen. Har de bare veldig mye fordommer, er de litt "enkle" eller bare spik spenna gærn?

Anonymkode: f8982...27b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Å bli tiltalt og måtte i retten for voldtekt som ung mann vil ofte innebære at du blir dømt av folket selv om du blir frikjent av retten.

Anonymkode: 9b3b5...b14

Sannsynligheten for å bli tiltalt for voldtekt er minimal. Terskelen for det er så sinnsykt høy. 
Det er i praksis lov å voldta i dagens Norge. 
Er langt mer bekymret for alle tusen som årlig blir voldtatt enn de få som må i retten. 16% av de mellom 16 og 19 år sier de er utsatt for voldtekt. De færreste voldtekter blir anmeldt og svært få ender i en dom. 
nou202420240004000dddpdfs.pdf#page198

Det anslås at 1% av voldtektene ender med dom: https://www.aftenposten.no/norge/i/oE2a/1-prosent-av-voldtektene-ender-med-fellende-dom

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel bare åta  balletak på en pappa med slike holdninger på foreldremøte mens man ser han inn i øynene og sier "du kler deg jo så fristende i de buksne så jeg regner med du liker det" 

Anonymkode: 711d9...c9b

• Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er vel bare åta  balletak på en pappa med slike holdninger på foreldremøte mens man ser han inn i øynene og sier "du kler deg jo så fristende i de buksne så jeg regner med du liker det" 

Anonymkode: 711d9...c9b

Dessverre er sikkert lærerne og flere andre både mødre og fedre enig med pappaen....

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Sannsynligheten for å bli tiltalt for voldtekt er minimal. Terskelen for det er så sinnsykt høy. 
Det er i praksis lov å voldta i dagens Norge. 
Er langt mer bekymret for alle tusen som årlig blir voldtatt enn de få som må i retten. 16% av de mellom 16 og 19 år sier de er utsatt for voldtekt. De færreste voldtekter blir anmeldt og svært få ender i en dom. 
nou202420240004000dddpdfs.pdf#page198

Det anslås at 1% av voldtektene ender med dom: https://www.aftenposten.no/norge/i/oE2a/1-prosent-av-voldtektene-ender-med-fellende-dom

Ja og holdninger som den du siterer er jo grunnen til at mange skyldige blir frikjent. Stakkar gutt om han blir dømt er jo framtiden hans ødelagt. Han driver jo å studerer for å bli advokat eller lege nå vite. Og en slik dom ødelegger jo for det.....

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (40 minutter siden):

Ja mange har sagt noe annet. Mange antyder at det er jentene som provoserer det frem

Jeg tror at det du ser som antydning normalt ikke er ment som en antydning og ikke burde tolkes som en antydning. Hvis du lar deg krenke av at noen foreslår at jenter kan gjøre noe for å bedre egen situasjon så blir det en restriktiv diskusjon.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (3 minutter siden):

Ja og holdninger som den du siterer er jo grunnen til at mange skyldige blir frikjent. Stakkar gutt om han blir dømt er jo framtiden hans ødelagt. Han driver jo å studerer for å bli advokat eller lege nå vite. Og en slik dom ødelegger jo for det.....

Et grunnleggende rettsprinsipp er at tvilen skal komme tiltalte til gode. En person som han baneheia-gutten som måtte sone 20 år av livet for et overgrep og drap han ikke hadde gjort er ett for mye, og det er langt bedre om en drapsmann går fri.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Er langt mer bekymret for alle tusen som årlig blir voldtatt enn de få som må i retten.

Antallet av de respektive gruppene har selvsagt betydning for alvorligheten. Men som mann og individ vil jeg heller bli voldtatt enn å bli tiltalt for å ha voldtatt.

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja ikke sant, og kan ikke de tjukke barna som blir mobbet bare slanke seg, og de som har dyr jakke må jo heller gå i en slitt gammel jakke så de ikke blir ranet! 

Tenker du sånn om andre ting? Butikken kan ikke ha fristende varer liggende fremme, da ber de om tyveri. Hvis ungdommen har en (helt normal) iphone så må de jo bare regne med å bli ranet, hvorfor lar foreldrene dem gå ut med ting andre kan få lyst å stjele? 

Jeg kan gå naken ute, og ingen har lov å voldta meg eller tafse på meg uansett.

Tenker du at menn har rett til å klå og begå overgrep på stranden og i svømmehallen? Det har man jo enda mindre klær på enn «utfordrende klær» på skolen. Hva med om sommeren? Er shorts greit? Singlet? Hva tenker du om at det er voldtekter i land der de bruker burka også?  De horete kvinnene burde ikke gå ute uten bevæpnede vakter? Hvor går grensen din?

Jeg lærer min datter at ingen har lov å ta på henne uten hennes samtykke, samme om hun har bar mage, kort shorts, bikini på stranden eller i svømmehallen, samme om hun har prøvd å pynte seg, eller går i joggedress. Skulle ønske folk som deg hadde lært sønnene deres det samme i stedet for å legge skylden på den som blir antastet. Å slutshame ungdomsskolejenter for å unnskylde grenseløse overgriperspirer er så hinsides lavmål.

Anonymkode: 7feef...cf6

At unge jenter velger å gå lettkledd kan ikke sammenlignes med alt dette du nevner her.

Jeg skjønner bare ikke hvorfor noen jenter absolutt må gå på skole, fester, konserter, på byen med for eksempel veldig kort miniskjørt? Eller magetopp? Det kan for eksempel ikke sammenlignes med shorts og singlet om sommeren, og bikini i svømmehall og på stranda. I svømmehallen og på stranda er det naturlig å gå i badeklær. Det er det ikke på byen. 

Hvorfor godtar noen tenåringsforeldre at jentene går med minst mulig klær på en skole, konsert, på byen eller på fest? Eller viser seg med minst mulig klær på sosiale medier? Hvorfor må jentene absolutt gå med det hvis det ikke er for de vil være mest mulig deilig for en gutt og få mest mulig oppmerksomhet?

Som jeg har sagt så er det aldri greit at gutter trakasserer jenter uansett, men dette at jenter må oppføre seg som voksne kvinner, og føler at de må vise mest mulig kropp bør det bli slutt på. Det kan faktisk være det at noen jenter går så lettkledd og byr på seg selv for at gutter skal synes de er deilige som kan være grunn til at noen gutter trakasserer og til og med trakasserer jenter som ikke går lettkledd. 

Nei det er ikke greit å trakassere. Derfor jeg sier tenåringsforeldre må snakke med guttene sine og jentene sine. Tenåringer må vise respekt for hverandre og det er det de voksne som må lære de. Det er jo som om det er om å gjøre å trakassere, være mest mulig frekk/slem, og være mest mulig deilig blant mange tenåringer i dag. 

Endret av GlitrendeSjokolade
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (13 minutter siden):

Kan jo ikke ødelegge hele livet til en gutt på grunn av en misforståelse. Hun hadde jo på seg kort kjole, har tatt flere sexy selfier og var ikke jomfru. Den flørtete og fnisete måten hun sa NEI på, kan selvfølgelig tolkes som JA i dette tilfelle.

Mamma og pappa har alltid sagt at jenter som går utfordrende kledd, har lyst til å bli seksuelt trakassert. 

Anonymkode: e3164...a2d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
GlitrendeSjokolade skrev (6 minutter siden):

At unge jenter velger å gå lettkledd kan ikke sammenlignes med alt dette du nevner her.

Jeg skjønner bare ikke hvorfor noen jenter absolutt må gå på skole, fester, konserter, på byen med for eksempel veldig kort miniskjørt? Eller magetopp? Det kan for eksempel ikke sammenlignes med shorts og singlet om sommeren, og bikini i svømmehall og på stranda. I svømmehallen og på stranda er det naturlig å gå i badeklær. Det er det ikke på byen. 

Hvorfor godtar noen tenåringsforeldre at jentene går med minst mulig klær på en skole, konsert, på byen eller på fest? Eller viser seg med minst mulig klær på sosiale medier? Hvorfor må jentene absolutt gå med det hvis det ikke er for de vil være mest mulig deilig for en gutt og få mest mulig oppmerksomhet?

Som jeg har sagt så er det aldri greit at gutter trakasserer jenter uansett, men dette at jenter må oppføre seg som voksne kvinner, og føler at de må vise mest mulig kropp bør det bli slutt på. Det kan faktisk være det at noen jenter går så lettkledd og byr på seg selv for at gutter skal synes de er deilige som kan være grunn til at noen gutter trakasserer og til og med trakasserer jenter som ikke går lettkledd. 

Nei det er ikke greit å trakassere. Derfor jeg sier tenåringsforeldre må snakke med guttene sine og jentene sine. Tenåringer må vise respekt for hverandre og det er det de voksne som må lære de. Det er jo som om det er om å gjøre å trakassere, være mest mulig frekk/slem, og være mest mulig deilig blant mange tenåringer i dag. 

Hvorfor godtar flere foreldre at gutter oppfører seg som griser uten grenser?

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Antallet av de respektive gruppene har selvsagt betydning for alvorligheten. Men som mann og individ vil jeg heller bli voldtatt enn å bli tiltalt for å ha voldtatt.

Skulle ønske jeg var mann. Tenk å kunne si dette og faktisk mene det? Så befriende det må være.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
GlitrendeSjokolade skrev (6 minutter siden):

Det er vel heller ikke meningen at du skal forstå hvorfor tenåringsjenter kler seg etter trender og moter? Det har de alltid gjort, og vil alltid gjøre. Jenter blir jo også trakassert uansett hvordan de går kledd, slik ts også viser.

I mange land er det menn som bestemmer hvordan jenter skal kle seg (slik du tilsyndelatende også ønsker å gjøre i Norge). I disse landene er det opphissende for menn å se kvinners ankler. Menn vil åpenbart alltid finne unnskyldninger for å trakassere kvinner, og alle unnskyldningene gir kvinnen ansvaret. Skjerp deg, rett og slett.

Anonymkode: 4fea5...542

• Liker 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Da aner du ikke hva en voldtekt innebærer. 

Anonymkode: 66e98...790

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Skulle ønske jeg var mann. Tenk å kunne si dette og faktisk mene det? Så befriende det må være.

Man skal ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv. Altså, hvor stor sannsynlighet har menn for å bli voldtatt? Svært liten. Derfor kan man sitte og tøffe seg med å si at han hadde foretrukket å bli voldtatt. En tiltale kan frafalles hvis bevisene holder. Blir man tiltalt for en voldtekt, så kan man frikjennes. I tillegg tas det kun ut tiltale når politiet er 95 prosent sikre i sin sak. De fleste anmeldelser blir henlagt uten tiltale grunnet bevisets stilling. 

Blir man derimot voldtatt, så kan man ikke "få det ugjort" eller "komme seg ut av det". Da er skaden allerede skjedd.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Da aner du ikke hva en voldtekt innebærer. 

Anonymkode: 66e98...790

Aner du hva det innebærer å bli anklaget for voldtekt?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Kan jo ikke ødelegge hele livet til en gutt på grunn av en misforståelse. Hun hadde jo på seg kort kjole, har tatt flere sexy selfier og var ikke jomfru. Den flørtete og fnisete måten hun sa NEI på, kan selvfølgelig tolkes som JA i dette tilfelle.

Mamma og pappa har alltid sagt at jenter som går utfordrende kledd, har lyst til å bli seksuelt trakassert. 

Nå snakker jeg om når vedkommende faktisk er skyldig men blir frikjent likevel. Dette har skjedd flere ganger, til og med når vedkommende har tilstått. Men det nå at du kanskje er sarkastisk slik jeg var...

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Aner du hva det innebærer å bli anklaget for voldtekt?

Vet du?

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Man skal ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv. Altså, hvor stor sannsynlighet har menn for å bli voldtatt? Svært liten. Derfor kan man sitte og tøffe seg med å si at han hadde foretrukket å bli voldtatt.

Hvis jeg blir voldtatt så er det en urett som rammer meg. Hvis jeg urettmessig må i retten tiltalt for å voldta så er det en urett som rammer meg. Jeg må selvsagt få lov til å beskrive hvilke uretter jeg frykter mest, akkurat som deg.

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...