Gå til innhold

Gutteforeldre på ungdomsskolen som driver med victimblaming og bifaller seksuell trakassering av jenter

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet
solsolsol skrev (På 3.2.2025 den 11.16):

Jeg tror det er ekstremt viktig å snakke med sønnene sine om samtykke. I saker der det står ord mot ord vil gutten så og si alltid tape. 

Dette er en svært skummel utvikling om dette skulle være tilfelle. Vi kan ikke ha et samfunn hvor noen blir dømt uten bevis og det er ord mot ord. Mennesker er ikke ærlig nok til at vi kan akseptere dette.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Å bli voksen er å tåle å bli «guiltet» eller priopen. Jeg sier ikke at en 12-åring er voksen, men å vi bør lære ungdomsskoleelever at det å fnise er en dårlig respons på at det skjer noe du ikke liker.

Og jeg leser at du unnskylder det. Man må selvsagt si tydelig «nei» til brudd på egen integritet sånn at de som evt likevel velger å gjøre ting mot deg opplagt har valgt å krenke deg.

Anonymkode: 9b3b5...b14

Du er faktisk helt ute.jeg noterer bare at du ser over skulderen på hele saken pga. kjønnsbias. Her er det snakk om trakassering. Du nevner det ikke med et ord og har egentlig ingen følelse knyttet til det. Det du har følelser for er at andre enn gutta skal skjerpe seg og, at kvinner projiserer og et veikt argument om at gutter må sosialiseres. Alt helt på siden, men typisk for folk som har mista gangsynet i kjønnskrigen. Jeg håper ikke datteren din blir trakassert og jeg håper ikke du har formidlet dette synet ditt foran barna dine. Hadde du gjort det, hadde jeg ikke kommet til deg for denne typen hendelser.

Anonymkode: 4de08...9a5

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
omnitron skrev (3 minutter siden):

Dette er en svært skummel utvikling om dette skulle være tilfelle. Vi kan ikke ha et samfunn hvor noen blir dømt uten bevis og det er ord mot ord. Mennesker er ikke ærlig nok til at vi kan akseptere dette.

Det stemmer ikke. De færreste voldtekter blir anmeldt, og bare en brøkdel av disse ender i dom pga. manglende bevis.

Anonymkode: 6e045...995

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
GlitrendeSjokolade skrev (16 timer siden):

Først og fremst vil jeg si at trakassering er aldri greit uansett.

Han guttepappaen har jo faktisk litt rett. Det er jo noen tenåringssjenter som kler seg veldig lettkledd. Hvorfor godtar foreldrene til tenåringsjenter det? Det finnes en grense hvordan barn/unge jenter skal få lov å kle seg. Jeg sier ikke at gutter har lov å trakassere jenter på grunn av det. 

Ikke la tenåringsjenta få kle seg så lettkledd, og oppføre seg som ei voksen kvinne. Ikke når de er barn under 18 år. La barn få være barn. De er ikke voksne selv om de er tenåring.

Ja ikke sant, og kan ikke de tjukke barna som blir mobbet bare slanke seg, og de som har dyr jakke må jo heller gå i en slitt gammel jakke så de ikke blir ranet! 

Tenker du sånn om andre ting? Butikken kan ikke ha fristende varer liggende fremme, da ber de om tyveri. Hvis ungdommen har en (helt normal) iphone så må de jo bare regne med å bli ranet, hvorfor lar foreldrene dem gå ut med ting andre kan få lyst å stjele? 

Jeg kan gå naken ute, og ingen har lov å voldta meg eller tafse på meg uansett.

Tenker du at menn har rett til å klå og begå overgrep på stranden og i svømmehallen? Det har man jo enda mindre klær på enn «utfordrende klær» på skolen. Hva med om sommeren? Er shorts greit? Singlet? Hva tenker du om at det er voldtekter i land der de bruker burka også?  De horete kvinnene burde ikke gå ute uten bevæpnede vakter? Hvor går grensen din?

Jeg lærer min datter at ingen har lov å ta på henne uten hennes samtykke, samme om hun har bar mage, kort shorts, bikini på stranden eller i svømmehallen, samme om hun har prøvd å pynte seg, eller går i joggedress. Skulle ønske folk som deg hadde lært sønnene deres det samme i stedet for å legge skylden på den som blir antastet. Å slutshame ungdomsskolejenter for å unnskylde grenseløse overgriperspirer er så hinsides lavmål.

Anonymkode: 7feef...cf6

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du er faktisk helt ute.

Anonymkode: 4de08...9a5

Jeg noterer at du går på person og er tom for argumenter. Da har du erfaringsmessig ikke noe å bidra med.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg håper alle som leste innlegget til denne pappaen gikk kraftig til motmæle? Og at dette selvfølgelig ble videresendt til skolen, slik at de forstår hva de har med å gjøre. Dersom guttene får disse holdningene hjemmefra, må skolen (dessverre) drive oppdragelse av guttene.

Denne tråden gjør meg så trist. Har vi ikke kommet lenger? Det stilles helt vanvittige krav til jenter, samtidig som gutters atferd unnskyldes med "jammen sånn er jo gutter". Hvorfor er det slik? 

Anonymkode: 4fea5...542

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Mulig, nå har autisme-diagnosen eksplodert. Det er like fullt flere gutter i klassen som har utfordringer med hvordan de håndterer konflikter og irritasjon, maktkamp (og muligens sexdrift). Det betyr ikke at «alle gutter er dritt» eller at «foreldrene til gutter er elendige oppdragere», men at det er noen utfordringer med å skape sunne voksne som vi må ta. Som foreldre til egne barn, som lærere og foreldre til andre barn.

Jeg har også en datter og jeg vet hvor fortvilende det er å få en gråtende jente hjem når en av guttene har tråkket over alle grenser. Det betyr ikke at gutten er «ond» eller at foreldrene hans er ubrukelige (nødvendigvis), men at vi må hjelpe hverandre og barna våre.

Fortvilende? men dette gjør du altså: skriver på Spond at det å «skylde på» gutten som faktisk gjorde noe uakseptabelt mot din datter er en heksejakt mot den spesifikke gutten og alle andre gutter, og at du håndterer det ved å be din datter være mindre lettkledd!!!!! Og ikke være så krenka. Og ikke flørte og ikke fnise. Og ikke banne. Og hun må ha provosert ham. Og skjønne at det er flørt og artig. Og hvis noen skal ha skylda, er det andre jenter som ønsker denne typen oppmerksomhet fra alle gutter, så det er jenters klærs skyld. Og at din datter må forstå at gutter ikke kan tolke slikt og ikke kan oppføre seg og trenger hjelp, ikke konsekvens og straff. Din datter har rett og slett bare å kle seg og te seg og ikke være prippen, men samtidig være tekkelig. 

Anonymkode: 862d8...633

• Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det stemmer ikke. De færreste voldtekter blir anmeldt, og bare en brøkdel av disse ender i dom pga. manglende bevis.

Anonymkode: 6e045...995

Problemet er at denne holdningen om at en alltid skal tro kvinner uansett hva, fører til at en bil bli dømt av venner og alle rundt en uansett hva dommen blir, så stempel som overgriper blir ikke borte av frifinnelse 

Anonymkode: 58cef...af9

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tenker du at menn har rett til å klå og begå overgrep på stranden og i svømmehallen? Det har man jo enda mindre klær på enn «utfordrende klær» på skolen.

Svaret på det finnes i innlegget du quoter. Å kjempe mot stråmenn heller enn å lese poster godt og prøve å sette seg inn i hverandres ståsteder er en grunn til at denne diskusjonen ikke får noen god konklusjon:

Sitat

Det finnes en grense hvordan barn/unge jenter skal få lov å kle seg. Jeg sier ikke at gutter har lov å trakassere jenter på grunn av det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fortvilende? men dette gjør du altså: skriver på Spond at det å «skylde på» gutten som faktisk gjorde noe uakseptabelt mot din datter er en heksejakt mot den spesifikke gutten og alle andre gutter, og at du håndterer det ved å be din datter være mindre lettkledd!!!!! Og ikke være så krenka. Og ikke flørte og ikke fnise. Og ikke banne. Og hun må ha provosert ham. Og skjønne at det er flørt og artig. Og hvis noen skal ha skylda, er det andre jenter som ønsker denne typen oppmerksomhet fra alle gutter, så det er jenters klærs skyld. Og at din datter må forstå at gutter ikke kan tolke slikt og ikke kan oppføre seg og trenger hjelp, ikke konsekvens og straff. Din datter har rett og slett bare å kle seg og te seg og ikke være prippen, men samtidig være tekkelig. 

Anonymkode: 862d8...633

Har du rotet med AB-referanser? Jeg har ikke nevnt ordene spond eller helsejakt…

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja ikke sant, og kan ikke de tjukke barna som blir mobbet bare slanke seg, og de som har dyr jakke må jo heller gå i en slitt gammel jakke så de ikke blir ranet! 

Tenker du sånn om andre ting? Butikken kan ikke ha fristende varer liggende fremme, da ber de om tyveri. Hvis ungdommen har en (helt normal) iphone så må de jo bare regne med å bli ranet, hvorfor lar foreldrene dem gå ut med ting andre kan få lyst å stjele? 

Jeg kan gå naken ute, og ingen har lov å voldta meg eller tafse på meg uansett.

Tenker du at menn har rett til å klå og begå overgrep på stranden og i svømmehallen? Det har man jo enda mindre klær på enn «utfordrende klær» på skolen. Hva med om sommeren? Er shorts greit? Singlet? Hva tenker du om at det er voldtekter i land der de bruker burka også?  De horete kvinnene burde ikke gå ute uten bevæpnede vakter? Hvor går grensen din?

Jeg lærer min datter at ingen har lov å ta på henne uten hennes samtykke, samme om hun har bar mage, kort shorts, bikini på stranden eller i svømmehallen, samme om hun har prøvd å pynte seg, eller går i joggedress. Skulle ønske folk som deg hadde lært sønnene deres det samme i stedet for å legge skylden på den som blir antastet. Å slutshame ungdomsskolejenter for å unnskylde grenseløse overgriperspirer er så hinsides lavmål.

Det som er skummelt er at det er foreldre som har denne ekle holdningen til unge jentekropper. Unge jenter som eksperimenterer med klær blir kalt fristende og horete av VOKSNE mennesker. De gir guttene et fripass om jenta (barnet) viste litt for mye hud.  

Håper de som skriver dette her inne, er i mindretall. Jeg er helt sjokkert over hva enkelte voksne tenker om unge jenter/barn. 

Anonymkode: e3164...a2d

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Problemet er at denne holdningen om at en alltid skal tro kvinner uansett hva, fører til at en bil bli dømt av venner og alle rundt en uansett hva dommen blir, så stempel som overgriper blir ikke borte av frifinnelse 

Anonymkode: 58cef...af9

Men det er jo ikke dette som oftest skjer

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Lærere og foreldre bør jobbe for å unngå mobbing og trakassering, og for at barna blir sunne, robuste, empatiske voksne ja.

Jeg synes ikke at det er mye bagatellisering av guttenes oppførsel i denne tråden. Men det er litt diskusjon rundt mekanismer, skyld/ansvar og løsninger.

Hvis det å være uenig i at alle gutter/menn er svin som burde kastreres og bindes i kjelleren er å «bagatellisere» så er jeg en av dem som bagatelliserer…

Å herregud hi handler om at gutters klåing på jenter blir bagatellisert av foreldre og skolen. Blir avfeid som flørting osv. Det er det vi diskuterer her

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser ingen som unnskylder gutter her. Men jeg ser noen sinte kvinner som ikke tåler at man _også_ gir innspill til unge jenter.

Det vet jeg faktisk ikke. Min begrensede kjennskap til slikt begrenser seg til land i borgerkrig som har blitt kuppet av Taliban eller Isis. Mitt inntrykk er at kvinner blir utsatt for vold og dårlig respekt i slike land.

Hvorvidt kvinner blir respektert i mer fredelige muslimske land kommer kanskje litt an på hvordan man definerer respekt. Frihet til å kjøre bil og disponere egne penger er det nok dårlig med. Respekten ved at man lar kvinner sitte på bussen og selv står er de kanskje bedre på enn oss?

Jeg er usikker på hva du ønsker å oppnå med setningene over. Jeg har vært mye i kontakt med skolen angående sønnen min. Han har gjort mye rart. Ikke seksualiserte krenkelser men slåssing og faenskap. Det er tydelig at regulering av følelser og styrkeforhold og å se konflikter i 3. person ikke er helt på plass. Det gjelder flere av guttene i klassen. Jeg har også vært mye i kontakt med skolen angående min datter som har vært plaget og redd for utagerende gutter. Hva lurer du på?

Jeg vil si at det er grunn til Burka og dermed mindre respekt. 

Anonymkode: 007a8...707

• Liker 1
Skrevet

En 12-åring kan ikke bli satt i fengsel. Hvorfor tror du at det er slik, annet enn at hun/han har nedsatt ansvar for egne handlinger?

Vi gir 12-åringer mindre ansvar (og mindre frihet) fordi de ikke er ferdig utviklet enda. Fysisk og kulturelt.

Gutter som tafser på jenter må da selvsagt ta ansvar og fortelles på tydelig måte at det ikke er greit. Har noen sagt noe annet?

Jenter som kniser om gutter tar dem på puppene bør fortelles at det er en dårlig respons hvis de ønsker at det skal slutte.

Ja mange har sagt noe annet. Mange antyder at det er jentene som provoserer det frem

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Noen jenter egger opp gutter, andre ikke. Har du ikke vært jente selv en gang?

Hvordan egger de til fysisk klåing i korridoren på skolen? Har aldri egget noen på ungd skolen jeg 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Tror i praksis der er få gutter som klager om jentene klår , om de er heterofile.

Anonymkode: 84b12...f2a

Men de vil reagerer meget kraftig om en homofil gutt klår… (les:uønsket oppmerksomhet) 

Anonymkode: 10a34...e2a

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg kan svare for meg som er mann, jeg blir stadig tatt på av kvinner på jobb, og det blir andre menn også. Både vennskapelig stryking på armen eller mer "intimt" på låret f.eks. Men vi menn bryr oss ikke så mye om det. Det er nok derfor vi ikke helt ser hva som er så farlig med dette. Men enig i at det hadde blitt rabalder hvis vi menn skulle begynt å klå på damene på jobb ja.

Anonymkode: f8982...27b

Hvorfor er det så vanskelig å ta til seg at når noen sier nei til å bli klådd på, så gjelder det helt uavhengig av hvordan du selv opplever å bli klådd på? 

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men de vil reagerer meget kraftig om en homofil gutt klår… (les:uønsket oppmerksomhet) 

Hvordan vet du det?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor er det så vanskelig å ta til seg at når noen sier nei til å bli klådd på, så gjelder det helt uavhengig av hvordan du selv opplever å bli klådd på? 

Stråmenn svarer jeg ikke på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...