Gå til innhold

Gutteforeldre på ungdomsskolen som driver med victimblaming og bifaller seksuell trakassering av jenter

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvorfor snakker du om 12-åringer? Ingen på 12 år går i tiende klasse, som er temaet i tråden min. Disse guttene er 15 og 16. Altså, over den strafferettslige lavalderen.

Anonymkode: 6220b...e79

Første setning i første post:

» starten av 8., har de hatt problemer med seksuell trakassering»

I starten av 8. klasse så er ca halvparten av klassen 12 år.

Anonymkode: 9b3b5...b14

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jo, det hjelper om jenta sier tydelig fra om at hun ikke finner seg i det, i stedet for å legge seg ned å gråte. 

Anonymkode: 3e9f9...ff5

Om en gutt ikke viser empati for en jente som gråter, etter han har seksuelt trakassert henne, så vil han ikke bry seg om hun blir sint/bestemt heller. 

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ikke alltid lett, men vi må oppdra jentene våre til å bli trygge og sterke så de tør, ikke bare si «stakkars deg, de guttene er slemme». 

Hvordan skal gutter oppdras? Det hjelper lite hvor mye vi oppdrar jenter, så lenge gutter får servert unnskyldninger for sin seksuell trakkaserende oppførsel på et sølvfat.

Er gutter mindre voldelige mot jenter i land hvor jenter går med burka? Viser de større respekt?

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og likevel er de ikke emosjonelt og erfaringsmessig utviklet som en mann på 27 eller 61.

Jeg ser mange kvinner her inne hevde at det er galt av menn på 40 å etablere en relasjon med en kvinne på 18, 20 eller 24 år fordi «hjernen deres er ikke utviklet enda», så disse unge voksne kvinnene lan ikke ta ansvar for egne valg. Gjelder ikke den samme generøsiteten for gutter på 12-15?

Gutter på 12-15 år vet veldig godt hva som er rett og galt. Det vet at man ikke skal ta på andres kropper uten samtykke. De vet at trakkaserende og voldelig oppførsel er galt. De vet veldig godt at det ikke et lov til å stjele. Det er ikke lov til å skrape opp biler. Sette fyr på huset til naboen. Mishandle dyr.

Anonymkode: e3164...a2d

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Overhodet ikke. 1 av 10 anmeldte voldtekter ender i dom.

Anonymkode: 29985...752

Å bli tiltalt og måtte i retten for voldtekt som ung mann vil ofte innebære at du blir dømt av folket selv om du blir frikjent av retten.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om en gutt ikke viser empati for en jente som gråter, etter han har seksuelt trakassert henne, så vil han ikke bry seg om hun blir sint/bestemt heller. 

Hvordan skal gutter oppdras? Det hjelper lite hvor mye vi oppdrar jenter, så lenge gutter får servert unnskyldninger for sin seksuell trakkaserende oppførsel på et sølvfat.

Jeg ser ingen som unnskylder gutter her. Men jeg ser noen sinte kvinner som ikke tåler at man _også_ gir innspill til unge jenter.

Sitat

Er gutter mindre voldelige mot jenter i land hvor jenter går med burka? Viser de større respekt?

Det vet jeg faktisk ikke. Min begrensede kjennskap til slikt begrenser seg til land i borgerkrig som har blitt kuppet av Taliban eller Isis. Mitt inntrykk er at kvinner blir utsatt for vold og dårlig respekt i slike land.

Hvorvidt kvinner blir respektert i mer fredelige muslimske land kommer kanskje litt an på hvordan man definerer respekt. Frihet til å kjøre bil og disponere egne penger er det nok dårlig med. Respekten ved at man lar kvinner sitte på bussen og selv står er de kanskje bedre på enn oss?

Sitat

Gutter på 12-15 år vet veldig godt hva som er rett og galt. Det vet at man ikke skal ta på andres kropper uten samtykke. De vet at trakkaserende og voldelig oppførsel er galt. De vet veldig godt at det ikke et lov til å stjele. Det er ikke lov til å skrape opp biler. Sette fyr på huset til naboen. Mishandle dyr.

Jeg er usikker på hva du ønsker å oppnå med setningene over. Jeg har vært mye i kontakt med skolen angående sønnen min. Han har gjort mye rart. Ikke seksualiserte krenkelser men slåssing og faenskap. Det er tydelig at regulering av følelser og styrkeforhold og å se konflikter i 3. person ikke er helt på plass. Det gjelder flere av guttene i klassen. Jeg har også vært mye i kontakt med skolen angående min datter som har vært plaget og redd for utagerende gutter. Hva lurer du på?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg er usikker på hva du ønsker å oppnå med setningene over. Jeg har vært mye i kontakt med skolen angående sønnen min. Han har gjort mye rart. Ikke seksualiserte krenkelser men slåssing og faenskap. Det er tydelig at regulering av følelser og styrkeforhold og å se konflikter i 3. person ikke er helt på plass. Det gjelder flere av guttene i klassen. Jeg har også vært mye i kontakt med skolen angående min datter som har vært plaget og redd for utagerende gutter. Hva lurer du på?

Gutter vet forskjell på rett og galt. Det var ikke et spørsmål. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg ser ingen som unnskylder gutter her. Men jeg ser noen sinte kvinner som ikke tåler at man _også_ gir innspill til unge jenter.

Det vet jeg faktisk ikke. Min begrensede kjennskap til slikt begrenser seg til land i borgerkrig som har blitt kuppet av Taliban eller Isis. Mitt inntrykk er at kvinner blir utsatt for vold og dårlig respekt i slike land.

Hvorvidt kvinner blir respektert i mer fredelige muslimske land kommer kanskje litt an på hvordan man definerer respekt. Frihet til å kjøre bil og disponere egne penger er det nok dårlig med. Respekten ved at man lar kvinner sitte på bussen og selv står er de kanskje bedre på enn oss?

Han har ikke autisme da?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.2.2025 den 11.21):

🙄 på rommet !

Anonymkode: 11a39...64c

Isåfall skjønner jeg henne godt, de fleste ville vel ombestemt seg med andre til stede?

Dere som kritiserer jenter for å ombestemme seg; hva tenker dere er rimelig grunn til å ombestemme seg? At hun kjenner på ubehag? Smerter? Mister lysten? Burde hun bare holde ut istedenfor? Hva om han er for voldsom? Hun plutselig finner ut at han ikke har dusjet på denne siden av jul? Eller generelt plutselig oppfører seg på en måte som gjør henne usikker eller redd,  har hun uansett seg selv og takke her?

Anonymkode: d546d...292

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Men jentene sender signaler om at de vil ha oppmerksomhet for kroppen sin, det tiltrekker ikke de guttene med dårligst holdninger. Så dersom jentene ikke vil tiltrekke seg disse guttene, bør kle på seg og endre attitude. Jeg har selv aldri spilt på kropp og har heller aldri opplevd trakassering. 

Da er spørsmålet hvordan ska de gå kledd. Ungdommen her gikk i arbeidsbukse/verneutstyr, vernesko og college genser med logo for firma. Og gutter i 10 klasse kunne gå for bi å strekke it armen for å klemme på brystreduksjon eller prøve å ta mellom beina 

Kledde ho seg utfordrene slik ho går kledd?

Anonymkode: fb70c...8fe

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Gutter vet forskjell på rett og galt. Det var ikke et spørsmål. 

Gutter og jenter gjør ting som er galt. Jenter kan være skikkelig fæle mot hverandre. Kanskje du burde stille flere spørsmål og være litt mindre påståelig?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.2.2025 den 10.53):

Jeg er mor til en tenåringsjente og har nok ikke i like sterk grad tenkt det samme, men jeg synes faktisk at pappaen har et poeng. 

I min datters klasse er det noen jenter som tar så mye risiko at det kommer til å gå galt. De drikker seg snydens på fest, de sender utfordrende bilder av seg selv, og har generelt nokså seksualisert atferd. Litt sånn influenser-aktig. 

Jeg tenker man må kunne snakke om jentene også uten at det er victimblaming. Jeg unnskylder absolutt ikke guttene, men det blir gråsoner her som er vanskelig for alle parter. 

Jeg snakker med min jente om å ta gode valg og at jenter har et ansvar for å passe på andre jenter. Og der synes jeg mange av de andre jenteforeldrene unnlater sitt ansvar. Det er enkelt å skylde 100% på guttene 

Anonymkode: 9a4b8...ef0

En fornuftig kommentar så tidlig i tråden var en positiv overraskelse 

Anonymkode: 58cef...af9

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Isåfall skjønner jeg henne godt, de fleste ville vel ombestemt seg med andre til stede?

Dere som kritiserer jenter for å ombestemme seg; hva tenker dere er rimelig grunn til å ombestemme seg? At hun kjenner på ubehag? Smerter? Mister lysten? Burde hun bare holde ut istedenfor? Hva om han er for voldsom? Hun plutselig finner ut at han ikke har dusjet på denne siden av jul? Eller generelt plutselig oppfører seg på en måte som gjør henne usikker eller redd,  har hun uansett seg selv og takke her?

Anonymkode: d546d...292

Alle kan ombestemme seg og andre har å rette seg etter det.

Å erte opp andre for å få selvbekreftelse, å la de tro at dette er noe annet enn det er, for så å øse skam og kjeft over den andre personen om de blir skuffet er drittsekk-oppførsel og noe som setter deg selv i fare.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Å bli tiltalt og måtte i retten for voldtekt som ung mann vil ofte innebære at du blir dømt av folket selv om du blir frikjent av retten.

Desverre er det slik, selv om en er uskyldig så vil alle rundt en fortsette å tro en er skyldig. Kjenner selv noen som er utsatt for dette, og vil påstå at å bli dømt av alle rundt en om en er uskyldig er like skadelig som å bli voldtatt, tok han mange år på å komme seg videre, og det inkluderte å måtte flytte 

Anonymkode: 58cef...af9

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da er spørsmålet hvordan ska de gå kledd. Ungdommen her gikk i arbeidsbukse/verneutstyr, vernesko og college genser med logo for firma. Og gutter i 10 klasse kunne gå for bi å strekke it armen for å klemme på brystreduksjon eller prøve å ta mellom beina 

Kledde ho seg utfordrene slik ho går kledd?

Anonymkode: fb70c...8fe

Uansett hvordan jenter går kledd så er det ikke en fribillett til å tafse. Det må vi sammen lære guttene.

Hvis man viser veldig mye kløft/nipples, og samtidig er beruset (de begynte jentene med som 14-åringer her) og egger opp guttene så er ikke det heller en fribillett men det er en uklok kombinasjon. Det må vi sammen lære jentene.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvem er det som lærer guttene at jentekropper er det lov til å krenke og tafse på? 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Gutter og jenter gjør ting som er galt. Jenter kan være skikkelig fæle mot hverandre. Kanskje du burde stille flere spørsmål og være litt mindre påståelig?

Uansett er det hverken greit med mobbing eller trakassering i skolen og de voksne i skolen bør ikke bagatellisere det. Er vel det som er poenget med tråden. Ikke gutter vs jenter. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maleficenta skrev (34 minutter siden):

Han har ikke autisme da?

Mulig, nå har autisme-diagnosen eksplodert. Det er like fullt flere gutter i klassen som har utfordringer med hvordan de håndterer konflikter og irritasjon, maktkamp (og muligens sexdrift). Det betyr ikke at «alle gutter er dritt» eller at «foreldrene til gutter er elendige oppdragere», men at det er noen utfordringer med å skape sunne voksne som vi må ta. Som foreldre til egne barn, som lærere og foreldre til andre barn.

Jeg har også en datter og jeg vet hvor fortvilende det er å få en gråtende jente hjem når en av guttene har tråkket over alle grenser. Det betyr ikke at gutten er «ond» eller at foreldrene hans er ubrukelige (nødvendigvis), men at vi må hjelpe hverandre og barna våre.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Uansett hvordan jenter går kledd så er det ikke en fribillett til å tafse. Det må vi sammen lære guttene.

Hvis man viser veldig mye kløft/nipples, og samtidig er beruset (de begynte jentene med som 14-åringer her) og egger opp guttene så er ikke det heller en fribillett men det er en uklok kombinasjon. Det må vi sammen lære jentene.

Men gjør det det? Og forresten hva skal de gjøre i svømmetimer. Litt vanskelig å ikke vise hud med badedrakt

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvem er det som lærer guttene at jentekropper er det lov til å krenke og tafse på? 

Jeg er ikke sikker på om de trenger en læremester for å finne ut av det. Gutter er i større grad/annen grad enn jenter villige til å teste grenser, utforske tabu, tenke «nå skal jeg hakke et sted jeg veit det gjør vondt» (jfr Kaktus og Baktus). Og i ungdomsskolen er det hormoner og uforløst seksualitet i luften. Mye handler nok om å vise seg fram for de andre guttene.

Og med referanse til min egen ungdom: noen jenter syntes at dette var litt spennende, og bidro til å egge opp tilsynelatende fordi de likte oppmerksomheten.

Forøvrig: de tingene som noen av jentene har sagt til datteren min er så fæle at jeg ikke vil reprodusere dem her. Jenter på 12-15 kan være så stygge at det ikke er til å tro for en mann som ikke har opplevd slikt på innsiden. Skikkelig fæle ting som kunne ha drevet et menneske til å gi opp. Hvem har lært dem det? Antageligvis ingen. De eksperimenterer med sosiale roller og makt, og det er ikke alltid pent.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maleficenta skrev (7 minutter siden):

Men gjør det det? Og forresten hva skal de gjøre i svømmetimer. Litt vanskelig å ikke vise hud med badedrakt

Noen jenter egger opp gutter, andre ikke. Har du ikke vært jente selv en gang?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maleficenta skrev (9 minutter siden):

Uansett er det hverken greit med mobbing eller trakassering i skolen og de voksne i skolen bør ikke bagatellisere det. Er vel det som er poenget med tråden. Ikke gutter vs jenter. 

Lærere og foreldre bør jobbe for å unngå mobbing og trakassering, og for at barna blir sunne, robuste, empatiske voksne ja.

Jeg synes ikke at det er mye bagatellisering av guttenes oppførsel i denne tråden. Men det er litt diskusjon rundt mekanismer, skyld/ansvar og løsninger.

Hvis det å være uenig i at alle gutter/menn er svin som burde kastreres og bindes i kjelleren er å «bagatellisere» så er jeg en av dem som bagatelliserer…

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...