Gå til innhold

Gutteforeldre på ungdomsskolen som driver med victimblaming og bifaller seksuell trakassering av jenter

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du som ikke har kjent det på kroppen kan tro nøyaktig det du vil, men du har ikke nødvendigvis rett. Og vet du hva? Det er den som trakasserer sitt ansvar å la være å trakassere, så det skal ikke være nødvendig å stå opp for seg selv. Det er ikke jentas ansvar at gutten velger å være ekkel mot henne. 

Anonymkode: 6e045...995

Jo, det hjelper om jenta sier tydelig fra om at hun ikke finner seg i det, i stedet for å legge seg ned å gråte. 

Anonymkode: 3e9f9...ff5

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er ikke en tråd om jenter vs gutter. Det er en tråd der det handler om gutter som trakasserer jenter. En konkret sak.

Anonymkode: 4de08...9a5

Jeg besvarte et spørsmål om hva galt jenter har gjort som får kommentarer på kropp.

Jeg besvarte med at mange gutter og jenter er ufine i kjeften i den alderen og trykker hverandre ned.

Spørsmålet (om kommenatarer) bør kanskje ikke være hva jenter gjør som får gutter til å snakke så stygt til dem, men hva som gjør at gutter og jenter snakker så stygt til andre.

Anonymkode: 9b3b5...b14

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

I en 8.-klasse, tror du det er jentene eller guttene som kaster mat på jentene og hverandre, holder dem fast, drar dem inn på do, tar på pupper og i det hele tatt er voldelige, eller er det jentene? Ingen er vel like voldelige som gutter og tenåringsgutter, hvis vi skal generalisere i alder og kjønn. Ja, tråden handler om disse. Ikke om jenter som viser hud og byr seg fram. 

Anonymkode: 862d8...633

Det er ikke et mønster at gutter på 12-15 år blir voldelige hvis jenter avviser dem på en sånn måte at jenter må fnise til overtramp for egen sikkerhet. Det var ikke sånn når jeg var tenåring, og det er ikke sånn når nå mine tenåringer går på skolen. Og jeg har vært mye i kontakt med skolen om diverse utfordringer.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Beklager, det var e2a som skrev:

At tenåringer blir sure er å forvente. Jeg har en tenåringsdatter som er mye sur.

Det går fint. Lett å blande.

Klart de er sure, men det er ikke det samme å være kronisk tenåringssur og å bli sur fordi du får beskjed om å ikke trakassere andre og så slenger fornærmelser etter dem når de setter grenser. Det er faktisk ikke så unormalt, heller ikke blant eldre. Du ser det av kommentarene her inne også. Det er de som blir trakassert eller de som plasserer ansvaret på riktig sted som blir kalt for feminister, hårsåre, etc., når det åpenbart er omvendt. Eller som fedrene her blir, sure på mødrene og jentene deres fordi de selv er for veike til å ta tak i egne unger.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er derimot mye som skjer. Det er mobbing og slåssing og ukvemsord og klåing. Helt klart.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jo, det hjelper om jenta sier tydelig fra om at hun ikke finner seg i det, i stedet for å legge seg ned å gråte. 

Du tror det er kjempelett for en tolv år gammel jente å si tydelig fra i en så ubehagelig situasjon? Og det er ingen som legger seg ned og gråter.

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du tror det er kjempelett for en tolv år gammel jente å si tydelig fra i en så ubehagelig situasjon? Og det er ingen som legger seg ned og gråter.

Ikke alltid lett, men vi må oppdra jentene våre til å bli trygge og sterke så de tør, ikke bare si «stakkars deg, de guttene er slemme». 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er de som blir trakassert eller de som plasserer ansvaret på riktig sted som blir kalt for feminister, hårsåre, etc., når det åpenbart er omvendt. Eller som fedrene her blir, sure på mødrene og jentene deres fordi de selv er for veike til å ta tak i egne unger.

Jeg leser diskusjonen på en helt annen måte. Jeg ser enkelte voksne kvinner som projiserer sine problemer med voksne menn over på barn. Men en gutt på 12 er ikke en mann på 27 eller 61. Han er et lite individ som trenger å sosialiseres (som jenter på 12).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg besvarte et spørsmål om hva galt jenter har gjort som får kommentarer på kropp.

Jeg besvarte med at mange gutter og jenter er ufine i kjeften i den alderen og trykker hverandre ned.

Spørsmålet (om kommenatarer) bør kanskje ikke være hva jenter gjør som får gutter til å snakke så stygt til dem, men hva som gjør at gutter og jenter snakker så stygt til andre.

Det er ikke spørsmålet. Det er et generelt bothsideism-svar på en konkret problemstilling, og det er et av problemene vi har med den offentlige diskusjonen. Dette er rett og slett en egne diskusjon.

Folk diskuterer ikke sak. De bruker bare saker som springbrett og sklir totalt ut. Hvis man ikke klarer å forholde seg til en konkret sak, fremstår man fort som rasshøl (jeg snakker generelt) fordi man ikke tar stilling de åpenbare sakene som legges fremfor en.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.2.2025 den 10.53):

Jeg er mor til en tenåringsjente og har nok ikke i like sterk grad tenkt det samme, men jeg synes faktisk at pappaen har et poeng. 

I min datters klasse er det noen jenter som tar så mye risiko at det kommer til å gå galt. De drikker seg snydens på fest, de sender utfordrende bilder av seg selv, og har generelt nokså seksualisert atferd. Litt sånn influenser-aktig. 

Jeg tenker man må kunne snakke om jentene også uten at det er victimblaming. Jeg unnskylder absolutt ikke guttene, men det blir gråsoner her som er vanskelig for alle parter. 

Jeg snakker med min jente om å ta gode valg og at jenter har et ansvar for å passe på andre jenter. Og der synes jeg mange av de andre jenteforeldrene unnlater sitt ansvar. Det er enkelt å skylde 100% på guttene 

Anonymkode: 9a4b8...ef0

Hvorfor bruker du halve innlegget på å unnskylde guttene samtidig som at du skriver at du ikke unnskylder guttene?

Anonymkode: b4d1c...35f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er ikke et mønster at gutter på 12-15 år blir voldelige hvis jenter avviser dem på en sånn måte at jenter må fnise til overtramp for egen sikkerhet. Det var ikke sånn når jeg var tenåring, og det er ikke sånn når nå mine tenåringer går på skolen. Og jeg har vært mye i kontakt med skolen om diverse utfordringer.

De fleste jenter sier ifra, tror jeg. Samtidig kommer det helt an på kontekst, fordi det ikke er uvanlig å bli guiltet som hårsår, prippen og kjedelig når man setter grenser, noe som gjør at en del unge undertrykker egen integritet for å passe inn. Fnising i egentlig ubehagelig situasjoner kan selvfølgelig går rett inn der. Det kan stillhet også. Det gjelder gutter og jenter. Og det gjelder for øvrig menn og kvinner også.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg leser diskusjonen på en helt annen måte. Jeg ser enkelte voksne kvinner som projiserer sine problemer med voksne menn over på barn. Men en gutt på 12 er ikke en mann på 27 eller 61. Han er et lite individ som trenger å sosialiseres (som jenter på 12).

I 10. klasse er mange gutter 16 år, 1.80-1.85 høye, muskuløse og fulle av testosteron. 

Anonymkode: 6220b...e79

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Mener du i fullt alvor at det er greit at de prøver å dra jenter inn på do og klår de på puppene? Altså, jeg jobber i barnehage og dette er noe vi lærer bort til 2-åringer at ikke er lov 

Anonymkode: b4d1c...35f

• Liker 1
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ikke alltid lett, men vi må oppdra jentene våre til å bli trygge og sterke så de tør, ikke bare si «stakkars deg, de guttene er slemme». 

Ta igjen, de guttene er ræva, er vel bedre. Eller ta det opp med skolen eller foreldre hvis det vedvarer. Samtidig påvirker hyppighet, mengde, hvor mange som gjør det, hvor lenge det har holdt på, nivå av aggresjon (hvis det er mobbing involvert), og personlighet, selvfølgelig også hvordan man reagerer når man blir trakassert. Så så enkelt er det da ikke.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg opplever vel at du heller projiserer offentlig debatt over på barn, siden du ikke klarer å ta ensidig stilling i en sak hvor ansvaret er så tydelig. Først bothsideism så whataboutism. Hva synes du egentlig om den faktiske saken?

Det er ingen som sier at barn ikke skal sosialiseres. Man sier at barn skal ansvarliggjøres for handlingene og få korrigert dårlig og ufin atferd som går utover andre. Skjønner virkelig ikke hvordan du har fått det til å bli noe helt annet.

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er jeg forsåvidt enig i, men enda viktigere er det å lære gutter at man ikke trakasserer andre. Det er hovedproblemet her.

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Og ellers er jeg enig i at enkelte kvinner gjør dette og at det ellers er behov for korreksjon av bildet av alle menn som potensielt voldelige hele tiden, men samtidig utgjør ikke disse enkelte den diskusjonen som nå har gått over 21 sider. Og man kan heller ikke la seg prege så mye av enkelte at man ikke kommer seg tilbake til hva det opprinnelig handlet om, eller at man blir for farget av det når man skal svare hva man mener om selve saken. Mye av det du sier er rett, men det har ingenting med HI å gjøre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror ikke det er fryktelig mange, og disse jentene må isåfall stå opp for seg selv og ikke legge seg ned å spille offer.  

Det er nok der du tror feil, og bare for at du tør å stå i mot gutter som er 20 cm høyere og 20-30 kg tyngre så tør jentene på ungdomsskolen det og så bli latterliggjort enda mer for å være prippen og mer og de bare tullet og ville ikke tatt i deg med tang osv og fortsatt å håne. Min 15-åringen hadde ikke tørt å stå opp om hun ble mer enn slengt kommentarer til, tro meg det kommer ofte, men hun later som hun ikke hører.  Det handler ikke om å være offer eller ikke, men to ulike onder, seksuell trakassering eller mobbing, det er valgene. Da velger man gjerne å holde kjeft.   Å stå opp for seg og varsle kan for noen få verre konsekvenser enn «let it go» holdning. 

Jeg har vært tenåringsjente og kledde meg aldri provoserende, var aldri populær, hadde bare litt større pupper enn mange andre (som jeg gjorde alt for å skjule), men noen måtte liksom innunder genseren min uten at jeg ville.  

Det handler ikke om å være offer eller ikke, men at man skal slippe å ta en kamp ETTER noe ubehagelig har oppstått, for det skulle aldri oppstått noe om man ikke har sagt ja til det. 

Anonymkode: 007a8...707

• Liker 2
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvordan skal gutter kle seg?

Anonymkode: e3164...a2d

Med klær. Nå går ikke gutter lettkledd så ofte som jenter gjør.

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hallooo? Problemet er GUTTENE SOM TRAKASSERER! Ingen har rett til å trakassere noen uansett hva de har på seg. "Utfordrende" bekledning er aldri en automatisk invitasjon til å klå! Det er aldri greit å trakassere noen, uansett hvordan de måtte se ut. Vet ikke hvor mange ganger jeg er nødt å si det: jenter og kvinner blir trakassert uansett hva de har på seg! Være seg bikini, joggedress eller burka! Problemet er IKKE bekledning!

Det er riktig. Det er aldri greit å trakassere noen uansett.

Problemet er ikke alltid bekledning nei, men det skjer at bekledning kan være en av grunnene. Det gjør absolutt ingenting å få tenåringsjenter til å la være å kle seg så lettkledd. Jeg mener hvorfor skal de det når de er under 18 år? Hvorfor skal de vise mest mulig hud?

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvorfor er det _et problem_ at en del jenter går lettkledd? Jeg minner deg om at menn går i baris hele sommeren og ellers om at kvinner og menn har hatt et bedre og sunnere forhold til kropp før, også som nakne. Problemet er ikke kvinner og kropp, det er holdningen til kvinner og kropp.

Jeg tror heller at vårt problem er at kvinner er blitt hyperseksualisert. Kvinner er lik sex. Det spiller ikke så stor rolle hva hun har på seg. Kvinner er deilige. Det sier kulturen vår. Alle har lyst å ta på kvinner, hele tiden,  og det er denne aksepten for at kvinner er så deilige som gjør at andre rundt gir slækk for plagsom atferd.

Jeg synes ikke bare det er trist, men forstyrrende med dem der kvinners bekledning er den instinktive tanken som popper opp når det er snakk om atferd som skal korrigeres. Der kvinners bekledning (årsak) blir til trakassering og overgrep (viljesløs reaksjon). Jeg synes kulturen vår er blitt veik og grenseløs.

Dessverre er det blitt slik i samfunnet at mange kvinner er blitt seksualisert. Det er veldig trist at det er slik. Ofte er kvinner med på å seksualisere seg selv. De vil selv være så deilig som mulig. De vil gjerne at menn skal se de, få oppmerksomhet fra det motsatte kjønn og gi de bekreftelse på hvor deilig de er. Dette ser unge tenåringsjenter. Gjerne kvinner de følger på sosiale medier. Tenåringsjentene er i en alder de kan være usikre og sårbare, og kan lett bli påvirket. 

Det bør bli slutt på denne seksualiseringen. Jenter har ikke godt av å tro de må være deiligst mulig for gutter.

Å ja, det må bli slutt på at gutter trakasserer jenter uansett hvordan de går kledd.

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kunne ikke være mer uenig! Problemet ER IKKE JENTENES KLÆR! Ts skriver her at jentene er nerder og går helt vanlig kledd. Allikevel insisterer fedre og dere andre voksne her at jenter er lettkledde og fristende og må lære seg å kle seg mer tekkelig, og må forbys enkelte plagg, og de har et ansvar for guttenes oppførsel på grunn av sine voksne klær. Jenter på ungdomsskolen nå for tiden går med vide olabukser, og hettegensere! Joggesko og college gensere. Boblejakker og vintersko! Allikevel er deres egen skyld, og de må begrenses, forbys sminke(!) og bare slutte med å fnise og ikke «vise hud». Og de jentene som faktisk ønsker oppmerksomhet fra guttene, det er i hvert fall deres skyld at de andre jentene blir plaget. 
Skjønner dere ikke at det er dere, og disse fedrene, som er årsaken til over greiene? Det er dere som forsvarer guttene og lærer dem disse holdningene! 

Anonymkode: 862d8...633

Jeg forsvarer ikke gutter som trakasserer jenter. Jeg synes det er helt på trynet at noen trakasserer andre. 

Endret av GlitrendeSjokolade
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Da må de endre tankesett og bli tryggere i seg selv på hvem de ønsker å være. 

Lettere sagt enn gjort

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...