Gå til innhold

Gutteforeldre på ungdomsskolen som driver med victimblaming og bifaller seksuell trakassering av jenter

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Min datter går i 10. klasse. I lang tid, allerede fra starten av 8., har de hatt problemer med seksuell trakassering, ganske utstrakt sådan. Det har blitt tatt opp i flere møter, til ingen nytte. I går skrev en av guttepappaene på felles chat at han er lei heksejakten på guttene, og at jentene må gå inn i seg selv og se om de ikke legger opp til slik oppførsel fra guttenes side. At jentene ikke er like uskyldige og dydige som de var tidligere, at de går kledd sånn og slik, snakker om det og det, flørter. At de bør dekke seg mer til for å ikke provosere guttene, og så videre. Flere guttepappaer stemte i.

Så her har vi den virkelige roten til trakasseringen - pappaene er av samme ulla. De synes det er greit å trakassere jenter som går med bestemte klær, som flørter med gutter, som snakker åpent om sex, som banner, og så videre. Problemet forsvinner aldri når voksne menn er like grisete som sønnene deres.

For øvrig forstår jeg ikke hva de snakker om. Min datter er en skikkelig "nerd", med ditto stil og oppførsel. Det samme er venninnene hennes. Samtlige har opplevd å bli klasket på rompa, tatt rundt puppene, hørt skikkelige drøye kommentarer. Min datter har blitt forsøkt dratt inn på en guttedo av to medelever. Heldigvis driver hun med kampsport, så disse to var ingen match. Men altså, er det ingenting å gjøre når foreldrene forsvarer oppførselen?

Anonymkode: 6220b...e79

Flott at de gjør det skriftlig. Dette viser du skolen, og ber om at de aktuelle foreldrene blir kalt inn på teppet.

Det er faktisk ulovlig å oppfordre til trakassering, og enda mer av mindreårige.

Lær jente selvforsvar. Min har hatt god nytte av det ved flere anledninger. 

Anonymkode: 0ac66...5bb

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Aha, du mener kompisene til gutten er en god kilde? Og at du har fått den nøytrale versjonen derfra? Høres ut som confirmation bias.

Anonymkode: 6e045...995

😂det var venninnene hennes så ja, men klart du er en sånn som skal unnskylde jenter uansett 

Anonymkode: 11a39...64c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette skjedde på ungdomsskolen på 90-tallet, før vi begynte å drikke, før vi tok bilder av oss selv. Guttene slo oss på rumpa og det var helt jævlig. Jeg har sagt til mine små barn at man slår ikke jenter på rumpa, fra de er 3 år. Guttene må aldri holdes ansvarlig for sin oppførsel, mens det må alltid jentene!!!!

Anonymkode: 7a327...a03

Jepp, tidlig på 2010-tallet også. Måtte bare finne meg i å bli klasket på rumpa og holdt rundt puppene av hvem som helst. Men det verste, og mest provoserende nå var at vi måtte tåle regelrette voldtektstrusler fra enkelte som tok det et steg lenger. Og dette trodde vi jentene var NORMALT, fordi ingen hadde fortalt oss noe annet, og ingen voksne gjorde noe 🤢 Herregud, om det der var på min vakt... det hadde vært så månelyst!

• Liker 22
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Når man ligger i senga og legger opp til at noe skjer for så å anmelde gutten ? Du tenker det er greit? Nettop derfor sier jeg det forventes mer av guttene ja 

Når man ligger i sengen og en ombestemmer seg så kan den ai nei og det skal guttene godta. Ingenting å anmelde så lenge en av partene har sagt nei og den andre godtar. 

Har selv tre gutter.

Anonymkode: 8800d...69e

• Liker 15
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er ekstremt viktig å snakke med sønnene sine om samtykke. I saker der det står ord mot ord vil gutten så og si alltid tape. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Typisk oppførsel, og guttene vil lære å fortsette sånn hvis ikke de får konsekvenser nå. 

Det må gå an å rett og slett fortelle de at de må klare å oppføre seg. 

Send alle jentene på kampsport, når de begynner å fysisk sette på plass guttene så må de oppfører seg, og lærer til framtiden at slik oppførsel kommer de ingen vei med.

Anonymkode: 90d3b...7f6

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

😂det var venninnene hennes så ja, men klart du er en sånn som skal unnskylde jenter uansett 

Jeg tror i utgangspunktet på offeret, uavhengig av kjønn :) På samme måte tror jeg på gutter og menn som sier de har blitt voldtatt eller utsatt for seksuell trakassering. Og på samme måte som at jeg tror på hvem som helst som mener de har blitt ranet, utsatt for vold, svindlet osv.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jepp, tidlig på 2010-tallet også. Måtte bare finne meg i å bli klasket på rumpa og holdt rundt puppene av hvem som helst. Men det verste, og mest provoserende nå var at vi måtte tåle regelrette voldtektstrusler fra enkelte som tok det et steg lenger. Og dette trodde vi jentene var NORMALT, fordi ingen hadde fortalt oss noe annet, og ingen voksne gjorde noe 🤢 Herregud, om det der var på min vakt... det hadde vært så månelyst!

Det er selvsagt ikke greit , men det finnes andre sider enn dette også. Tenker både jenter og gutter bør læres opp til hvorda. Oppføre seg jeg, er ikke bare guttenes ansvar . 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Så her har vi den virkelige roten til trakasseringen - pappaene er av samme ulla. De synes det er greit å trakassere jenter som går med bestemte klær, som flørter med gutter, som snakker åpent om sex, som banner, og så videre. Problemet forsvinner aldri når voksne menn er like grisete som sønnene deres.

Synes du kan skrive akkurat dette i felleschatten, og be de pappaene om å "gå inn i seg selv" og tenke over hvilke møkkaholdninger de overfører til barna sine.

Anonymkode: 81687...3b7

• Liker 20
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
solsolsol skrev (1 minutt siden):

Jeg tror det er ekstremt viktig å snakke med sønnene sine om samtykke. I saker der det står ord mot ord vil gutten så og si alltid tape. 

Det vil de helt klart 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har hele historien siden det var andre der til stede heldigvis så den som ble utsatt for dette fikk heldigvis støtte 

Flere til stede i senga?

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

👏jenter er så uskyldige vet du og guttene har alltid skylden, merkelig det der

Så hvis en jente går kledd i skjørt og topp, tar bilder av seg selv, går til sengs med en og ombestemmer seg, så er det helt ok å voldta henne fordi hun selv ba om det?

Om en jente går i trang jeans så man legger merke til rompa så er det lov å ta på den? For hun ba om det ved å gå kledd slik? 

Om en jente er tidlig utviklet og viser kløft på skolen så ber hun om seksuell oppmerksomhet?

Er du virkelig seriøs her?

Om en gutt spiller fotball i bar overkropp på skolen så kan jentene klå på han? Om han har trang joggebukse så ting syns så kan jentene ta på han? Han bare om det ved å gå kledd slik? 

• Liker 30
  • Hjerte 2
  • Nyttig 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Flott at de gjør det skriftlig. Dette viser du skolen, og ber om at de aktuelle foreldrene blir kalt inn på teppet.

Det er faktisk ulovlig å oppfordre til trakassering, og enda mer av mindreårige.

Lær jente selvforsvar. Min har hatt god nytte av det ved flere anledninger. 

Anonymkode: 0ac66...5bb

Som sagt, hun driver med kampsport, brunt belte i karate. Så for henne er det mindre problem enn for jenter som er svakere.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg tror i utgangspunktet på offeret, uavhengig av kjønn :) På samme måte tror jeg på gutter og menn som sier de har blitt voldtatt eller utsatt for seksuell trakassering. Og på samme måte som at jeg tror på hvem som helst som mener de har blitt ranet, utsatt for vold, svindlet osv.

Ja så du tror ikke på andre som er tilstede altså? Kun den ene som anmelder og ikke andre til stede? Nei det var ikke mitt barn som ble anklaget og var heller ikke tilstede men jeg velge likevel å tro på flertallet, og det å anmelde når ingenting skjer ødelegger for de som faktisk opplever ting og ikke blir trodd , det er ikke greit 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Flere til stede i senga?

🙄 på rommet !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så hvis en jente går kledd i skjørt og topp, tar bilder av seg selv, går til sengs med en og ombestemmer seg, så er det helt ok å voldta henne fordi hun selv ba om det?

Om en jente går i trang jeans så man legger merke til rompa så er det lov å ta på den? For hun ba om det ved å gå kledd slik? 

Om en jente er tidlig utviklet og viser kløft på skolen så ber hun om seksuell oppmerksomhet?

Er du virkelig seriøs her?

Om en gutt spiller fotball i bar overkropp på skolen så kan jentene klå på han? Om han har trang joggebukse så ting syns så kan jentene ta på han? Han bare om det ved å gå kledd slik? 

Hvor står det at det er greit å voldta? Ikke en jøvla plass, slutt å dikte på ting og nei ingenting av det du skriver er greit 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Når man ligger i sengen og en ombestemmer seg så kan den ai nei og det skal guttene godta. Ingenting å anmelde så lenge en av partene har sagt nei og den andre godtar. 

Har selv tre gutter.

Dette. Jeg er gift med en herlig mann. Vi har mye sex, og jeg sier nesten aldri nei. Men det har skjedd noen få ganger at jeg ba ham avslutte midt i akten, fordi jeg fikk vondt, ble kvalm (dette var under graviditet) eller noe annet som gjorde at jeg ikke ønsket å fortsette. Selvfølgelig trakk han seg ut med en gang og stoppet. Jeg trodde dette var normalt!!!

• Liker 18
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
solsolsol skrev (5 minutter siden):

Ikke i Norge. I Norge ender kun 1 prosent av voldtekter med domfellelse.

• Liker 18
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja så du tror ikke på andre som er tilstede altså? Kun den ene som anmelder og ikke andre til stede? Nei det var ikke mitt barn som ble anklaget og var heller ikke tilstede men jeg velge likevel å tro på flertallet, og det å anmelde når ingenting skjer ødelegger for de som faktisk opplever ting og ikke blir trodd , det er ikke greit 

Som regel er det ingen andre til stedet i senga når to stykker har sex.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er selvsagt ikke greit , men det finnes andre sider enn dette også. Tenker både jenter og gutter bør læres opp til hvorda. Oppføre seg jeg, er ikke bare guttenes ansvar . 

Når det skjer i skoletiden er det skolens ansvar å se til at det ikke skjer, og det ble aldri gjort noe med. Hvorfor mener du at vi jentene hadde et ansvar oppi dette? Det var ingen alkohol, sosiale medier eller deling av utfordrende bilder blant oss, og om det så var, så hadde det fortsatt vært de voksne og de som trakasserte sitt ansvar å gjøre noe med. Vi fikk ikke eksistere som normale skoleelever uten å daglig bli utsatt for trakassering og andre ubehageligheter.

• Liker 9
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...