Gå til innhold

Gutteforeldre på ungdomsskolen som driver med victimblaming og bifaller seksuell trakassering av jenter

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Men jentene sender signaler om at de vil ha oppmerksomhet for kroppen sin, det tiltrekker ikke de guttene med dårligst holdninger. Så dersom jentene ikke vil tiltrekke seg disse guttene, bør kle på seg og endre attitude. Jeg har selv aldri spilt på kropp og har heller aldri opplevd trakassering. 

Anonymkode: 3e9f9...ff5

Jeg har aldri spilt på kropp jeg heller, har aldri ønsket oppmerksomhet for kroppen min. Likevel var trakassering og voldtektstrusler dagligdags på ungdomsskolen. Og før noen skylder på muslimer her som tidligere i tråden, så var det ikke en eneste muslim på hele skolen. Ganske blendahvitt og etnisk norsk samfunn. Skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig å forstå at det ikke handler om bekledning.

Anonymkode: 6e045...995

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette bildet er jenter med på å skape selv!

Hvordan?

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har aldri spilt på kropp jeg heller, har aldri ønsket oppmerksomhet for kroppen min. Likevel var trakassering og voldtektstrusler dagligdags på ungdomsskolen. Og før noen skylder på muslimer her som tidligere i tråden, så var det ikke en eneste muslim på hele skolen. Ganske blendahvitt og etnisk norsk samfunn. Skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig å forstå at det ikke handler om bekledning.

Kommer litt an på hva jentene legger i trakassering og da, hvor hårsåre jentene er. Kan godt hende noen har sagt noe til meg og, men det har bare prellet av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maleficenta skrev (Akkurat nå):

Hvordan?

Spiller på kropp og utseende i sosiale medier.. forstår ikke at jentene vil fremstille seg slik

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kommer litt an på hva jentene legger i trakassering og da, hvor hårsåre jentene er. Kan godt hende noen har sagt noe til meg og, men det har bare prellet av. 

Her er det vel snakk om klåing da i hi. Hvor langt skal de kunne gå før man ikke bare er hårsår lenger mener du?

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller på kropp og utseende i sosiale medier.. forstår ikke at jentene vil fremstille seg slik

Det er patriarkatet. Kvinner har alltid spilt på dette for å få gutter til å like de. De tror de må dette fordi gutta forventer det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tenker at begge har et ansvar jeg.. Snakker mye med jenta mi om hvordan hun vil bli oppfattet av andre og hun har ikke selv et ønske om at guttene skal like henne for kroppen, men for hvem hun er. Gutten min ser på jenter som holder på slik som «billige» og er lite interessert i jenter med slike holdninger. Tenker at både gutter som trakasserer og jenter som «byr seg frem» har usunne holdninger begge to. 

De fleste som har begått overgrep vil si at dama "har bydd seg frem". Hvem har fasiten på hva det er å "by seg frem"? Og er det da greit å ta for seg uten samtykke?

Anonymkode: 4dcf1...747

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maleficenta skrev (1 minutt siden):

Det er patriarkatet. Kvinner har alltid spilt på dette for å få gutter til å like de. De tror de må dette fordi gutta forventer det

Da må de endre tankesett og bli tryggere i seg selv på hvem de ønsker å være. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De fleste som har begått overgrep vil si at dama "har bydd seg frem". Hvem har fasiten på hva det er å "by seg frem"? Og er det da greit å ta for seg uten samtykke?

Anonymkode: 4dcf1...747

Det kan være fryktelig vanskelig for gutta å tolke, for jentene kan ha vært med på alt og i ettertid si de sa nei. Umulig å hindre at guttene kan bli utsatt for urettmessige beskyldninger 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.2.2025 den 11.28):

Jeg snakker om det i de. Store sammenhengen , både gutter og jenter må ansvarliggjøres , for det er ikke bare gutter som holder på sånn 

Anonymkode: 11a39...64c

Nå var det jo gutter (og fedrene deres) om var problemet i denne tråden da. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

For en kjedelig kommentar. Klart de er det. Tror du ikke vi internaliserer den kulturen vi selv er en del av? Vi er BÆRERE av kultur. Det gjør oss ikke særlig skyldige, og det gjør det uansett verken mer greit eller forståelig at noen trakasserer deg eller forgriper seg på deg. Hadde vi holdt ungene unna skjerm hadde de vært langt mindre seksualiserte, guttene også. Mimdre komplekser, mindre sammenligning, andre typer idoler. Men vi har lagd oss sexsamfunn. Fett.

Anonymkode: 4de08...9a5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Herre min hatt. Å reagere på bli klapset på rumpa, holdt fast og tatt på puppene mens gutten truer med å voldta deg er vel ikke å være hårsår? Eller hva synes du?

• Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Men jentene sender signaler om at de vil ha oppmerksomhet for kroppen sin, det tiltrekker ikke de guttene med dårligst holdninger. Så dersom jentene ikke vil tiltrekke seg disse guttene, bør kle på seg og endre attitude. Jeg har selv aldri spilt på kropp og har heller aldri opplevd trakassering. 

Signaliserer gutter at de vil ha oppmerksomhet når de går i bar overkropp? 

• Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.2.2025 den 10.45):

I går skrev en av guttepappaene på felles chat at han er lei heksejakten på guttene, og at jentene må gå inn i seg selv og se om de ikke legger opp til slik oppførsel fra guttenes side. At jentene ikke er like uskyldige og dydige som de var tidligere, at de går kledd sånn og slik, snakker om det og det, flørter. At de bør dekke seg mer til for å ikke provosere guttene, og så videre. Flere guttepappaer stemte i.

Så her har vi den virkelige roten til trakasseringen - pappaene er av samme ulla. De synes det er greit å trakassere jenter som går med bestemte klær, som flørter med gutter, som snakker åpent om sex, som banner, og så videre. Problemet forsvinner aldri når voksne menn er like grisete som sønnene deres.

Anonymkode: 6220b...e79

Var det ingen kvinner (mødre) som korrigerte pappaene?

Anonymkode: b3f70...db1

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Å ikke fnise eller gi guttene den oppmerksomheten de søker er nok en god start. Å si utvetydig at de ikke ønsker dette er bedre.

Jeg tror ikke at det finnes noen tilnærming som kan garantere mot uønsket oppførsel, og jeg tror ikke at det er offeret som har skylden. Men jeg tror at man kan te seg på måter som øker eller reduserer sjansen for å bli utsatt for noe uønsket.

For meg ville det være uansvarlig å ikke fortelle datteren min det. På samme måte som det ville være uansvarlig å ikke fortelle sønnen min at i noen settinger kan han faktisk få juling for å si noe helt lovlig, og da kan det i noen tilfeller være bedre å holde munn.

Anonymkode: 9b3b5...b14

Jenter skal ikke fnise for å ikke bli utsatt for uønsket oppmerksomhet? Hjelpes skulle tro vi var i Afghanistan

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.2.2025 den 11.03):

Godt innlegg, her har flere av jentete flørtet, sendt bilde , invitert gutter hjem og lagt opp til at de vil det skal skje noe før de plutselig ombestemmer seg og så sender inn klager på guttene 

Anonymkode: 11a39...64c

DET ER LOV Å OMBESTEMME SEG!!!!!!! 

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og jeg gjemte meg i store gensere, og opplevd trakassering! 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hvorfor er det _et problem_ at en del jenter går lettkledd? Jeg minner deg om at menn går i baris hele sommeren og ellers om at kvinner og menn har hatt et bedre og sunnere forhold til kropp før, også som nakne. Problemet er ikke kvinner og kropp, det er holdningen til kvinner og kropp.

Jeg tror heller at vårt problem er at kvinner er blitt hyperseksualisert. Kvinner er lik sex. Det spiller ikke så stor rolle hva hun har på seg. Kvinner er deilige. Det sier kulturen vår. Alle har lyst å ta på kvinner, hele tiden,  og det er denne aksepten for at kvinner er så deilige som gjør at andre rundt gir slækk for plagsom atferd.

Jeg synes ikke bare det er trist, men forstyrrende med dem der kvinners bekledning er den instinktive tanken som popper opp når det er snakk om atferd som skal korrigeres. Der kvinners bekledning (årsak) blir til trakassering og overgrep (viljesløs reaksjon). Jeg synes kulturen vår er blitt veik og grenseløs.

Anonymkode: 4de08...9a5

Nettopp. Ta bare det med hijab. Den skal skjule hår. Hår (!) kan få menn til å miste forstanden. Altså ...

Og ja, før i tiden gikk mange nakne på stranda, uten å begå overgrep mot hverandre. Det er ingen overgrep på nudiststrender eller fellessauna i Finland og Tyskland. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Anmeld, dette er gutter som vokser opp til å bli menn med ræva holdninger og fedrene er åpenbart ikke gode forbilder.

Anonymkode: b8f47...074

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei, det blir feil å skylde på dagens unge jenter. De er et produkt av det samfunnet de vokser opp i, og de forbildene som trekkes frem i samfunnet.
Dagens samfunn er globalisert. Dagens unge får input om hva som forventes av dem fra tik-tok og youtube. Og de påvirkes av de som er litt eldre enn seg, som igjen påvirkes av de som er litt eldre enn seg.
I tillegg får jo ungdommen servert forbilder på TV.
Og det er jo litt påfallende at det som vises på TV av unge voksne kvinner og menn i stor grad er to kategorier. (Om man ser diverse realityprogram.) Det er nesten bare "influensere", og de er enten av typen "gamerer" eller de er opererte sminkedukker med minimalt med klær. (Og Onlyfans-følgere)
(For gutta er det "opererte bole-gutter" eller gamere, evt. "humorister med dårlig kvinnesyn" eller en "outsider" av et eller annet slag.)

Det er disse personene mediene tar med for å "tiltrekke seg ungdomspublikum". Altså er det disse vi som samfunn trekker frem for våre unge som deres forbilder. (Ganske ekstremt når statskanalen NRK skulle lage noe som traff ungdom, så ga de Fetisha eget program. Og det ble ganske lite protestert mot det.)

Så vi kan ikke skylde på ungdommen.
De har blitt det samfunnet lærer dem at de skal være.

Særlig jentene må velge retning. Enten er de gamere/nerder, eller så er de sexobjekter. Og mange jenter opplever nok at hvis de ikke er smarte nok til å være nerder, så MÅ de gå for å være sexobjekter.

Om vi ønsker å endre på dette, så må vi som verdenssamfunn endre på hvilke forbilder vi hyller. 
Hvem gir vi spalteplass i avisene?
Hvem skrikes det om på forsidene til Dagbladet og Se og Hør?
Hvem får mest treff og følgere på Tik-tok og Youtube?

Vi har nå en hel industri som lever av å være i medienes søkelys. Som ikke har prestert noe. Men som lever av å selge seg selv som produkt.
Og som samfunn, så "hyller" vi det. Både de som fordømmer det, og de som elsker det. For det er dette som genererer debatt og klikk og visninger og salg.

Så igjen, det er ikke jentene som styrer dette.
Det er heller ikke jentenes foreldre. For de kan ikke beskytte ungdommene sine mot samfunnet de vokser opp i.

Anonymkode: b4ea1...5f3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...