Gå til innhold

Gutteforeldre på ungdomsskolen som driver med victimblaming og bifaller seksuell trakassering av jenter

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Grøss. Denne tråden var virkelig et blast from the past. Får lyst til å hyle og gråte. Trodde og håpet samfunnet var kommet lenger i dag, men denne tråden viser hvor sørgelig treigt holdninger endres. 

Anonymkode: 4d0ff...94a

• Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
GlitrendeSjokolade skrev (5 minutter siden):

Problemet er jo at en del jenter går veldig lettkledd. De skal vise mest mulig hud. De skal oversminke seg, de skal se mest mulig deilig ut for gutter, få oppmerksomhet fra gutter og bekreftelse på hvor sexy de ser ut. Ofte på grunn av de ser influenserjenter gjør det. Jeg synes det er veldig usunt blant tenåringsjenter. Det er noe tenåringsforeldre bør sette seg ned å snakke med jentene sine om. Tenåringsjenter er ofte usikre og tror de må være sånn og sånn for at guttene skal like de. Alt skal ikke handle om å være deiligst her i verden. 

I tillegg bør tenåringsforeldre sette seg ned med guttene sine og snakke om hvordan de skal behandle jenter. At trakkassering aldri er greit. Både jenter og gutter, menn og kvinner skal behandles med respekt. Ikke trakkassering. 

Helt riktig, men jenter bør heller ikke gå så lettkledd som mulig. 

Viktig at folk snakker med barna/tenåringene sine. De er ikke voksne før de er 18 år uansett hvor voksne de føler seg. 

Hvordan skal gutter kle seg?

Anonymkode: e3164...a2d

• Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
GlitrendeSjokolade skrev (10 minutter siden):

Problemet er jo at en del jenter går veldig lettkledd. De skal vise mest mulig hud. De skal oversminke seg, de skal se mest mulig deilig ut for gutter, få oppmerksomhet fra gutter og bekreftelse på hvor sexy de ser ut. Ofte på grunn av de ser influenserjenter gjør det. Jeg synes det er veldig usunt blant tenåringsjenter. Det er noe tenåringsforeldre bør sette seg ned å snakke med jentene sine om. Tenåringsjenter er ofte usikre og tror de må være sånn og sånn for at guttene skal like de. Alt skal ikke handle om å være deiligst her i verden. 

I tillegg bør tenåringsforeldre sette seg ned med guttene sine og snakke om hvordan de skal behandle jenter. At trakkassering aldri er greit. Både jenter og gutter, menn og kvinner skal behandles med respekt. Ikke trakkassering. 

Viktig at folk snakker med barna/tenåringene sine. De er ikke voksne før de er 18 år uansett hvor voksne de føler seg. 

Hallooo? Problemet er GUTTENE SOM TRAKASSERER! Ingen har rett til å trakassere noen uansett hva de har på seg. "Utfordrende" bekledning er aldri en automatisk invitasjon til å klå! Det er aldri greit å trakassere noen, uansett hvordan de måtte se ut. Vet ikke hvor mange ganger jeg er nødt å si det: jenter og kvinner blir trakassert uansett hva de har på seg! Være seg bikini, joggedress eller burka! Problemet er IKKE bekledning!

Anonymkode: 6e045...995

• Liker 10
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hallooo? Problemet er GUTTENE SOM TRAKASSERER! Ingen har rett til å trakassere noen uansett hva de har på seg. "Utfordrende" bekledning er aldri en automatisk invitasjon til å klå! Det er aldri greit å trakassere noen, uansett hvordan de måtte se ut. Vet ikke hvor mange ganger jeg er nødt å si det: jenter og kvinner blir trakassert uansett hva de har på seg! Være seg bikini, joggedress eller burka! Problemet er IKKE bekledning!

Anonymkode: 6e045...995

Men jentene sender signaler om at de vil ha oppmerksomhet for kroppen sin, det tiltrekker ikke de guttene med dårligst holdninger. Så dersom jentene ikke vil tiltrekke seg disse guttene, bør kle på seg og endre attitude. Jeg har selv aldri spilt på kropp og har heller aldri opplevd trakassering. 

Anonymkode: 3e9f9...ff5

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skrev feil over her « Det tiltrekker gutter med dårligst holdninger»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg nevnte tidligere i tråden to bøker man bruker i barnehagen. De kan jo man ta i bruk på ungdomsskolen for her er visst mange som ikke har forstått det og man kan jo snakke til de som 5åringer i tillegg så kanskje de forstår. "Ingen har lov å ta på tissen og rumpa til andre hvis de ikke har lyst. Alle bestemmer over sin egen kropp"

Anonymkode: 20d96...ab8

Utrolig at den lærdommen må tas opp igjen på ungdomsskolen

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men jentene sender signaler om at de vil ha oppmerksomhet for kroppen sin, det tiltrekker ikke de guttene med dårligst holdninger. Så dersom jentene ikke vil tiltrekke seg disse guttene, bør kle på seg og endre attitude. Jeg har selv aldri spilt på kropp og har heller aldri opplevd trakassering. 

Går an å se men ikke røre vettu. Det fins positiv oppmerksomhet og negativ oppmerksomhet. 

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

At du personlig ikke har opplevd trakassering er irrelevant. Det er nok av kvinner som har det, og som nevnt tidligere, kan de ha vært kledd i både burka og joggedress. Klærne er ikke problemet, det er holdningene til enkelte gutter/menn.
Jeg er selv mamma til to gutter, og praten om kropp og grenser, at de skal behandle alle mennesker med respekt, har vært naturlig for oss siden de var små. Ikke minst snakker jeg med dem om ansvaret de har for å si fra hvis andre gutter/kompiser oppfører seg kjipt mot jenter. At hvis de ikke bryr seg om dette, gjør noe og griper inn, så er de også en del av problemet. Holdninger til dette oppstår ikke i et vakuum.
"Teach your boys".

Anonymkode: 4dcf1...747

• Liker 5
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maleficenta skrev (1 minutt siden):

Går an å se men ikke røre vettu. Det fins positiv oppmerksomhet og negativ oppmerksomhet. 

Ja, men unge gutter med hjerne som ikke er ferdig utviklet og som kanskje ikke har lært dette hjemmefra er en risiko for jenter som kler seg utfordrende og sender seksualiserte signaler. Det er realiteten. Jenter må også ta sitt ansvar her, på samme måte som at de ikke skal gå alene hjem fra byen. Da mine var ungdommer, så jeg jo klart hvilke jenter som ble utsatt for trakassering og det var ikke hvem som helst av guttene heller. Det er generelt ungdommer med dårlig selvfølelse  og belastninger hjemmefra fra begge kjønn 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, men unge gutter med hjerne som ikke er ferdig utviklet og som kanskje ikke har lært dette hjemmefra er en risiko for jenter som kler seg utfordrende og sender seksualiserte signaler. Det er realiteten. Jenter må også ta sitt ansvar her, på samme måte som at de ikke skal gå alene hjem fra byen. Da mine var ungdommer, så jeg jo klart hvilke jenter som ble utsatt for trakassering og det var ikke hvem som helst av guttene heller. Det er generelt ungdommer med dårlig selvfølelse  og belastninger hjemmefra fra begge kjønn 

Men altså på ungd skolen kler jo gutta seg og kult og kanskje er veltrente og jentene syns de er kjekke fordi de ser hotte ut og har en viss attitude... Men jentene går jo ikke å krafser de på rumpa eller i skrittet av den grunn. Altså er gutter som bavianer eller?

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maleficenta skrev (1 minutt siden):

Men altså på ungd skolen kler jo gutta seg og kult og kanskje er veltrente og jentene syns de er kjekke fordi de ser hotte ut og har en viss attitude... Men jentene går jo ikke å krafser de på rumpa eller i skrittet av den grunn. Altså er gutter som bavianer eller?

Nei, men jentene hopper foran guttene med frontpartiet ute og sier « ta på meg».. Ikke så lette vurderinger å ta for guttene heller. Her er jentene utspekulerte og gutta enkle. Det er kjønnsforskjeller. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men jentene hopper foran guttene med frontpartiet ute og sier « ta på meg».. Ikke så lette vurderinger å ta for guttene heller. Her er jentene utspekulerte og gutta enkle. Det er kjønnsforskjeller. 

Bare fordi de kler seg og viser litt kløft så hopper de ikke fram og sier ta på meg ... Og jeg har sett ungd skolen jenter gå til skolen. Syns de er veldig tildekte jeg da. Mom jeans og svære gensere .. overdriver ikke du beskrivelsene litt her?

Og nå innrømmer du at du anser gutter som dumme brødhuer.... 

Endret av Maleficenta
  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maleficenta skrev (Akkurat nå):

Bare fordi de kler seg og viser litt kløft så hopper de ikke fram og sier ta på meg ... Og jeg har sett ungd skolen jenter gå til skolen. Syns de er veldig tildekte jeg da. Mom jeans og svære gensere .. overdriver ikke du beskrivelsene litt her?

Nei, enkelte jenter og enkelte gutter oppfører seg sånn, ikke så mye på skolen, men på fest og i sosiale medier.  er ungdomsskole- og videregåendemamma, så har sett ett mønster på dette over år, har en gutt og ei jente. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, enkelte jenter og enkelte gutter oppfører seg sånn, ikke så mye på skolen, men på fest og i sosiale medier.  er ungdomsskole- og videregåendemamma, så har sett ett mønster på dette over år, har en gutt og ei jente. 

Ja de ønsker oppmerksomhet. Det er naturlig det. Men de forventer jo ikke å bli utsatt for overgrep av den grunn. Syns likevel her at det er gutta som bør lære å holde fingra fra fatet så lenge det kun er klær det er snakk om. Om jentene gnurer seg inntil dem og fysisk viser ta på meg blir det vel noe annet.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
GlitrendeSjokolade skrev (46 minutter siden):

Hvorfor er det _et problem_ at en del jenter går lettkledd? Jeg minner deg om at menn går i baris hele sommeren og ellers om at kvinner og menn har hatt et bedre og sunnere forhold til kropp før, også som nakne. Problemet er ikke kvinner og kropp, det er holdningen til kvinner og kropp.

Jeg tror heller at vårt problem er at kvinner er blitt hyperseksualisert. Kvinner er lik sex. Det spiller ikke så stor rolle hva hun har på seg. Kvinner er deilige. Det sier kulturen vår. Alle har lyst å ta på kvinner, hele tiden,  og det er denne aksepten for at kvinner er så deilige som gjør at andre rundt gir slækk for plagsom atferd.

Jeg synes ikke bare det er trist, men forstyrrende med dem der kvinners bekledning er den instinktive tanken som popper opp når det er snakk om atferd som skal korrigeres. Der kvinners bekledning (årsak) blir til trakassering og overgrep (viljesløs reaksjon). Jeg synes kulturen vår er blitt veik og grenseløs.

Anonymkode: 4de08...9a5

• Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
GlitrendeSjokolade skrev (44 minutter siden):

Kunne ikke være mer uenig! Problemet ER IKKE JENTENES KLÆR! Ts skriver her at jentene er nerder og går helt vanlig kledd. Allikevel insisterer fedre og dere andre voksne her at jenter er lettkledde og fristende og må lære seg å kle seg mer tekkelig, og må forbys enkelte plagg, og de har et ansvar for guttenes oppførsel på grunn av sine voksne klær. Jenter på ungdomsskolen nå for tiden går med vide olabukser, og hettegensere! Joggesko og college gensere. Boblejakker og vintersko! Allikevel er deres egen skyld, og de må begrenses, forbys sminke(!) og bare slutte med å fnise og ikke «vise hud». Og de jentene som faktisk ønsker oppmerksomhet fra guttene, det er i hvert fall deres skyld at de andre jentene blir plaget. 
Skjønner dere ikke at det er dere, og disse fedrene, som er årsaken til over greiene? Det er dere som forsvarer guttene og lærer dem disse holdningene! 

Anonymkode: 862d8...633

• Liker 8
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Hvordan skal gutter kle seg?

Anonymkode: e3164...a2d

Gutter skal som vanlig få kle seg som de vil. Bortsett fra femi, da, det er forbudt. Da kommer anti-woke-brigaden og skriker etter eller annet om hjernevask, feminisme og biologi.

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg har adhd. Min hjerne blir aldri helt utviklet. Allikevel har jeg blitt oppdratt til å ikke spontant gripe etter ting jeg liker, når ting jeg liker er andres kropp. SLUTT å skylde på kjønn. Det er ekkelt og infantiliserende. Dårlig oppførsel skal korrigeres, ikke unnskylder.

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maleficenta skrev (4 minutter siden):

Ja de ønsker oppmerksomhet. Det er naturlig det. Men de forventer jo ikke å bli utsatt for overgrep av den grunn. Syns likevel her at det er gutta som bør lære å holde fingra fra fatet så lenge det kun er klær det er snakk om. Om jentene gnurer seg inntil dem og fysisk viser ta på meg blir det vel noe annet.

Tenker at begge har et ansvar jeg.. Snakker mye med jenta mi om hvordan hun vil bli oppfattet av andre og hun har ikke selv et ønske om at guttene skal like henne for kroppen, men for hvem hun er. Gutten min ser på jenter som holder på slik som «billige» og er lite interessert i jenter med slike holdninger. Tenker at både gutter som trakasserer og jenter som «byr seg frem» har usunne holdninger begge to. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor er det _et problem_ at en del jenter går lettkledd? Jeg minner deg om at menn går i baris hele sommeren og ellers om at kvinner og menn har hatt et bedre og sunnere forhold til kropp før, også som nakne. Problemet er ikke kvinner og kropp, det er holdningen til kvinner og kropp.

Jeg tror heller at vårt problem er at kvinner er blitt hyperseksualisert. Kvinner er lik sex. Det spiller ikke så stor rolle hva hun har på seg. Kvinner er deilige. Det sier kulturen vår. Alle har lyst å ta på kvinner, hele tiden,  og det er denne aksepten for at kvinner er så deilige som gjør at andre rundt gir slækk for plagsom atferd.

Jeg synes ikke bare det er trist, men forstyrrende med dem der kvinners bekledning er den instinktive tanken som popper opp når det er snakk om atferd som skal korrigeres. Der kvinners bekledning (årsak) blir til trakassering og overgrep (viljesløs reaksjon). Jeg synes kulturen vår er blitt veik og grenseløs.

Dette bildet er jenter med på å skape selv!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...