Gå til innhold

Gutteforeldre på ungdomsskolen som driver med victimblaming og bifaller seksuell trakassering av jenter

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke overraskende nei, dessverre. Vi kvinner skal bare tåle og tåle, og det læres vi opp til fra vi er små. Det må en systematisk holdningsendring til. Hadde jeg bestemt skulle det vært innført et eget fag om oppførsel med spesifikt fokus på trakassering, helt fra barneskolen. Obligatorisk kursing for alle lærere, som åpenbart er nødvendig når de bortforklarer vold med flørting. Det åpenbart at folk ikke klarer å oppdra guttene sine når man ser på hvordan enkelte her inne svarer. Og at det er kvinner som gjør det viser bare hvor langt ned i møkka vi er.

Anonymkode: 6e045...995

Og egen slik undervisning til gutter

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Maleficenta skrev (Akkurat nå):

Gjerne!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.2.2025 den 12.04):

Jeg er, som flere, enige i at gutter som oftest har hovedansvaret. Det betyr ikke at jenter bør eller skal fritas for å tenke selv! På generelt grunnlag, altså, ikke nødvendigvis i ts' situasjon. Men jenter vet at gutter ser på dem, jenter vet at gutter ønsker sex, jenter vet at gutter kan tafse og ta på jenter. Så HVORFOR skal man da kle seg og sminke seg som ei Barbie-dukke, bare fordi man KAN? Man KAN også tenke selv, og prøve unngå at man skal bli seksualisert mer enn nødvendig. Man KAN gå i bikini i storbyen, men da regner jeg med at de fleste skjønner at man kommer til å få blikk, kommentarer og tilogmed klaps på baken. Derfor går de færreste med bikini i offentlighet, for å unngå det.

Anonymkode: 2bd20...09d

Jeg er enig i at man må regne med at folk kikker ekstra hvis man går på gata i bikini, men totalt uenig i at man må regne med å bli kommentert eller klapset på rumpa. Det er her mange ser ut til å ikke skjønne forskjellen (eller grensen). Det er helt ok å lære ei jente (eller gutt) at dersom de kler seg på en spesiell måte, enten det er lettkledd eller i klovnedrakt, så vil de få mer oppmerksomhet og blikk enn om de kler seg mer normalt. Det er derimot ikke greit å lære verken jenter eller gutter at det er ok å kommentere andres kropp eller til og med tafse på kroppen deres uten samtykke.

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Og jenter tar på gutter uten at noen hyler opp. Sånn var det på 90-tallet også. Det er to standarder. Så utrolig lei!

Anonymkode: f8982...27b

Hvilke to standarder tenker du på? Hvis både jenter og gutter blir tafset på uten at et blir tatt tak i, så er det jo ingen dobbeltstandard. Kanskje gutter og menn heller burde begynne å hyle litt mer opp istedet for at man skal bruke deres opplevelser som en unnskyldning for å fortsette å trakassere jenter og kvinner? Kan vi ikke bare være enige om at seksuell trakassering er ugreit, uansett om det går ut over jenter eller gutter, og at gutter også bør være flinkere til å si ifra når de synes jenter går over streken?
Det at noen gutter lider i stillhet er i hvert fall ingen grunn til å nedprioritere TS's datter og andre jenters opplevelser.

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Mente at jenter også kan utøve seksuell kontakt med annet kjønn, ikke at det er ok at de blir trakasserert. Men er det ok at de blottet brystene sine til gutta og gnir seg innpå gutta ? Det er alltid noen rykter om de som tilbyr seksuelle tjenester for å få nok lommepenger.

Anonymkode: 007a8...707

Hvis ei jente blotter brystene sine og gnir seg oppetter guttene, bør guttene si i fra til en voksen. Da burde voksne ivareta jenta og forklare henne at sånn oppfører man seg ikke. Men spørsmålet er jo om dette faktisk skjer veldig ofte, eller om det bare er oppkonstruert for å rettferdiggjøre at gutter trakasserer jenter. Det er jo temmelig langt fra det som fortelles om i første innlegg, og det du skriver om her.

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Gutter har mer testosteron. Kanskje det ikke er så dårlig idé med adskilte gutte og jenteskoler 

Anonymkode: 69414...1d7

Kjempelurt. Det er som å holde hunden sin unna folk og andre hunder mens den er ung, og så forvente at den takler fint å forholde seg til folk og hunder når man tar den med ut blant folk.

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Burka.

Jenteskole og gutteskole.

Anonymkode: e3164...a2d

Skal man fortsette å holde kvinner og menn adskilt resten av livet da, eller og hvordan når mener du de skal venne seg til å omgås hverandre normalt? Nå foregår det minst like mye voldtekter og seksuell trakassering i land der damene går i burka, så det argumentet er helt ubrukelig.

Siden det er menn som sliter med å kontrollere seg etter din mening, så burde man istedet for burka på kvinner heller sette kyskhetsbelte e.l. på menn. Låse inne penisen rett og slett, så det eneste de kan gjøre er å tisse med den. Da slipper ikke tafsete kvinnfolk til heller. Genial løsning.

Bacteria skrev (42 minutter siden):

Som ei nerdete jente som ble antastet på skolen er jeg helt enig med deg. Skolen skal ha nulltoleranse for mobbing og slik oppførsel. 
Kanskje litt på siden, men det store bildet er at gutter har blitt veldig ansvarliggjort på dette området. Sto i Aftenposten i helga om en gutt som var blitt dømt til nesten tre år i fengsel på grunn av en sovevoldtekt. Han skal ha gjort ting med seg selv vha jentas hånd, og ble dømt på bakgrunn av et omstridt lydopptak. 
Helt annen sak, men når begge to er fulle og halvnakne i samme seng har gutter/menn veldig liten rettssikkerhet virker det som. 

På samme måte som at jenter blir bedt om å ta vare på seg selv og ikke drikke seg så full at de mister kontroll over seg selv, burde selvsagt gutter også bes om det samme.

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Å ikke fnise eller gi guttene den oppmerksomheten de søker er nok en god start. Å si utvetydig at de ikke ønsker dette er bedre.

Jeg tror ikke at det finnes noen tilnærming som kan garantere mot uønsket oppførsel, og jeg tror ikke at det er offeret som har skylden. Men jeg tror at man kan te seg på måter som øker eller reduserer sjansen for å bli utsatt for noe uønsket.

For meg ville det være uansvarlig å ikke fortelle datteren min det. På samme måte som det ville være uansvarlig å ikke fortelle sønnen min at i noen settinger kan han faktisk få juling for å si noe helt lovlig, og da kan det i noen tilfeller være bedre å holde munn.

Anonymkode: 9b3b5...b14

Å ikke fnise? Svært mange fniser eller ler i ubekvemme situasjoner, både når de er redde, sinte eller usikre. Dette skjer automatisk og er ikke noe man kan styre, og spesielt ikke i pressede situasjoner. Jenter som er høyt i hierarkiet på skolen og som er tøff i trynet, kan oppfordres til å si tydelig ifra. De gjør jo gjerne det også, og derfor opplever de sjeldnere å bli tafset på.

Som en annen i tråden nevnte, så er det faktisk minst like ofte de mindre populære jentene i baggy klær som blir trakassert og tafset på. Dette er jenter som er usikre og noen av dem blir kanskje mobbet også. Når de blir tafset på av mobbere og/eller de kule gutta så har de ikke selvtillit til å si ifra.

Det er også verdt å nevne at noen gutter tafser for å vise kontroll og makt, og ikke fordi testosteronet bruser og de har lyst til å oppnå kontakt. Det finnes mange tilfeller der gutter som mobber jenter bruker tafsing som en del av mobbingen. Når du legger ansvaret på jentene for å oppføre seg ordentlig (ikke fnise eller gi guttene oppmerksomhet), er det i samme gata som å legge ansvaret på mobbeofre for å ikke gjøre seg så lett å mobbe.
Å si at noen er tjukk, har store ører eller kler seg stygt er ikke ulovlig, men overhodet ikke greit da man skal behandle andre mennesker med respekt. At du lærer sønnen din at han burde holde kjeft for å unngå å få juling, er helt tullete. Du burde heller lære sønnen din skamvett og respekt for andre mennesker, så han ikke ser noen grunn å buse ut med noe som gir folk lyst til å gi han juling.

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vet du hva som skjer når jenter og kvinner ikke fniser eller avviser gutter og menn høflig? Altså når man er helt klinkende klare. Da blir menn og gutter sinte og sure, og agressive. Og hva gjør de da? Da blir de voldelige.

Jenter og kvinner forsvarer og beskytter seg selv ved å kliste på seg et smil i alle mulige situasjoner, fordi det er det vi blir opplært til fra tidlig alder fra alle kanter fordi menn takler avvisninger så sinnsykt dårlig!

Anonymkode: 10a34...e2a

DETTE! Med alle partnerdrap og all partnervold i Norge, så burde man jo ha forstått for lengst at "klar tale" ikke funker. Det å le det bort eller fryse til er en forsvarsmekanisme som sikrer jenta/kvinnen fra å bli utsatt for vold. Gutter/menn som tafser uoppfordret, tåler ofte ikke klar tale. 

Anonymkode: 6220b...e79

• Liker 7
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maleficenta skrev (1 time siden):

Jeg nevnte tidligere i tråden to bøker man bruker i barnehagen. De kan jo man ta i bruk på ungdomsskolen for her er visst mange som ikke har forstått det og man kan jo snakke til de som 5åringer i tillegg så kanskje de forstår. "Ingen har lov å ta på tissen og rumpa til andre hvis de ikke har lyst. Alle bestemmer over sin egen kropp"

Anonymkode: 20d96...ab8

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om TS fortsatt er med, men lurer på følgende: Hva sier skolen? Dette må jo være meldt til lærere/skoleledelsen - de er jo ansvarlige for å ta tak i det. 

og så - jeg tror jeg ville alliert med med flere jenteforeldre og lest opp det disse fedrene skriver på neste foreldremøte og be de om å redegjøre for hva de faktisk mener. At jenter ikke skal få gå i fred på skolen? at de ville akseptert å bli tafset på sin egen jobb? og lignende. Disse fedrene må også ansvarliggjøres for hva de sier og mener. '

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Først og fremst vil jeg si at trakassering er aldri greit uansett.

Han guttepappaen har jo faktisk litt rett. Det er jo noen tenåringssjenter som kler seg veldig lettkledd. Hvorfor godtar foreldrene til tenåringsjenter det? Det finnes en grense hvordan barn/unge jenter skal få lov å kle seg. Jeg sier ikke at gutter har lov å trakassere jenter på grunn av det. 

Ikke la tenåringsjenta få kle seg så lettkledd, og oppføre seg som ei voksen kvinne. Ikke når de er barn under 18 år. La barn få være barn. De er ikke voksne selv om de er tenåring.

Endret av GlitrendeSjokolade
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hanner er hanner, uansett hvilken rase.

Anonymkode: 84b12...f2a

Det er notert. Da fjerner vi fornuften. Mannfolk er hannfolk.

Anonymkode: 4de08...9a5

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
GlitrendeSjokolade skrev (7 minutter siden):

Han guttepappaen har jo faktisk litt rett. Det er jo noen tenåringssjenter som kler seg veldig lettkledd. Hvorfor godtar foreldrene til tenåringsjenter det? Det finnes en grense hvordan barn/unge jenter skal få lov å kle seg. Jeg sier ikke at gutter har lov å trakassere jenter på grunn av det. 

Ikke la tenåringsjenta få kle seg så lettkledd, og oppføre seg som ei voksen kvinne. Ikke når de er barn under 18 år. La barn få være barn. De er ikke voksne selv om de er tenåring.

Det er strengt tatt ikke relevant, problemet her er gutter som trakasserer.

• Liker 14
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

«Alle vet» er ikke et argument i en rettssal og ikke i en diskusjon som dette. Jeg er villig til å godta at mange reelle voldtekter ikke blir straffet, men ikke at oppklaringsprosent eller andel rettssaker som leder til dom kan brukes som tallgrunnlag.

Noen kvinner bruker voldtekt som trussel ellet hevn, og i noen tilfeller er det reell uenighet om hva som har skjedd og alvorligheten av det. A-magasinet hadde 31. januar en hovedsak om en ung mann som fikk 2.5 års fengsel for å ha brukt hånden til kvinnen han sovde sammen med etter nachspiel til å onanere seg selv. Selv mente han at det var hun som hadde ronket ham.

En tidligere høyesterettsdommer kritiserer  dagens seksuallovgiving med at de er skrevet med en form for fanatisme etter en tillitskrise mellom stortinget og Høyesterett, og kaller dette en skamplett i Norsk strafferettshistorie. «På dette området har vi forlatt den humanitære tradisjonen i norsk rettspraksis, som vi har vært så stolte av».

Anonymkode: 9b3b5...b14

Det er ingen som vet hva som har skjedd i denne saken. Hvis det ikke finnes overveiende bevis for voldtekten og han likevel ble dømt, er det en skamplett. Men du trenger ikke krisemaksimere som ikke vet noe om hva dommen er basert på, og heller ikke late som dette er vanlig. En dom som denne er uhyre uvanlig. Så får man heller diskutere om man faktisk skal fengsle noen som bruker en sovende persons hånd til  onani. Dette er en oppriktig fucka handling, men det er Norge som lager lovene som straffer denne typen atferd med fengsel.

Når det gjelder om de fleste menn som blir anmeldt for voldtekt har voldtatt eller ikke, uansett om saken blir tatt videre eller ikke, tror jeg at de fleste faktisk har gjort det. Selv har jeg ikke opplevd voldtekt, men jeg vet om nok av kvinner som har gjort det til at jeg faktisk ikke ser på voldtekt (sex med tvang eller sex under søvn/doping) som veldig sjeldent. Jeg har også 1 venninne som ble dopet på byen og ellers er det ulike utesteder som faktisk har rykte på seg for å vøre steder du kan bli dopa ned. Jeg opplever ikke dette som veldig uvanlig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
GlitrendeSjokolade skrev (28 minutter siden):

Gutter i skinny jeans, og gutter i jeans som henger slik at rumpesprekken viser, inviterer til klåing syns jeg. Gutter som viser seg i bar overkropp er så horete. De får takke seg selv når de går så provoserende kledd/avkledd. 

Hvorfor lar foreldrene guttene gå i bar overkropp om sommeren og på svømming? Det skriker sex. Klart jentene blir forvirret.

• Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
GlitrendeSjokolade skrev (51 minutter siden):

Det er vinter i Norge nå. Ingen kler seg lettkledd nå.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Gutter i skinny jeans, og gutter i jeans som henger slik at rumpesprekken viser, inviterer til klåing syns jeg. Gutter som viser seg i bar overkropp er så horete. De får takke seg selv når de går så provoserende kledd/avkledd. 

Hvorfor lar foreldrene guttene gå i bar overkropp om sommeren og på svømming? Det skriker sex. Klart jentene blir forvirret.

Tror i praksis der er få gutter som klager om jentene klår , om de er heterofile.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tror i praksis der er få gutter som klager om jentene klår , om de er heterofile.

Hvis stygge jenter klår, vil de nok klage.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mange som klager på klåfingra jenter her i tråden iallefall.

Stakkars gutter. De har jo bare en hjernecelle. De må jo få lov til å gå i bar overkropp uten å bli befølt av jenter. Vi forventer bedre av jenter. Gutter må jo få lov til å seksuelt trakassere jenter med mye klær og jenter med lite klær.

En hjernecelle og hormoner 🤷‍♀️

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maleficenta skrev (7 timer siden):

Dette er så tragisk å lese. Fortsatt er det altså slik? I 2025. Dette var et problem når jeg gikk på ungd skolen og og det ble bagatellisert. Avfeid som uskyldige guttestreker.

Jeg har to sønner. Jeg skal iallefall ikke lære mine gutter slike holdninger som disse fedrene du snakker om lærer sine gutter. Er faen ikke rart det skjer så masse voldtekter når det er slik som dette. Helt rystet blir jeg.

Jeg krever faktisk at det har blitt bedre. Derfor gidder jeg ikke ha denne diskusjonen lenger, i og med at det ikke er noen diskusjon. De som mener noe annet har ikke noe de skulle ha sagt. Man trakasserer ikke andre. Hvis barnet ditt trakasserer andre, så setter du dem på plass. End of story. Hvis mennesker ønsker at vi skal utvikle oss, så får de faktisk la være å late som ting vi er ferdig med skal opp til diskusjon nok en gang. Det skal det ikke.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
GlitrendeSjokolade skrev (2 timer siden):

Så hvorfor skal noen alltid snakke om bekledning i samme vending som trakassering? Hvis trakassering ikke er greit uansett, hvorfor bringe jenters bekledning på bordet hver bidige gang det handler om trakassering og overgrep? Når noen kommenterer at: så da er det ok å trakassere? eller at de driver med victim blaming, så klikker de, for det har de jo aldri sagt. Men spørsmålet er: hvorfor klarer de ikke være prinsipielt imot trakassering, men har behov for å nevne jenters bekledning hver gang det kommer opp. Det henger ikke på greip, hvis man ikke ønsker å legge skyld på jentene, når man rett og slett påstår at det er hvordan de kler seg som gir utslaget.

For min del handler å unngå seksualisert bekledning om å la unger være unger, la dem leke og ikke være for fanget av andres blikk, men ikke om å minimere sjansen for å bli utsatt for krenkelser. Da ber man jenter innskrenke sin egen frihet for å la gutter med dårlig atferd sin frihet ha spillerom.

• Liker 4
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er 1) feil, mange gutter synes det er ubehagelig. 2) ulikt, da jenter opplever høyere trykk av seksualisert oppmerksomhet uten anerkjennelse for personlighet/evner 3) ulikt, fordi gutter er større enn jenter og fordi en del gutter gjør dette sammen, i flokk.

Hvis jeg som kvinne truer med å voldta en mann, er det faktisk generelt noe annet enn om jeg truer en mann med voldtekt. Begge synes det er ubehagelig og kan bli redde, men mest sannsynlig er det jeg som nesten pisser på meg av redsel og føler meg låst. Dette bør det være unødvendig å si. Alle vet maktforskjellen mellom en stor og en liten person, fysisk sterk og en mindre fysisk sterk person.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GlitrendeSjokolade skrev (2 timer siden):

Hvis man klarer å lære guttungene sine å ikke stjele i butikken selv om butikken har masse fristende varer liggende åpent fremme, så klarer man også lære guttungene sine å ikke tafse på jenter som har "fristende" bekledning.

forøvrig er jeg enig med anonymbruker 9a5 i at man godt kan begrense bruken av "voksne" klær på små og veldig unge jenter, rett og slett fordi de bør være barn lengst mulig. Det er ingen grunn til at småjenter skal kle seg sexy eller se ut som miniutgaver av voksne kvinner.

Endret av Ardwinna
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Så hvorfor skal noen alltid snakke om bekledning i samme vending som trakassering? Hvis trakassering ikke er greit uansett, hvorfor bringe jenters bekledning på bordet hver bidige gang det handler om trakassering og overgrep? Når noen kommenterer at: så da er det ok å trakassere? eller at de driver med victim blaming, så klikker de, for det har de jo aldri sagt. Men spørsmålet er: hvorfor klarer de ikke være prinsipielt imot trakassering, men har behov for å nevne jenters bekledning hver gang det kommer opp. Det henger ikke på greip, hvis man ikke ønsker å legge skyld på jentene, når man rett og slett påstår at det er hvordan de kler seg som gir utslaget.

For min del handler å unngå seksualisert bekledning om å la unger være unger, la dem leke og ikke være for fanget av andres blikk, men ikke om å minimere sjansen for å bli utsatt for krenkelser. Da ber man jenter innskrenke sin egen frihet for å la gutter med dårlig atferd sin frihet ha spillerom.

Problemet er jo at en del jenter går veldig lettkledd. De skal vise mest mulig hud. De skal oversminke seg, de skal se mest mulig deilig ut for gutter, få oppmerksomhet fra gutter og bekreftelse på hvor sexy de ser ut. Ofte på grunn av de ser influenserjenter gjør det. Jeg synes det er veldig usunt blant tenåringsjenter. Det er noe tenåringsforeldre bør sette seg ned å snakke med jentene sine om. Tenåringsjenter er ofte usikre og tror de må være sånn og sånn for at guttene skal like de. Alt skal ikke handle om å være deiligst her i verden. 

I tillegg bør tenåringsforeldre sette seg ned med guttene sine og snakke om hvordan de skal behandle jenter. At trakkassering aldri er greit. Både jenter og gutter, menn og kvinner skal behandles med respekt. Ikke trakkassering. 

Ardwinna skrev (3 minutter siden):

Hvis man klarer å lære guttungene sine å ikke stjele i butikken selv om butikken har masse fristende varer liggende åpent fremme, så klarer man også lære guttungene sine å ikke tafse på jenter som har "fristende" bekledning.

Helt riktig, men jenter bør heller ikke gå så lettkledd som mulig. 

Viktig at folk snakker med barna/tenåringene sine. De er ikke voksne før de er 18 år uansett hvor voksne de føler seg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...