Gå til innhold

Gutteforeldre på ungdomsskolen som driver med victimblaming og bifaller seksuell trakassering av jenter

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Ardwinna skrev (19 minutter siden):

Hvordan mener du unge jenter på skolen skal oppføre seg for å slippe å bli tafset på og dratt inn på do? Kan du komme med konkrete eksempler på type klær og egnet oppførsel som jenter bør bruke for å ta korrekt ansvar?

Å ikke fnise eller gi guttene den oppmerksomheten de søker er nok en god start. Å si utvetydig at de ikke ønsker dette er bedre.

Jeg tror ikke at det finnes noen tilnærming som kan garantere mot uønsket oppførsel, og jeg tror ikke at det er offeret som har skylden. Men jeg tror at man kan te seg på måter som øker eller reduserer sjansen for å bli utsatt for noe uønsket.

For meg ville det være uansvarlig å ikke fortelle datteren min det. På samme måte som det ville være uansvarlig å ikke fortelle sønnen min at i noen settinger kan han faktisk få juling for å si noe helt lovlig, og da kan det i noen tilfeller være bedre å holde munn.

Anonymkode: 9b3b5...b14

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vel datteren min ante fred og ingen fare i gangen på skolen og ble angrepet bakfra og dratt rett i gulvet baklengs. Resultat, opphovnet nese og hodepine. Sendte melding til lærer om hendelsen og fikk til svar at ja det går litt voldsomt for seg når de guttene prøver å flørte…

Ingenting løser seg når slikt bagatelliseres.

Må det ryke en tann eller knekt nese før de skal ta grep? De skulle visstnok heller ikke snakke direkte med gutten men «ta det opp i plenum»… da får han der fortsette å holde på da. Og han har slik gjentakende atferd mot flere. 

Anonymkode: 66e98...790

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

det eneste som funker i disse tilfellene er å gjøre det på den gamle kulturelle måten 😛 hvis døtrene har brødre, la dem ta seg av disse guttene. kan skremmes med noen ord... da min søster opplevde noe slikt på skolen, møtte storebror opp  og snakket med disse guttene, hun ble aldri plaget igjen! i min kultur er fremmede gutter villige til å gå så langt som å banke opp disse drittsekkene som trakkasserer jenter...

Anonymkode: 4ae17...b8b

I din kultur har de samme gutta ingen skrupler med å behandle jenter som ikke er deres søstre på like jævlig måte...

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nei, jeg synes jo egentlig ikke at Taliban-regimet burde innføres. 🙄 Kanskje skole-uniform hadde vært en idé, men det er på bakgrunn av å forhindre klasseskillet som klær kan skape. Det jeg prøver formidle, som visst er vanskelig å skjønne også for voksne damer, er at det ER forskjell på hvilken oppmerksomhet man får ved med utringning og uten utringning, eller med trang kjole og hettegenser. DET bør vel hvert eneste "jentebarn" måtte klare forholde seg til? Hvis man som foreldre lærer barna, uavhengig av kjønn, at man kan gå kledd nøyaktig som man ønsker, så tenker jeg at man ikke hjelper de i alle stadier i livet.  

Noen eksempler fra eget liv; min mor ba meg bytte bukse da jeg var 14-15 år, fordi den var for trang i skrittet. Jeg syntes selvfølgelig hun var teit, men buksa ble ikke brukt igjen. I voksen alder SKJØNNER jeg jo at hun ikke ønska at dattera skulle gå rundt å vise camel-toe'n sin offentlig.. Jeg hadde store bryst allerede som  tenåring, og "ønsket" jo oppmerksomhet på dette, ergo kledde jeg meg på en måte som gjorde at jeg fikk nettopp det. På godt og vondt, og selvsagt var de positive opplevelsene fine for meg, men de negative (les, nesten voldtatt, men han ble stoppet av andre) var ikke fullt så gøy for å si det mildt. Hva lærte jeg av opplevelsen? Jo, at min egen måte å kle meg, faktisk gjorde noe på enkelte hankjønn som jeg ikke ønsket. Det var SELVSAGT ikke MIN feil at en idiot av en tenåringsgutt ikke hadde kontroll på seg selv, men at jeg selv hadde deler av ansvaret for situasjonen som oppsto der, ja det hadde jeg. 

I voksen alder har jeg som skrevet lært å kle meg etter hvilken type oppmerksomhet jeg ønsker. Jeg kan kle (og sminke) meg til å bli flørtet med, jeg kan kle meg til å få ONS hvis jeg ønsker, og jeg kan kle meg til å få null oppmerksomhet. 

Så, at jenter ikke har NOE som helst de skulle ha sagt når det kommer til oppmerksomhet fra det motsatte kjønn, det er bare tull og ansvarsfraskrivelse. Men vi vil vel helst ikke ha det ansvaret? 

Nok en gang, for alle som ikke skjønner, det jeg sier er ikke at gutter/menn skal kunne hverken komme med kommentarer, ta på jenter, voldta jenter på bakgrunn av utseendet på jenta. Det ER i hovedsak gutter/menns ansvar å holde fingrene langt unna fatet. Men like fullt, i praksis så vet vi at overgrep skjer. 

Nå er jeg veldig generell, og jeg vet at skolejenter nå til dags stortsett går i hettegensere og lyse vide bukser, så jeg mener åpenbart ikke DISSE jentene, men på generelt basis så HAR vi kvinner et ansvar for oss selv, hvilket tenåringsjenter gjerne kan lære seg først som sist. 

Anonymkode: 2bd20...09d

Vi er jo flere her som forteller at vi har blitt utsatt for seksuell trakassering i helt ordinære, ikke-utfordrende klær? For min del var det hettegenser og joggebukse, ingen utringing overhodet!! Kvinner blir trakassert uansett hva de har på seg, så det du kommer med her er bare en idiotisk bortforklaring.

Anonymkode: 6e045...995

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.2.2025 den 10.54):

Trakasseringen det er snakk om her, skjer ikke på fest. Den skjer på skolen - i friminuttet, i timene når lærer ikke ser, samt på sosiale medier i pausene. Seksualisert atferd er heller ikke grunn til å trakassere. Det er helt greit å være seksuell med en dame som er seksuell selv, hvis HUN har lyst. Det er IKKE greit, uansett damas oppførsel, å prøve å dra henne inn på en do med makt for å ta seg til rette. 

Jenter har ansvar for å passe på andre jenter, de har ansvar for seg selv og alt rundt seg. Hva har gutter ansvar for? Ingenting? Det er DERFOR overgrep skjer. Fordi det ikke forventes noe ansvar fra gutter.

Anonymkode: 6220b...e79

Jeg blir så sint. Værsåsnill alle dere gutteforeldre, ta en god prat -(ikke bare en) om grenser og holdninger med guttene deres. Vis deres egne holdninger og vær et god eksempel. 

Jentemammaer- snakk med jentene deres om selvtillit, selvrespekt, at internett aldri glemmer, at man må passe på hverandre på fest. Dessverre er det mange flere forholdsregler vi kvinner må ta kun fordi vi er kvinner. 

Anonymkode: 19db1...cdf

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Å ikke fnise eller gi guttene den oppmerksomheten de søker er nok en god start. Å si utvetydig at de ikke ønsker dette er bedre.

Jeg tror ikke at det finnes noen tilnærming som kan garantere mot uønsket oppførsel, og jeg tror ikke at det er offeret som har skylden. Men jeg tror at man kan te seg på måter som øker eller reduserer sjansen for å bli utsatt for noe uønsket.

For meg ville det være uansvarlig å ikke fortelle datteren min det. På samme måte som det ville være uansvarlig å ikke fortelle sønnen min at i noen settinger kan han faktisk få juling for å si noe helt lovlig, og da kan det i noen tilfeller være bedre å holde munn.

Har du aldri blitt antastet du? Veldig mange vet at det å fnise eller fryse til er en kjempevanlig reaksjon/forsvarsmekanisme. Å forvente at barn (som jo disse jentene er) uten noen form for erfaring i livet skal stille seg opp og si kraftig fra om noe så ubehagelig er faktisk mye å forvente. Da må man nesten begynne med systematisk opplæring i dette, sånn at de er drillet på det og ikke reagerer på refleks, for det er vanskelig å stå opp for seg selv midt i kampens hete, med ord og handling.

• Liker 4
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Vet du hva som skjer når jenter og kvinner ikke fniser eller avviser gutter og menn høflig? Altså når man er helt klinkende klare. Da blir menn og gutter sinte og sure, og agressive. Og hva gjør de da? Da blir de voldelige.

Jenter og kvinner forsvarer og beskytter seg selv ved å kliste på seg et smil i alle mulige situasjoner, fordi det er det vi blir opplært til fra tidlig alder fra alle kanter fordi menn takler avvisninger så sinnsykt dårlig!

Anonymkode: 10a34...e2a

• Liker 8
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vet du hva som skjer når jenter og kvinner ikke fniser eller avviser gutter og menn høflig? Altså når man er helt klinkende klare. Da blir menn og gutter sinte og sure, og agressive. Og hva gjør de da? Da blir de voldelige.

Jenter og kvinner forsvarer og beskytter seg selv ved å kliste på seg et smil i alle mulige situasjoner, fordi det er det vi blir opplært til fra tidlig alder fra alle kanter fordi menn takler avvisninger så sinnsykt dårlig!

Anonymkode: 10a34...e2a

Jepp. I beste fall får man "ville ikke ha deg uansett, støgge hore" 🤢

• Liker 10
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.2.2025 den 11.38):

Hvis guttene prøver å dra ei jente innpå do uten hennes samtykke er det faktisk veldig alvorlig. Hva kunne vel skjedd inne på den doen hvis jenta ikke hadde klart å forsvare seg. Miljøet på denne skolen må taes hardt ned på før det skjer et overgrep. 

Anonymkode: 20d96...ab8

Dette reagerer jeg og på, hadde vært helt uaktuelt at skolen lot dette fortsette. Å dra noen inn på do uten samtykke, hva blir det neste han gjør?

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg har sagt at hvis hun havner i en situasjon hun vil ut av, så kan og bør hun omså bruke vold om det er det som må

Og meld jentene deres på kampsport .Eksen meldte datteren på selvforsvar og lærte henne hvordan man kunne ta ned noen på null tid. Men mange mennesker fryser i frykt situasjoner uansett. Men det å kunne kampsport gjorde med psyken til jenta hans og følelsen av kontroll.  

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jepp. I beste fall får man "ville ikke ha deg uansett, støgge hore" 🤢

Og her er du inne på noe viktig. Vi gutteforeldre må lære sønnene våre å takle avvisning.
Det er en rettighets-og ego-generasjon som vokser opp nå, så dette er utfordrende men det må læres. Det gjelder begge kjønn, jenter kan heller ikke regne med at toskete og uansvarlig oppførsel ikke skal ha konsekvenser. 
Jentene mine har lært å høre på magefølelsen, og å komme seg ut av ubehagelige situasjone FØR de eskalerer. Samt å være tydelig på hva de vil. 
Har begge kjønn, og lærer barna mine at verden er et brutalt og urettferdig sted. 

Endret av Bacteria
  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Nei, jeg synes jo egentlig ikke at Taliban-regimet burde innføres. 🙄 Kanskje skole-uniform hadde vært en idé, men det er på bakgrunn av å forhindre klasseskillet som klær kan skape. Det jeg prøver formidle, som visst er vanskelig å skjønne også for voksne damer, er at det ER forskjell på hvilken oppmerksomhet man får ved med utringning og uten utringning, eller med trang kjole og hettegenser. DET bør vel hvert eneste "jentebarn" måtte klare forholde seg til? Hvis man som foreldre lærer barna, uavhengig av kjønn, at man kan gå kledd nøyaktig som man ønsker, så tenker jeg at man ikke hjelper de i alle stadier i livet.  

Noen eksempler fra eget liv; min mor ba meg bytte bukse da jeg var 14-15 år, fordi den var for trang i skrittet. Jeg syntes selvfølgelig hun var teit, men buksa ble ikke brukt igjen. I voksen alder SKJØNNER jeg jo at hun ikke ønska at dattera skulle gå rundt å vise camel-toe'n sin offentlig.. Jeg hadde store bryst allerede som  tenåring, og "ønsket" jo oppmerksomhet på dette, ergo kledde jeg meg på en måte som gjorde at jeg fikk nettopp det. På godt og vondt, og selvsagt var de positive opplevelsene fine for meg, men de negative (les, nesten voldtatt, men han ble stoppet av andre) var ikke fullt så gøy for å si det mildt. Hva lærte jeg av opplevelsen? Jo, at min egen måte å kle meg, faktisk gjorde noe på enkelte hankjønn som jeg ikke ønsket. Det var SELVSAGT ikke MIN feil at en idiot av en tenåringsgutt ikke hadde kontroll på seg selv, men at jeg selv hadde deler av ansvaret for situasjonen som oppsto der, ja det hadde jeg. 

I voksen alder har jeg som skrevet lært å kle meg etter hvilken type oppmerksomhet jeg ønsker. Jeg kan kle (og sminke) meg til å bli flørtet med, jeg kan kle meg til å få ONS hvis jeg ønsker, og jeg kan kle meg til å få null oppmerksomhet. 

Så, at jenter ikke har NOE som helst de skulle ha sagt når det kommer til oppmerksomhet fra det motsatte kjønn, det er bare tull og ansvarsfraskrivelse. Men vi vil vel helst ikke ha det ansvaret? 

Nok en gang, for alle som ikke skjønner, det jeg sier er ikke at gutter/menn skal kunne hverken komme med kommentarer, ta på jenter, voldta jenter på bakgrunn av utseendet på jenta. Det ER i hovedsak gutter/menns ansvar å holde fingrene langt unna fatet. Men like fullt, i praksis så vet vi at overgrep skjer. 

Nå er jeg veldig generell, og jeg vet at skolejenter nå til dags stortsett går i hettegensere og lyse vide bukser, så jeg mener åpenbart ikke DISSE jentene, men på generelt basis så HAR vi kvinner et ansvar for oss selv, hvilket tenåringsjenter gjerne kan lære seg først som sist. 

Anonymkode: 2bd20...09d

Tenk over dine egne holdninger. De er jo nøyaktig de samme som disse guttefedrene TS nevner. Jentene må i seg selv, ta litt ansvar, slutte å legge opp til det ved å kle seg normalt. Les hovedinnlegget en gang til: 

AnonymBruker skrev (På 3.2.2025 den 10.45):

Min datter går i 10. klasse. I lang tid, allerede fra starten av 8., har de hatt problemer med seksuell trakassering, ganske utstrakt sådan. Det har blitt tatt opp i flere møter, til ingen nytte. I går skrev en av guttepappaene på felles chat at han er lei heksejakten på guttene, og at jentene må gå inn i seg selv og se om de ikke legger opp til slik oppførsel fra guttenes side. At jentene ikke er like uskyldige og dydige som de var tidligere, at de går kledd sånn og slik, snakker om det og det, flørter. At de bør dekke seg mer til for å ikke provosere guttene, og så videre. Flere guttepappaer stemte i.

Så her har vi den virkelige roten til trakasseringen - pappaene er av samme ulla. De synes det er greit å trakassere jenter som går med bestemte klær, som flørter med gutter, som snakker åpent om sex, som banner, og så videre. Problemet forsvinner aldri når voksne menn er like grisete som sønnene deres.

For øvrig forstår jeg ikke hva de snakker om. Min datter er en skikkelig "nerd", med ditto stil og oppførsel. Det samme er venninnene hennes. Samtlige har opplevd å bli klasket på rompa, tatt rundt puppene, hørt skikkelige drøye kommentarer. Min datter har blitt forsøkt dratt inn på en guttedo av to medelever. Heldigvis driver hun med kampsport, så disse to var ingen match. Men altså, er det ingenting å gjøre når foreldrene forsvarer oppførselen?

Anonymkode: 6220b...e79

Anonymkode: 862d8...633

• Liker 6
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Er alle gutter tilbakestående?

Å fnise, flørte, gå med sminke, ta sexy selfier, gå i minikjole, drikke på fest, sovne på fest, betyr ikke; kom å beføl min intimsone, eller voldta meg.

Anonymkode: e3164...a2d

• Liker 9
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Håper foreldre følger nøye med på Marius Borg Høiby saken. Skremmende mange gutter med ssamme kalde og jævlige holdningen til jenter.

Kanskje ikke så rart, slik voksne mennesker tillater seg å snakke om sexy jenter/influensere/ trendy jenter.

Holdningene kommer hjemmefra!

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Håper foreldre følger nøye med på Marius Borg Høiby saken. Skremmende mange gutter med ssamme kalde og jævlige holdningen til jenter.

Kanskje ikke så rart, slik voksne mennesker tillater seg å snakke om sexy jenter/influensere/ trendy jenter.

Holdningene kommer hjemmefra!

Marius må ha lært drittet sitt av faren? Mette Marit virker jo som en fin person. Off topic men er så trist hele greia med den gutten. Hvor ble det av søte lille Marius liksom...

Endret av Maleficenta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vel datteren min ante fred og ingen fare i gangen på skolen og ble angrepet bakfra og dratt rett i gulvet baklengs. Resultat, opphovnet nese og hodepine. Sendte melding til lærer om hendelsen og fikk til svar at ja det går litt voldsomt for seg når de guttene prøver å flørte…

Ingenting løser seg når slikt bagatelliseres.

Må det ryke en tann eller knekt nese før de skal ta grep? De skulle visstnok heller ikke snakke direkte med gutten men «ta det opp i plenum»… da får han der fortsette å holde på da. Og han har slik gjentakende atferd mot flere. 

Herregud 🙄. Det kalte de flørting??? 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Maleficenta skrev (8 minutter siden):

Det gjør de alltid. Regelrett vold mot jenter bortforklares med klønete flørting fra guttens side.

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det gjør de alltid. Regelrett vold mot jenter bortforklares med klønete flørting fra guttens side.

Det er skremmende. Ååå grøsser. Og at dette ikke har forandret seg på en prikk siden nittitallet. Sjukt. Burde ikke være overrasket over at det skjer så mye vold og drap av kvinner som er begått av ekskjærester som klikker

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maleficenta skrev (15 minutter siden):

Ja. Hvis angrep med vold bakfra blir sett på som flørting, er det ikke rart det bare fortsetter fordi ingen sier ifra spesifikt til den som gjorde det heller. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maleficenta skrev (2 minutter siden):

Det er skremmende. Ååå grøsser. Og at dette ikke har forandret seg på en prikk siden nittitallet. Sjukt. Burde ikke være overrasket over at det skjer så mye vold og drap av kvinner som er begått av ekskjærester som klikker

Det er ikke overraskende nei, dessverre. Vi kvinner skal bare tåle og tåle, og det læres vi opp til fra vi er små. Det må en systematisk holdningsendring til. Hadde jeg bestemt skulle det vært innført et eget fag om oppførsel med spesifikt fokus på trakassering, helt fra barneskolen. Obligatorisk kursing for alle lærere, som åpenbart er nødvendig når de bortforklarer vold med flørting. Det åpenbart at folk ikke klarer å oppdra guttene sine når man ser på hvordan enkelte her inne svarer. Og at det er kvinner som gjør det viser bare hvor langt ned i møkka vi er.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...