Gå til innhold

Gutteforeldre på ungdomsskolen som driver med victimblaming og bifaller seksuell trakassering av jenter

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg lurer på hvordan de som forsvarer menn i denne saken hadde opplevd det selv hvis de opplevde dette på jobb. Hvis kvinner opplever på arbeidsplassen at menn oppfører seg sånn også hadde det blitt et sabla rabalder, så hvorfor skal barna måtte finne seg i det? 

Anonymkode: 20d96...ab8

• Liker 9
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.2.2025 den 10.53):

Jeg er mor til en tenåringsjente og har nok ikke i like sterk grad tenkt det samme, men jeg synes faktisk at pappaen har et poeng. 

I min datters klasse er det noen jenter som tar så mye risiko at det kommer til å gå galt. De drikker seg snydens på fest, de sender utfordrende bilder av seg selv, og har generelt nokså seksualisert atferd. Litt sånn influenser-aktig. 

Jeg tenker man må kunne snakke om jentene også uten at det er victimblaming. Jeg unnskylder absolutt ikke guttene, men det blir gråsoner her som er vanskelig for alle parter. 

Jeg snakker med min jente om å ta gode valg og at jenter har et ansvar for å passe på andre jenter. Og der synes jeg mange av de andre jenteforeldrene unnlater sitt ansvar. Det er enkelt å skylde 100% på guttene 

Anonymkode: 9a4b8...ef0

Akkurat sånne utsagn blir jeg så provosert av!! 

Jeg har også hatt denne praten med min tenåringsjente - fordi den er nødvendig - men jeg sier også veldig tydelig at hun skal kunne ha på seg det hun vil uten at det skal påvirke om hun blir trakassert eller ikke! Alle skal faktisk få lov å gå i fred uansett.

Enda viktigere har det jo vært å ha disse pratene med sønnene mine. Gutter/ menn skal ha vanlig folkeskikk og ikke komme med kommentarer eller tafse på andre folk/ jenter. 
Holdinger om at jenter legger opp til det er jo helt høl i hodet! Det er guttenes holdninger og oppførsel som må taes tak i, ikke jentenes! 

Anonymkode: 53220...650

• Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er mor til en tenåringsjente og har nok ikke i like sterk grad tenkt det samme, men jeg synes faktisk at pappaen har et poeng. 

I min datters klasse er det noen jenter som tar så mye risiko at det kommer til å gå galt. De drikker seg snydens på fest, de sender utfordrende bilder av seg selv, og har generelt nokså seksualisert atferd. Litt sånn influenser-aktig. 

Jeg tenker man må kunne snakke om jentene også uten at det er victimblaming. Jeg unnskylder absolutt ikke guttene, men det blir gråsoner her som er vanskelig for alle parter. 

Jeg snakker med min jente om å ta gode valg og at jenter har et ansvar for å passe på andre jenter. Og der synes jeg mange av de andre jenteforeldrene unnlater sitt ansvar. Det er enkelt å skylde 100% på guttene 

Hva var det jentene skulle ta ansvaret for her mener du? Hva er de gode valgene du tenker på? 

Ingen av de eksemplene du kommer med gir gutter/menn rett til å trakassere eller voldta jenter. 

Det er jo ikke rart at vi ikke kommer videre, når kvinner og mødre har de samme holdningene som grisete menn.

I 2025, skal vel jenter få være like trygge som gutter? 

Anonymkode: e3164...a2d

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.2.2025 den 11.18):

Det er selvsagt ikke greit , men det finnes andre sider enn dette også. Tenker både jenter og gutter bør læres opp til hvorda. Oppføre seg jeg, er ikke bare guttenes ansvar . 

Anonymkode: 11a39...64c

Hvordan mener du unge jenter på skolen skal oppføre seg for å slippe å bli tafset på og dratt inn på do? Kan du komme med konkrete eksempler på type klær og egnet oppførsel som jenter bør bruke for å ta korrekt ansvar?

• Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ardwinna skrev (Akkurat nå):

Hvordan mener du unge jenter på skolen skal oppføre seg for å slippe å bli tafset på og dratt inn på do? Kan du komme med konkrete eksempler på type klær og egnet oppførsel som jenter bør bruke for å ta korrekt ansvar?

Burka.

Jenteskole og gutteskole.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Rykter, ja. Jeg hadde rykte på meg da jeg kom på videregående, en kort stund. At jeg solgte sex. Jeg var den gangen jomfru, ukysset og usynlig for det andre kjønn. Slutt å høre på rykter, du.

Anonymkode: 6220b...e79

Jeg også! Jeg tok visst nok 80 kr for en blow job. Hadde i realiteten aldri gjort noe som helst med kukk, ikke engang sett en hard en i rl! Jeg fikk ryktet på meg på ungdomsskolen.

Anonymkode: 10a34...e2a

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det er ekstremt viktig å snakke om samtykke først og fremst for å beskytte jenter. Ord mot ord fører nesten alltid til at den voldtektsanklagede ikke blir dømt (som for så vidt er riktig,fordi tvilen skal komme til gode). Det er jo sjelden det er noen beviser også, så det et et veldig mindretall av voldtektet som ender med at gutten blir dømt. (Slå opp statistikk om du tviler, ikke kom med enkelthistorier som blir dratt ut av proporsjoner av media). 

Anonymkode: 47948...9fc

Dette har jeg snakke med tenåringen min masse om. De har om sex denne uken på skolen, og jeg venter i spenning om hva de faktisk kommer til å snakke om. Jeg vet skal dele opp jentene og guttene på fredag for samtale.

Jeg har sagt at hvis hun havner i en situasjon hun vil ut av, så kan og bør hun omså bruke vold om det er det som må til. For hvis hun fryser, ikke yter motstand, vil ikke den andre bli dømt (§291). Det er omtrent lov å voldta i norge om man skal se på statestikken. Det finner man også i dommer, den voldtatte har fryst så da går den andre fri.

§ 291.Voldtekt

Med fengsel inntil 10 år straffes den som

a. skaffer seg seksuell omgang ved vold eller truende atferd,
b. har seksuell omgang med noen som er bevisstløs eller av andre grunner ute av stand til å motsette seg handlingen, eller
c. ved vold eller truende atferd får noen til å ha seksuell omgang med en annen, eller til å utføre handlinger som svarer til seksuell omgang med seg selv.

Anonymkode: 10a34...e2a

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.2.2025 den 10.45):

Min datter går i 10. klasse. I lang tid, allerede fra starten av 8., har de hatt problemer med seksuell trakassering, ganske utstrakt sådan. Det har blitt tatt opp i flere møter, til ingen nytte. I går skrev en av guttepappaene på felles chat at han er lei heksejakten på guttene, og at jentene må gå inn i seg selv og se om de ikke legger opp til slik oppførsel fra guttenes side. At jentene ikke er like uskyldige og dydige som de var tidligere, at de går kledd sånn og slik, snakker om det og det, flørter. At de bør dekke seg mer til for å ikke provosere guttene, og så videre. Flere guttepappaer stemte i.

Så her har vi den virkelige roten til trakasseringen - pappaene er av samme ulla. De synes det er greit å trakassere jenter som går med bestemte klær, som flørter med gutter, som snakker åpent om sex, som banner, og så videre. Problemet forsvinner aldri når voksne menn er like grisete som sønnene deres.

For øvrig forstår jeg ikke hva de snakker om. Min datter er en skikkelig "nerd", med ditto stil og oppførsel. Det samme er venninnene hennes. Samtlige har opplevd å bli klasket på rompa, tatt rundt puppene, hørt skikkelige drøye kommentarer. Min datter har blitt forsøkt dratt inn på en guttedo av to medelever. Heldigvis driver hun med kampsport, så disse to var ingen match. Men altså, er det ingenting å gjøre når foreldrene forsvarer oppførselen?

Dette er så tragisk å lese. Fortsatt er det altså slik? I 2025. Dette var et problem når jeg gikk på ungd skolen og og det ble bagatellisert. Avfeid som uskyldige guttestreker.

Jeg har to sønner. Jeg skal iallefall ikke lære mine gutter slike holdninger som disse fedrene du snakker om lærer sine gutter. Er faen ikke rart det skjer så masse voldtekter når det er slik som dette. Helt rystet blir jeg.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutta drikker da like mye de. Hvorfor skal det settes høyere krav til oppførsel på jentene?

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

det eneste som funker i disse tilfellene er å gjøre det på den gamle kulturelle måten 😛 hvis døtrene har brødre, la dem ta seg av disse guttene. kan skremmes med noen ord... da min søster opplevde noe slikt på skolen, møtte storebror opp  og snakket med disse guttene, hun ble aldri plaget igjen! i min kultur er fremmede gutter villige til å gå så langt som å banke opp disse drittsekkene som trakkasserer jenter...

Anonymkode: 4ae17...b8b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maleficenta skrev (1 minutt siden):

Gutta drikker da like mye de. Hvorfor skal det settes høyere krav til oppførsel på jentene?

Fordi det alltid har blitt gjort det. Bare les på diverse fora på Facebook, for eksempel. Der menn skriver at kvinner skal være jomfru. Når de blir konfrontert med at Bibelen befaler begge kjønn å vente med sex før ekteskap, så nekter de på det. De peker på biologi og så videre. Kvinnene skal ta p-piller for at det skal føles best mulig for mannen å ha sex. Kvinner skal ta ansvar for det ene og det andre som foreldre - det er mor barnehage, skole og lignende ringer til først, ikke far. Det har alltid vært slik.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.2.2025 den 11.05):

Når man ligger i senga og legger opp til at noe skjer for så å anmelde gutten ? Du tenker det er greit? Nettop derfor sier jeg det forventes mer av guttene ja 

Nå var dette snakk om seksuell trakassering på skolen...

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

det eneste som funker i disse tilfellene er å gjøre det på den gamle kulturelle måten 😛 hvis døtrene har brødre, la dem ta seg av disse guttene. kan skremmes med noen ord... da min søster opplevde noe slikt på skolen, møtte storebror opp  og snakket med disse guttene, hun ble aldri plaget igjen! i min kultur er fremmede gutter villige til å gå så langt som å banke opp disse drittsekkene som trakkasserer jenter...

Anonymkode: 4ae17...b8b

Min datter tar seg heldigvis av disse guttene selv. Men de er jo dumme. Enda de vet at hun driver med kampsport og er råsterk, så prøver de seg. 

TS

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Maleficenta skrev (Akkurat nå):

Nå var dette snakk om seksuell trakassering på skolen...

Og ikke bare det. Hvis mannen til den som skrev innlegget du svarte på, hadde blitt med henne i senga og startet med sex, for så å tiltvinge seg analsex uten hennes samtykke, ville hun selvfølgelig ha følt seg krenket og voldtatt. Men barn skal selvfølgelig godta alt mulig uten å mukke.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ardwinna skrev (8 minutter siden):

Som ei nerdete jente som ble antastet på skolen er jeg helt enig med deg. Skolen skal ha nulltoleranse for mobbing og slik oppførsel. 
Kanskje litt på siden, men det store bildet er at gutter har blitt veldig ansvarliggjort på dette området. Sto i Aftenposten i helga om en gutt som var blitt dømt til nesten tre år i fengsel på grunn av en sovevoldtekt. Han skal ha gjort ting med seg selv vha jentas hånd, og ble dømt på bakgrunn av et omstridt lydopptak. 
Helt annen sak, men når begge to er fulle og halvnakne i samme seng har gutter/menn veldig liten rettssikkerhet virker det som. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Barn og ungdom skal ikke kle seg hver eneste dag med tanke på oppmerksomhet fra det annet kjønn!!! Du syns jo Taliban-regimet burde innføres! Man går på skolen, det er kaldt, varmt eller passe, man har kule klær, man skal henge med venninner og sitte i klasserommet!!! Være med familien og gå på korøvelse og trening. Du mener at et hvert jentebarn skal tenke på gutters reaksjon hver eneste dag hun kler på seg!!!???? Hvis ikke utfordrer hun skjebnen i klasserommet i 8….. Ikke rart trakassering skjer og fortsetter å skje. 

Anonymkode: 862d8...633

Nei, jeg synes jo egentlig ikke at Taliban-regimet burde innføres. 🙄 Kanskje skole-uniform hadde vært en idé, men det er på bakgrunn av å forhindre klasseskillet som klær kan skape. Det jeg prøver formidle, som visst er vanskelig å skjønne også for voksne damer, er at det ER forskjell på hvilken oppmerksomhet man får ved med utringning og uten utringning, eller med trang kjole og hettegenser. DET bør vel hvert eneste "jentebarn" måtte klare forholde seg til? Hvis man som foreldre lærer barna, uavhengig av kjønn, at man kan gå kledd nøyaktig som man ønsker, så tenker jeg at man ikke hjelper de i alle stadier i livet.  

Noen eksempler fra eget liv; min mor ba meg bytte bukse da jeg var 14-15 år, fordi den var for trang i skrittet. Jeg syntes selvfølgelig hun var teit, men buksa ble ikke brukt igjen. I voksen alder SKJØNNER jeg jo at hun ikke ønska at dattera skulle gå rundt å vise camel-toe'n sin offentlig.. Jeg hadde store bryst allerede som  tenåring, og "ønsket" jo oppmerksomhet på dette, ergo kledde jeg meg på en måte som gjorde at jeg fikk nettopp det. På godt og vondt, og selvsagt var de positive opplevelsene fine for meg, men de negative (les, nesten voldtatt, men han ble stoppet av andre) var ikke fullt så gøy for å si det mildt. Hva lærte jeg av opplevelsen? Jo, at min egen måte å kle meg, faktisk gjorde noe på enkelte hankjønn som jeg ikke ønsket. Det var SELVSAGT ikke MIN feil at en idiot av en tenåringsgutt ikke hadde kontroll på seg selv, men at jeg selv hadde deler av ansvaret for situasjonen som oppsto der, ja det hadde jeg. 

I voksen alder har jeg som skrevet lært å kle meg etter hvilken type oppmerksomhet jeg ønsker. Jeg kan kle (og sminke) meg til å bli flørtet med, jeg kan kle meg til å få ONS hvis jeg ønsker, og jeg kan kle meg til å få null oppmerksomhet. 

Så, at jenter ikke har NOE som helst de skulle ha sagt når det kommer til oppmerksomhet fra det motsatte kjønn, det er bare tull og ansvarsfraskrivelse. Men vi vil vel helst ikke ha det ansvaret? 

Nok en gang, for alle som ikke skjønner, det jeg sier er ikke at gutter/menn skal kunne hverken komme med kommentarer, ta på jenter, voldta jenter på bakgrunn av utseendet på jenta. Det ER i hovedsak gutter/menns ansvar å holde fingrene langt unna fatet. Men like fullt, i praksis så vet vi at overgrep skjer. 

Nå er jeg veldig generell, og jeg vet at skolejenter nå til dags stortsett går i hettegensere og lyse vide bukser, så jeg mener åpenbart ikke DISSE jentene, men på generelt basis så HAR vi kvinner et ansvar for oss selv, hvilket tenåringsjenter gjerne kan lære seg først som sist. 

Anonymkode: 2bd20...09d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er jo den unnskyldningen som blir brukt. Menn greier ikke å regulere følelsene sine, når unge jenter kler seg i lette sommerklær. 

Hvis du skal quote meg så forventer jeg at du har noe å si til meg. Hvis du ønsker å komme med generelle hjertesukk så kan du vel besvare tråden heller enn å quote meg??

Sitat

Alt i orden. Kjør på med instinktene dine. Det er lov i Norge. Snyter du på skatten får du fengselsstraff. Gruppevoldtar du en 14 åring i hormonenes makt, så får du ingen straff. 14 åringen hadde på seg kort skjørt og mennene hadde hormoner. Det er innafor. 

Er du helt frisk?

Anonymkode: 9b3b5...b14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.2.2025 den 11.18):

Det er selvsagt ikke greit , men det finnes andre sider enn dette også. Tenker både jenter og gutter bør læres opp til hvorda. Oppføre seg jeg, er ikke bare guttenes ansvar . 

Det er guttenes ansvar å la være å klå uoppfordret. Samtidig er det andres jobb både voksne i skolen og andre medelever, uansett kjønn sitt ansvar å ikke le eller på andre måter oppmuntre trakassering når de ser noen blir utsatt for det

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, jeg synes jo egentlig ikke at Taliban-regimet burde innføres. 🙄 Kanskje skole-uniform hadde vært en idé, men det er på bakgrunn av å forhindre klasseskillet som klær kan skape. Det jeg prøver formidle, som visst er vanskelig å skjønne også for voksne damer, er at det ER forskjell på hvilken oppmerksomhet man får ved med utringning og uten utringning, eller med trang kjole og hettegenser. DET bør vel hvert eneste "jentebarn" måtte klare forholde seg til? Hvis man som foreldre lærer barna, uavhengig av kjønn, at man kan gå kledd nøyaktig som man ønsker, så tenker jeg at man ikke hjelper de i alle stadier i livet.  

Noen eksempler fra eget liv; min mor ba meg bytte bukse da jeg var 14-15 år, fordi den var for trang i skrittet. Jeg syntes selvfølgelig hun var teit, men buksa ble ikke brukt igjen. I voksen alder SKJØNNER jeg jo at hun ikke ønska at dattera skulle gå rundt å vise camel-toe'n sin offentlig.. Jeg hadde store bryst allerede som  tenåring, og "ønsket" jo oppmerksomhet på dette, ergo kledde jeg meg på en måte som gjorde at jeg fikk nettopp det. På godt og vondt, og selvsagt var de positive opplevelsene fine for meg, men de negative (les, nesten voldtatt, men han ble stoppet av andre) var ikke fullt så gøy for å si det mildt. Hva lærte jeg av opplevelsen? Jo, at min egen måte å kle meg, faktisk gjorde noe på enkelte hankjønn som jeg ikke ønsket. Det var SELVSAGT ikke MIN feil at en idiot av en tenåringsgutt ikke hadde kontroll på seg selv, men at jeg selv hadde deler av ansvaret for situasjonen som oppsto der, ja det hadde jeg. 

I voksen alder har jeg som skrevet lært å kle meg etter hvilken type oppmerksomhet jeg ønsker. Jeg kan kle (og sminke) meg til å bli flørtet med, jeg kan kle meg til å få ONS hvis jeg ønsker, og jeg kan kle meg til å få null oppmerksomhet. 

Så, at jenter ikke har NOE som helst de skulle ha sagt når det kommer til oppmerksomhet fra det motsatte kjønn, det er bare tull og ansvarsfraskrivelse. Men vi vil vel helst ikke ha det ansvaret? 

Nok en gang, for alle som ikke skjønner, det jeg sier er ikke at gutter/menn skal kunne hverken komme med kommentarer, ta på jenter, voldta jenter på bakgrunn av utseendet på jenta. Det ER i hovedsak gutter/menns ansvar å holde fingrene langt unna fatet. Men like fullt, i praksis så vet vi at overgrep skjer. 

Nå er jeg veldig generell, og jeg vet at skolejenter nå til dags stortsett går i hettegensere og lyse vide bukser, så jeg mener åpenbart ikke DISSE jentene, men på generelt basis så HAR vi kvinner et ansvar for oss selv, hvilket tenåringsjenter gjerne kan lære seg først som sist. 

Anonymkode: 2bd20...09d

Helt uenig

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Fordi det alltid har blitt gjort det. Bare les på diverse fora på Facebook, for eksempel. Der menn skriver at kvinner skal være jomfru. Når de blir konfrontert med at Bibelen befaler begge kjønn å vente med sex før ekteskap, så nekter de på det. De peker på biologi og så videre. Kvinnene skal ta p-piller for at det skal føles best mulig for mannen å ha sex. Kvinner skal ta ansvar for det ene og det andre som foreldre - det er mor barnehage, skole og lignende ringer til først, ikke far. Det har alltid vært slik.

Og derfor så er det riktig at det skal fortsette å være sånn? Er jo akkurat dette som er problemet som det bør gjøres endringer på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...