Gå til innhold

Gutteforeldre på ungdomsskolen som driver med victimblaming og bifaller seksuell trakassering av jenter

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Har bare lest HI, men altså.. da jeg gikk på ungdomsskolen tidlig 2000-tall var det da helt vanlig at guttene kunne finne på å klype jentene på rumpa eller «tilfeldigvis» komme borti en pupp. Dette var jo den gangen bare litt artig flørting og erting.

De skal jo utforske alle disse temaene med flørt, seksualitet og det annet kjønn på den alderen.

Har virkelig krenkekulturen nådd ungdomsskolen også? Helt ærlig synes jeg det er litt trist om ikke det skal være lov å flørte og leke og erte litt i den alderen.

Og, dersom jentene sender utfordrende bilder i tillegg, ja, da har de faktisk lagt opp til å få kommentarer på det.

Hilsen mamma til både gutt og jente.

Anonymkode: c333c...505

Jeg gikk på ungdomsskolen en del år tidligere, og det du beskriver, var slett ikke vanlig. Mener du at å klype noen på rumpa eller berøre puppene deres er FLØRT? Det er jo ikke det, de driter vel i hvem sin rumpe og hvem sine pupper det er. 
Jeg hadde blitt så flau (dessverre) og SINT (heldigvis) og følt meg nedverdiget av en sånn behandling du beskriver. For det er ikke den romantiske flørten med en forelsket gutt du beskriver, som man faktisk ønsket seg, men det å bli sett på som en kropp med ett formål. Og det ønsker man seg faktisk ikke av klassekamerater når man er fjorten…

Anonymkode: 07104...001

• Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Druid skrev (20 timer siden):

Utfordringen er at man snakker rundt hverandre : Det er ekstreme forskjeller mellom situasjonsforståelsen i områder som 

og 

Det siste er uten tvil seksuell trakasering, og det er ingen grunnlag for å diskutere det, og det må tas tak i . 

I det første tilfellet er det mere uklart, fordi klær ER symboler, og hva du gir av signaler, betyr noe. Når du flørter,  må du forvente svar, og når du snakker åpent om sex, må du forvente at det tydeliggjør en interesse. 

Nå, her er problemet jeg får :

Når det presenteres slik, får jeg et inntrykk at dette kommer fra innvandrere.

Nordmenn generelt har ikke begrepsapparat for "dydig", "uskyldig" eller "dekke seg til" : vi har "flørting" eller "ignorering " og bevisthet om hvilken påkledning som signalisererer seksuell interesse, siden vi lever i et land der vi stort sett verdsetter tildekning uansett , og der status ved å slippe tildekking handler om vær.

Hvilket gir dette en kulturell dimensjon som krever opplæring ikke bare av barna men også de voksne foreldrene.(og da mener jeg begge foreldre. ) 

Dette er det mest selvmotsigende jeg har lest. Først sier du at hvis jentene kler seg såkalt «utfordrende» og snakker åpent om sex så sender de signaler og «viser en interesse» for sex. I neste avsnitt mener du at de som snakker om slike forskjeller må være innvandrere? Og du tillegger barne- og ungdomsskolejenter seksuelle motiver for å velge klær som:

- er det som finnes i butikken

- de ser i reklame

- de ser kjendiser og influensere bruke

- rett og slett er trendy

Jenter kler seg for hverandre, i stor grad. Jeg har vært ung jente og jeg har hatt unge døtre, og det er foreldrene som påpeker at kjolen er for kort eller trang. Jentene tenker ikke sånn. De vil føle seg fine og at venninnene skal gi komplimenter, og gjerne blikk fra gutta. Men jenter er sjelden interessert i «alle gutta» slik gutter er interessert i «hvilken som helst kvinnelig kropp». 

Signalet jenta vil sende er «jeg er pen, jeg er kul, jeg har stil, jeg er trendy, jeg er verdt å være venninne med, jeg er selvsikker». Det er IKKKKKKKKE «jeg vil ha sex med hvem som helst. 

• Liker 16
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har bare lest HI, men altså.. da jeg gikk på ungdomsskolen tidlig 2000-tall var det da helt vanlig at guttene kunne finne på å klype jentene på rumpa eller «tilfeldigvis» komme borti en pupp. Dette var jo den gangen bare litt artig flørting og erting.

De skal jo utforske alle disse temaene med flørt, seksualitet og det annet kjønn på den alderen.

Har virkelig krenkekulturen nådd ungdomsskolen også? Helt ærlig synes jeg det er litt trist om ikke det skal være lov å flørte og leke og erte litt i den alderen.

Og, dersom jentene sender utfordrende bilder i tillegg, ja, da har de faktisk lagt opp til å få kommentarer på det.

Du er mor til ei jente og du syns det er artig flørt og lek at guttene i klassen hennes klyper henne i rompa og tar henne på puppene? Du forteller datteren din at det er trist at hun ikke gir guttene lov til å erte på den måten, og at hun må la guttene få utforske seksualitet og disse temaene, hun må ikke bli en del av en krenkekultur for gutta SKAL utforske det annet kjønn i den alderen, og hun og andre jenter legger forresten opp til det selv. 
Hvis det er sant, så skaff deg og barna dine hjelp. 

Anonymkode: 862d8...633

• Liker 19
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Krenkekultur? Å ikke ønske at barn skal bli seksuelt trakassert på skolen?

Jeg har opplevd klyping både på pupp og rumpe selv som ungdom (men det var ikke vanlig, husker jeg ble sjokkert begge gangene) og det føltes ydmykende og sårt og veldig over grensen. Det er noe som satt i lenge og gjorde at jeg følte kroppen min ikke var min egen, men noe disse guttene så på som "felleseie". Å kalle det uskyldig flørting er helt villt. Hvis man skal utforske seksualitet, må man faktisk sørge for at den andre personen er med på det også.

Anonymkode: 4ecb6...848

• Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Som alltid vil man vri og vende på alt man skriver. Som jeg sa, som oftest har gutter hovedansvaret. Men det finnes definitivt de jenter, og selvsagt ikke alle, som både kler og ter seg som om de skal ha oppmerksomheten til enhver gutt/mann i nærheten. Og ER det da så sjokkerende at man FÅR den oppmerksomheten? Har man på noen mulig vis mulighet til å unngå det?

Selv er jeg nå etterhvert et middelaldrende damemenneske, som har levd livet. Akkurat midt på treet pen, men med pupper som menn finner "interessant". Innimellom ønsker jeg oppmerksomhet, og kler meg deretter. Innimellom vil jeg bare ut på byen for å ha det koselig, og dekker meg til.  Jeg kan med hånden på hjerte si at de to forskjellige måtene å kle seg på har MYE å si på oppmerksomheten. Så, man kan altså velge å ikke utfordre skjebnen alt for mye. Og nok en gang, selvsagt er det menns ansvar å ikke hverken tafse eller voldta, men noen små tanker i hodet må vi av det kvinnelige kjønn kunne ha.. 

Anonymkode: 2bd20...09d

Setter du likhetstegn mellom oppmerksomhet og det å ta på andres rumpe og pupper osv? Det er mange som fanger vår oppmerksomhet, men den normale aksjonen om man blir romantisk/seksuelt interessert er da for faen ikke å grafse på folk!

Du må ha en kortslutning et eller annet sted. Eller kan du forklare ordentlig hva du egentlig mener her?

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Alle vet at det er ekstremt får som blir dømt samt at 9 av 10 ikke anmelder voldtekt. Det handler ikke om uenighet, det handler om at mange voldtektsmenn går fri, fordi det ikke er bevis. Alle vet dette. Dette er et faktum fordi vi har et rettssystem som ikke ønsker justismord.

Anonymkode: 4de08...9a5

«Alle vet» er ikke et argument i en rettssal og ikke i en diskusjon som dette. Jeg er villig til å godta at mange reelle voldtekter ikke blir straffet, men ikke at oppklaringsprosent eller andel rettssaker som leder til dom kan brukes som tallgrunnlag.

Noen kvinner bruker voldtekt som trussel ellet hevn, og i noen tilfeller er det reell uenighet om hva som har skjedd og alvorligheten av det. A-magasinet hadde 31. januar en hovedsak om en ung mann som fikk 2.5 års fengsel for å ha brukt hånden til kvinnen han sovde sammen med etter nachspiel til å onanere seg selv. Selv mente han at det var hun som hadde ronket ham.

En tidligere høyesterettsdommer kritiserer  dagens seksuallovgiving med at de er skrevet med en form for fanatisme etter en tillitskrise mellom stortinget og Høyesterett, og kaller dette en skamplett i Norsk strafferettshistorie. «På dette området har vi forlatt den humanitære tradisjonen i norsk rettspraksis, som vi har vært så stolte av».

Anonymkode: 9b3b5...b14

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Som alltid vil man vri og vende på alt man skriver. Som jeg sa, som oftest har gutter hovedansvaret. Men det finnes definitivt de jenter, og selvsagt ikke alle, som både kler og ter seg som om de skal ha oppmerksomheten til enhver gutt/mann i nærheten. Og ER det da så sjokkerende at man FÅR den oppmerksomheten? Har man på noen mulig vis mulighet til å unngå det?

Selv er jeg nå etterhvert et middelaldrende damemenneske, som har levd livet. Akkurat midt på treet pen, men med pupper som menn finner "interessant". Innimellom ønsker jeg oppmerksomhet, og kler meg deretter. Innimellom vil jeg bare ut på byen for å ha det koselig, og dekker meg til.  Jeg kan med hånden på hjerte si at de to forskjellige måtene å kle seg på har MYE å si på oppmerksomheten. Så, man kan altså velge å ikke utfordre skjebnen alt for mye. Og nok en gang, selvsagt er det menns ansvar å ikke hverken tafse eller voldta, men noen små tanker i hodet må vi av det kvinnelige kjønn kunne ha.. 

Anonymkode: 2bd20...09d

Barn og ungdom skal ikke kle seg hver eneste dag med tanke på oppmerksomhet fra det annet kjønn!!! Du syns jo Taliban-regimet burde innføres! Man går på skolen, det er kaldt, varmt eller passe, man har kule klær, man skal henge med venninner og sitte i klasserommet!!! Være med familien og gå på korøvelse og trening. Du mener at et hvert jentebarn skal tenke på gutters reaksjon hver eneste dag hun kler på seg!!!???? Hvis ikke utfordrer hun skjebnen i klasserommet i 8….. Ikke rart trakassering skjer og fortsetter å skje. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Setter du likhetstegn mellom oppmerksomhet og det å ta på andres rumpe og pupper osv? Det er mange som fanger vår oppmerksomhet, men den normale aksjonen om man blir romantisk/seksuelt interessert er da for faen ikke å grafse på folk!

Du må ha en kortslutning et eller annet sted. Eller kan du forklare ordentlig hva du egentlig mener her?

Jeg ble kjønnsmoden rundt 1990. Det var bare en jente i klassen vår som ble utsatt for slik adferd og hun oppsøkte (på mange måter) det. Det gjør det ikke greit at unge gutter tafser på unge jenter, men det er kanskje et trinn på den psykisk-sosiale utviklingen at sånt kan skje, og å lære å sette og respektere grenser.

Forøvrig vil jeg slå et slag for å investere i andre foreldre på skolen (også de som har barn av det annet kjønn) sånn at man kan håndtere utfordringer løpende og uten eskalering.

For meg er det fascinerende at en 12-åring har ordforråd og på mange måter kunnskap som en «liten voksen». Og samtidig kan være dum som et brød på andre måter. Man skal lære utrolig mye fra 12 til 20 før man kan begynne å fungere i voksenlivet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Barn og ungdom skal ikke kle seg hver eneste dag med tanke på oppmerksomhet fra det annet kjønn!!! 

Som kjønnede vesener så vil utseende og påkledning og sminke påvirke oppmerksomheten fra det annet kjønn. Det tror jeg ikke man kan endre noe på (det gjelder også gutter).

Vi må selvsagt jobbe for at denne oppmerksomheten skal innta akseptable former.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Som kjønnede vesener så vil utseende og påkledning og sminke påvirke oppmerksomheten fra det annet kjønn. Det tror jeg ikke man kan endre noe på (det gjelder også gutter).

Vi må selvsagt jobbe for at denne oppmerksomheten skal innta akseptable former.

Da jeg og mine klassevenninner rundt 2010 ble utsatt for trakassering var svart umbro-bukse stappet godt nedi tennissokkene kombinert med baggy hettegenser høyeste mote. Ingen sminket seg sånn folk gjør i dag, på det meste brukte vi litt maskara. Like fullt haglet trakasseringen og voldtektstruslene.

Jeg bare spør: tror dere ikke kvinner ble voldtatt på 1800-tallet da kleskoden var heldekkende kjole i ull og flere lag? Tror dere ikke kvinner i burka, der selv ansiktet er tildekket blir voldtatt? Problemet kommer alltid til å holde fram så lenge folk ikke innser dette – at det er holdningene til mennesker av type hankjønn som er problemet, ene og alene.

Anonymkode: 6e045...995

• Liker 8
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

For øvrig er det du driver med, skambelegging av kvinnelig seksualitet. Si at Jane liker Petter. Petter viser seg at han er på gli, så hun sender utfordrende bilder til ham fordi hun har lyst på ham. Hun flørter også åpenlyst med ham, og de har sex av og til. Det at hun gjør disse tingene, unnskylder IKKE at Petter sender hennes private bilder videre til Vidar, Arne og Niklas, eller at Rune tafser på henne og forsøker å forgripe seg på henne. Det at hun flørter med EN gutt, er heller ikke en unnskyldning for spredning av rykter om at hun er en hore. 

Anonymkode: 6220b...e79

Vet du alderen på barna som går på ungdomsskolen..? Du snakker om barn fra 12-15 år - i samme setning som du beskriver voksen-adferd. På tide å følge med på hva barna dine gjør på soMe? 

Barn ned i 12-års alderen har ikke forutsetning til å tenke konsekvenser..de er helt avhengige av foreldre som setter grenser og forteller dem om sunn seksualitet og kroppsgrenser. Det er ikke normalt for barn å sende nudes, eller ha sex random - da ville jeg tatt en prat med barnet og forhørt meg om barnets psykiske tilstand. At barn blir påvirket av idiotiske TV program, og hjernedøde influensere er 100% sant - men det er fortsatt foreldrenes ansvar å ruste dem til å håndtere slike påvirkninger. 

• Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg ble kjønnsmoden rundt 1990. Det var bare en jente i klassen vår som ble utsatt for slik adferd og hun oppsøkte (på mange måter) det. Det gjør det ikke greit at unge gutter tafser på unge jenter, men det er kanskje et trinn på den psykisk-sosiale utviklingen at sånt kan skje, og å lære å sette og respektere grenser.

Forøvrig vil jeg slå et slag for å investere i andre foreldre på skolen (også de som har barn av det annet kjønn) sånn at man kan håndtere utfordringer løpende og uten eskalering.

For meg er det fascinerende at en 12-åring har ordforråd og på mange måter kunnskap som en «liten voksen». Og samtidig kan være dum som et brød på andre måter. Man skal lære utrolig mye fra 12 til 20 før man kan begynne å fungere i voksenlivet.

Noe av det siste som blir utviklet på kroppen vår er hjernen - den er ferdig utviklet i 26-års alder (gjerne litt senere på menn). Konsekvenstenkning er noe av det siste som blir ferdigutviklet. 

Det er helt hårreisende at enkelte foreldre forventer at barn skal ta kloke og gjennomtenkte valg alene på soMe..man kan like gjerne sende barnet alene til NY og håpe det kommer helskinnet hjem igjen etter 2 uker. 

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Da jeg og mine klassevenninner rundt 2010 ble utsatt for trakassering var svart umbro-bukse stappet godt nedi tennissokkene kombinert med baggy hettegenser høyeste mote. Ingen sminket seg sånn folk gjør i dag, på det meste brukte vi litt maskara. Like fullt haglet trakasseringen og voldtektstruslene.

Jeg bare spør: tror dere ikke kvinner ble voldtatt på 1800-tallet da kleskoden var heldekkende kjole i ull og flere lag? Tror dere ikke kvinner i burka, der selv ansiktet er tildekket blir voldtatt? Problemet kommer alltid til å holde fram så lenge folk ikke innser dette – at det er holdningene til mennesker av type hankjønn som er problemet, ene og alene.

Du svarer ikke på posten min. Jeg sier at hvordan vi kler oss påvirker oppmerksomheten vi får. Du svarer som om jeg hadde skrevet at kvinner som blir antastet eller voldtatt blir det fordi de har kledd seg tøsete.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Vera skrev (8 minutter siden):

Vet du alderen på barna som går på ungdomsskolen..? Du snakker om barn fra 12-15 år - i samme setning som du beskriver voksen-adferd.

Det er ikke normalt for barn å sende nudes, eller ha sex random

For 12-åring nei.

For 15-åringer så nærmer man seg seksuell lavalder, og det er ikke så overraskende om 15-åringer viser seksualisert adferd mot hverandre.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

For 12-åring nei.

For 15-åringer så nærmer man seg seksuell lavalder, og det er ikke så overraskende om 15-åringer viser seksualisert adferd mot hverandre.

Det er flere 15 åringer som ikke har hatt sex, enn 15 åringer som har hatt sex. Og de fleste 15 åringer ligger ikke rundt - men har sex med kjæresten sin. Altså puler ikke random folk. 

At oppførselen er seksualisert og utfordrende er helt naturlig mtp kaoset som foregår innvendig. Grenser skal testes, og man prøver å bli kjent med hvem denne nye jeg er - det er derimot ikke en invitasjon til uønsket adferd. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hanner er hanner, uansett hvilken rase.

Anonymkode: 84b12...f2a

Merkelig at hormonelle menn, som opererer på urinstinkt, har opphøyd seg selv til verdens ledere, fordi kvinner er for ustabile og hormonelle til å styre...

Anonymkode: e3164...a2d

• Liker 7
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Merkelig at hormonelle menn, som opererer på urinstinkt, har opphøyd seg selv til verdens ledere, fordi kvinner er for ustabile og hormonelle til å styre...

Menn og kvinner har hormoner. Menn og kvinner viser tegn på instinktiv adferd.

Rart at noen kvinner er så dumme at de ikke forstår dette. Har de ikke gått på skole? Mangler de sosiale evner?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Du svarer ikke på posten min. Jeg sier at hvordan vi kler oss påvirker oppmerksomheten vi får. Du svarer som om jeg hadde skrevet at kvinner som blir antastet eller voldtatt blir det fordi de har kledd seg tøsete.

Det er jo den unnskyldningen som blir brukt. Menn greier ikke å regulere følelsene sine, når unge jenter kler seg i lette sommerklær. 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Menn og kvinner har hormoner. Menn og kvinner viser tegn på instinktiv adferd.

Rart at noen kvinner er så dumme at de ikke forstår dette. Har de ikke gått på skole? Mangler de sosiale evner?

Alt i orden. Kjør på med instinktene dine. Det er lov i Norge. Snyter du på skatten får du fengselsstraff. Gruppevoldtar du en 14 åring i hormonenes makt, så får du ingen straff. 14 åringen hadde på seg kort skjørt og mennene hadde hormoner. Det er innafor. 

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Druid skrev (20 timer siden):

jepp, og det gjorde min også. 

Men jeg ser HVORFOR jenteklærne ser ut som de gjør : hvorfor jenter får bikini lenge før de har antydning til bryster og hvorfor muslimske jenter begynner med hijab lenge før det faller inn under noe religiøst : Barn ønsker klær som ligner det mor synes er noe som kler seg selv. Barn speiler sine foreldre.  Og fordi min kone alltid har likt bukser med lommer og mer funksjonelle klær, har min datter ønsket bukser med lommer. Det at at hun har hatt to brødre har nok også ført til at hun har litt av de samme kultur og humor, og DET også påvirker klesvalg. 

Men en annen utfordring er at forbildene til barn, er voksne. Eller i allefall selv ansvarlig for sin dårlige dømmekraft. Og ser du på jenters forbilder , så ser du tydelig seksualisering .... for det gir oppmerksomhet.  Og det krever en opplæring i skole og samfunn om hva dette betyr, ikke bare for gutter, men også for jenter. Og for foreldre.  

(OG ja, jeg har måttet ta en alvorsprat med mine barn ved flere anledninger, fordi enkelte konsepter er ikke enkelt å forstå når du lever innen et ekko kammer av  venner av samme kjønn. )

Nei, aldri. 

Ganske enkelt fordi det ikke er noen konsekvenskobling mellom hvilke signaler du sender og kommunikasjonen etterpå. For dette er det som er så viktig i tidlig tenårene og ung voksen : Barn LÆRER seg å flørte lenge før de kan styre det og forstå hva de signaliserer med å flørte.

Og det er fordi at vi bruker flørting til mange andre ting enn å forhandle om sex. Vi bruker vår seksualitet til å forhandle om stort sett hva som helst.

Tilsvarende lærer vi om å drikke, vi lærer om vår egen grensesetting ved å drikke, og å balansere på grensen av hva man er komfortabel med og ikke. 

Dette er forskjellen mellom det å støtte opp om å utvise god dømmekraft og victimblaming : det ene er å forvalte risiko, det andre er tillegge ansvar. 

Mulig det er sånn i din familie at barna aper foreldrenes klesstil, det er ikke jeg kjent med fra min familie og bekjentskapskrets. Usminka mødre i ulltøy og turklær kan få de mest pynta og sminkede jenter - særlig fordi det er trenden nå. 
Og synes det er veldig rart at du blander seksualitet med det å bruke sjarmen. Flørting er litt tvetydig - mange bruker det om alt, mens andre legger noe seksuelt i det, så lett å misforstå. Men når man legger sjarmen til, betyr det ikke at «man bruker sin seksualitet». Man bruker sjarm, smil, humor, intelligens for å blidgjøre andre. Hvordan er det alltid seksuelt?

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det jeg skriver er at man kan kle seg helt nøytralt, og likevel bli antastet på omtrent daglig basis. Hvis klær er hovedfaktoren som styrer hvilken oppmerksomhet vi får, så er det spennet jaggu jævla stort.

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...