Gå til innhold

Gutteforeldre på ungdomsskolen som driver med victimblaming og bifaller seksuell trakassering av jenter

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Guttene må aldri holdes ansvarlig for sin oppførsel, mens det må alltid jentene!!!!

Anonymkode: 7a327...a03

Jeg har gutt og jente og jeg kan love deg at gutten holdes ansvarlig for sin oppførsel - hjemme og på skolen.

Ellers kjenner jeg igjen noen av problemene her, gutter og jenter er forskjellige og det er fortvilende å være forelder til et offer men også til den som begår overtramp.

Anonymkode: 9b3b5...b14

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
jane78 skrev (4 minutter siden):

Det er sjeldent jenter klår på ballene til gutta. Slutt med disse tåpelige argumentene. 

Det skjer også. Nok trakassering å ta av, men i denne saken er det gutter.

Anonymkode: 4de08...9a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor hyle opp om bagateller? Man bør fokusere på reelle overgrep og ikke uskyldig moro som begge kjønn faktisk bedriver. Å sykeliggjøre dette er å fjerne fokuset fra det som er faktiske overgrep.

Anonymkode: f8982...27b

Har du døtre? Er det det du ville sagt til dem dersom de ble gramset på brystene og i skrittet i jobb eller skole? Uskyldig moro? Hva faen?

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hansehan skrev (3 minutter siden):

Har du døtre? Er det det du ville sagt til dem dersom de ble gramset på brystene og i skrittet i jobb eller skole? Uskyldig moro? Hva faen?

Noen har faktisk falt i en eller annen kjønnskrig- og eller anti-woke-gryte og ennå ikke kommet opp igjen. En gang jeg sa ifra rett etter jeg hadde blitt truet med voldtekt av en fyr, fikk jeg til respons: jeg tror kvinner er like ille.

Da har man mista det totalt.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har en gutt og en jente og det er utrolig hvor frakoblet foreldre av gutter og foreldre av jenter blir fra hverandre når det gjelder syn på ting avhengig av hvilket kjønn barnet har.  Jeg forstår litt hvorfor det blir skyttergraver, men veldig synd og det handler litt om at man ikke klarer å holfe flere tanker i hodet samtidig. Pappaen har litt rett, alle gutter har ikke seksualiserte adferd og skal bli sett på som en gruppe og dermed gått etter, på samme måte som om noen få jenter liker å provosere litt.  Man bør gå mer på sak enn person/gruppe. 

Men en for stor andel gutter har veldig uheldig oppførsel som veldig seksualiserende og også aggressiv.  En liten gruppe jenter liker oppmerksomheten fra gutter og spiller på seksualisert, i veldig mange tilfeller er dette jenter som kom veldig tidlig i puberteten. Det store flertallet jenter som ikke verken kler seg provoserende eller er interessert, de slipper likevel ikke unna hverken på skolen eller på sosiale medier og mange er redde for å kle av seg annet enn hjemme alene og være ute om kvelden.

Både for jenter og gutter opplever jeg et stort andel foreldre som når barna har nådd ungdomsskolealder er de å betrakte som ferdig oppdratt og kan klare seg selv. Foreldre må mer på banen som rollemodeller og oppdra barna, for når så mange gutter får blandede signaler og fritt spillerom blir det gjerne ikke pent.  Anekdotisk kan jeg se at de gutter OG jenter med mest abdiserende foreldre også er mer utagerende og seksualiserte.

Anonymkode: 007a8...707

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har en gutt og en jente og det er utrolig hvor frakoblet foreldre av gutter og foreldre av jenter blir fra hverandre når det gjelder syn på ting avhengig av hvilket kjønn barnet har.  Jeg forstår litt hvorfor det blir skyttergraver, men veldig synd og det handler litt om at man ikke klarer å holfe flere tanker i hodet samtidig. Pappaen har litt rett, alle gutter har ikke seksualiserte adferd og skal bli sett på som en gruppe og dermed gått etter, på samme måte som om noen få jenter liker å provosere litt.  Man bør gå mer på sak enn person/gruppe. 

Men en for stor andel gutter har veldig uheldig oppførsel som veldig seksualiserende og også aggressiv.  En liten gruppe jenter liker oppmerksomheten fra gutter og spiller på seksualisert, i veldig mange tilfeller er dette jenter som kom veldig tidlig i puberteten. Det store flertallet jenter som ikke verken kler seg provoserende eller er interessert, de slipper likevel ikke unna hverken på skolen eller på sosiale medier og mange er redde for å kle av seg annet enn hjemme alene og være ute om kvelden.

Både for jenter og gutter opplever jeg et stort andel foreldre som når barna har nådd ungdomsskolealder er de å betrakte som ferdig oppdratt og kan klare seg selv. Foreldre må mer på banen som rollemodeller og oppdra barna, for når så mange gutter får blandede signaler og fritt spillerom blir det gjerne ikke pent.  Anekdotisk kan jeg se at de gutter OG jenter med mest abdiserende foreldre også er mer utagerende og seksualiserte.

Dette er et uheldig skrevet innlegg. Barn og unge har lov til å spille på seksualitet. Ja, dessverre er det blitt sånn at dette ikke er så uvanlig blant en del pga. skjerm. Er det dette du kaller å provosere litt? Hvis du mener at det er ok eller mer forståelig å trakassere jenter som 'provoserer litt', men ikke ok og ikke forståelig å trakassere jenter som ikke gjør det, så er jeg totalt uenig i skillet du gjør. Det er ingen vits i å forstå seksuell trakassering. Det har ikke noe med kjønn å gjøre.

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Unge jentee på skolen akal ikke  utaettes for sex press på skolen, punktum. Det skal heller ikke gutter. 

Om  noen jenter  "terger" opp guttene, er det innafor å si fra at de må gi seg med det, da det medfører konflikt. 

Guttene  må også lære at nn ikke tar på rumpe puppper et uten lov. Og at  å dra jenter inn på do, er et lovbrudd. 

Dette som skjer på skolen er skolens ansvar å rydde opp i. Hvis de ikke gjør det kan dere foreldre sende et varsel til først rektor, og hvis de ikke gjør noe kan dere sende varsel videre til fylket. 

Anonymkode: b9ae9...070

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg er mor til en tenåringsjente og har nok ikke i like sterk grad tenkt det samme, men jeg synes faktisk at pappaen har et poeng. 

I min datters klasse er det noen jenter som tar så mye risiko at det kommer til å gå galt. De drikker seg snydens på fest, de sender utfordrende bilder av seg selv, og har generelt nokså seksualisert atferd. Litt sånn influenser-aktig. 

Jeg tenker man må kunne snakke om jentene også uten at det er victimblaming. Jeg unnskylder absolutt ikke guttene, men det blir gråsoner her som er vanskelig for alle parter. 

Jeg snakker med min jente om å ta gode valg og at jenter har et ansvar for å passe på andre jenter. Og der synes jeg mange av de andre jenteforeldrene unnlater sitt ansvar. Det er enkelt å skylde 100% på guttene 

Anonymkode: 9a4b8...ef0

Typisk norsk dette! 

Har bodd i Arizona i USA og i Australia.  Begge steder kan man kle seg som en prostituert, men selv da er ikke seksuell trakassering innafor. 

Men i Norge så er det tydeligvis hva du kler deg i, hvordan du bruker blikket og hva du sier som avgjør om seksuell trakassering er lov. 

Det er HELT hinsides! 

Anonymkode: 5054e...b32

• Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Dette er et uheldig skrevet innlegg. Barn og unge har lov til å spille på seksualitet. Ja, dessverre er det blitt sånn at dette ikke er så uvanlig blant en del pga. skjerm. Er det dette du kaller å provosere litt? Hvis du mener at det er ok eller mer forståelig å trakassere jenter som 'provoserer litt', men ikke ok og ikke forståelig å trakassere jenter som ikke gjør det, så er jeg totalt uenig i skillet du gjør. Det er ingen vits i å forstå seksuell trakassering. Det har ikke noe med kjønn å gjøre.

Mente at jenter også kan utøve seksuell kontakt med annet kjønn, ikke at det er ok at de blir trakasserert. Men er det ok at de blottet brystene sine til gutta og gnir seg innpå gutta ? Det er alltid noen rykter om de som tilbyr seksuelle tjenester for å få nok lommepenger. 

Det er aldri ok å seksuelt trakassere noen, uavhengig av kjønn.  Igjen hvor provoserende du kler deg koblet jeg sltså ikke til manglende offerststatus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis ikke skolen når frem til disse foreldrene så er det ikke så lett å få en endring på det, dessverre, med mindre man vil gå til det skrittet å anmelde. 

En veldig ukultur er det, jenter i dag må være tøffe. 

Anonymkode: 97d90...bec

Jenter får aldri credz for å være tøffe (som i denne kulturens veike ordlyd handler om at ANDRE skal tåle). Det er forventet av dem, og hvis de er noe annet enn "tøffe" så får de enten skylda eller får sin klesstil eller atferd betvilt. Noen foreldre duller med ungene sine selv når de plager og trakasserer andre. Hvis foreldrene nekter å ordne opp eller disiplinere barna sine, så får melding sendes til rektor og evnt. videre oppover.

Det dumme innlegget til faren er noe av det sykeste jeg har lest. Du kan svare at hvis det ikke er bedring så tar du saken videre. Ikke gå inn i argumentasjon. Det er ikke noe å diskutere.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mente at jenter også kan utøve seksuell kontakt med annet kjønn, ikke at det er ok at de blir trakasserert. Men er det ok at de blottet brystene sine til gutta og gnir seg innpå gutta ? Det er alltid noen rykter om de som tilbyr seksuelle tjenester for å få nok lommepenger. 

Det er aldri ok å seksuelt trakassere noen, uavhengig av kjønn.  Igjen hvor provoserende du kler deg koblet jeg sltså ikke til manglende offerststatus.

TS klager ikke over at jentene blotter brystene sine til gutta på ungdomsskolen, eller sier det skjer og det er ok. Ingen sier da vel at det er ok og slik skal man tvinge seg på andre på skolen? Trakassering er trakassering, samme hvem som utfører det. I dette tilfellet er det gutter som utfører det, og de blir forsvart av sine fedre. Det er det vi diskuterer her. 

Anonymkode: 862d8...633

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei sa jo at det ikke er greit. Men folk gjør jo det så da må msn selv vær smart.

Anonymkode: 18fbb...e66

Jeg sier det alle tenker: faen du er dum!

Anonymkode: 6e045...995

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har to døtre som nå er akkurat blitt voksne. 

De begge har hatt så mye ubehagelige opplevelser med unge gutter at de er skeptiske til alle gutter/menn. 

Den ene ble utsatt for overgrep av en hun trodde var en kompis. Forholdet ble anmeldt men henlagt på bevisets stilling. Han nektet plent for at noe som helst hadde skjedd, men skøyt til gutta etterpå.

De gikk på samme skole og han fikk null konsekvenser mens jenta mi ble ropt hore etter og fikk stygge blikk og ble trakassert på fritiden av gutter på samme alder. Vi måtte bytte skole på henne for å komme unna mobben. Hun sliter i dag med PTSD. 

Den andre datteren min (eldre) ble utsatt for slike ting som beskrevet i hovedinnlegget. Hun sa ikke noe særlig om det hjemme så vi visste ikke at sånne ting skjedde og hun trodde det var normalt selv om hun syntes det var ekkelt.

Hun sier hun ikke stoler på noen andre menn enn sin bestefar og onkel (far er død). Fordi hun har opplevd å bli tafset på og blitt kalt hore på bussen av en voksen mann i tillegg til yngre gutter som trakasserte og klådde da hun var yngre. I tillegg kommer uønskede dickpics og ekle forespørsler på nett fra gutter og menn i alle aldre. 

Alt sammenlagt har ført til at mine jenter er redde for gutter og menn.

Min eldste sier at hun er livredd for å få barn fordi hun er redd for å få en jente som kan oppleve det samme, eller å få en gutt som oppfører seg som mange av de guttene/mennene hun har møtt i sitt liv.

Og for å si det sånn. De har ikke kledd seg utfordrende, tvert i mot, store bukser og gensere. De har ikke satt seg selv i farlige situasjoner, dette har vært endten på skolen, ungdomsklubben, på bussen på vei hjem eller i nyere tid - på et utested for ungdom der de var flere venninner sammen.

Anonymkode: 52919...b5e

• Liker 2
  • Hjerte 11
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei. Verken blotting eller seksuell trakassering er ok. Men det sier jo sitt at man må bli veldig grafisk før trakassering skal være "forståelig". Når man snakker om trakassering, handler det som oftest ikke om at noen blotter puppene sine og gnir seg inntil en gutt og SÅ tar han henne på puppen og DA blir det seksuell trakassering. Som oftest er trakassering en handling det er enkelt å slå ned på. Og den er like enkel å slå ned på selv om det finnes en kort shorts inni bildet.

• Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er resultat når samfunnet prøver å glemme biologiske faktorer. Naturen kan aldri reguleres, det var en grunn til at gitter og jenter har vært adskilt etter puberteten før i tiden og enda er i enkelte andre samfunn. 

Anonymkode: 84b12...f2a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette er resultat når samfunnet prøver å glemme biologiske faktorer. Naturen kan aldri reguleres, det var en grunn til at gitter og jenter har vært adskilt etter puberteten før i tiden og enda er i enkelte andre samfunn. 

Slutt å oppføre deg som en tosk.

• Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skikkelig stråmannsargumentasjon fra deg. Gjør det veldig lite fristende å diskutere med deg. 

Det er ikke slik at jeg synes guttene skal slippe unna alt. Synes du og denne pappaen gjør mye av det samme. Skyttergravskrangling og null interesse for å høre på den andre. 

Melder meg ut. 

Det var ikke noe stråmansargumentasjon! Syn du i det helle tatt meldte deg på, om du ikke har tenkt å stå for det du skriver....

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skikkelig stråmannsargumentasjon fra deg. Gjør det veldig lite fristende å diskutere med deg. 

Det er ikke slik at jeg synes guttene skal slippe unna alt. Synes du og denne pappaen gjør mye av det samme. Skyttergravskrangling og null interesse for å høre på den andre. 

Melder meg ut. 

I all verden. "Du og denne pappaen gjør mye av det samme". La meg si som de sier om likestillingen: bothsideism har gått for langt!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det du sier er altså at menn ikke klarer å styre sine kjønnsdrifter, og er ikke noe bedre enn hunder. Notert.

Anonymkode: 6e045...995

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
solsolsol skrev (8 timer siden):

Jeg tror det er ekstremt viktig å snakke med sønnene sine om samtykke. I saker der det står ord mot ord vil gutten så og si alltid tape. 

Det er ekstremt viktig å snakke om samtykke først og fremst for å beskytte jenter. Ord mot ord fører nesten alltid til at den voldtektsanklagede ikke blir dømt (som for så vidt er riktig,fordi tvilen skal komme til gode). Det er jo sjelden det er noen beviser også, så det et et veldig mindretall av voldtektet som ender med at gutten blir dømt. (Slå opp statistikk om du tviler, ikke kom med enkelthistorier som blir dratt ut av proporsjoner av media). 

Anonymkode: 47948...9fc

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...