Gå til innhold

Gutteforeldre på ungdomsskolen som driver med victimblaming og bifaller seksuell trakassering av jenter

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.2.2025 den 11.29):

Se der ja, jamen var ikke det guttens feil det også🙄

Anonymkode: 11a39...64c

Ble gutten voldtatt da så ingenting var hans feil? 

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg gikk på ungdomsskolen ble ei ny jente i klassen klådd på av mange av guttene i klassene foran gymgarderobene. Jeg oppdaga dem og måtte FYSISK avbryte dem i trakasseringa, eller "ha det litt gøy" som de sa. Hun så ikke ut som hun hadde det mye gøy. Dette fikk ingen negative konsekvenser for guttene, tvertimot imot ble jeg kalt inn på teppet for å ha "angrepet" guttene. 

Jenta som blei trakassert, forsøkte å ta sitt eget liv og byttet skole etterpå. 

Trist at vi ikke er kommet lenger. 

Anonymkode: a3060...de4

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er ikke spørsmålet. Det er et generelt bothsideism-svar på en konkret problemstilling, og det er et av problemene vi har med den offentlige diskusjonen. Dette er rett og slett en egne diskusjon.

Folk diskuterer ikke sak. De bruker bare saker som springbrett og sklir totalt ut. Hvis man ikke klarer å forholde seg til en konkret sak, fremstår man fort som rasshøl (jeg snakker generelt) fordi man ikke tar stilling de åpenbare sakene som legges fremfor en.

Anonymkode: 4de08...9a5

Hvis noen klager på at røde biler ikke bruker blinklys så er det relevant å påpeke at dette gjelder alle biler (hvis det er korrekt). Å snevre inn på en gruppe hvis det ikke er relevant har ingen hensikt.

Anonymkode: 9b3b5...b14

AnonymBruker
Skrevet

I 10. klasse er mange gutter 16 år, 1.80-1.85 høye, muskuløse og fulle av testosteron. 

Anonymkode: 6220b...e79

Og likevel er de ikke emosjonelt og erfaringsmessig utviklet som en mann på 27 eller 61.

Jeg ser mange kvinner her inne hevde at det er galt av menn på 40 å etablere en relasjon med en kvinne på 18, 20 eller 24 år fordi «hjernen deres er ikke utviklet enda», så disse unge voksne kvinnene lan ikke ta ansvar for egne valg. Gjelder ikke den samme generøsiteten for gutter på 12-15?

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

De fleste jenter sier ifra, tror jeg. Samtidig kommer det helt an på kontekst, fordi det ikke er uvanlig å bli guiltet som hårsår, prippen og kjedelig når man setter grenser, noe som gjør at en del unge undertrykker egen integritet for å passe inn.

Å bli voksen er å tåle å bli «guiltet» eller priopen. Jeg sier ikke at en 12-åring er voksen, men å vi bør lære ungdomsskoleelever at det å fnise er en dårlig respons på at det skjer noe du ikke liker.

Sitat

Fnising i egentlig ubehagelig situasjoner kan selvfølgelig går rett inn der. Det kan stillhet også. Det gjelder gutter og jenter. Og det gjelder for øvrig menn og kvinner også.

Og jeg leser at du unnskylder det. Man må selvsagt si tydelig «nei» til brudd på egen integritet sånn at de som evt likevel velger å gjøre ting mot deg opplagt har valgt å krenke deg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Hansehan skrev (På 3.2.2025 den 18.19):

Har du døtre? Er det det du ville sagt til dem dersom de ble gramset på brystene og i skrittet i jobb eller skole? Uskyldig moro? Hva faen?

Jepp har døtre ja. Hva har det med saken å gjøre? Hvorfor hisser du deg opp sånn? Kanskje du heller skal prøve å forstå disse sakene fra flere sider? Da hadde det blitt litt mer matnyttig å diskutere enn nivået i denne tråden der alt handler om at "gutter er overgripere og det er pappaene deres også". Det blir litt for banalt, blir det ikke?

Anonymkode: f8982...27b

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Da jeg og mine klassevenninner rundt 2010 ble utsatt for trakassering var svart umbro-bukse stappet godt nedi tennissokkene kombinert med baggy hettegenser høyeste mote. Ingen sminket seg sånn folk gjør i dag, på det meste brukte vi litt maskara. Like fullt haglet trakasseringen og voldtektstruslene.

Jeg bare spør: tror dere ikke kvinner ble voldtatt på 1800-tallet da kleskoden var heldekkende kjole i ull og flere lag? Tror dere ikke kvinner i burka, der selv ansiktet er tildekket blir voldtatt? Problemet kommer alltid til å holde fram så lenge folk ikke innser dette – at det er holdningene til mennesker av type hankjønn som er problemet, ene og alene.

Anonymkode: 6e045...995

Skulle ønske denne kunne stått øverst i tråden! Dette er forsket på. Klær på kvinner hadde ingen, NULL, korrelasjon med hvem som ble voldtatt. Så please, kan vi skrote den kunnskapsløse og ignorante troen på at like klær= større sjanse for å bli voldtatt? 

Vi vil ikke ha et samfunn der vi kvinner sakte men sikkert tilslutt ikke kan gå med shorts eller singlet fordi vi viser "for mye". Det er allerede en stor endring som har skjedd siden jeg vokste opp. 

Anonymkode: 19db1...cdf

• Liker 8
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Da jeg gikk på ungdomsskolen ble ei ny jente i klassen klådd på av mange av guttene i klassene foran gymgarderobene. Jeg oppdaga dem og måtte FYSISK avbryte dem i trakasseringa, eller "ha det litt gøy" som de sa. Hun så ikke ut som hun hadde det mye gøy. Dette fikk ingen negative konsekvenser for guttene, tvertimot imot ble jeg kalt inn på teppet for å ha "angrepet" guttene. 

Jenta som blei trakassert, forsøkte å ta sitt eget liv og byttet skole etterpå. 

Trist at vi ikke er kommet lenger. 

Anonymkode: a3060...de4

Skolen og ikke minst foreldre til gutter som driver på slikt er med på å opprettholde holdningene når dette ikke får konsekvenser. Hadde dette skjedd hos oss hadde vi dratt hjem til foreldrene det gjaldt. Ikke så mange som gjør dette lenger,  det funket godt for 20år siden. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg lurer på hvordan de som forsvarer menn i denne saken hadde opplevd det selv hvis de opplevde dette på jobb. Hvis kvinner opplever på arbeidsplassen at menn oppfører seg sånn også hadde det blitt et sabla rabalder, så hvorfor skal barna måtte finne seg i det? 

Anonymkode: 20d96...ab8

Jeg kan svare for meg som er mann, jeg blir stadig tatt på av kvinner på jobb, og det blir andre menn også. Både vennskapelig stryking på armen eller mer "intimt" på låret f.eks. Men vi menn bryr oss ikke så mye om det. Det er nok derfor vi ikke helt ser hva som er så farlig med dette. Men enig i at det hadde blitt rabalder hvis vi menn skulle begynt å klå på damene på jobb ja.

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Og likevel er de ikke emosjonelt og erfaringsmessig utviklet som en mann på 27 eller 61.

Jeg ser mange kvinner her inne hevde at det er galt av menn på 40 å etablere en relasjon med en kvinne på 18, 20 eller 24 år fordi «hjernen deres er ikke utviklet enda», så disse unge voksne kvinnene lan ikke ta ansvar for egne valg. Gjelder ikke den samme generøsiteten for gutter på 12-15?

Dette handler om trakassering. Og underutviklet hjerne unnskylder da ikke det. Og om jentene har like dårlig utviklet hjerne, hvorfor blir de stilt til ansvar for guttenes handlinger? Er ikke dette større grunn for at skolene tar dette mer seriøst og gjør alt for å stoppe dette?

Endret av Maleficenta
  • Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Skulle ønske denne kunne stått øverst i tråden! Dette er forsket på. Klær på kvinner hadde ingen, NULL, korrelasjon med hvem som ble voldtatt.

Dette er ikke en tråd om kvinner som blir voldtatt men jenter på 12-15 som blir fysisk og psykisk krenket.

Har du en kilde?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (10 minutter siden):

Dette handler om trakassering. Og underutviklet hjerne unnskylder da ikke det.

En 12-åring kan ikke bli satt i fengsel. Hvorfor tror du at det er slik, annet enn at hun/han har nedsatt ansvar for egne handlinger?

Vi gir 12-åringer mindre ansvar (og mindre frihet) fordi de ikke er ferdig utviklet enda. Fysisk og kulturelt.

Sitat

Og om jentene har like dårlig utviklet hjerne, hvorfor blir de stilt til ansvar for guttenes handlinger?

Gutter som tafser på jenter må da selvsagt ta ansvar og fortelles på tydelig måte at det ikke er greit. Har noen sagt noe annet?

Jenter som kniser om gutter tar dem på puppene bør fortelles at det er en dårlig respons hvis de ønsker at det skal slutte.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg kan svare for meg som er mann, jeg blir stadig tatt på av kvinner på jobb, og det blir andre menn også. Både vennskapelig stryking på armen eller mer "intimt" på låret f.eks. Men vi menn bryr oss ikke så mye om det. Det er nok derfor vi ikke helt ser hva som er så farlig med dette. Men enig i at det hadde blitt rabalder hvis vi menn skulle begynt å klå på damene på jobb ja.

Jeg har også blitt tatt på av kvinner og lar leg lite affisere av det. Men det er nok på en litt annen måte. Hvis en kollega tok et godt tak rundt ballene mine så ville jeg ha vært lite fornøyd.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Herregud hvor jobber du? Har ALDRI opplevd å bli tatt på låret av hverken damer eller menn i hele mitt yrkesliv. Det skjedde en gang med en kjørelærer når jeg var sånn typ 18 år og det husker jeg ennå som ekkelt! 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har også blitt tatt på av kvinner og lar leg lite affisere av det. Men det er nok på en litt annen måte. Hvis en kollega tok et godt tak rundt ballene mine så ville jeg ha vært lite fornøyd.

Å ta deg vennskapelig på armen er ikke det samme.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

En 12-åring kan ikke bli satt i fengsel. Hvorfor tror du at det er slik, annet enn at hun/han har nedsatt ansvar for egne handlinger?

Vi gir 12-åringer mindre ansvar (og mindre frihet) fordi de ikke er ferdig utviklet enda. Fysisk og kulturelt.

Gutter som tafser på jenter må da selvsagt ta ansvar og fortelles på tydelig måte at det ikke er greit. Har noen sagt noe annet?

Jenter som kniser om gutter tar dem på puppene bør fortelles at det er en dårlig respons hvis de ønsker at det skal slutte.

Hvorfor snakker du om 12-åringer? Ingen på 12 år går i tiende klasse, som er temaet i tråden min. Disse guttene er 15 og 16. Altså, over den strafferettslige lavalderen.

Anonymkode: 6220b...e79

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
solsolsol skrev (På 3.2.2025 den 11.16):

Jeg tror det er ekstremt viktig å snakke med sønnene sine om samtykke. I saker der det står ord mot ord vil gutten så og si alltid tape. 

Overhodet ikke. 1 av 10 anmeldte voldtekter ender i dom.

Anonymkode: 29985...752

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Tenker at begge har et ansvar jeg.. Snakker mye med jenta mi om hvordan hun vil bli oppfattet av andre og hun har ikke selv et ønske om at guttene skal like henne for kroppen, men for hvem hun er. Gutten min ser på jenter som holder på slik som «billige» og er lite interessert i jenter med slike holdninger. Tenker at både gutter som trakasserer og jenter som «byr seg frem» har usunne holdninger begge to. 

Anonymkode: 3e9f9...ff5

"Billig"? Seriøst? Jenter må oppføre seg på en viss måte for å ikke bli likt kun for kroppen? Jeg kan love deg at uansett hva hun gjør så er det noen som kun er opptatt av kroppen hennes. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke spørsmålet. Det er et generelt bothsideism-svar på en konkret problemstilling, og det er et av problemene vi har med den offentlige diskusjonen. Dette er rett og slett en egne diskusjon.

Folk diskuterer ikke sak. De bruker bare saker som springbrett og sklir totalt ut. Hvis man ikke klarer å forholde seg til en konkret sak, fremstår man fort som rasshøl (jeg snakker generelt) fordi man ikke tar stilling de åpenbare sakene som legges fremfor en.

Som regel hjelper det å utvide horisonten. Det gjelder alle debatter. Mange i denne tråden er fullstendig fastlåst i et eget spor og tankegang og vil jo egentlig ikke diskutere, bare slenge drit.

Og hva ER det med denne idiotiske trangen til å bruke tulleengelsk i innlegg? "bothsideism"? Herre Jesus.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Memorangen skrev (11 minutter siden):

Herregud hvor jobber du? Har ALDRI opplevd å bli tatt på låret av hverken damer eller menn i hele mitt yrkesliv. Det skjedde en gang med en kjørelærer når jeg var sånn typ 18 år og det husker jeg ennå som ekkelt! 

Statlig arbeidsplass, 75% kvinner. 

Du er vel kvinne, og opplever muligens da ikke så mye klåing? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...