Gå til innhold

Gutteforeldre på ungdomsskolen som driver med victimblaming og bifaller seksuell trakassering av jenter

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvis ikke skolen når frem til disse foreldrene så er det ikke så lett å få en endring på det, dessverre, med mindre man vil gå til det skrittet å anmelde. 

En veldig ukultur er det, jenter i dag må være tøffe. 

Anonymkode: 97d90...bec

• Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er mor til en tenåringsjente og har nok ikke i like sterk grad tenkt det samme, men jeg synes faktisk at pappaen har et poeng. 

I min datters klasse er det noen jenter som tar så mye risiko at det kommer til å gå galt. De drikker seg snydens på fest, de sender utfordrende bilder av seg selv, og har generelt nokså seksualisert atferd. Litt sånn influenser-aktig. 

Jeg tenker man må kunne snakke om jentene også uten at det er victimblaming. Jeg unnskylder absolutt ikke guttene, men det blir gråsoner her som er vanskelig for alle parter. 

Jeg snakker med min jente om å ta gode valg og at jenter har et ansvar for å passe på andre jenter. Og der synes jeg mange av de andre jenteforeldrene unnlater sitt ansvar. Det er enkelt å skylde 100% på guttene 

Anonymkode: 9a4b8...ef0

• Liker 30
  • Hjerte 2
  • Nyttig 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 3.2.2025 den 9.56):

For øvrig er det du driver med, skambelegging av kvinnelig seksualitet. Si at Jane liker Petter. Petter viser seg at han er på gli, så hun sender utfordrende bilder til ham fordi hun har lyst på ham. Hun flørter også åpenlyst med ham, og de har sex av og til. Det at hun gjør disse tingene, unnskylder IKKE at Petter sender hennes private bilder videre til Vidar, Arne og Niklas, eller at Rune tafser på henne og forsøker å forgripe seg på henne. Det at hun flørter med EN gutt, er heller ikke en unnskyldning for spredning av rykter om at hun er en hore. 

Anonymkode: 6220b...e79

Ekspander  

Skikkelig stråmannsargumentasjon fra deg. Gjør det veldig lite fristende å diskutere med deg. 

Det er ikke slik at jeg synes guttene skal slippe unna alt. Synes du og denne pappaen gjør mye av det samme. Skyttergravskrangling og null interesse for å høre på den andre. 

Melder meg ut. 

• Liker 11
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 3.2.2025 den 9.53):

Jeg er mor til en tenåringsjente og har nok ikke i like sterk grad tenkt det samme, men jeg synes faktisk at pappaen har et poeng. 

I min datters klasse er det noen jenter som tar så mye risiko at det kommer til å gå galt. De drikker seg snydens på fest, de sender utfordrende bilder av seg selv, og har generelt nokså seksualisert atferd. Litt sånn influenser-aktig. 

Jeg tenker man må kunne snakke om jentene også uten at det er victimblaming. Jeg unnskylder absolutt ikke guttene, men det blir gråsoner her som er vanskelig for alle parter. 

Jeg snakker med min jente om å ta gode valg og at jenter har et ansvar for å passe på andre jenter. Og der synes jeg mange av de andre jenteforeldrene unnlater sitt ansvar. Det er enkelt å skylde 100% på guttene 

Ekspander  

Godt innlegg, her har flere av jentete flørtet, sendt bilde , invitert gutter hjem og lagt opp til at de vil det skal skje noe før de plutselig ombestemmer seg og så sender inn klager på guttene 

Anonymkode: 11a39...64c

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 3.2.2025 den 9.54):

Trakasseringen det er snakk om her, skjer ikke på fest. Den skjer på skolen - i friminuttet, i timene når lærer ikke ser, samt på sosiale medier i pausene. Seksualisert atferd er heller ikke grunn til å trakassere. Det er helt greit å være seksuell med en dame som er seksuell selv, hvis HUN har lyst. Det er IKKE greit, uansett damas oppførsel, å prøve å dra henne inn på en do med makt for å ta seg til rette. 

Jenter har ansvar for å passe på andre jenter, de har ansvar for seg selv og alt rundt seg. Hva har gutter ansvar for? Ingenting? Det er DERFOR overgrep skjer. Fordi det ikke forventes noe ansvar fra gutter.

Ekspander  

Eh slutt å tull du da, det forventes mye mer av gutter enn jenter spør du meg

• Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 3.2.2025 den 10.04):

Er det ikke lov å ombestemme seg? 😵‍💫

Anonymkode: 6e045...995

Ekspander  

Når man ligger i senga og legger opp til at noe skjer for så å anmelde gutten ? Du tenker det er greit? Nettop derfor sier jeg det forventes mer av guttene ja 

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 3.2.2025 den 10.05):

Når man ligger i senga og legger opp til at noe skjer for så å anmelde gutten ? Du tenker det er greit? Nettop derfor sier jeg det forventes mer av guttene ja 

Ekspander  

Det kommer da helt an på hva som skjer? Jeg tviler sterkt på at du har hele historien her. Om hun ombestemmer og sier nei og han velger å pushe på, er det selvsagt anmeldelsesgrunn. Det er svært, svært få som anmelder noen på gøy.

• Liker 35
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 3.2.2025 den 9.53):

Ekspander  

Dette skjedde på ungdomsskolen på 90-tallet, før vi begynte å drikke, før vi tok bilder av oss selv. Guttene slo oss på rumpa og det var helt jævlig. Jeg har sagt til mine små barn at man slår ikke jenter på rumpa, fra de er 3 år. Guttene må aldri holdes ansvarlig for sin oppførsel, mens det må alltid jentene!!!!

Anonymkode: 7a327...a03

• Liker 34
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 3.2.2025 den 10.04):

Eh slutt å tull du da, det forventes mye mer av gutter enn jenter spør du meg

Ekspander  

Som HVA DA? (Da mener jeg seksuelt). Det forventes at jenter er jomfruelige, at de avstår fra sex som single for å være "kjæresteemner", at de propper seg fulle av piller eller setter inn fremmedlegemer i kroppen slik at sex for gutten er deiligst mulig, og så videre.

• Liker 37
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 3.2.2025 den 10.06):

Det kommer da helt an på hva som skjer? Jeg tviler sterkt på at du har hele historien her. Om hun ombestemmer og sier nei og han velger å pushe på, er det selvsagt anmeldelsesgrunn. Det er svært, svært få som anmelder noen på gøy.

Ekspander  

Jeg har hele historien siden det var andre der til stede heldigvis så den som ble utsatt for dette fikk heldigvis støtte 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 3.2.2025 den 10.01):

Skikkelig stråmannsargumentasjon fra deg. Gjør det veldig lite fristende å diskutere med deg. 

Det er ikke slik at jeg synes guttene skal slippe unna alt. Synes du og denne pappaen gjør mye av det samme. Skyttergravskrangling og null interesse for å høre på den andre. 

Melder meg ut. 

Ekspander  

👏jenter er så uskyldige vet du og guttene har alltid skylden, merkelig det der

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 3.2.2025 den 10.10):

Jeg har hele historien siden det var andre der til stede heldigvis så den som ble utsatt for dette fikk heldigvis støtte 

Ekspander  

Aha, du mener kompisene til gutten er en god kilde? Og at du har fått den nøytrale versjonen derfra? Høres ut som confirmation bias.

• Liker 34
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 3.2.2025 den 9.45):

Min datter går i 10. klasse. I lang tid, allerede fra starten av 8., har de hatt problemer med seksuell trakassering, ganske utstrakt sådan. Det har blitt tatt opp i flere møter, til ingen nytte. I går skrev en av guttepappaene på felles chat at han er lei heksejakten på guttene, og at jentene må gå inn i seg selv og se om de ikke legger opp til slik oppførsel fra guttenes side. At jentene ikke er like uskyldige og dydige som de var tidligere, at de går kledd sånn og slik, snakker om det og det, flørter. At de bør dekke seg mer til for å ikke provosere guttene, og så videre. Flere guttepappaer stemte i.

Så her har vi den virkelige roten til trakasseringen - pappaene er av samme ulla. De synes det er greit å trakassere jenter som går med bestemte klær, som flørter med gutter, som snakker åpent om sex, som banner, og så videre. Problemet forsvinner aldri når voksne menn er like grisete som sønnene deres.

For øvrig forstår jeg ikke hva de snakker om. Min datter er en skikkelig "nerd", med ditto stil og oppførsel. Det samme er venninnene hennes. Samtlige har opplevd å bli klasket på rompa, tatt rundt puppene, hørt skikkelige drøye kommentarer. Min datter har blitt forsøkt dratt inn på en guttedo av to medelever. Heldigvis driver hun med kampsport, så disse to var ingen match. Men altså, er det ingenting å gjøre når foreldrene forsvarer oppførselen?

Ekspander  

Ville blandet inn politiet før disse gutta begår overgrep. Ta screenshot av det som ble skrevet og lever inn som bekymring. 

Anonymkode: 8800d...69e

• Liker 26
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...