Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det blir en sesong 2, jippi !

• Liker 8
  • Hjerte 4
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff, jeg ble skikkelig trist sammen med dem når de skulle sende dyrene til slakt. Jon som alltid skal være så avbalanser og flat i følelsene. 

• Hjerte 3
Skrevet
17.11 skrev (1 time siden):

Uff, jeg ble skikkelig trist sammen med dem når de skulle sende dyrene til slakt. Jon som alltid skal være så avbalanser og flat i følelsene. 

Jeg også, måtte gråte litt faktisk🥹

• Hjerte 1
Skrevet

Noen som vet hvor de var på "bobdepub"??

Skrevet

Godt de får fram hvor mye slit det er på en gård, er litt usikker på om de overdriver en del, så lite oversikt og kontroll, trodde Jon var kontrollfrik. 

Skrevet
makkapakka skrev (12 minutter siden):

Godt de får fram hvor mye slit det er på en gård, er litt usikker på om de overdriver en del, så lite oversikt og kontroll, trodde Jon var kontrollfrik. 

Det gjør de nok. Men det er vel for å vise utfordringene og hva som ligger bak alt. 

Skrevet
mariie skrev (20 timer siden):

Noen som vet hvor de var på "bobdepub"??

Så ut som det var butikk eller en form for utsalg i første etg i alle fall… sikkert i «nærheten» et sted

Skrevet
enkefru skrev (55 minutter siden):

Så ut som det var butikk eller en form for utsalg i første etg i alle fall… sikkert i «nærheten» et sted

Sto det ikke Lunder på skiltet utenfor der? Gjetter at det er der de har kontor?

Skrevet

Elsker serien, digger Jon i denne rollen, og godt å se at et ektepar tør å kjekle sånn foran kamera, og at de likevel holder sammen. Og så liker jeg måten Jon står i det med å ikke lykkes så bra som han helst ville. Synes de takler det bra og så blir det spennende å se om det går bedre neste sesong. 

De satset kanskje litt for stort som førstegangs da, men de brukte av egne penger og lærer og feiler, for så å bruke erfaringene sine til å justere neste sesong. 

Underholdende og koselig serie 🤗

• Liker 10
Skrevet

Jeg synes også at dette er noe av det bedre som er vist på TV. 
Vi får et bedre innblikk i personen Jon Almås, og ikke bare "TV figuren" og "imaget" Jon Almås. 

Vi får se hans fine forhold med Ellen, som viser at det går an å ha et bra forhold og krangle. Og hvordan de utfyller hverandre som personligheter. 
Jeg synes også det er fint at de kombinerer det å la barna kunne være del i programmet, men at de i stor grad skjermes. Selv om de er voksne. (De kunne f.eks. valgt å legge mer vekt på det at de var ute og spiste med barna, ut over å nevne det i en bisetning. Som forklaring på hvorfor de ikke hadde forberedt slakt dagen før. ) 

Jeg er veldig spent på neste sesong, og håper det da går bedre for dem, og at han får gården til å gå mer rundt. 

Lokalmiljøet fremstår også som veldig fint i programmet. Alle personene som er med behandles med respekt og kjærlighet. De er morsomme på måten at man ler med dem, og ikke av dem. 
Synes hele programmet gir en helt annen respekt for bønder, enn den stereotypen mange vanligvis får servert. 

• Liker 24
Skrevet

Jeg liker humoren hans og jeg da. «Humrer i skjegget» av selvironi og morsomme betraktninger ☺️

• Liker 3
Skrevet

Var dette siste episode? 😭 Jeg har gledet meg hver uke, og merker at jeg sitter og ser på med et lite smil om munnen. Den koseligste serien på mange år. Gleder meg til neste sesong.

• Liker 4
Skrevet

Fin serie for hele familien 😊

• Liker 1
Skrevet

Tenker det er litt naivt å tro de hadde gjort dette uten inntekten fra tv-konsepter. Misforstå meg rett. Jeg liker både serien og måten de belyser bøndene sine utfordringer, men å tro at de kunne gjort dette uten spons er lite realistisk, noe andre bønder bare kan drømme om.

• Nyttig 1
Skrevet
Boetica skrev (På 31.3.2025 den 22.01):

Det gjør de nok. Men det er vel for å vise utfordringene og hva som ligger bak alt. 

Jeg tror nok ikke slitet og jobbingen er overdrevet. Snarere får vi nok bare et lite, forsiktig glimt inn i hvor mye arbeid som må til for å produsere mat. Selv om man er født på en gård, vokst opp der, og aldri har gjort annet, føler man seg stadig som en læregutt som tabber seg ut og møter motgang og utfordringer man ikke har hatt før. Og har man ikke nok utfordringer, kommer værgudene til unnsetning og lager nye utfordringer, eller poltikerne trår til og finner på nye nye regler og forskrifter man må sette seg inn i og ofte tilpasse seg ved å legge om driften og gjøre ting på nye måter som man ikke har erfaring med.

Hilsen en som er vokst opp på gård og har gårsdrift som heltidsjobb, og vel så det.

• Liker 11
Skrevet
Hensatt skrev (6 minutter siden):

Tenker det er litt naivt å tro de hadde gjort dette uten inntekten fra tv-konsepter. Misforstå meg rett. Jeg liker både serien og måten de belyser bøndene sine utfordringer, men å tro at de kunne gjort dette uten spons er lite realistisk, noe andre bønder bare kan drømme om.

Nå er faktisk de aller fleste bønder avhengige av ekstra inntekt utenfor gården for å tjene nok til å kunne leve komfortabelt. Veldig få klarer å tjene nok på gårdsbruket alene, selv om de legger ned enormt med timer i det.

Jon har beholdt jobben sin i TV-Norge, og det må han nok fortsette med, fordi gården neppe er stor nok til å skaffe tilstrekkelig inntekt. Det er stor kontrast til hvordan det var for et par generasjoner siden, hvor en hel familie kunne leve godt av en gård som Brårud, mens nå er den ikke engang stor nok til å gi tak over hodet og mat på bordet til en person.

• Liker 10
Skrevet
Hensatt skrev (19 minutter siden):

Nå har vel Jon gått ut og avkreftet at han blir sponset. Han taper sine egne penger. Men han får selvsagt betalt for tv-produksjonen.

• Liker 8
Skrevet
aksase skrev (1 minutt siden):

Nå er faktisk de aller fleste bønder avhengige av ekstra inntekt utenfor gården for å tjene nok til å kunne leve komfortabelt. Veldig få klarer å tjene nok på gårdsbruket alene, selv om de legger ned enormt med timer i det.

Jon har beholdt jobben sin i TV-Norge, og det må han nok fortsette med, fordi gården neppe er stor nok til å skaffe tilstrekkelig inntekt. Det er stor kontrast til hvordan det var for et par generasjoner siden, hvor en hel familie kunne leve godt av en gård som Brårud, mens nå er den ikke engang stor nok til å gi tak over hodet og mat på bordet til en person.

Her er det jo snakk om at han får betalt for å spille bonde på tv, ikke at han trenger en jobb utenom. Honoraret han får for å sitte på traktoren med et kamera i speilet gjør at han kan fortsette å leke bonde og fremdeles gå kraftig i minus uten å lide noe økonomisk tap. En reell bonde uten tv-inntekter kunne ikke ha fortsatt med det uten å gå personlig konkurs innen kort tid.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Hensatt skrev (35 minutter siden):

Her er det jo snakk om at han får betalt for å spille bonde på tv, ikke at han trenger en jobb utenom. Honoraret han får for å sitte på traktoren med et kamera i speilet gjør at han kan fortsette å leke bonde og fremdeles gå kraftig i minus uten å lide noe økonomisk tap. En reell bonde uten tv-inntekter kunne ikke ha fortsatt med det uten å gå personlig konkurs innen kort tid.

Jon sier jo det ydmykt at det er ikke synd på han, som tross alt har tv jobben, men han tenker på de som ikke er like privilegert. 

• Liker 6
Skrevet
Sh999 skrev (2 minutter siden):

Jon sier jo det ydmykt at det er ikke synd på han, som tross alt har tv jobben, men han tenker på de som ikke er like privilegert. 

Og det synes jeg er helt topp. Synes de har vært flinke til å belyse hvor tøft både økonomien og arbeidet på en gård er og gleder meg til fortsettelsen.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...