Gå til innhold

Hva ville du gjort med disse arvede vintage gjenstandene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mistet faren min for 1 år siden, og i julen mistet jeg mamma - så plutselig måtte jeg gå gjennom og rydde bort et helt liv av oppsamlede minner, ting og tang, og skatter og skrot 😌

Har fortsatt mye å sortere enda, men har nå både fått solgt og kastet en del, og i dag har jeg avtale med brukthandler som skal se på et bil-lass med altmulig av bøker, pynteting og kunst fra rundtom i verden. 

Nå ble jeg plutselig veldig usikker på om jeg heller skal beholde et par av tingene; en gammel koffert (steamer trunk) - og en like gammel radio, begge fra 1950 tallet. Jeg har beholdt andre ting altså, men nå er det kun snakk om ting jeg tenker er vintage med lite verdi 🙃

Hadde du villet beholdt disse og brukt de som en del av interiøret i hjemmet ditt? Regner ikke med de blir noe mer verdifull med årene, så det er kun av sentimentale grunner at jeg evt beholder de... Men da syns jeg det er synd om de skal bli stuet vekk på et mørkt loft liksom 😏 

20250203_092108-COLLAGE.jpg

Anonymkode: 88fe4...cbd

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kofferten ville jeg brukt som oppbevaring til vintertøy eller andre lagringsting.

Radioen ville jeg solgt. 

Anonymkode: 0c4f6...a5a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Radioen ville jeg ikke beholdt. 

Kofferten hadde jeg definitivt beholdt! 
Vanskelig si helt hvor, uten å vite størrelse. Men jeg har noen gamle kasser og små kister, som brukes som plantebord,  oppbevaring til bruksgjenstander i stua, som te-lys, batteri, servietter og slikt, og en større til oppbevaring av pledd. Kjenner flere som bruker slike kofferter til oppbevaring av drikkevarer også, som ett barskap. Eller bruker det som stuebord, kaffebord eller lignende. 

Anonymkode: f0350...6fa

• Liker 1
Skrevet

Fantastisk koffert. Den ville jeg beholdt. Den kan jo brukes til nyttige formål samtidig med at den er fin å se på. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde beholdt! Men for meg teller ikke kroneverdien men affeksjonsverdien. 

Et godt råd er å bruke tid. Tenke over om dette er noe man kan angre på at man kvittet seg med. Heller lagre på ting og ha det litt fyllt på lageret en stund. 

Anonymkode: af654...35c

• Liker 1
Skrevet

Enig med de andre: behold kofferten. Den er kjempekul! 

Radioen er jeg litt mer i tvil om, men jeg ville trolig kvittet meg med den. 

Gjest jegerrinne
Skrevet

Her har jeg selv beholdt en stor amerika kista , 2 andre eldre kofferter og radio og et peis ur. Etter min far. Disse tingene er igjen fra mine oldeforeldre. Amerika kista brukte min oldefar da han var sjømann. Klokka stod på hylla hos mine oldeforeldre når jeg var liten.

AnonymBruker
Skrevet

Kondolerer med tapene❤️ 

Er enig i at det er lurt å bruke god tid. Det er bedre å sette ting på et lager enn å skynde seg og risikere å kaste feil ting i hastverket. Tenk også på at om du har (eller kanskje vil få) barn så ønsker de kanskje å arve ting etter besteforeldrene selv om de ikke kjente dem. Samme med nieser/nevøer. 

Anonymkode: 0a47e...16c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at jeg ikke angrer på noe jeg lot gå. Men at jeg ikke klarer å kvitte meg med det jeg valgte å ta, så det er litt fyll på loftet. Så jeg føler mulig på det motsatte, at det er best å bare gjøre en skikkelig sortering i utgangspunktet. (har både etter to sett besteforeldre, og forelder) 

Jeg har, merkelig nok, både radio og en eldre/finere klokke i glasskuppel. Ellers en moderne og stilren stue, men disse passer veldig fint inn som interiør. Det var viktige gjenstander hjemme hos den generasjonen, så synes det er en fin ting å bruke så dekor i egen stue. 

Det jeg verdsetter høyest av alt jeg har tatt med meg er; et utvalg julepynt som minner meg om disse hjemmene, som jeg pynter et lite tre med hvert år. Service og bestikk, som finnes frem i høytider. Smykker, ikke minst. Og noen 

Anonymkode: 3910a...5f1

Skrevet

Kondolerer så mye 💙

Har du søsken, og eventuelt samarbeider dere? Hva tenker de i så fall? Og hva har du av plass til å oppbevare? Kofferten er jo fin sånn sett, den kan du bruke til å oppbevare annet i, og noen bruker jo sånne gamle kofferter med flere i høyden som bord, både stuebord og sidebord. Er du veldig usikker på radioen, så hadde den fått plass i kofferten her inntil videre. 

Vi er ulike også. Noen har lett for å kaste, og glemmer helt, mens andre kan både slite med å kaste, og angre på det en klarer å kaste. Også har en alt i mellom. Jeg vil også anbefale deg å gi det tid. 

Det viktigste for meg etter kjære har vært klare minner fra oppveksten eller noe med dem. Parfymen, favorittklær, pynteting. Lite verdi i penger, men mye verdi i hjertet. Ser du har tatt vare på litt av det alt, og det er jo lurt 💙 

Sender deg en klem om du trenger og vil ha en 💚

AnonymBruker
Skrevet

Ville beholdt hele sulamitten jeg.

Anonymkode: 98ddd...ec3

• Hjerte 1
Skrevet

Slike gamle ting kan ånder ta plass i, så jeg hadde solgt alt sammen. :heks:

AnonymBruker
Skrevet

Det er bare ting, ikke minner. 

Anonymkode: 3cf07...1bb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir veldig knyttet til ting. Så jeg beholdt mye. Men så ser jeg at jeg bare har det i bua mi. Så jeg kvitta meg med det. Så du kan jo prøv å beholde. Så ser du etter en tid om det er noe du har frem eller ikke. 

Anonymkode: 058bf...766

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...