AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #1 Del Skrevet 7 timer siden Hei. Jeg er 25 år, og hver natt så lenge jeg kan huske har jeg våknet hver 2-3. time for å tisse på natta. Jeg sover nesten aldri en hel natt uten å våkne hele tiden, de eneste gangene jeg sover uavbrutt er hvis jeg er ekstremt sliten pga. fjelltur eller lignende. Dette er ekstremt irriterende og jeg føler meg utslitt hver dag siden jeg sover elendig på nettene. Jeg opplever ikke at overaktiv blære er et problem på dagtid. Jeg har veldig lyst å få hjelp for dette, men ønsker virkelig ikke utredning med kateter og slikt 😕 er det noen som har erfaring med dette? Anonymkode: 056ac...bff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #2 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Hei. Jeg er 25 år, og hver natt så lenge jeg kan huske har jeg våknet hver 2-3. time for å tisse på natta. Jeg sover nesten aldri en hel natt uten å våkne hele tiden, de eneste gangene jeg sover uavbrutt er hvis jeg er ekstremt sliten pga. fjelltur eller lignende. Dette er ekstremt irriterende og jeg føler meg utslitt hver dag siden jeg sover elendig på nettene. Jeg opplever ikke at overaktiv blære er et problem på dagtid. Jeg har veldig lyst å få hjelp for dette, men ønsker virkelig ikke utredning med kateter og slikt 😕 er det noen som har erfaring med dette? Anonymkode: 056ac...bff Dette er et problem for fastlegen din å finne ut av. Man undersøker ikke blære og økt tissing med kateter. Kateter er for å tømme en blære som ikke tømmer seg selv, enten på grunn av operasjon, sykdom eller andre situasjoner der mennesket ikke selv klarer å tiske. Der er ikke du. Anonymkode: 8e243...3c4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #3 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dette er et problem for fastlegen din å finne ut av. Man undersøker ikke blære og økt tissing med kateter. Kateter er for å tømme en blære som ikke tømmer seg selv, enten på grunn av operasjon, sykdom eller andre situasjoner der mennesket ikke selv klarer å tiske. Der er ikke du. Anonymkode: 8e243...3c4 Nå snakker du om deg selv her. «Kateter er for å tømme en blære som ikke tømmer seg selv» og «der er ikke du»? Jo???? Hvis TS ikke får tømt blæren sin ordentlig kan hun ha rett på å få hjelp til kateter. Det er flere grunner til at TS kan få det bare ut av den lille teksten jeg leser. TS - min anbefaling er å prøve å få henvisning til urolog. Jeg har vært gjennom noe ganske lignende som deg og fikk senere hjelp av sykepleier til å lære meg å sette inn kateter. Alternativ er medisin som hjelper mot f.eks overaktiv blære, uansett om du sliter mest på dag eller natt. Håper du får hjelpen du trenger Anonymkode: 1cff7...055 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #4 Del Skrevet 5 timer siden Fastlege... Anonymkode: 5c083...053 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #5 Del Skrevet 5 timer siden Hvis blæra faktisk er full så ofte, og du tisser mye hver gang, kan det være så enkelt som at du drikker for mye på kvelden. Hvis du stadig har tissefølelse og prøver å tisse uten at det kommer noe særlig, da kan det være en sykdom av noe slag, og det ville jeg tatt med lege. Anonymkode: fc677...108 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #6 Del Skrevet 5 timer siden Slutt å drikke på kvelden, rundt kl 18. Se om det hjelper. Eller så må du trene opp blæra til å ikke gå på do på natta. Anonymkode: 7ddf7...fc6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #7 Del Skrevet 3 timer siden Hadde dette problemet i mange år, og det har vært sammensatt for å løse det. Det handlet aldri om at blæra mi var full, så alle "ikke drikk så mye" eller "ikke drikk etter klokken sånn og sånn" hadde ingen effekt. For meg var det relatert til svak bekkenbunn, så den måtte trenes opp. I tillegg relatert til stress og uro. Etter en periode med resept på b12 (lå ikke under normalen, men hadde likevel litt lave nivåer), så hjalp også dette. Jeg hadde forøvrig stadig tissefølelse, fløy på do og jeg måtte presse for at det skulle komme ut en liten dråpe. Jeg ville begynt hos gynekolog (hvis du er kvinne). Her kan du sjekke bekkenbunn, og også utelukke at det er muskelknuter som presser på blæra. Hvis ingen funn her, ta det videre hos urolog. Få en full sjekk av vitaminer og mineraler. Du kan ha funksjonell mangel opp til 350 på b-12. Anonymkode: 34675...92e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #8 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nå snakker du om deg selv her. «Kateter er for å tømme en blære som ikke tømmer seg selv» og «der er ikke du»? Jo???? Hvis TS ikke får tømt blæren sin ordentlig kan hun ha rett på å få hjelp til kateter. Det er flere grunner til at TS kan få det bare ut av den lille teksten jeg leser. TS - min anbefaling er å prøve å få henvisning til urolog. Jeg har vært gjennom noe ganske lignende som deg og fikk senere hjelp av sykepleier til å lære meg å sette inn kateter. Alternativ er medisin som hjelper mot f.eks overaktiv blære, uansett om du sliter mest på dag eller natt. Håper du får hjelpen du trenger Anonymkode: 1cff7...055 Noen ganger så kan en ikke annet enn å lure på om det er viljen eller evnen til å forstå en tekst som ligger til grunn for å svare. Evner du ikke å lese ut av teksten at kateter ikke er en undersøkelsesmetode vi bruker i det norske helsevesenet i dag? Hva resultatet av undersøkelser og utredninger av ts leder frem til av behandling for at ts skal få det bedre, det vet ingen. Kateter kan bli en behandlingsmetode, men er aldri en undersøkelsesmetode. Må du ha ting enda klarere for å ikke fortsette å lese med de vrange brillene dine? Anonymkode: 8e243...3c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #9 Del Skrevet 2 timer siden Voldsomt så hissig noen er i tråden din TS 🤣 Men du TS, har du angst? For det å måtte tisse hyppig trenger altså ikke være et fysisk symptom. Hvis man har angst kan man føle at man må tisse ofte. https://www.anxietycentre.com/anxiety-disorders/symptoms/frequent-urination/ Anonymkode: bbde2...b5f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 2 timer siden #10 Del Skrevet 2 timer siden Det høres ut som om kroppen din ikke setter seg selv i "nattmodus" slik den skal når du sover, og ikke produserer mindre urin da. Dette tror jeg det finnes medisiner for, mener å ha lest det. Uansett bør du ta det opp med fastlegen. Og kateter brukes jo ikke på folk som fint klarer å tisse masse selv. Det er vel mer for de som IKKE klarer å tømme blæren på egenhånd, eller som ligger i koma etc. Tror ikke du trenger å grue deg til det. Du har sikkert allerede lest de vanlige standardrådene om å ikke drikke noe de siste timene før leggetid osv, så de skal jeg ikke gjenta her Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 51 minutter siden #11 Del Skrevet 51 minutter siden Gå til legen! sjansen for at du må sette inn kateter er ca null så lenge du faktisk går på do og klarer å tisse normalt (tisser uanstrengt og føler at du får tømt deg). Dette er nok muligens overaktiv blære, og da vil legen spørre deg om hvor ofte du tisser og kanskje får du utdelt et skjema som du skal fylle ut der du noterer gjennom flere døgn hvor ofte du tisser, hvor mye urin som kommer og om du opplever lekkasje eller ikke. Hvis du ikke har noen lekkasje og tisser normalt når du er på do, men bare vil tisse alt for ofte, er sjansen stor for at hjernen mottar feil signaler fra blæra. Da vil du føle deg tissetrengt når blæra bare er knapt halvfull istedet for når den begynner å bli full. i tillegg kan de hende at du av ulike årsaker mangler det stoffet som gjør at man skal produsere mindre urin om natten når man sover. Med mindre du sliter med å fysisk få til å tisse, så tror jeg trygt du kan gå til legen uten å være redd for kateter. Tenk om dette kan løses på en enkel og grei måte, og så går du der og plages uten å motta hjelp? Nei, kom deg til legen! Anonymkode: e49b4...a48 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 43 minutter siden #12 Del Skrevet 43 minutter siden Jeg slet med det samme i over TI ÅR. Måtte til to ulike urologer for å teste blæren, og de fant ingenting galt. Jeg prøvde medisiner som Minirin (for å ikke måtte tisse), kuttet ut drikke etter kl 18, sluttet med kaffe, prøvde og en drøss med sovemedisiner. Ingenting hjalp. Det viste seg nemlig at jeg hadde søvnapné…. Jeg våknet ikke fordi jeg måtte tisse, jeg våknet fordi jeg sluttet å puste, og kjente at jeg måtte tisse siden jeg først var våken. Anonymkode: b7f5b...574 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28 minutter siden #13 Del Skrevet 28 minutter siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg slet med det samme i over TI ÅR. Måtte til to ulike urologer for å teste blæren, og de fant ingenting galt. Jeg prøvde medisiner som Minirin (for å ikke måtte tisse), kuttet ut drikke etter kl 18, sluttet med kaffe, prøvde og en drøss med sovemedisiner. Ingenting hjalp. Det viste seg nemlig at jeg hadde søvnapné…. Jeg våknet ikke fordi jeg måtte tisse, jeg våknet fordi jeg sluttet å puste, og kjente at jeg måtte tisse siden jeg først var våken. Anonymkode: b7f5b...574 Interessant! Jeg ser hvordan b12 injeksjoner har hjulpet på søvnen min og har gitt mindre behov for doflying og sover mer sammenhengende. Veldig hyppige oppvåkninger. Har i mange år slitt med tung pust/press i brystet, som ble mye bedre med b12 injeksjoner. B-12 er jo ekstremt viktig for omsetningen av oksygen i kroppen, som også da er relevant for søvnapne. Og jeg har lagt merke til at jeg puster mye med åpen munn, og våkner ofte med munnen på vidt gap, våkner ofte av at jeg gisper etter luft. Hva slags hjelp fikk du med dette, tar du medisiner eller sover med maske? Anonymkode: 34675...92e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 minutter siden #14 Del Skrevet 17 minutter siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Interessant! Jeg ser hvordan b12 injeksjoner har hjulpet på søvnen min og har gitt mindre behov for doflying og sover mer sammenhengende. Veldig hyppige oppvåkninger. Har i mange år slitt med tung pust/press i brystet, som ble mye bedre med b12 injeksjoner. B-12 er jo ekstremt viktig for omsetningen av oksygen i kroppen, som også da er relevant for søvnapne. Og jeg har lagt merke til at jeg puster mye med åpen munn, og våkner ofte med munnen på vidt gap, våkner ofte av at jeg gisper etter luft. Hva slags hjelp fikk du med dette, tar du medisiner eller sover med maske? Anonymkode: 34675...92e Jeg har tatt B12-injeksjoner annen hver måned i ti år, grunnet stor mangel. Får på blå resept. Jeg sover nå med CPAP ja. Grunnen til at jeg begynte å mistenke søvnapné var at jeg fikk en ny Fitbit til jul et år. Den hadde en funksjon den gamle Fitbiten ikke hadde, altså at den viste O2-opptak. I jula så jeg at jeg lå på 91-92% i oksygen de fleste nettene. Jeg gikk til fastlegen i starten av januar, ble heldigvis tatt på alvor da jeg sa jeg hadde mistake om søvnapné, og ble hastehenvist til søvnstudie. Den gjennomførte jeg hjemme i starten av februar, og noen dager senere fikk jeg diagnosen. Jeg hadde sluttet å puste 125 ganger den natten jeg ble testet. Ikke rart jeg alltid var sliten, hadde hodepine, og våknet for å tisse hele natten. Anonymkode: b7f5b...574 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 minutter siden #15 Del Skrevet 2 minutter siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hei. Jeg er 25 år, og hver natt så lenge jeg kan huske har jeg våknet hver 2-3. time for å tisse på natta. Jeg sover nesten aldri en hel natt uten å våkne hele tiden, de eneste gangene jeg sover uavbrutt er hvis jeg er ekstremt sliten pga. fjelltur eller lignende. Dette er ekstremt irriterende og jeg føler meg utslitt hver dag siden jeg sover elendig på nettene. Jeg opplever ikke at overaktiv blære er et problem på dagtid. Jeg har veldig lyst å få hjelp for dette, men ønsker virkelig ikke utredning med kateter og slikt 😕 er det noen som har erfaring med dette? Anonymkode: 056ac...bff Jeg har også vært plaget med dette. Ofte skyldes jo slike plager UVI, men jeg regner med at det er utelukket hos deg. jeg ville absolutt tatt kontakt med lege for å få hjelp . Men før du får time så ville jeg testet ut to ting. Den ene er uricur som fås kjøpt på helsekost. Den hadde veldig god effekt hos meg. En annen gang testet jeg stikkpiller mot soppinfeksjon. Det fungerte som siste løsning. forbeyggende kan tranebærkapsler( ikke juice) være greit å ta. Mulig det går an å ha en kronisk UVI ( bare spekulerer) gå uansett til legen og få hjelp. Du kan ikke ha det sånn. Anonymkode: 20bc5...38c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå