Gå til innhold

18 mnd og klar for å slutte med bleie?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Guttene mine har sluttet ved 3 årsalder og har vist NULL interesse før den tid. Denne jenta er av et annet kaliber 😅 

Jeg ante ikke at hun visste hva en potte var en gang (vi hadde en i boden). Og da sa hun tiss tiss tiss. Så tisset hun i den. Hele helgen har hun gått til toalettet og sagt tiss og faktisk tisset. Skal jeg bare si til barnehagen at de kan begynne å sette henne på do? Skjønner at jeg ikke skal ta av bleien enda, men at vi utnytter momentum nå? Det virker som hun oppriktig forstår koblingen og hun holder seg før hun får gått på do også.

Hva tenker dere? Tilby do hver tredje time ish framover? La henne styre helt selv? Droppe dogåing i barnehagen? 

Anonymkode: 71077...77e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Selvfølgelig tar dere av bleia nå med en gang. Hun har tydeligvis lært det, da er det deres ansvar og plikt  følge opp. Dropp bleiene både hjemme og i barnehagen, ha masse skift til uhell, så er nok hun tørr innen kort tid :) 

Helt normal alder ved 18 mnd forresten, de fleste steder i verden bortsett fra her i vesten hvor folk bruker bleier på barna til 3-4 år.. mine gutter sluttet med bleie rundt 18 mnd også, null stress :) 

Anonymkode: 0f7a9...10a

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Perfekt å slutte med bleie når barnet er rundt året 😃

Anonymkode: 93c31...0c1

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere hiver dere på, og lar henne slippe bleie når det ikke er nødvendig. 
Snakk med barnehagen om å ta henne med på do ofte. Slutt med bleie i våken tilstand hjemme. 
Tilby å gå på do på "naturlige tidspunkter" (når man våkner, etter måltider, rett før leggetid, osv.) 

Så følger dere og barnehagen med. Ønsker hun å kvitte seg med bleia også i barnehagen, og hun faktisk rekker do der også, supert! Da slutter dere. 
Er bleia tørr på morgenen? Slutt med nattbleie. 

Våre gutter sluttet rundt 2 års alder. Ganske brått begge to. Men vi hadde tilbudt potte en stund til begge. 

Er ungen motivert, så skal ikke dere voksne holde igjen. 

Anonymkode: 2bf68...5fb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les «bleieslutt på 3 dager». Start fredag ettermiddag og hold gjennom helgen så regner jeg med dere er i mål 😊

Vi gjorde det med vår gutt da han akkurat hadde fylt 2 år. Alle rundt meg bare lo da jeg sa vi skulle gjennomføre bleieslutt. Det gikk så det suste og både bhg og familie fikk seg en overraskelse.

Barna er klare, det er bare samfunnet som lever under en vrangforestilling om at barn skal surre rundt i bleier til de nesten begynner på skolen.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mine har sluttet innen 20 mnd. Mellom 16 og 20. Kjør på! 

Anonymkode: c392f...f5d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anononyma skrev (15 timer siden):

Les «bleieslutt på 3 dager». Start fredag ettermiddag og hold gjennom helgen så regner jeg med dere er i mål 😊

Vi gjorde det med vår gutt da han akkurat hadde fylt 2 år. Alle rundt meg bare lo da jeg sa vi skulle gjennomføre bleieslutt. Det gikk så det suste og både bhg og familie fikk seg en overraskelse.

Barna er klare, det er bare samfunnet som lever under en vrangforestilling om at barn skal surre rundt i bleier til de nesten begynner på skolen.

Barn er nå fryktelig ulike slik. Jeg hadde tvillinger der jenta var ferdig med bleie i den alderen på dagtid, og snart etter tørr gjennom natten også. Så var det tvillingbroren. En helt annen historie. 😅

Det var virkelig ikke slik at jeg holdt på at han skulle bruke bleier i evigheter etter henne, mens jeg lot henne slippe. Det lover jeg deg. Barn er ulike angående mental modenhet og fysisk. kontroll over slikt. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Guttene mine har sluttet ved 3 årsalder og har vist NULL interesse før den tid. Denne jenta er av et annet kaliber 😅 

Jeg ante ikke at hun visste hva en potte var en gang (vi hadde en i boden). Og da sa hun tiss tiss tiss. Så tisset hun i den. Hele helgen har hun gått til toalettet og sagt tiss og faktisk tisset. Skal jeg bare si til barnehagen at de kan begynne å sette henne på do? Skjønner at jeg ikke skal ta av bleien enda, men at vi utnytter momentum nå? Det virker som hun oppriktig forstår koblingen og hun holder seg før hun får gått på do også.

Hva tenker dere? Tilby do hver tredje time ish framover? La henne styre helt selv? Droppe dogåing i barnehagen? 

Her gjør du det barnet vil, lar henne tisse på do når hun ber om det. 
Trusebleier vil være en fordel, slik at den kan trekkes lett ned og opp igjen når hun er tørr. 
Ignorerer du barnets utviklingsnivå og lar henne bruke bleia i stede for do, så kan dette gi større problemer nå du mener hun skal slutte med bleie. 
Godt jobbet av et lite menneske som holder på å bli stor. 

Anonymkode: 59057...3bf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.2.2025 den 7.09):

Bare å henge på! Fullt mulig å være klar ved 18 mnd. Flink jente som sikkert takket være eldre søsken har koblet tingene :) 

Anonymkode: 10ecd...e3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anononyma skrev (22 timer siden):

Nei. Barna er ikke alltid klare de heller. Du var heldig med dine. At andre slutter med bleier senere er ikke det samme som at foreldrene ikke har giddet drive med bleieslutt. Jeg er litt sjokkert over at det er mulig å være så sneversynt og uvitende faktisk. 

Anonymkode: c3a94...c3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei. Barna er ikke alltid klare de heller. Du var heldig med dine. At andre slutter med bleier senere er ikke det samme som at foreldrene ikke har giddet drive med bleieslutt. Jeg er litt sjokkert over at det er mulig å være så sneversynt og uvitende faktisk. 

Da må man kanskje prøve en annen tilnærming.

Barn går ikke med bleier til de er 4 i andre land. Før i tiden var det heller ikke vanlig at barn gikk med bleier i år etter år. Det er en vestlig greie fordi samfunnet vårt er som det er med travle foreldre i full jobb og enkel tilgang på engangsbleier.

Mulig du ble fornærmet over min kommentar, og det er lov, men det har ingenting å gjøre med at jeg er snever og uviten.

Jeg er så heldig at jeg kan ta en uke og 14 dager fri med mine barn her og der gjennom året. Selvfølgelig er jeg privilegert, og på den måten er det også enklere for meg å gjennomføre f.eks bleieslutt akkurat når det passer barna og oss voksne.

Har snakket med flere foreldre i mitt barns bhg som er fortvilt fordi de ikke ser seg muligheten til å kjøre kontinuerlig bleieslutt utenom sommerferien. De prøver å øve litt på ettermiddager og helger, men det blir overhodet ikke det samme som fullt fokus i en-to uker. Det blir halvhjertet og det er vanskelig å komme i mål. Kanskje særlig om en har ventet til barnet er blitt 3 år og nådd selvstendighetsalder.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å prøve :) Jeg har møtt noen få barn som har sluttet med bleie så tidlig. Som du sier så har hun begynt å forstå koblingen, og da kan det fort funke. I slike tråder får man fort opplevelsen av at det er det vanlige å slutte før to år, og det er det altså ikke her jeg bor i hvert fall (jobber i barnehage). Men det betyr ikke at det ikke er mulig. 

Om barnehagen kan følge det opp, kommer litt an på. Hos oss hjelper vi gjerne barna på do ifbm. rutineskift eller hvis de ber om det (så fremt de ikke sier at de må tisse hvert 10. minutt). Men hyppige skift etter uhell over mer enn et par uker, eller å følge barnet på do en gang i timen for sikkerhets skyld, kan være vanskelig for oss å få til. 

Min erfaring med egne barn er at det er topp å la barnet gå uten bleie hjemme og styre det selv. En kan ha vanntett laken i sofa osv. Så min filosofi var at det var best å ta bleien helt av, og la barna styre selv. Mine egne barn lærte det slik, og det tok ikke så lang tid før uhellene avtok. Men så har jeg jo sett på jobb at det er mange veier i mål. Det er barn som slutter med bleie mens de bruker bleie, altså at de går på do selv om de har bleien på også, selv om jeg ikke fikk til det med mine barn. 

Anonymkode: aad19...554

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anononyma skrev (1 time siden):

Da må man kanskje prøve en annen tilnærming.

Eller så kan man innse at når barnet slutter med bleier faktisk ikke betyr noe som helst i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjør på! Eldste var ferdig i den alderen, yngste i god tid før et års dagen faktisk 

Anonymkode: 9cd5c...0d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Eller så kan man innse at når barnet slutter med bleier faktisk ikke betyr noe som helst i livet.

Klart det betyr noe, 4/5-åringer som går rundt med skitne bleier er rett og slett ekkelt og bør ikke normaliseres.

Anonymkode: b5790...16a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sluttet med bleie på dagtid ved 20 måneder, og nattbleie da hun var 2 år. Kan telle på en hånd hvor mange uhell det har vært, og derav kun en gang i barnehagen.

Selvsagt tar dere det nå!

Anonymkode: 1af3c...cf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Klart det betyr noe, 4/5-åringer som går rundt med skitne bleier er rett og slett ekkelt og bør ikke normaliseres.

Anonymkode: b5790...16a

De fleste 4 og 5 åringer bruker heller ikke bleie, og blant de som gjør det vet man ikke om det skyldes latskap eller andre ting. Min gutt var akkurat fylt 4 da han endelig ble tørr. Startet trening da han var 1 år. Stod ikke på mangel på innsats fra hverken oss foreldre, barnehagen eller gutten selv, men det var altså den tiden det tok. Datteren min var tørr noen måneder før 2 år. 

Anonymkode: 20a52...2a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...