Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg vente til etter uke 12 eller er det viktig? Kontroller hos jordmor starter jo ikke så tidlig.. eller er det noen undersøkelser som er viktig så tidlig?

Anonymkode: aa5b6...553

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ta første kontroll også hos jordmor, så i utgangspunktet må du ikke bestille noen legetimer hvis du bare vil gå til jordmor.

Men du har rett på tidlig ultralyd og den gjøres vanligvis rundt uke 12. Og det er jordmor eller lege som henviser til det på første timen. Så det er jo lurt å ha første time der før det hvis du ønsker tidlig ultralyd på sykehuset.

Er du over 35 og vil ta NIPT så er det ennå viktigere å bli henvist tidlig nok.

Noen steder kan det være dårlig kapasitet på jordmor så kan være lurt å ta kontakt med helsestasjonen så tidlig som mulig egentlig selv om det er en stund til første time.

Anonymkode: 0d986...49f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg ble gravid var ikke legen interessert i å se meg før uke 11-12. Det var ikke vits og ingenting som skjedde før det sa dem… Jeg gikk til jordmor i kommunen og fikk mer og bedre info/oppfølging der enn på legekontoret og brukte dem mest til blod/urin prøver

Anonymkode: 74838...376

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syntes det ble i overkant mange kontroller sist, så prøver å minimere litt denne gangen. Ringte til sykehuset og avtalte ultralyd med dem, så slapp jeg å ha legetime kun for henvisning. Jeg bor på et lite sted, og de har god kapasitet, så ikke sikkert det vil funke andre steder. Første legetime hadde jeg i uke 12, her vil de ikke ta blodprøve før det. 

På mine første kontroller er det stort sett bare urinprøve og blodtrykk som har blitt sjekket. Men henvisning som ab over nevner, er jo viktig å få i orden.

Anonymkode: ccd7f...e8e

AnonymBruker
Skrevet

Det er ulik praksis fra legekontor til legekontor. Her vil de at man sier fra så tidlig som mulig. Jeg er gravid for tredje gang og har alltid vært innom i uke 7-8 for blodprøver.

Anonymkode: 4d765...036

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ringte med en gang jeg visste jeg var gravid ved begge svangerskap. Da var jeg ca uke 4. Ble satt opp til time rundt uke 12. Man MÅ ikke bestille time så tidlig som uke 4, men det har ikke noe å si. Du får jo time uansett. Men jeg ville ikke ventet til uke 12 med å ringe. Hvis du vil være litt sent ute, så kan du jo bestille rundt uke 8-9? 

Jo tidligere ute du er, jo fortere får du time til sv.sk.kontroll og ul da de har bedre tid på seg til å finne ledig time. 

Anonymkode: 911d8...c93

AnonymBruker
Skrevet

For meg som fikk alvorlig svangerskapsforgiftning så har jeg sagt til mine barn om å enten planlegge barn sammen med legen eller hvert fall komme tidlig til legen. Jeg fikk høre når jeg var på ul første gangen at jeg har skulla vært inn mye tidligere slik at dem har kunna starta en behandling for det. Dem så på ul at det var en krøll på blodåra fra meg til morkaka så sjansen er at du får svangerskapsforgiftning er meget høy. Jeg har skulla starta på blodfortynnende tidlig og helst mens jeg prøvde å bli gravid. Ikke lett å få den beskjeden når man er ung og ikke tenker over ting og bare lever i nuet. Jeg vet at jeg er i ekstrem kategorien altså. Men jeg tenker at enten ta kontakt med lege eller jordmor tidlig kan være lurt. Så legger man en plan sammen. 

Anonymkode: 21b00...029

AnonymBruker
Skrevet

Ville ringt og bestilt en time til du er i uke 10-12, de skal jo henvise til tidlig  ultralyd mellom uke 12 og 14 også.

Anonymkode: e3956...638

AnonymBruker
Skrevet

Det er vanlig å ha en kontroll hos fastlegen rundt uke 10, slik at graviditeten blir registrert og man blir henvist til tidlig ultralyd (ca. uke 12-14) og evt. NIPT-test. 

Hvis du bor i Oslo, må du vel søke om fødeplass ganske tidlig også.

Anonymkode: 5dfe2...c4c

AnonymBruker
Skrevet

I min kommune ønsker jordmortjenesten at man har en time hos fastlege rundt uke 8-10 for å ta blodprøver, få henvisning til TUL og sånt. Så er første jordmortime i uke 14 :) Tror det er litt ulikt fra sted til sted.

Anonymkode: fe5a9...7ce

AnonymBruker
Skrevet

Bestill time til fastlege eller jordmor i uke 7-8 så de får henvist deg til tidlig ultralyd, som gjennomføres i uke 12-14. Det er ofte ventetid, så hvis du har time senere enn det så får du gjerne ultralyden senere også. 

Anonymkode: 55428...288

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Men alt er jo valgfritt, du MÅ ikke gå på tidlig ultralyd selv om det er anbefalt. Så du kan fint vente med å bestille kontroller til etter uke 12, hvis du ikke vil ha ultralyd før ordinær ultralyd som er i uke 18-20. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

For meg som fikk alvorlig svangerskapsforgiftning så har jeg sagt til mine barn om å enten planlegge barn sammen med legen eller hvert fall komme tidlig til legen. Jeg fikk høre når jeg var på ul første gangen at jeg har skulla vært inn mye tidligere slik at dem har kunna starta en behandling for det. Dem så på ul at det var en krøll på blodåra fra meg til morkaka så sjansen er at du får svangerskapsforgiftning er meget høy. Jeg har skulla starta på blodfortynnende tidlig og helst mens jeg prøvde å bli gravid. Ikke lett å få den beskjeden når man er ung og ikke tenker over ting og bare lever i nuet. Jeg vet at jeg er i ekstrem kategorien altså. Men jeg tenker at enten ta kontakt med lege eller jordmor tidlig kan være lurt. Så legger man en plan sammen. 

Anonymkode: 21b00...029

Ingen vet om det blir "krøll på blodåren" fra morkaka FØR de er gravid, så hvis du fikk preeklampsi pga feil i blodforsyningen til morkaken så var vel det umulig å forutse og hvordan kunne du da fått blodfortynnende på forhånd? 

Anonymkode: bd106...95b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var litt treig med legetimen og kom dermed ikke til hos jordmor før uke 18. i tillegg er det greit å ta blodprøver tidligst mulig for å forsikre seg om at man ikke har noen mangler. 

jeg angret litt på at jeg var treig pga blodprøvene og henvisningen til jm. 

Anonymkode: e527b...e1c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ringte i uke 7 og bestilte i resepsjonen, legen så bare dumt på meg da jeg kom. Ikke så fornøyd med dat jeg kom tidlig med andre ord. 

Anonymkode: 5d876...427

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg ringte i uke 7 og bestilte i resepsjonen, legen så bare dumt på meg da jeg kom. Ikke så fornøyd med dat jeg kom tidlig med andre ord. 

Anonymkode: 5d876...427

Uinformert lege, når første svangerskapskontroll skal være i uke 6-11:

https://www.helsenorge.no/gravid/svangerskapskontroller/

men mange leger har merkelige preferanser. Man får bare følge anbefalingene fra Helsenorge uansett. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Kan jeg vente til etter uke 12 eller er det viktig? Kontroller hos jordmor starter jo ikke så tidlig.. eller er det noen undersøkelser som er viktig så tidlig?

Hvis du vil ha kontroller hos jordmor, bør du ta kontakt tidlig. Det blir fort fullt. Mange steder tar de inn gravide mellom 7 og 11 uker. Da tar de viktige blodprøver, blant annet. Uansett om du skal ha kontroll hos lege eller jordmor, bør du altså ha første kontroll innen 10-11 uker. Det skal jo også henvises til TUL (mellom uke 11 og 14). 

Anonymkode: a472f...b88

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.2.2025 den 23.42):

Tidlig ultralyd er i uke 12-13. Du bør kontakte fastlegen et par uker før for at de skal rekke å bestille timen.

AnonymBruker
Skrevet

Time bestilt! Sist jeg var gravid for 11 år siden var første kontroll ca likt som ordiner ultralyd, og tidlig ultralyd for de som hadde blødninger eller komplikasjoner. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde min første legetime i uke 5 eller 6, bl.a. siden jeg har noen tilleggsutfordringer som stoffskiftesykdom. Men hadde nok bestilt time så tidlig om jeg ikke hadde hatt disse utfordringene også.

Anonymkode: bef72...ee6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...