AnonymBruker Skrevet 2. februar #1 Skrevet 2. februar Må man ha henvisning fra fastlege? Vanlig ventetid? Og hvordan foregår det? Anonymkode: 2c705...19d
Sologsommer5 Skrevet 2. februar #2 Skrevet 2. februar Om du er over 35 ordner vel sykehuset det når du er der på tidlig ul? 🙂
AnonymBruker Skrevet 3. februar #3 Skrevet 3. februar Det er en blodprøve. Tror den vanligvis tas på sykehuset ifb. med tidlig ultralyd hvis du får den gjennom det offentlige, privat må man booke time for det selv. Ventetiden er vel rundt to uker +/- Anonymkode: 468dc...657
AnonymBruker Skrevet 3. februar #4 Skrevet 3. februar Jeg tok nipt siden jeg er over 35. De tok den på tidlig ul. Fikk et infoskriv med link til en video først. Tok blodprøve etter ul. Så gikk det ca 2 uker og jeg fikk et brev i posten om at de ikke hadde funnet noe spesielt. Anonymkode: 42efb...93f
AnonymBruker Skrevet 3. februar #5 Skrevet 3. februar Det er som en vanlig blodprøve man tar i armen. Er man over 35, får man den gratis gjennom det offentlige, og da tar man den gjerne i sammenheng med at man er på tidlig ultralyd på sykehuset. Da er det fastlegen din som henviser deg dit. Hvis man gjør det privat (som en del yngre gjør), må man bestille det og betale for det selv. Anonymkode: 9fd79...f1e
AnonymBruker Skrevet 4. februar #6 Skrevet 4. februar Jeg ble henvist fra fastlege siden jeg er over 35. Testen var en vanlig blodprøve som ble tatt på sykehuset samme dag jeg var på tidlig ultralyd. Fikk informasjon og innkallelse på Helsenorge noen uker i fokant. Cirka en uke etter at testen var tatt fikk jeg brev på Helsenorge om at det ikke var funnet tegn til avvik. Hvis det blir funnet tegn til avvik blir man oppringt av sykehuset og henvist videre. Anonymkode: 5bc44...080
AnonymBruker Skrevet 5. februar #7 Skrevet 5. februar Jeg var 34 da barnet ble født, så fikk ikke dekket NIPT. Da må man ta det privat. Det er en blodprøve, men de har bare lov til å ta den etter uke 10+0, derfor tas den alltid i sammenheng med ultralyd. Derfor må man ta den hos noen som driver med privat ultralyd, sånn hvis man skal ta den privat. Det kan man få med veldig kort ventetid hvertfall i Oslo, men lurt å vite at man er forbi uke 10+0 Og så er det litt ventetid mens svaret analyseres, fikk beskjed om at de prioriterer å svare der det er høy sjanse for avvik først (som er det testen sjekker), så da blir man ringt opp ganske tidlig. Dersom du er over 35 får du som andre nevner tilbud om å ta det samtidig som du tar tidlig ultralyd. Så man trenger ingen egen henvisning fra fastlege (men fastlege må jo henvise til tidlig ultralyd). Jeg kjenner ikke til om det er mulig å.få henvisning til nipt fra fastlege av andre grunner enn alder. Anonymkode: 119ab...395
AnonymBruker Skrevet 6. februar #8 Skrevet 6. februar AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg var 34 da barnet ble født, så fikk ikke dekket NIPT. Da må man ta det privat. Det er en blodprøve, men de har bare lov til å ta den etter uke 10+0, derfor tas den alltid i sammenheng med ultralyd. Derfor må man ta den hos noen som driver med privat ultralyd, sånn hvis man skal ta den privat. Det kan man få med veldig kort ventetid hvertfall i Oslo, men lurt å vite at man er forbi uke 10+0 Og så er det litt ventetid mens svaret analyseres, fikk beskjed om at de prioriterer å svare der det er høy sjanse for avvik først (som er det testen sjekker), så da blir man ringt opp ganske tidlig. Dersom du er over 35 får du som andre nevner tilbud om å ta det samtidig som du tar tidlig ultralyd. Så man trenger ingen egen henvisning fra fastlege (men fastlege må jo henvise til tidlig ultralyd). Jeg kjenner ikke til om det er mulig å.få henvisning til nipt fra fastlege av andre grunner enn alder. Anonymkode: 119ab...395 Man kan få dekket NIPT hvis man er under 35 dersom man f.eks. har født barn med kromosomfeil tidligere, eller det er andre grunner til at man har høyere sjanse enn gjennomsnittet til å få barn med kromosomfeil. Anonymkode: 9fd79...f1e
AnonymBruker Skrevet 6. februar #9 Skrevet 6. februar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Man kan få dekket NIPT hvis man er under 35 dersom man f.eks. har født barn med kromosomfeil tidligere, eller det er andre grunner til at man har høyere sjanse enn gjennomsnittet til å få barn med kromosomfeil. Anonymkode: 9fd79...f1e Helsevesenet gjør en vurdering av om det er andre grunner enn alder til å tilby deg nipt offentlig. Du får ikke refusjon for å gå privat. Anonymkode: ee218...2ad
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå