AnonymBruker Skrevet 2. februar #1 Skrevet 2. februar Kan en unghund bli stressa hvis den løper løs med en eller flere voksne hunder? Den bjeffer konstant på den og de andre og løper etter dem. Anonymkode: 3a03b...8ef
Tabris Skrevet 2. februar #2 Skrevet 2. februar Ja, det kan den. Unghunder kan lett koke over og klarer ikke alltid regulere seg selv. Det er ikke alltid herjing med andre hunder er det beste for dem, spesielt ikke i lange tider om gangen. Det er vel så viktig å lære unghunder å være rolig rundt andre hunder. Ligge i ro, godbitsøk, gå rolig båndtur osv. Hvis ikke så kan de utvikle assosiasjonen andre hunder = herjing, som i verste fall kan føre til utagering pga frustrasjon i passeringer, samt høyt stress (som du ser litt av nå) når den er løs med andre hunder. 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar #3 Skrevet 2. februar Tabris skrev (50 minutter siden): Ja, det kan den. Unghunder kan lett koke over og klarer ikke alltid regulere seg selv. Det er ikke alltid herjing med andre hunder er det beste for dem, spesielt ikke i lange tider om gangen. Det er vel så viktig å lære unghunder å være rolig rundt andre hunder. Ligge i ro, godbitsøk, gå rolig båndtur osv. Hvis ikke så kan de utvikle assosiasjonen andre hunder = herjing, som i verste fall kan føre til utagering pga frustrasjon i passeringer, samt høyt stress (som du ser litt av nå) når den er løs med andre hunder. Det er det jeg også har lagt merke til at den koker over under lek i stress. Er det da bedre om den kun løper løs sammen med meg? Når kan jeg da la den løpe løs i skogen med de andre igjen? Når er den gammel nok? Det går mye bedre å gå rolige båndturer sammen med de andre voksne hundene. Jeg var bare redd jeg hadde gjort alt galt. Tusen takk for ett veldig bra svar. Anonymkode: 3a03b...8ef
Tabris Skrevet 3. februar #4 Skrevet 3. februar AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det er det jeg også har lagt merke til at den koker over under lek i stress. Er det da bedre om den kun løper løs sammen med meg? Når kan jeg da la den løpe løs i skogen med de andre igjen? Når er den gammel nok? Det går mye bedre å gå rolige båndturer sammen med de andre voksne hundene. Jeg var bare redd jeg hadde gjort alt galt. Tusen takk for ett veldig bra svar. Anonymkode: 3a03b...8ef Ja, det er bedre med båndturer en periode når den stresser seg opp. Samt godbitsøk og lære seg å være sammen med andre hunder uten å alltid måtte herje. Du kan evt slippe ham løs med dem på slutten av turen, etter båndtur og lange godbitsøk, en kort stund. Da er han kanskje roligere. Men ikke la ham løpe lenge, bare noen få minutter, så roe ned med godbitsøk igjen. Det er ingen fasit på når han er gammel nok. Det er når han har landet mer og er roligere i hodet. Det kommer etterhvert. Men å gi ham gode erfaringer med å være rolig sammen med andre hunder kan hjelpe på. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå