cypress Skrevet 3 timer siden #1 Del Skrevet 3 timer siden Hei! jeg trenger lufte en sak, der jeg rett og slett lurer på om det er noe vesentlig jeg overser eller glemmer tenke på. Mine foreldre ønsker å gi meg deres hytte som forskudd på arv. Vi antar denne er verdt 5 millioner. For at dette skal kunne gjennomføres skal jeg betale 2 millioner som min søster skal få, og resten skal anses som forskudd på arv. Jeg har ikke 2 millioner, men kan skaffe 1 million (lån). Mannen min kan skaffe den siste millionen. Han har arvet sin far for noen år siden og har noen millioner i fond. Det ligger da an til at jeg skal eie 4/5 av hytta og min mann 1/5. Vi er gift på 15. året. Mine foreldre ønsker at min arv skal være mitt særeie. Siden min manns innskudd også kommer fra arv antar jeg dette også vil være hans særeie. Vi kan sette opp en ektepakt for dette. Ellers har vi ingen slike avtaler og alt er er felleseie Hvordan er det rettferdig at vi fordeler faste utgifter til hytta? Det er potensiale for å leie ut hytta. Hvordan er det rettferdig å fordele inntekter og arbeid knyttet til dette? Åpenbare svaret er etter eierbrøk, men er det noe jeg overser?? Bør han betale for eget bruk av hytta, en slags leie av min andel av hytta? Alternativet er at hytta selges og jeg får penger som kan investeres bedre enn i en hytte. Men da har vi åpenbart ikke hytte. mannen min arvet langt mer enn den millionen han skal skyte inn, og sitter med store verdier i fond/aksjer. Dette er en langt bedre investering enn å eie hytte antageligvis.. han vil ikke selge seg ned og kjøpe seg opp til 50% eierandel i hytta. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #2 Del Skrevet 2 timer siden I et ekteskap skal alt være felles, hvorfor har du giftet deg når du sikrer deg mot en evt skillsmisse? Høres slitsomt ut å måtte kalkulere alt i krone og øre.. Anonymkode: ebae6...a55 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #3 Del Skrevet 2 timer siden Dette ville jeg hatt hjelp av advokat til. Anonymkode: 11329...036 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #4 Del Skrevet 2 timer siden Hvorfor kan ikke hytta være deres og alle utgifter og inntekter går til felles? Jeg er nok litt annerledes satt sammen enn deg, her går alt i en pott. Likevel, hytta til mannen er hans. Anonymkode: 814c8...02c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #5 Del Skrevet 2 timer siden cypress skrev (15 minutter siden): Hei! jeg trenger lufte en sak, der jeg rett og slett lurer på om det er noe vesentlig jeg overser eller glemmer tenke på. Mine foreldre ønsker å gi meg deres hytte som forskudd på arv. Vi antar denne er verdt 5 millioner. For at dette skal kunne gjennomføres skal jeg betale 2 millioner som min søster skal få, og resten skal anses som forskudd på arv. Jeg har ikke 2 millioner, men kan skaffe 1 million (lån). Mannen min kan skaffe den siste millionen. Han har arvet sin far for noen år siden og har noen millioner i fond. Det ligger da an til at jeg skal eie 4/5 av hytta og min mann 1/5. Vi er gift på 15. året. Mine foreldre ønsker at min arv skal være mitt særeie. Siden min manns innskudd også kommer fra arv antar jeg dette også vil være hans særeie. Vi kan sette opp en ektepakt for dette. Ellers har vi ingen slike avtaler og alt er er felleseie Hvordan er det rettferdig at vi fordeler faste utgifter til hytta? Det er potensiale for å leie ut hytta. Hvordan er det rettferdig å fordele inntekter og arbeid knyttet til dette? Åpenbare svaret er etter eierbrøk, men er det noe jeg overser?? Bør han betale for eget bruk av hytta, en slags leie av min andel av hytta? Alternativet er at hytta selges og jeg får penger som kan investeres bedre enn i en hytte. Men da har vi åpenbart ikke hytte. mannen min arvet langt mer enn den millionen han skal skyte inn, og sitter med store verdier i fond/aksjer. Dette er en langt bedre investering enn å eie hytte antageligvis.. han vil ikke selge seg ned og kjøpe seg opp til 50% eierandel i hytta. Burde ikke det at han spytter inn penger i hytta slik at du faktisk har råd til å kjøpe ut hytta bety noe for deg. Sånn å sitte å regne på krone og øre opplegg på bruk og utleie høres smålig ut i den forbindelse. Anonymkode: f0088...26d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #6 Del Skrevet 2 timer siden Mannen min har akkurat arvet en hytte, som er hans særeie 100%. Vi gjør det slik at utgifter til større ting (renovering, utbygging etc) vil vi skrive ned, og disse vil oppjusteres iht KPI ved et evt brudd. Mindre utgifter som eiendomsskatt, strøm etc går av felleskassen, jeg har jo også glede av hytta. Jeg tenker dere burde gjøre noe lignende, med mulig unntak av hvis dere har helt separat økonomi. Når det gjelder utleie - både arbeid og inntekter fra dette - ville jeg tenkt at det var 50/50, som inngikk i Familien AS. Vi har tre barn og har vært sammen i snart 20 år, og eier alt felles bortsett fra denne hytta. Vi har felles økonomi, og å telle småpenger og kalle det mitt eller ditt virker veldig rart. Alle verdier er opparbeidet mens vi er gift, bortsett fra denne hytta. Anonymkode: 575b9...f4d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #7 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Mannen min har akkurat arvet en hytte, som er hans særeie 100%. Vi gjør det slik at utgifter til større ting (renovering, utbygging etc) vil vi skrive ned, og disse vil oppjusteres iht KPI ved et evt brudd. Mindre utgifter som eiendomsskatt, strøm etc går av felleskassen, jeg har jo også glede av hytta. Jeg tenker dere burde gjøre noe lignende, med mulig unntak av hvis dere har helt separat økonomi. Når det gjelder utleie - både arbeid og inntekter fra dette - ville jeg tenkt at det var 50/50, som inngikk i Familien AS. Vi har tre barn og har vært sammen i snart 20 år, og eier alt felles bortsett fra denne hytta. Vi har felles økonomi, og å telle småpenger og kalle det mitt eller ditt virker veldig rart. Alle verdier er opparbeidet mens vi er gift, bortsett fra denne hytta. Anonymkode: 575b9...f4d Vil bare legge til at vi gjør det slik fordi jeg ikke ønsker at vi legger mye penger (mange hundre tusen, det er mye som må gjøres) inn i ei hytte som jeg ikke vil eie noe av ved et brudd. Samtidig er det ønskelig at hytta er hans særeie (vært i familiens eie i nesten 100 år). Så slik har jeg en mulighet for å få 50% av pengene som spyttes inn i hytta ut igjen ved et brudd. Og blir det ikke noe brudd, er dette Familien AS sine penger, og hytta vil gå i arv til en av ungene. Anonymkode: 575b9...f4d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #8 Del Skrevet 2 timer siden At mannen din skal betale leie(!) for bruk av «din andel» av hytta tenker jeg er ekstremt smålig og IKKE noe jeg ville foreslått. Når det gjelder den rent økonomiske siden av det, hvis du heller ønsker å selge hytta for å investere i fond, så er det forståelig. Men da bør du ta den samtalen med foreldrene dine først, tenker jeg. De gir deg neppe en hytte som forskudd på arv fordi de tenker at du umiddelbart vil selge den. Da bør heller andre søsken få muligheten, evt kan foreldrene dine selge hytta og fordele penger som forskudd på arv. Men ofte gir jo foreldre barna sine hytte i forskudd på arv fordi de ikke har helse til å bruke den/ta vare på den, evt de har ikke råd når de er pensjonister. Anonymkode: 575b9...f4d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cypress Skrevet 2 timer siden Forfatter #9 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvorfor kan ikke hytta være deres og alle utgifter og inntekter går til felles? Jeg er nok litt annerledes satt sammen enn deg, her går alt i en pott. Likevel, hytta til mannen er hans. Anonymkode: 814c8...02c Tenker du det er rimelig selv om vi ikke eier like mye altså? Eierbrøken blir blir skjev pga at mine foreldre vil at arv skal være særeie, og at mannen min ikke vil kjøpe seg inn med lik andel. Jeg ville latt han gjøre det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cypress Skrevet 2 timer siden Forfatter #10 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Mannen min har akkurat arvet en hytte, som er hans særeie 100%. Vi gjør det slik at utgifter til større ting (renovering, utbygging etc) vil vi skrive ned, og disse vil oppjusteres iht KPI ved et evt brudd. Mindre utgifter som eiendomsskatt, strøm etc går av felleskassen, jeg har jo også glede av hytta. Jeg tenker dere burde gjøre noe lignende, med mulig unntak av hvis dere har helt separat økonomi. Når det gjelder utleie - både arbeid og inntekter fra dette - ville jeg tenkt at det var 50/50, som inngikk i Familien AS. Vi har tre barn og har vært sammen i snart 20 år, og eier alt felles bortsett fra denne hytta. Vi har felles økonomi, og å telle småpenger og kalle det mitt eller ditt virker veldig rart. Alle verdier er opparbeidet mens vi er gift, bortsett fra denne hytta. Anonymkode: 575b9...f4d Takk for innspill! Vår situasjon er ganske lik som deres tror jeg. Vi har vært sammen i 20 år og alt ellers er felles. Men vi sitter faktisk (dessverre) hver måned og regner over hvem som har lagt ut for hvilke felles ting, og overfører til hverandre slik at det blir 50% fordeling på hver. Mange gidder ikke det, men hos oss har det bare blitt sånn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #11 Del Skrevet 2 timer siden cypress skrev (2 minutter siden): Takk for innspill! Vår situasjon er ganske lik som deres tror jeg. Vi har vært sammen i 20 år og alt ellers er felles. Men vi sitter faktisk (dessverre) hver måned og regner over hvem som har lagt ut for hvilke felles ting, og overfører til hverandre slik at det blir 50% fordeling på hver. Mange gidder ikke det, men hos oss har det bare blitt sånn. Ok, sånn gjør ikke vi det. Men det finnes mange måter å løse økonomien i et langt samliv på, det er ikke noe riktig eller galt sånn sett. Men man bør være rause med hverandre, tenker jeg. Selvsagt innenfor rimelighetens grenser (ikke spillegalskap etc). Å planlegge å kreve leie av mannen sin er ikke raust. Og dere må også finne ut om dere har råd til å ha hytta, og om dere har lyst til å ha hytta. Det er en felles avgjørelse. Anonymkode: 575b9...f4d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cypress Skrevet 2 timer siden Forfatter #12 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Burde ikke det at han spytter inn penger i hytta slik at du faktisk har råd til å kjøpe ut hytta bety noe for deg. Sånn å sitte å regne på krone og øre opplegg på bruk og utleie høres smålig ut i den forbindelse. Anonymkode: f0088...26d Jo, kanskje det burde det?! Takk for det perspektivet, jeg har ikke tenkt på det sånn!! Vi pleier regne ut alt slik at det blir riktig og likt, men til nå har det alltid vært 50/50.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #13 Del Skrevet 2 timer siden Jeg tenker at dere som familie skal bli enig om dere vil beholde hytte eller ikke. Han bør kjøpe seg inn så dere eier den 50/50 dersom dere skal beholde den. At han skal skyte inn 1 mill og i praksis få en hytte til 5 mill er ikke ok. Han bør selge unna 1,5 mill i aksjer og så investerer du disse på egenhånd. Alternativt selger du hytta. Om du eier hytta 80 % må du ta 80 % av kostnadene. Og ja du får 80 % av prisen ved et salg, men han kan jo investere massevis underveis men bruke hytta like mye som deg. Ikke liv laga i et fellesskap. Anonymkode: dc045...ee1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #14 Del Skrevet 2 timer siden cypress skrev (10 minutter siden): Tenker du det er rimelig selv om vi ikke eier like mye altså? Eierbrøken blir blir skjev pga at mine foreldre vil at arv skal være særeie, og at mannen min ikke vil kjøpe seg inn med lik andel. Jeg ville latt han gjøre det. Ja, jeg og mannen er uansett et felles prosjekt. Jeg bruker hytta å får glede av den. Nå har ikke vi mine og dine penger, men hytta er hans pga arv. Likevel hvorfor skulle vi fordele utgifter? Anonymkode: 814c8...02c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cypress Skrevet 2 timer siden Forfatter #15 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg tenker at dere som familie skal bli enig om dere vil beholde hytte eller ikke. Han bør kjøpe seg inn så dere eier den 50/50 dersom dere skal beholde den. At han skal skyte inn 1 mill og i praksis få en hytte til 5 mill er ikke ok. Han bør selge unna 1,5 mill i aksjer og så investerer du disse på egenhånd. Alternativt selger du hytta. Om du eier hytta 80 % må du ta 80 % av kostnadene. Og ja du får 80 % av prisen ved et salg, men han kan jo investere massevis underveis men bruke hytta like mye som deg. Ikke liv laga i et fellesskap. Anonymkode: dc045...ee1 Det er litt dette jeg tenker på. Jeg er ganske sikker på at han forventer at jeg tar 80% av kostnadene, som jo i dag er ganske mye (ca 70.000 pr år i faste kostnader, til vei, vann, kloakk, skatt, velforening, festeavgift, brøyting etc men ikke inkl strøm). Det er jo ikke slik at jeg skal rigge meg best mulig og karre til meg for det tilfelle at vi skal gå fra hverandre, men jeg vil heller ikke bli lurt! Verken underveis i ekteskapet eller ved et eventuelt brudd. Og jeg tror heller ikke det blir brudd altså. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #16 Del Skrevet 1 time siden cypress skrev (30 minutter siden): Det er litt dette jeg tenker på. Jeg er ganske sikker på at han forventer at jeg tar 80% av kostnadene, som jo i dag er ganske mye (ca 70.000 pr år i faste kostnader, til vei, vann, kloakk, skatt, velforening, festeavgift, brøyting etc men ikke inkl strøm). Det er jo ikke slik at jeg skal rigge meg best mulig og karre til meg for det tilfelle at vi skal gå fra hverandre, men jeg vil heller ikke bli lurt! Verken underveis i ekteskapet eller ved et eventuelt brudd. Og jeg tror heller ikke det blir brudd altså. Det er mye penger i måneden. Har dere råd til det? Er det dette dere vil prioritere å bruke pengene deres på? Hvis svaret er nei, bør du ikke få denne hytta som forskudd på arv. Det er fint å arve hytte, men det er også en stor utgiftspost dere arver. Mannen min arvet som sagt en hytte. Dette var i forbindelse med at hans forelder gikk av med pensjon, og det var nok helt klart en økonomisk baktanke der, at de måtte kvitte seg med en utgiftspost når inntekten gikk ned. Hytta er verdt mye mindre (under en million), og utgiftene er lavere per måned enn deres. Samtidig er det et stort vedlikeholdsetterslep som vi nå må ta tak i (minst en halv million). Vi ønsker likevel å gjøre det, men dette er noe vi har blitt enige om sammen. Her må nok du og mannen din ta en skikkelig prat om økonomi og fremtiden, og ta en felles beslutning om veien videre. Hvor ofte vil dere bruke hytta? Hva vil hvert hyttedøgn koste dere? Slike ting bør dere regne på. Anonymkode: 575b9...f4d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå