AnonymBruker Skrevet 2. februar #1 Skrevet 2. februar Heisann! jeg sliter veldig med å finne riktig balanse Jeg har gått ned endel i vekt, men må ned mer. Nå går det sakte her. det er jo dette med at man må få i seg en viss mengde kalorier så kroppen ikke går på sparebluss og alle kg strømmer på bare man lukter på en sjokolade,men man må i kaloriunderskudd.. her sliter jeg nå så mitt spm er, hvor FÅ kalorier spiser folk på sprøyta? De raser jo ned. Ved å spise mindre. Men med så lite mat kommer kroppen min i sparebluss ? Hjelp, jeg vurderer slankesprøyte, men vil helst ikke Anonymkode: 7ab78...e84
-jk- Skrevet 2. februar #2 Skrevet 2. februar AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Heisann! jeg sliter veldig med å finne riktig balanse Jeg har gått ned endel i vekt, men må ned mer. Nå går det sakte her. det er jo dette med at man må få i seg en viss mengde kalorier så kroppen ikke går på sparebluss og alle kg strømmer på bare man lukter på en sjokolade,men man må i kaloriunderskudd.. her sliter jeg nå så mitt spm er, hvor FÅ kalorier spiser folk på sprøyta? De raser jo ned. Ved å spise mindre. Men med så lite mat kommer kroppen min i sparebluss ? Hjelp, jeg vurderer slankesprøyte, men vil helst ikke Anonymkode: 7ab78...e84 Wegovy i seg selv gjør deg ikke slankere, den bare regulerer sultfølelsen så det er lettere å spise mindre. Om du på egenhånd klarer å spise lite nok vil den ikke hjelpe deg. Hvor mye man kan spise og fortsatt gå ned i vekt avhenger jo helt av vekten i utgangspunktet. Noen kan spise 4000kcal og rase ned, andre må under 2000kcal. 7
AnonymBruker Skrevet 2. februar #3 Skrevet 2. februar Det blir helt opp til deg. Når effekten treffer, mister du mye av suget og sultfølelsen. Kan gå lenger uten mat uten å være obsessed med at du trenger noe "nå". Jeg kan fortsatt bestemme selv hvor mange kalorier jeg inntar, og ligger ca 500 under vedlikehold fordi jeg synes det passer meg. Det er ikke magi, så ikke vær redd for å prøve 😊 Anonymkode: 0d8bb...837 3
AnonymBruker Skrevet 3. februar #4 Skrevet 3. februar Ikke vær redd for sparebluss. Mitt inntrykk er at det «på magisk vis» ikke er et problem når man begynner på slankesprøyte (og faktisk spiser lite nok). Anonymkode: c36d0...055 5 3
AnonymBruker Skrevet 3. februar #5 Skrevet 3. februar Dette med sparebluss er ikke feil, altså, men mange overdriver betydningen/omfanget av det kraftig. I praksis vil de fleste bare oppleve at kroppen skrur ned forbrenning med et par hundre kalorier om dagen, og det er fortsatt såpass beskjedent at det vil være fullt mulig å gå ned i vekt uten det helt store kroppslige ubehaget. Jeg sier selvfølgelig ikke at det er enkelt av den grunn, det er det ikke. Men hodet og lysten til å spise vil fortsatt være et langt større hinder på veien mot vektnedgang enn det kroppens faktiske rop om kalorier, eller "spareblussmodus", vil være. Denne justeringen i forbrenning vil komme hos de aller fleste hvis de går ned nok, enten de har radikalt kuttet i antall kalorier eller gjort det veldig gradvis, og den vil samtidig vanligvis være ganske beskjeden. Anonymkode: ae5b8...8ac 6
AnonymBruker Skrevet 3. februar #6 Skrevet 3. februar Jeg har gått på slankesprøyte i et år, men jeg har aldri telt kalorier. Medisinen demper sultfølelsen og reduserer dette stadige suget etter å ha noe i munnen og dermed spiser jeg veldig mye mindre enn før. Det har hjulpet meg å gå ned 35 kg så langt. Det jeg har lest meg til, er at normalt kaloribehov for en voksen mann er ca 2000kcal om dagen, men dette varierer med kjønn, aktivitetsnivå og også med andre prosesser i kroppen. For å gå ned i vekt, må man da under 2000kcal. Vil man gå ned en kilo i uken, bør man kanskje ned på 1200kcal daglig. Men jeg har som sagt aldri talt kalorier, men bare vært bevisst på å spise lite og fått god drahjelp av slankesprøyta til å klare det. Anonymkode: 10b15...e32 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar #7 Skrevet 3. februar Husk at du må gradvis spise mindre for å opprettholde vektnedgangen. Du kan med andre ord ikke spise like mye som før om du skal fortsette å gå ned i vekt. Anonymkode: 78650...456 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar #8 Skrevet 5. februar på wegovy har jeg det slik at hvis jeg bare spiser til jeg er mett, så kan jeg bli liggende på godt under 1000 kcal til dagen - har vært nede i 600. Jeg er ikke redd for sparebluss, men jeg er redd for at kroppen ikke får nødvendig drivstoff til å komme seg gjennom dagen, så jeg pleier alltid å tvinge i meg til jeg har 1000-1200. Anonymkode: 3abfc...bef
AnonymBruker Skrevet 5. februar #9 Skrevet 5. februar AnonymBruker skrev (På 2.2.2025 den 21.31): Heisann! jeg sliter veldig med å finne riktig balanse Jeg har gått ned endel i vekt, men må ned mer. Nå går det sakte her. det er jo dette med at man må få i seg en viss mengde kalorier så kroppen ikke går på sparebluss og alle kg strømmer på bare man lukter på en sjokolade,men man må i kaloriunderskudd.. her sliter jeg nå så mitt spm er, hvor FÅ kalorier spiser folk på sprøyta? De raser jo ned. Ved å spise mindre. Men med så lite mat kommer kroppen min i sparebluss ? Hjelp, jeg vurderer slankesprøyte, men vil helst ikke Anonymkode: 7ab78...e84 Slutt å tro at du er et unikt snøflak, det er ingenting som heter sparebluss og du har ingen magisk evne å bryte fysikkens lover. Spiser du i kaloriunderskudd så går du ned i vekt, dette er umulig å komme seg unna. På tide å starte på barneskole igjen kanskje om du tror at du kan spise 1500 kalorier for dag, forbrenne 1800 kalorier for dag og ennå gå opp i vekt.... Anonymkode: 58bcb...8d8 5 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar #10 Skrevet 5. februar Har du opplevd at kroppen din har gått på "sparebluss" før? Anonymkode: 0d8bb...837
AnonymBruker Skrevet 5. februar #11 Skrevet 5. februar AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Slutt å tro at du er et unikt snøflak, det er ingenting som heter sparebluss og du har ingen magisk evne å bryte fysikkens lover. Spiser du i kaloriunderskudd så går du ned i vekt, dette er umulig å komme seg unna. På tide å starte på barneskole igjen kanskje om du tror at du kan spise 1500 kalorier for dag, forbrenne 1800 kalorier for dag og ennå gå opp i vekt.... Anonymkode: 58bcb...8d8 Hva skjer med diabetikere med type 1 som ikke bruker insulin, og spiser 5000 kcal? de raser ned i vekt, for det eneste hormonet som klarer å lagre fett på kroppen er insulin. Derfor må man få kontroll på insulinproduksjonen til kroppen for å gå ned i vekt. Anonymkode: ce3b0...fcc
AnonymBruker Skrevet 5. februar #12 Skrevet 5. februar AnonymBruker skrev (På 2.2.2025 den 21.31): det er jo dette med at man må få i seg en viss mengde kalorier så kroppen ikke går på sparebluss og alle kg strømmer på bare man lukter på en sjokolade,men man må i kaloriunderskudd.. her sliter jeg nå Ikke bekymr deg for det. Kroppen tåler at man spiser utrolig lite. Du må faktisk ikke spise hver dag engang. De som opereres raser jo ned fordi dem spiser utrolig lite hver eneste dag i mange måneder, men heller ikke de kommer seg til å bli normalvektig innen bmi-skalaen (i snitt). Har du lest om han som ikke spiste på ett år? Anonymkode: 7316a...b52
AnonymBruker Skrevet 8. februar #13 Skrevet 8. februar Jeg ligger på omtrent 1100- 1200 kalorier om dagen, da går jeg ned i gjennomsnitt en halv kilo i uka. Anonymkode: 7fac4...9f5 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar #14 Skrevet 8. februar AnonymBruker skrev (På 3.2.2025 den 10.03): Jeg har gått på slankesprøyte i et år, men jeg har aldri telt kalorier. Medisinen demper sultfølelsen og reduserer dette stadige suget etter å ha noe i munnen og dermed spiser jeg veldig mye mindre enn før. Det har hjulpet meg å gå ned 35 kg så langt. Det jeg har lest meg til, er at normalt kaloribehov for en voksen mann er ca 2000kcal om dagen, men dette varierer med kjønn, aktivitetsnivå og også med andre prosesser i kroppen. For å gå ned i vekt, må man da under 2000kcal. Vil man gå ned en kilo i uken, bør man kanskje ned på 1200kcal daglig. Men jeg har som sagt aldri talt kalorier, men bare vært bevisst på å spise lite og fått god drahjelp av slankesprøyta til å klare det. Anonymkode: 10b15...e32 Nei!! En aktiv voksen mann trenger ikke 2000 kalorier med mindre han er typ 56 kg. Kvinner trenger rundt 2500 om dem trener, menn 3000. Trådstarter bør øke aktivitetsnivået og proteininntaket. Problemet med slankesprøyter er at man spiser mindre, men lærer ikke å spise bedre mat eller å trene. Anonymkode: 6109c...bc0 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar #15 Skrevet 8. februar Folk som må spise 1200 kalorier for å få ned i vekt er enten for lite aktive, har et for stort underskudd eller underestimerer hva de faktisk spiser. personlig brenner jeg ca 2700. Er kvinne 70 kg og aktiv. En større kropp forbrenner også mer. Tenker mange kunne gjort det lurt i å spise mer normalt og gå ned saktere. 1200 er like mye som en treåring spiser! Alt for lite og under normal bmr (basalmetabolisme i helt hvile) Anonymkode: 6109c...bc0
AnonymBruker Skrevet 8. februar #16 Skrevet 8. februar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Folk som må spise 1200 kalorier for å få ned i vekt er enten for lite aktive, har et for stort underskudd eller underestimerer hva de faktisk spiser. personlig brenner jeg ca 2700. Er kvinne 70 kg og aktiv. En større kropp forbrenner også mer. Tenker mange kunne gjort det lurt i å spise mer normalt og gå ned saktere. 1200 er like mye som en treåring spiser! Alt for lite og under normal bmr (basalmetabolisme i helt hvile) Anonymkode: 6109c...bc0 Takk for fine tips. Dessverre har jeg trodd på dem og fulgt dem i 20 år uten at det skjedde noe annet enn at jeg la på meg 30 kilo. Noen må faktisk så lavt for å gå ned. Jeg forstår at det er annerledes for deg, men du kan ikke bruke deg selv som målestokk for andre. Anonymkode: 3abfc...bef 1 3
AnonymBruker Skrevet 8. februar #17 Skrevet 8. februar Jeg ligger på 1000 kalorier i underskudd 🤗 Er middels aktiv, trener ikke. Anonymkode: 0f9c9...2df
AnonymBruker Skrevet 8. februar #18 Skrevet 8. februar AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg ligger på 1000 kalorier i underskudd 🤗 Er middels aktiv, trener ikke. Anonymkode: 0f9c9...2df Hvorfor trener du ikke? Da mister du muskler også. Blir ikke fin eller sunn uten trening Anonymkode: 6109c...bc0 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar #19 Skrevet 8. februar 1300 kcal om dagen gir vel for de fleste cirka 1 kg vektnedgang i uka Anonymkode: f2943...53b
Perfume Skrevet 8. februar #20 Skrevet 8. februar Jeg er ferdig med overgangsalderen, og etter denne måtte kroppen ha mindre gitt. Går ikke på noe som helst og er heldig med at kroppen ikke ønsker mye mat. Ligger på ca 1400 kcal og går verken opp eller ned. Er ikke så veldig aktiv da, er nok derfor. Men spiser jeg mer, legger jeg på meg. Mindre vil jeg nok gå ned. Men jeg spiser når jeg er sulten og spiser ca 2-3 måltider pr dag. Er jeg ikke sulten så spiser jeg heller ikke. Prøvde i min tid Saxenda og Mysimba, de gjorde ikke så mye. Dvs Saxenda gjorde at jeg spiste en gang om dagen, gikk ned 8 kilo på to måneder, fikk ikke mer og gikk opp igjen 10. Så at kvinner trenger 2000 eller 2500 kcal er nok en sannhet med modifikasjoner. Det kommer an på mye. Alder, aktivitet, hva du spiser osv. Alt spiller jo inn, derfor er det mer individuelt enn man tror. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå