Gå til innhold

Kvalm etter joggetur

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jogger regelmessig men har hatt en lengre pause pga sykdom etc. Hadde langtur idag på 10 km og nå er jeg så kvalm! Spiste og drakk ca 30 min etter joggeturen og nå er jeg så kvalm og uvel at jeg knapt klarer å skrive.

Presset jeg meg for mye?

Anonymkode: 90986...5eb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, kanskje det. Men da burde det også gå raskt over. Jeg får også av og til mageplager når jeg løper 10 km +, men det går vanligvis raskt over når jeg hviler. En sjelden gang har jeg kastet opp når jeg løper, noe hyppigere er det at jeg må stanse for å tømme meg i den andre enden. Men når det er gjort, er kroppen "fit for fight" igjen og jeg kan løpe videre uten problemer.

Anonymkode: 6a8c7...9b5

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan godt være du presset deg for hardt for fort, og det kan også være at du kroppen din trenger elektrolytter. Du mister mye av dette når du svetter, så over tid så kan du få symptomer som kvalme, svimmelhet, hodepine, utmattelse, osv. 

Anonymkode: dc361...268

AnonymBruker
Skrevet

Du har hatt en lengre pause og da får kroppen sjokk. Trening er ferskvare. Glem alt om spising og elektrolytter, kroppen din er ikke vant med trening, og den må venne seg til den igjen. 

Ta det rolig fremover, så er du der du skal være ila noen uker. 

Etter min siste treningspause var jeg så støl at jeg slet med å gå i trapper etter første økt. Kjente også vag kvalme. Etter en måned med regelmessig trening kunne jeg løpe dobbelt så langt og føle meg full av energi, uten å bli støl etterpå. 

Anonymkode: a33c3...230

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er nok at du har presset deg. Da jeg trente til mitt første halvmaraton, ble jeg gjerne litt uggen og kvalm når jeg hadde langturer i starten, selv i rolig tempo var det uvant for kroppen å løpe i 2 timer. Slet da med å få i meg mat med en gang osv. 

Anonymkode: 5c95b...33a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...