RoryGilmore Skrevet 2. februar #1 Del Skrevet 2. februar (endret) Jeg mistenker at jeg har en diagnose som ikke fanges opp. Familien har selv nevnt at jeg kan ha adhd, PPT var også inne på tanken da jeg gikk på grunnskolen, men ingen ville utrede meg den gangen. Fordi familien var redd jeg skulle bli stemplet. Nå er jeg voksen og merker på en del problemer i hverdagen, som gjør at jeg stadig trenger permisjon for å hente meg. Mens psykologene er veldig opptatt av at dette bare er angsten og ikke noen andre diagnoser. Jeg selv vet ikke om det er adhd eller noe annet. I perioder er jeg veldig oppstemt, prater mye og fort, går laaaaange turer fordi jeg har ekstremt mye energi, og noen ganger er dette etterfulgt av en depresjon, og noen ganger kan depresjonen komme før denne oppstemtheten. Jeg kan være veldig impulsiv, bruker en del penger på drit. Får fort nye hobbyer som jeg bruker unødvendig mye penger på, og går lei av den hobbyen etter kort tid, så da sitter jeg igjen med masse utsyr som bare tar plass. Kjøpte en bil helt spontant en gang. Uten å tenke meg om. Nå for tiden så jobber jeg hardt med meg selv å ikke inngå en ny leiekontrakt i samme området som jeg bor nå, som jeg kan flytte inn i dag om jeg vil. Men jeg skal uansett flytte om kort tid. Når jeg ikke ha denne oppstemtheten der jeg er i 100%, så kan jeg enten føle meg helt normal, eller så er jeg melankolsk og kanskje deprimert. Når jeg har rolige perioder og føler meg melankolsk så tilbringer jeg ofte tiden på campus seeent om kveldene fordi jeg slapper så av og føler på en stor trygghet. Det er så deilig at det er ingen der, når det er så travelt der på dagen. Og bare få være der og føle på stillheten er deilig. Selvom jeg føler meg alene, men det føles ekstremt trygt. Har også slitt en del med alkoholroblemer, og er nå avholds noe som er vanskelig for tiden. Jeg skjønner hvorfor jeg drakk før! Tankene ble så stille av det! Psykologene jeg går til er kun opptatt av angsten og depresjonen. Nå er ikke jeg ute etter en diagnose her, men jeg lurer så på hva det er med meg. Jeg har alltid følt meg så annerledes. Jeg føler det er noe underliggende her og har følt det i flere år Endret 2. februar av RoryGilmore Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar #2 Del Skrevet 2. februar Kan også høres ut som bipolar (2). Les litt om det og se om du kjenner deg igjen. Angst og depresjon får man vel også av adhd, spørs om psykologen din kan nok om adhd. Anonymkode: 5608f...d4b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RoryGilmore Skrevet 3. februar Forfatter #3 Del Skrevet 3. februar AnonymBruker skrev (11 timer siden): Kan også høres ut som bipolar (2). Les litt om det og se om du kjenner deg igjen. Angst og depresjon får man vel også av adhd, spørs om psykologen din kan nok om adhd. Anonymkode: 5608f...d4b testet meg på en selvtest det en gang da jeg følte meg "normal" og scoret ganske høyt på den som kan gi en indikasjon som jeg egentlig burde fortelle psykologen. Men jeg har drøftet det tidligere, men de pusher bare slike ting vekk. Har også prøvd legen, men han mener jeg bare må ta tiden til hjelp. Kan har nok poeng i det, men vil få en bedre hverdag snart og ikke vente i så mange år til. Jeg vil jo 100% ut i arbeidslivet uten permisjon her og der Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar #4 Del Skrevet 3. februar RoryGilmore skrev (51 minutter siden): testet meg på en selvtest det en gang da jeg følte meg "normal" og scoret ganske høyt på den som kan gi en indikasjon som jeg egentlig burde fortelle psykologen. Men jeg har drøftet det tidligere, men de pusher bare slike ting vekk. Har også prøvd legen, men han mener jeg bare må ta tiden til hjelp. Kan har nok poeng i det, men vil få en bedre hverdag snart og ikke vente i så mange år til. Jeg vil jo 100% ut i arbeidslivet uten permisjon her og der Jeg tror nok ikke psykologen har rett i det mtp å ta tiden til hjelp. Mange går med uoppdaget bipolar 2 i årevis, nettopp fordi det ikke blir fanget opp/tatt tak i når folk har tilbakevendende depresjon, og når man har hypomani blir det bare sett på som gode dager. Jeg snakker av erfaring, og hva en psykiater fortalte meg, en jeg kom til etter årevis med tilsvarende utfordringer du beskriver. Hører ikke psykologen på deg, snakk med fastlegen. Anonymkode: 5608f...d4b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar #5 Del Skrevet 3. februar Så nå du skrev du har snakket med legen, bytt lege, eller sjekk ut private muligheter. Anonymkode: 5608f...d4b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar #6 Del Skrevet 3. februar Du nevner ingenting om at du har vansker men å konsentrere deg. Det er jo hovedkriteriet for en adhd diagnose. Det er mer bipolare trekk du har, tror jeg. Anonymkode: 95c83...60d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RoryGilmore Skrevet 3. februar Forfatter #7 Del Skrevet 3. februar AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Du nevner ingenting om at du har vansker men å konsentrere deg. Det er jo hovedkriteriet for en adhd diagnose. Det er mer bipolare trekk du har, tror jeg. Anonymkode: 95c83...60d Har også store problemer med å konsentrere meg, som har ført til lærevansker i oppveksten og nå. Men likevel så klarer jeg meg fordi jeg har funnet min måte å takle det på. Så har klart å bestå på alt av eksamener Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar #8 Del Skrevet 3. februar RoryGilmore skrev (13 timer siden): Jeg mistenker at jeg har en diagnose som ikke fanges opp. Familien har selv nevnt at jeg kan ha adhd, PPT var også inne på tanken da jeg gikk på grunnskolen, men ingen ville utrede meg den gangen. Fordi familien var redd jeg skulle bli stemplet. Nå er jeg voksen og merker på en del problemer i hverdagen, som gjør at jeg stadig trenger permisjon for å hente meg. Mens psykologene er veldig opptatt av at dette bare er angsten og ikke noen andre diagnoser. Jeg selv vet ikke om det er adhd eller noe annet. I perioder er jeg veldig oppstemt, prater mye og fort, går laaaaange turer fordi jeg har ekstremt mye energi, og noen ganger er dette etterfulgt av en depresjon, og noen ganger kan depresjonen komme før denne oppstemtheten. Jeg kan være veldig impulsiv, bruker en del penger på drit. Får fort nye hobbyer som jeg bruker unødvendig mye penger på, og går lei av den hobbyen etter kort tid, så da sitter jeg igjen med masse utsyr som bare tar plass. Kjøpte en bil helt spontant en gang. Uten å tenke meg om. Nå for tiden så jobber jeg hardt med meg selv å ikke inngå en ny leiekontrakt i samme området som jeg bor nå, som jeg kan flytte inn i dag om jeg vil. Men jeg skal uansett flytte om kort tid. Når jeg ikke ha denne oppstemtheten der jeg er i 100%, så kan jeg enten føle meg helt normal, eller så er jeg melankolsk og kanskje deprimert. Når jeg har rolige perioder og føler meg melankolsk så tilbringer jeg ofte tiden på campus seeent om kveldene fordi jeg slapper så av og føler på en stor trygghet. Det er så deilig at det er ingen der, når det er så travelt der på dagen. Og bare få være der og føle på stillheten er deilig. Selvom jeg føler meg alene, men det føles ekstremt trygt. Har også slitt en del med alkoholroblemer, og er nå avholds noe som er vanskelig for tiden. Jeg skjønner hvorfor jeg drakk før! Tankene ble så stille av det! Psykologene jeg går til er kun opptatt av angsten og depresjonen. Nå er ikke jeg ute etter en diagnose her, men jeg lurer så på hva det er med meg. Jeg har alltid følt meg så annerledes. Jeg føler det er noe underliggende her og har følt det i flere år Er det så jævlig viktig å ha en diagnose da? Anonymkode: ddc58...5c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RoryGilmore Skrevet 3. februar Forfatter #9 Del Skrevet 3. februar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er det så jævlig viktig å ha en diagnose da? Anonymkode: ddc58...5c7 Jeg er ganske langt nede når jeg er nede og det har vært tilbakevennende over flere år. Ja, det er viktig fordi det kan potensielt bli farlig når jeg er så langt nede. Og jeg kan bruke unødvednig mye penger og pådra meg store økonomiske problemer om det blir verre. Det er bedre å få en diagnose tidlig enn sent. Fordi denne oppstemtheten begynner å bli mer intens enn før. Så diagnose kan være viktig å få før det er for sent, men dessverre så er det normalen å få det alt for sent Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar #10 Del Skrevet 3. februar Generelt sett: Det er meget mulig at underliggende nevroatypiskhet kan føre til eller også feiltolkes som en rekke andre psykiske tilstander. Min angst og depresjon, som jeg hadde levd med hele livet, viste seg komme av den ujevne kampen jeg kjempet mot forventningen om et nevrotypisk liv. Anonymkode: eca8e...559 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RoryGilmore Skrevet 3. februar Forfatter #11 Del Skrevet 3. februar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Generelt sett: Det er meget mulig at underliggende nevroatypiskhet kan føre til eller også feiltolkes som en rekke andre psykiske tilstander. Min angst og depresjon, som jeg hadde levd med hele livet, viste seg komme av den ujevne kampen jeg kjempet mot forventningen om et nevrotypisk liv. Anonymkode: eca8e...559 Ser den. Det kan være tilfelle her også at det er noe helt annet. Men siden jeg har familie som på den ene siden har bipolar lidelse i genene og andre siden av familien som har adhd i genene, så tenker jeg at det kan være verdt å sjekke ut. Så synes det er litt rart jeg ikke blir tatt på alvor da jeg har nevnt dette også. Men jaja, jeg gidder ikke kjempe mot systemet heller, så får heller bare ta ting som det kommer. Selvom jeg har en mistanke om at det er noe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar #12 Del Skrevet 3. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det så jævlig viktig å ha en diagnose da? Anonymkode: ddc58...5c7 Dersom ta for eksempel er bipolar så kan det være viktig med riktig diagnose ja. Bipolare kan i verste fall bevege seg ut i psykose uten stemningsstabiliserende medisiner. Anonymkode: 8ea10...55e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ufiltrert Skrevet 3. februar #13 Del Skrevet 3. februar Desverre så har psykologien ingen rom for eventuell autisme med adhd og ev bipolær. Har du ett BITTELITE snev av ikke neurotypisk så faller hele jævla dritt psykologien rett i dass. Dem har ikke peiling, dagens idiotpsykologer går etter urgamle utdaterte psykologibøker med elsjokkbehandlinger. De har ingen kunnskap eller vilje å forstå annet enn seg og sine og seg selv dagens psykopatiske piss psykologer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar #14 Del Skrevet 3. februar ADHD og bipolar har en del likhetstrekk, men også noen forskjeller. En av de viktigste forskjellene er at ADHD er hele tiden, mens bipolar 2 er i perioder og "opp og ned". Uavhengig av hva det er, så må du få utredning. Og veien og gå er nok via fastlegen og henvisning til DPS, slik at du kommer til spesialister. Dessverre en kjent sak at psykologer henger seg opp i angst og depresjon, som blir vanskelig å behandle når det er f.eks ADHD som ligger i bunn. Anonymkode: 1d7e0...6fe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RoryGilmore Skrevet 3. februar Forfatter #15 Del Skrevet 3. februar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): ADHD og bipolar har en del likhetstrekk, men også noen forskjeller. En av de viktigste forskjellene er at ADHD er hele tiden, mens bipolar 2 er i perioder og "opp og ned". Uavhengig av hva det er, så må du få utredning. Og veien og gå er nok via fastlegen og henvisning til DPS, slik at du kommer til spesialister. Dessverre en kjent sak at psykologer henger seg opp i angst og depresjon, som blir vanskelig å behandle når det er f.eks ADHD som ligger i bunn. Anonymkode: 1d7e0...6fe Jupp! Siden jeg allerede er inne i systemet til dps, så sa jeg i fra om dette under psykologtime at jeg vil ha utredning. Sosionomen tok det videre i tverrfaglig team, og konkluderte med at jeg sikkert bare har angst og depresjon, fordi jeg ble diagnotisert med angst i inntaksamtalen. Selvom jeg har familie med både adhd og bipolar fordelt. Etter den timen der de konkluderte så kjapt så gikk jeg til legen og forklarte situasjonen. Men jeg ble anbefalt å bare fullføre løpet hos dps med den behandlingen jeg får nå. Så vi skulle ikke gå noe videre med det nå fikk jeg beskjed om Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar #16 Del Skrevet 3. februar RoryGilmore skrev (Akkurat nå): Jupp! Siden jeg allerede er inne i systemet til dps, så sa jeg i fra om dette under psykologtime at jeg vil ha utredning. Sosionomen tok det videre i tverrfaglig team, og konkluderte med at jeg sikkert bare har angst og depresjon, fordi jeg ble diagnotisert med angst i inntaksamtalen. Selvom jeg har familie med både adhd og bipolar fordelt. Etter den timen der de konkluderte så kjapt så gikk jeg til legen og forklarte situasjonen. Men jeg ble anbefalt å bare fullføre løpet hos dps med den behandlingen jeg får nå. Så vi skulle ikke gå noe videre med det nå fikk jeg beskjed om Jeg ville ikke gitt meg på dette, TS. Jeg ville sendt melding til fastlegen, for dette blir automatisk journalført. Kortfattet: "ADHD og bipolar i familie, viser tydelige tegn til å ha dette selv. Blir ikke hørt hos DPS, opplever at vurderingen som tas er feil, slik at behandling er ineffektiv. Ber om hjelp til å formidle dette." F.eks. Anonymkode: 1d7e0...6fe 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå