Gå til innhold

Femte etasje uten heis med en baby og en toåring

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi venter barn nr 2 til sommeren. Førstemann vil være to år når den andre blir født.  Vi bor i femte etasje i en blokk uten heis. Leiligheten er super, men jeg bekymrer meg mye for trappa. Jeg kan få hjelp av besteforeldre etc de første ukene etter fødsel. Men jeg er likevel bekymret for at den trappa blir et h***** med to små barn. Er det noen som har erfaringer? Bør vi flytte eller finner man en løsning? Det er en topp leilighet utenom den trappa. 

Anonymkode: 45ae8...687

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Sett babyen i sjal/bæresele, da har du begge armene fri, som du kan trenge med en 2 åring som skal opp samtidig. 

Anonymkode: d4e47...186

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Se på smarte løsninger mtp vogn, bilstol, bæresjal til baby osv. Femte etasje, hm, det er jo litt trapper for en to-åring. Blir nok tungt en stund fremover, før begge er store nok til å fly opp trappene selv. Jeg følte det var mer enn nok opp to trapper da mine to var små (samme aldersforskjell). 

Anonymkode: f633e...787

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde flytta, men det er ikke bare pga barna. Trøblete å bo sånn om noe skulle skje at man havner på krykker eller lignende… 

Ellers kjenner jeg at det er stress nok med 1 trapp når vi har 2 barn. Komme hjem fra barnehagen med 2 små barn som er sliten, en haug med klær osv fra barnehagen som skal bæres inn, kanskje poser fra matbutikken.. 

Anonymkode: 2f51c...5e4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi bodde i fjerde etasje. Det var et mareritt. Eldste var 4 da lillebror ble født. Å bære bagen og alle handleposer opp er én sak - men når eldste konsekvent streiker når man har mest mulig med seg, da skal det godt gjøres å ikke bli utålmodig mamma, hehe. Og man må jo mye mer opp og ned når barna blir større og skal i barnehagen, på lekeplassen, på aktiviteter osv.

Leiligheten vår ble dessuten for liten til to barn, så vi flyttet i hus med hage og innkjørsel med parkering rett utenfor døra. Deilig!

Anonymkode: 72437...456

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg syntes en liten trapp til vår leilighet var ille nok selv om toåringen gikk selv 😅 

Anonymkode: e0431...aaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høres ut som et rent helvete, men det hadde jeg syntes med bare ett barn og. 

Det går jo, rent praktisk, med bæresele og plass til vogna nede - men grøss!

Anonymkode: dd308...798

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi bodde i fjerde uten heis, og jeg er SÅ glad vi ikke gjør det mer. Vi bodde der når eldste var 3, og minste baby.

En tre-åring kan gå selv. Men en treåring er ikke alltid like motivert til å gå opp fort. Og når du bærer en baby blir dette her tungt. 

Jeg måtte flere ganger gå opp med baby. Gå fra babyen i leiligheten og bære opp treåringen. Det føltes ikke greit ut 

Så hard nei fra meg

Anonymkode: 8d96d...b8b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du klarer å bære over med det liksom. I det store perspektivet er det noen få år dette står på. Noen ganger må du kanskje bare ta en pause i andre'etasjen og bruke ti minutter der. 

Jeg hadde noen andre ting som var utrolig "krøkkete" i småbarnsalderen, er glad jeg bare sto i det, for nå er det veldig fint.

Anonymkode: 39c23...fee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Vi venter barn nr 2 til sommeren. Førstemann vil være to år når den andre blir født.  Vi bor i femte etasje i en blokk uten heis. Leiligheten er super, men jeg bekymrer meg mye for trappa. Jeg kan få hjelp av besteforeldre etc de første ukene etter fødsel. Men jeg er likevel bekymret for at den trappa blir et h***** med to små barn. Er det noen som har erfaringer? Bør vi flytte eller finner man en løsning? Det er en topp leilighet utenom den trappa. 

Det er millionvis som lever slik, så det går jo helt fint.

Et barn på 2-3 år evner helt fint å gå opp en trapp eller sju, men dere må selvsagt øve på å gå trygt opp trapper. Barn lærer seg ikke slikt selv på den alderen. Dere bør også øve på å kjenne igjen utmattelse hos det eldste barnet (både barnet selv og dere voksne), slik at dere ikke stadig vekk utmatter ungen så den må bæres opp. Igjen - noe som må øves på.

Det som KAN bli ugreit er om du som den fødende havner i en situasjon der du ikke kan gå trapper med noen form for enkelhet. Det må dere legge en plan for. Påregnelig kan trapper og bekkenløsning eller trapper og fødselsskader være uforenelig. Hva gjør dere da? Ha en faktisk plan.

Anonymkode: de56a...5ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ei venninne bar på seg ryggplager med barn nummer 1 (4. etg uten heis), så de hadde flytta lenge før nummer 2 kom. Jeg har selv bodd i 3. etg uten barn og følte det var null stress, men nå når jeg venter nummer 2 og nummer 1 fortsatt bare er 2 år, så er jeg sjeleglad for at vi bor på bakkeplan. Både mtp leking på sommeren, at babyen skal kunne sove utenfor i vogna, inn med vogn, bæreposer, klær osv. 

Anonymkode: e68c0...52d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Er vel egentlig bare bra for alle? Vogna nede, baby i bæretøy og en 2-åring som må klare å gå selv? Bare man er forberedt på å ha tid til litt trass, så går det nok fint😊

Men, på en annen side, så er dette neppe et evig hjem der barna fortsatt kan komme «hjem» når dere er 80-90 år…og det kan egentlig være en koslig ting. Da må dere uansett flytte den dagene dere selv ikke klarer trappa mer. Så på den måten kan dere jo egentlig droppe slitet og flytte med en gang. 

Men mosjonen i de trappene får jo faktisk alle veldig mye bra igjen for, så lenge det går.

Anonymkode: 589bf...215

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Personlig hadde jeg aldri orket! Er jo ikke nødvendigvis bare barna som skal opp,men også handleposer,stellebag,barnehagesekk,våt dress og andre klær,kanskje også vognpose og tepper,egen veske osv. Og med en sliten unge etter bhg,midt i trassalder,og baby som blir tyngre og tyngre... All ære til dere som fikser det,men jeg hadde flytta... 

Anonymkode: 63aec...bfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kjøpe vogn som du kan gå opp og ned trappene med. Bugaboo har en beach mode som også fungerer for å ta opp og ned trapper. Den er såpass røff at jeg hadde venta til baby bikka året før jeg brukte den, og FEM etasjer er jo helt insane. Nei, jo mer jeg tenker.. jo mer hadde jeg flytta. Hadde tilta for meg å skulle forholde meg til det. Det hadde blitt en fengsel den første tiden hvis jeg hadde fått min barselstid om igjen med sår og rifter og ondter et helt år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde ikke orket.. Flyttet til et sted med heis heller, og aldri angret

Anonymkode: 222bc...a4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke prøvd i 5.etasje, men 18måneder mellom mine og 3.etasje uten heis. Vi øvde mye med å gå i trapper opp og ned før lillebror kom. Når babyen blir større er det lettere å bære begge opp, man finner en teknikk. Eventuelt kan man ha 2åringen på ryggen i sjal eller sele. Etter barnehagen pleier min på 2år og være sliten, så da har jeg han på ryggen i sjal, og lillebror bærer jeg opp trappene.

Anonymkode: 7fb43...d70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bodde i tredje etasje uten heis og valgte å flytte da eldstemann var to, like før lillesøster kom. Vi flyttet to kvartaler unna, til en større leilighet med heis. Det var utrolig deilig å slippe å få med seg en trassig toåring opp trappa hver dag. Jeg fikk bekkenløsning i svangerskap nr to og hadde mer enn nok med å karre meg opp trappene selv, og hadde ikke sjans til å bære toåringen opp. Så tålmodigheten fikk kjørt seg en del da vi var like sultne og slitne begge to, og begge var like lite lystne på å gå opp de trappene.

Men! Som sagt kunne vi flytte bare rett rundt hjørnet, og beholde det samme nabolaget som før. For oss var det helt uaktuelt å skulle flytte ut av byen til et rekkehus med hageflekk. Vi kunne blitt boende en stund til i den forrige leiligheten, men den hadde på et tidspunkt blitt for liten for oss. Syns derfor vi var heldige som fikk kjøpt oss en større og mer praktisk leilighet, i samme område som vi allerede bodde i. Hadde vi ikke hatt den muligheten, tror jeg vi hadde blitt boende selv da lillesøster kom, og bare kjempet oss gjennom de trappeturene til det plutselig ikke hadde vært noe problem lenger. Så dere må jo kjenne på hva dere ønsker på lengre sikt, og hva alternativene deres reelt sett er - både hva dere har råd til, og hva som finnes av boliger på det stedet dere ønsker å bo og la barna deres vokse opp i.

Anonymkode: 7b8d0...8ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...