Gå til innhold

føler meg veldig deprimert over at bil lappen kommer til å være dyrt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje det finnes en geuppe på fb f.eks hvor du kan høre om noen kan være interessert i å øvelseskjøre? Hvor i landet bor du? 

Anonymkode: 22175...9ea

Skrevet

Førerkort B koster ca 40 000 kr

Det kan være variasjoner, både noe mindre og mer.

Inneholder obligatorisk opplæring, trafikalt grunnkurs (ikke påkrevd over 25 år) , kjøretimer, teoriprøve, leie av bil til oppkjøring og selve oppkjøringen.

Å øvelseskjøre privat er en fordel, men ikke et krav. 

Kjenner ikke til reglene for oppkjøring i Sverige eller England. Å kjøre på venstre side av veien vil trolig gjøre en krever noe ekstra opplæring og trening.

AnonymBruker
Skrevet
  AnonymBruker skrev (På 2.2.2025 den 19.37):

Kan man ta den i Sverge? Hørt noen gjøre det og der hopper de over mye obligatorisk i Norge.

Anonymkode: 6c884...524

Ekspander  

En kan kun ta førerkort i det landet en er folkeregistrert. 

Anonymkode: ba851...650

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
  wolverinestorm skrev (På 2.2.2025 den 19.05):

jeg skal begynne med grunnkurs på slutten av februar og da med kjøretimer og alt det greiene etter det. jeg regna litt ut av hva det kommer til å koste i kjøre timer på skolen og det kommer vel nesten til å være 50k-70k. jeg kjenner ingen som kan kjøre med meg utenfor skole. venninne bor for langt unna og jeg har ikke bra forhold med familie.

Ekspander  

Hvorfor i alle dager går du ut fra at det skal koste så mye? Sjekket priser nå, og ser det er flere kjøreskoler som tilbyr pakkepriser på ca 30k der alt obligatorisk er inkludert, pluss flere kjøretimer. Det er ikke sikkert du trenger så mye mer enn det. Mange kjøreskoler har også mulighet for å velge delbetaling over lengre tid, så du ikke trenger å betale alt på én gang.

Det bør heller ikke være noe problem å få hjelp til øvelseskjøring selv om du ikke har noe nettverk for det per dags dato. Kanskje noen du jobber sammen med kan hjelpe deg? Ellers er det bare å poste en annonse på facebook e.l. om at du trenger hjelp. Sikkert mange i området ditt som ikke vil ha noe imot å la deg kjøre litt her og der. Ta et par kjøretimer først, så du kan det grunnleggende, og så er det bare å kaste seg i gang med øvelseskjøringen. Det trenger ikke å være svinedyrt, og det faktum at du ikke har noen å øvelseskjøre med akkurat nå, trenger ikke å bety at du ikke kan finne noen til å hjelpe deg. Vær litt løsningsorientert.

Endret av kommodevaran
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
  AnonymBruker skrev (På 2.2.2025 den 19.34):

Men vi bør inrømme at prisene er ganske så urimelige.

Alt koster, fordi de bestemte seg for det. Det kostet ikke så mye før.

Anonymkode: fb03e...155

Ekspander  

Siden jeg tok lappen på siste halvdel av 90-tallet har gjennomsnittslønna tredoblet seg, omtrent det samme som prisen på kjøretimer… med tanke på prisøkningen på alt annet i samfunnet (som også påvirker et firma, bl.a drivstoff) er vel ikke økningen så voldsom…? 
Det har riktignok blitt noe fler obligatoriske timer, men det er det myndighetene som bestemmer, ikke trafikkskolene.

Anonymkode: 5d03a...503

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
  TBL12 skrev (På 2.2.2025 den 19.49):

Førerkort B koster ca 40 000 kr

Det kan være variasjoner, både noe mindre og mer.

Inneholder obligatorisk opplæring, trafikalt grunnkurs (ikke påkrevd over 25 år) , kjøretimer, teoriprøve, leie av bil til oppkjøring og selve oppkjøringen.

Å øvelseskjøre privat er en fordel, men ikke et krav. 

Kjenner ikke til reglene for oppkjøring i Sverige eller England. Å kjøre på venstre side av veien vil trolig gjøre en krever noe ekstra opplæring og trening.

Ekspander  

Det gjør det ikke overalt. Mitt barn som tar lappen nå, kommer til å lande på ca 25000. 

TS, kan du evt høre med frivilligsentralen om det er noen der som kan tenke seg å øvelseskjøre? 

Anonymkode: 6b1d6...804

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
  AnonymBruker skrev (På 2.2.2025 den 19.50):

En kan kun ta førerkort i det landet en er folkeregistrert. 

Anonymkode: ba851...650

Ekspander  

Ååå ja det gir mening 😬

AnonymBruker
Skrevet

Deprimert, faktisk...

Hvis dette gir deg depresjon, bør du vurdere å bruke pengene på psykolog.

Anonymkode: 4a7a2...213

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kasko og veiforsikring koster en tusenlapp i mnd pluss bensin, en tusenlapp til, kjører du gjennom bom mer og så dersom du ikke kan skifte dekk selv blir det 6000 ish høst og vår osv. Deprimerende som bare faen...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tar du lappen på manuell eller automat?

Mitt barn tok nettopp lappen på automat, det kom på 26K. Riktignok øvelseskjørt mye. Vet de i vennegruppen har variert fra 26-50 tusen. Noen har tatt automat og flesteparten manuell. 

En kollega du kan øvelseskjøre litt med? 

Anonymkode: 15b48...3d2

AnonymBruker
Skrevet
  AnonymBruker skrev (På 2.2.2025 den 19.29):

Forstår at du føler deg frustrert og sikkert trist over situasjonen, men «veldig deprimert»? Depresjon er ikke noe som bør vannes ut ved å bruke det som et synonym for tristhet.

Anonymkode: e4d9f...231

Ekspander  

Bra sagt! Burde ikke vært greit å misbruke ord som depresjon over et hverdagslig problem. 

Anonymkode: 02ca6...9ca

Skrevet
  wolverinestorm skrev (På 2.2.2025 den 19.21):

nei. har egentlig ingen venner, og den jeg har bor langt unna. familien min er bitte liten og de hjelper ikke desverre.  :(

Ekspander  

Hadde spurt noen på jobb eller hørt i sånn gruppe andre nevner . Å hvis det er slik at jobben krever sertifikat , kanskje de kan være behjelpelig med noe av utgiftene ?. Evnt ville jeg spurt nav om å få dekket deler av det. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok akkurat lappen på klasse B automat og brukte 47k. Øvelseskjørte veldig lite og derfor ble det dyrt. Det er veldig effektivt å betale for kjøretimer da selv om det koster.

Anonymkode: eea17...8be

• Hjerte 2
Skrevet

Sjekk om du har hjelpemidler sentrall eller røde kors avdeling der du bor. Her vi bor så tilbyr de det til ungdom hei vi bor. Der kan en ta kontakt så har de enkelte frivillige som øvelse kjører med folk

Skrevet
  wolverinestorm skrev (På 2.2.2025 den 19.05):

jeg skal begynne med grunnkurs på slutten av februar og da med kjøretimer og alt det greiene etter det. jeg regna litt ut av hva det kommer til å koste i kjøre timer på skolen og det kommer vel nesten til å være 50k-70k. jeg kjenner ingen som kan kjøre med meg utenfor skole. venninne bor for langt unna og jeg har ikke bra forhold med familie. jeg jobber også bare 50%.

det hadde ikke vært så stort problem hvis jobben ikke krevde bil, men det gjør jo det og nå angrer jeg sinnsykt å få denne jobben, jeg trives jo med selve jobben, er bare reisingen til forskjellig steder jeg skal jobbe på er dritt. jeg kommer jo ikke til å få lappen før sikkert om et år hvis det skal koste meg såpass mye. det er helt på tryne at de skal være så dyrt her i landet. og buss i fylket mitt har problemer hele tiden, så jeg sliter jo med å være avhengig av det.

eneste måten jeg ser for meg at jeg kanskje kan få gjort det fortere er jo å ta en intensiv kurs i England om sommeren (jeg bor med familie medlem sånn at det ikke blir så dyrt), og da kan jeg ta det på 3 uker, og så gjør resten her i Norge, men en problem fra det er jo at de kjører på andre veien... jeg vet ikke. jeg blir bare stressa og deprimert over dette.

Ekspander  

Det blir bare dyrere jo lengre du venter, så det er bare å komme i gang. Siden jobben krever det, kan du kanskje spørre jobben om litt økonomisk bidrag. Eller kanskje du har en god kollega som kan øve litt med deg. Låne penger til førerkortet er også en mulighet, men snakk da med banken din, og ikke gå for SMS-lån eller liknende raske, men idiotisk dyre lån.

Å ta førerkortopplæringen i utlandet ville jeg ikke satset på. Hvis du skal reise til England og bo der i tre uker, da blir det kostbart det også. Ikke sikkert det er så rett fram, heller, som artikkelen på lenken under viser.

https://www.nrk.no/urix/norsk-tenaring-provde-a-ta-lappen-uten-en-eneste-kjoretime-i-london-1.16904769

Annonse
Skrevet

I stedet for å henfalle til depresjon og synes synd på deg selv, synes jeg du skal jobbe mer. 
Hvis du mener at du ikke finner mer jobb, synes jeg du skal vurdere på nytt det du allerede har slått fra deg. 

Jobb, spar og for guds skyld, slutt å syns synd på deg selv. 

Skrevet

Jeg var i samme situasjon som deg. Begynte å ta lappen i fjor, men mistet fort lysten da jeg innså hvor dyrt det kom til å bli. Hadde også få muligheter til å øvelseskjøre privat. Nå er jo ikke jeg i situasjonen hvor jeg trenger førerkort og kan ta både buss og tog til jobb, men opplever på jevnlig basis å bli ertet av de rundt meg for at jeg er den eneste 18+ personen i min omgangskrets som ikke kan kjøre bil, noe som i lengden blir litt irriterende å høre på 🙃 Så skjønner veldig godt frustrasjonen din TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok lappen på slutten av 90-tallet. Jeg tok det på minimums antall kjøretimer, brukte ca 20.000,- den gang. Med inflasjon er det  nesten 40.000,- i dag. Har aldri vært billig å ta førerkort. I alle fall ikke i nyere tid. 

Anonymkode: 3af89...16f

AnonymBruker
Skrevet

Tok lappen i år, endte opp med å bruke nesten 100.000 kr pga av ei kjerring av ei kjørelærer som brukte meg som cashcow. 

Bytta etterhvert kjøreskole (skulle gjort det mye tidligere, men tok litt tid før jeg skjønte at dama trenerte å komme til trinnvurdering 3).

Med en gang jeg bytta kjøreskole så var det rett på trinnvurdering 3 og videre i forløpet. Jeg kunne ikke øvelseskjøre privat, derav prisen blandt annet. 

Nå har jeg hatt bil i snart 1 år, og jeg angrer overhodet ikke. Aldri mer kollektivtrafikk og jeg elsker å kjøre overalt og friheten som følger med.

Anonymkode: f2cfc...70d

AnonymBruker
Skrevet
  AnonymBruker skrev (På 14.2.2025 den 19.47):

Tok lappen i år, endte opp med å bruke nesten 100.000 kr pga av ei kjerring av ei kjørelærer som brukte meg som cashcow. 

Bytta etterhvert kjøreskole (skulle gjort det mye tidligere, men tok litt tid før jeg skjønte at dama trenerte å komme til trinnvurdering 3).

Med en gang jeg bytta kjøreskole så var det rett på trinnvurdering 3 og videre i forløpet. Jeg kunne ikke øvelseskjøre privat, derav prisen blandt annet. 

Nå har jeg hatt bil i snart 1 år, og jeg angrer overhodet ikke. Aldri mer kollektivtrafikk og jeg elsker å kjøre overalt og friheten som følger med.

Anonymkode: f2cfc...70d

Ekspander  

Jeg opplevde det samme. Første kjørelæreren ble aldri fornøyd og jeg kom aldri videre. Trodde jeg aldri skulle få lappen. 

Fikk ny kjørelærer, et par uker senere var lappen i boks. Vi raste gjennom det som var. Den nye kjørelæreren kunne ikke skjønne at jeg ikke hadde kommet lenger. 

Så pass på at du får en ærlig kjørelærer, det er det penger å spare på

Anonymkode: e4c8b...f8f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...