Gå til innhold

føler meg veldig deprimert over at bil lappen kommer til å være dyrt

wolverinestorm

Anbefalte innlegg

jeg skal begynne med grunnkurs på slutten av februar og da med kjøretimer og alt det greiene etter det. jeg regna litt ut av hva det kommer til å koste i kjøre timer på skolen og det kommer vel nesten til å være 50k-70k. jeg kjenner ingen som kan kjøre med meg utenfor skole. venninne bor for langt unna og jeg har ikke bra forhold med familie. jeg jobber også bare 50%.

det hadde ikke vært så stort problem hvis jobben ikke krevde bil, men det gjør jo det og nå angrer jeg sinnsykt å få denne jobben, jeg trives jo med selve jobben, er bare reisingen til forskjellig steder jeg skal jobbe på er dritt. jeg kommer jo ikke til å få lappen før sikkert om et år hvis det skal koste meg såpass mye. det er helt på tryne at de skal være så dyrt her i landet. og buss i fylket mitt har problemer hele tiden, så jeg sliter jo med å være avhengig av det.

eneste måten jeg ser for meg at jeg kanskje kan få gjort det fortere er jo å ta en intensiv kurs i England om sommeren (jeg bor med familie medlem sånn at det ikke blir så dyrt), og da kan jeg ta det på 3 uker, og så gjør resten her i Norge, men en problem fra det er jo at de kjører på andre veien... jeg vet ikke. jeg blir bare stressa og deprimert over dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Men det koster å leve… Jobb og spar, så går det greit. Å ta lappen er en investering. Hvis du trenger den ut fra hvor du bor, og jobbmuligheter, er det bare å bite i det sure eplet. Evnt flytte til et sted der du ikke trenger lappen, men da er det meste annet kostbart. Å bo, f.eks.

Anonymkode: 28212...74f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror neppe du har peiling på hva dypt deprimert er. At du er frustrert over at lappen koster så mye. Det er noe helt annet.

Anonymkode: e3a50...366

• Liker 9
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Omg! 

Er du sikker på at det ikke er en eneste sjel du kan øvelseskjøre med? Du har ikke en nabo? Kanskje du kan betale noen litt for å hjelpe deg og på sikt kanskje spare? 

Anonymkode: fb03e...155

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Omg! 

Er du sikker på at det ikke er en eneste sjel du kan øvelseskjøre med? Du har ikke en nabo? Kanskje du kan betale noen litt for å hjelpe deg og på sikt kanskje spare? 

Vet det er ulovelig betaling, er det ikke? 😅 Så jeg mener jo så klart gi noen en gave, ikke betale nei 😅😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Spør på grupper på Facebook. Da jeg tok mc-lappen var jeg medlem i en øvelseskjøringsgruppe. Der traff jeg en sin øvelseskjørte ofte med meg, eneste betalingen var bensin og en is en gang iblant. Uten den muligheten hadde det blitt kjempe dyrt siden jeg ikke hadde noen å øvelseskjøre med

Anonymkode: bd98f...306

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg tror neppe du har peiling på hva dypt deprimert er. At du er frustrert over at lappen koster så mye. Det er noe helt annet.

Anonymkode: e3a50...366

hallo? du kjenner ikke meg i det hele tatt og hvordan livet mitt er. jeg vet AKKURAT hva deprisjon er, og alle andre problemer jeg har i livet og denne problem som kommer gjør jo det verre.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vet det er ulovelig betaling, er det ikke? 😅 Så jeg mener jo så klart gi noen en gave, ikke betale nei 😅😅

Nei, det er ikke svart arbeid om noen øvelseskjører med deg og du gir vedkommende litt for det. Synes du svartmaler veldig.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Omg! 

nei. har egentlig ingen venner, og den jeg har bor langt unna. familien min er bitte liten og de hjelper ikke desverre.  :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VetAlt skrev (8 minutter siden):

Ikke ta det i England! 

hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wolverinestorm skrev (6 minutter siden):

nei. har egentlig ingen venner, og den jeg har bor langt unna. familien min er bitte liten og de hjelper ikke desverre.  :(

Hvorfor har du ingen venner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Forstår at du føler deg frustrert og sikkert trist over situasjonen, men «veldig deprimert»? Depresjon er ikke noe som bør vannes ut ved å bruke det som et synonym for tristhet.

Anonymkode: e4d9f...231

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er dyrt å ta lappen, men slik er det. Alt koster. Mitt råd er å spare til du har nok.

Kanskje fortelle til sjefen på jobben din også at du vil ta lappen, men må spare penger til det først?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, det er ikke svart arbeid om noen øvelseskjører med deg og du gir vedkommende litt for det. Synes du svartmaler veldig.

Ble usikker fordi jeg skrev det offentlig og vet ikke hva reglene er, bare innså etterpå at det kanskje ikke er lov. Så var mer en wopsi enn en ment svartmaling. Var tross alt jeg som nevnte at det er en mulighet.

Godt å høre at det er lov 😊

wolverinestorm skrev (9 minutter siden):

Trist situsjon, for deg personlig i livet også 😔 Kan jo være du er veldig flink når du først begynner og at det ikke blir en såpass stor sum.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
GlitrendeSjokolade skrev (2 minutter siden):

Det er dyrt å ta lappen, men slik er det. Alt koster. Mitt råd er å spare til du har nok.

Kanskje fortelle til sjefen på jobben din også at du vil ta lappen, men må spare penger til det først?

Men vi bør inrømme at prisene er ganske så urimelige.

Alt koster, fordi de bestemte seg for det. Det kostet ikke så mye før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Å ta det i England gjør deg nok bare forvirret, alt er omvendt 

Anonymkode: 408f4...dbc

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan man ta den i Sverge? Hørt noen gjøre det og der hopper de over mye obligatorisk i Norge.

Anonymkode: 6c884...524

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men vi bør inrømme at prisene er ganske så urimelige.

Alt koster, fordi de bestemte seg for det. Det kostet ikke så mye før.

Alt er blitt dyrere siste åra ja. Unødvendig dyrere. Fikk lappen selv i 2009 og på den tiden var det nok ikke så dyrt som det er nå. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det finnes intensivkurs her til lands også. Kjenner en som gjorde det. Det var 2 uker og "oppkjøringsgaranti". Tror han betalte litt over 20k hvis jeg husker rett. Det var for manuell.

Selv tok jeg lappen for noen år siden på manuell bil og brukte vel rundt 16-18k. Hvor mye man må ut med for lappen er jo veldig avhengig av hvor mange kjøretimer man trenger utenom det obligatoriske. Noen er flinkere rett og slett til å kjøre bil og trenger ikke så mange timer, noen har mer erfaring fordi de kjører på fritid med en ledsager, og noen må bare rett og slett ha flere timer fordi de ikke er så gode til å kjøre og trenger lengre tid for å lære. 

Allikevel, 50-70 k syns jeg hørtes ekstremt mye ut, da må man jo ha utrolig mange ekstratimer... Hvis kjøring er vanskelig for deg og du trenger å få lappen raskt og billig så kan du vel gå for automat? Går alltids an å lære seg + kjøre opp for manuell senere i livet når du har bedre økonomi.

Anonymkode: cc40b...27d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...