Gå til innhold

Når kan barn begynne pusse tenner selv?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Her var vi hos tannlegen en gang, da spurte tannlegen om barnet pusset tennene selv. Barnet er 7år og sier fornøyd at det gjør barnet selv. Jeg pusser alltid først da, men man vet jo hvordan barn er. Da sier tannlegen vi voksne skal pusse tennene helt til barna er 10år? Syntes det virket litt vell gammelt kanskje? 😅

Anonymkode: f8ef3...b30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

12 år sa tannlegen og det fulgte vi selvsagt 

Anonymkode: 4ce37...d98

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hjalp min datter til hun var ca 10 år,skulle ønske foreldrene mine gjorde det samme.

Anonymkode: bfa67...a86

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette stemmer (10-12 år). Noen barn klarer seg fint før dette, andre litt seinere.  Du trenger ikke pusse tennene deres morgen og kveld, men sørge for at det er gjort grundig.

Anonymkode: bf055...b61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

11-12 var det vi fikk høre av tannlegen også. Altså de må gjerne øve på å pusse selv fra de er ganske små, men hjelp til og puss over i tillegg. Har med motorikk å gjøre i tillegg til modenhet. 

Anonymkode: 9161e...bc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

10-12 år mener jeg de sa på barselgruppen. Jenta vår er 9 nå, pg jo pusser som regel. Hender hun gjør det selv, men hovedregelen vår er at vi voksne gjør det. 

Anonymkode: e91dc...837

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anbefalt å hjelpe til ca 10 år, men gjøre mer og mer selv. Ikke hørt 12år her, men en må jo se an barnet også. Viktig å begynne tidlig å få inn god teknikk, men likevel fortsette å gå over som voksen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har pusset selv siden de var 5.

Aldri fått noe tilbakemelding på det og de er nå 14 og 9. Har de aldri hatt noe problem med tennene sine.

Anonymkode: d4d6b...bb5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Anbefalingen er vel 11-12. men både 8 og 11 åringen pusser selv her. Jeg går over tenna til 8 åringen en gang i blant for å få pussa litt ekstra grundig.

Anonymkode: 065cd...c9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kommer an på barnet. Ti år kan vel være passe for min tenker jeg... For noen kan det nok være aktuelt å pusse over, eller i hvert fall sjekke om alle flater huskes, til barnet er 12.

Anonymkode: 35aeb...f12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Har pusset selv siden de var 5.

Aldri fått noe tilbakemelding på det og de er nå 14 og 9. Har de aldri hatt noe problem med tennene sine.

Anonymkode: d4d6b...bb5

Oi det var tidlig!

Anonymkode: 35aeb...f12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5,5 år her, har elektrisk tannbørste. Men mulig vi må revurdere etter å ha lest denne tråden, iallefall på kveldspussen…

Anonymkode: 357c1...5c7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her så pusset de uten at vi så til på morgenen selv fra 5. Og kveldspussen hjalp så vi til de var 8/9 år. Her anbefalte tannlegen 10 år at en egentlig tok enten å pusset for ungene enten morgen eller kveld

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...