Gå til innhold

Hus, mann og 3 barn, uplanlagt gravid igjen - abort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fant ut at jeg er gravid igjen nå kun 4 måneder etter fødsel til nr 3 og er så usikker om jeg vil beholde eller ikke. Har 3 barn fra før hvor den yngste fortsatt er baby. Hvis jeg beholder vil jeg ha 4 barn under 5 år. 

Føler egentlig allerede at vi har nok å styre med de vi har, samtidig er jo barnet ønsket selv om det ikke var planlagt. Graviditeten derimot er ikke ønsket. Det er tungt for meg å gå gravid, jeg er allerede sliten og har lite overskudd. 

Har snakket om abort med mannen og han sier det må være mitt valg fordi det er jeg som må gå gravid. Mannen har veldig lyst på en til, men sier at han vil støtte meg uansett hva jeg velger. Han er flink med barna og hjelper meg mye, men jeg vet jo at han også blir sliten og får lite tid til seg selv. 

Føler på en måte at jeg skuffer han og er egoistisk hvis jeg velger abort, selv om han har sagt det er greit.

Vi har fast jobb, bolig osv så har plass til en til, men jeg er bare så usikker pga situasjonen som jeg skrev over. Kan være verdt å nevne at vi jobber mye begge to i ganske krevende jobber.

Føler ikke det hjelper å lage for og i mot lister. 

Noen som har gått gjennom noe liknende som kan dele hvordan dere tok beslutningen?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gravid nå og i litt samme situasjon som deg. Har tre barn og ble uplanlagt gravid i vinter med nr 4. For vår del var det en vanskelig vurdering, men vi valgte å beholde. Jeg har vært gravid og tatt abort etter 3. barnet før og derfor syntes jeg abort var vanskelig denne gangen. Dessuten er vi mer ovenpå denne gangen, siden de andre barna er større og mer selvgående. Nå ser vi fram til å ha en stor barneflokk i ulik alder. 

Likevel er det jo en del ting som blir annerledes enn vi hadde tenkt. Vi må ha større bil, må tenke nytt angående hvordan  vi fordeler barnerommene og ferier blir vanskeligere. I tillegg er deg endel utstyr som må kjøpes inn siden vi har kvittet oss med mye. Så ja, alt det praktiske er litt vanskelig. Men det viktigeste tenker jeg er å kjenne om man har overskudd til et barn til.

Anonymkode: 77301...7c9

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Abort og sterilisering. Ta vare på de barna du har

Anonymkode: 02c1d...5b6

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi tenkte på hvordan livet kom til å se ut om 5-10 år med det fjerde barnet. Valgte abort. Rett og slett fordi vi så for oss at det ble en helt sinnsykt travel ettermiddag, og ønsker å bruke tida på de vi allerede hadde valgt å sette til verden. 

hvis vi bare hadde sett på baby- og småbarnstida hadde vi lett fått 1-2-3 barn til, men tida etterpå🤯 overskuddet skal vare lenger enn bleier og våkenetter. Det er skoleoppfølging, aktiviteter på fritida, puberteten, tenåringer som skal løsrive seg, tenåringer som begynner å drikke osv osv. 

Anonymkode: a1e54...c9f

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Takk for svar dere. Har fortsatt ikke klart å bestemme meg, er i uke 9 nå så begynner å haste litt. Jeg kjenner jeg ble lei meg av tanken på abort men samtidig så er det utrolig travelt med de barna vi allerede har. Mannen min vil beholde. Jeg vet ikke hva som burde veie tyngst mine følelser ved en eventuell abort eller det “praktiske” og at hverdagen vil bli enda mer travel enn den er nå. 

AnonymBruker
Skrevet

Du sier jo at barnet er ønsket, men ikke graviditeten(og kanskje ikke tidspunktet)? En graviditet er superkort sett i perspektiv for et helt liv. Det er «bare» 9 måneder! Etter det har du 4 barn. Det er supertravelt, til tider ekstremt utfordrende og frustrerende. Men det er også mye glede, så mye moro for nr.3 og 4 å ha en i nær alder og en trygghet i å ha en stor flokk. 

Du sier også at mannen din vil beholde. En abort er ikke «a walk in the park». Dere har egentlig alt på stell, sånn sett. 

Anonymkode: 707cd...bca

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville bare si at jeg vokste opp i en søskenflokk med fire tette (seks år mellom eldste og yngste), og jeg tror det var veldig bra for dynamikken oss imellom at vi var fire, ikke tre. Og der man har mer tid til barna individuelt med én eller to, blir man mer tydelig en flokk med fire pluss. (Tre er den litt merkelige midt-i-mellom der det ofte blir et barn til overs på noe vis.)

Anonymkode: af8a8...71e

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som at begge vil ha et barn til. Jeg ville beholdt.

AnonymBruker
Skrevet

Aldri ta en abort du ikke er sikker på ♥️

Anonymkode: 6529a...040

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du tar abort nå og deretter prøver å bli gravid på nytt om et par år eller når det måtte passe dere bedre, så er det i så fall helt forkastelig rent etisk. Det er nå eller aldri.

Anonymkode: 84acc...d35

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvis du tar abort nå og deretter prøver å bli gravid på nytt om et par år eller når det måtte passe dere bedre, så er det i så fall helt forkastelig rent etisk. Det er nå eller aldri.

Anonymkode: 84acc...d35

Det er forkastelig at du skal prate på ting du ikke skjønner deg på. 

Ts gjør hva du vil, men hvis du tar abort, insister på kirurgisk abort. Det er mye bedre og enklere i forhold til medisinsk 

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan gikk det, ts?

Anonymkode: 707cd...bca

Skrevet

Takk for alle svar dere! Det var et vanskelig valg, etter å ha snakket med overlege på sykehuset så valgte vi å beholde så det blir en nr 4 her til sommeren. 

• Liker 1
  • Hjerte 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...