Gå til innhold

Når arbeidsgiveren prøver å gi deg dårlig samvittighet fordi du ble syk.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har vært sykemeldt noen måneder. Ble påvist en alvorlig psykisk sykdom og ble medisinert. Det har vært kjempe vanskelig og kjempe vanskelig i begynnelsen av sykdommen når jeg sto alene i møter med Arbeidsgiver som var svært misfornøyd med at jeg ble syk. På grunn av dette har jeg gruet meg til møter med Arbeidsgiver, fordi det ble nevnt at min arbeids stasjon var " ikke fungerende"  fordi jeg er syk og det virket som de ville gi meg mest mulig dårlig følelse for det hele med trusler om oppsigelse etc. Nå har jeg skikkelig avsmak for stedet og gruer meg til hvert møte. Redd for at jeg skal si ting som er ugunstige for meg. 

Jeg skjønner flere vil si: finn ny arbeidsgiver, men ikke så enkelt det heller når man er syk. 

Er det egentig normalt at arbeidsgiver ter seg slik i møte med personer som er rammet av sykdom? Gir de dårlig samvittighet for at ting ikke blir gjort og snakker om oppsigelse etc. 

Anonymkode: a8030...ede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hei,

Dårlig gjort av arbeidsgiver. De burde heller fokusert på at du er en arbeidstaker som de setter pris på og at de ser frem til at du kommer tilbake og hva de evt. kan tilrettelegge for.

Ikke tenk at du skal bytte jobb nå. Men når du er mer på beina igjen, så søker du ny jobb. De fortjener ikke å ha deg som ansatt. 

Anonymkode: fc76a...d01

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Først og fremst: ta opp alle samtaler du har med arbeidsgiver. 

For det andre: at arbeidsgiver er så avhengig av en person, er kun arbeidsgivers feil. Det kalles dårlig planlegging. 

Ikke bry deg om det. Du ka si til arbeidsgiver beklager, sånn er det bare. Hvis de har problemer på arbeidsplassen pga din sykdom, må de finne vei rundt dette. 

Det dessverre ikke uvanlig at arbeidsgivere driver på slikt, men det gjør det ikke rett. 

Om (og hvis) du blir bedre, da kan du begynne å se etter annen plass å jobbe. Dersom du har overskudd og tror det kan hjelpe deg nå, så starter du allerede nå og se etter annet sted. 

Anonymkode: f3ca4...289

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Arbeidsgiveren din kommer bare til å bli verre. Står i samme problem selv. Dersom du går av sykemelding vil de prøve å presse deg ut med psykologisk spill du ikke kan bevise. Slik har jeg sett arbeidsgivere behandle kolleger av meg og nå også meg selv etter sykdom.

Anonymkode: 8db1b...23e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjenner at jeg sukker inni meg når jeg leser det du skriver ts, for jeg opplevde noe ganske lignende i fjor. Og er helt enig med alle svarene du får her. Jeg har fått stablet meg ganske bra på beina på privaten, men mistrives nå sterkt på jobb pga dette, og søker på alt jeg kan søke på. Arbeidsgivere taper så jævlig mye på sånn her oppførsel fra tydeligvis helt elendige ledere. Prøv alt du kan å ikke ta det personlig for det handler ene og alene om at ledelsen er veldig inkompetente med kjempedårlig lederstil som de selv taper mye på. 

Anonymkode: bc61f...ba4

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet det er vanskelig, men du må bare rett og slett gi totalt f. Hun holder på med et psykologisk spill. Det er ikke din skyld at du er syk og du blir ikke raskere frisk av å omgås en bitch. Kanskje heller tvert i mot.

Hva slags arbeidskontrakt har du? Det fine er at loven beskytter de aller fleste mennesker som er sykemeldte mot å få sparken. Tror du er beskyttet i et år, hvis jeg husker riktig. Vil anbefale deg å ringe NAV og få en forklaring på hva slags rettigheter du har og hvordan du skal forholde deg til truslene hennes. Mest sannsynlig sier hun bare tull og vås.

Når man er psykisk syk er det ekstra viktig å ta vare på seg selv, roe ned sinnet og fokusere på ting som er godt. De fleste arbeidsgivere forstår dette, men så har du sånne møkkafolk som dette. Skikkelig kjipt TS. Du har min medfølelse. 

Anonymkode: 04aa2...472

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hva mener du med alvorlig psykisk sykdom?

Anonymkode: 08d95...a90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hva mener du med alvorlig psykisk sykdom?

Anonymkode: 08d95...a90

Mulig det heter lidelse og ikke sykdom. Hvis du googler alvorlige psykiske lidelser får du en liste der min også er nevnt. 

Anonymkode: a8030...ede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...