Gå til innhold

Selvstudier er ikke bra for meg. Sliter

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg skriver nå bachelor oppgave og det bacheloremnet er et selvstudiet, men vi har veileder vi møter en gang i blant, men det er for lite sosial kontakt for meg. Så jeg sitter mye alene i hverdagen nåde når jeg jobber og når jeg ikke jobber. Jeg liker å stå opp tidlig og bli ferdig for dagen tidlig på ettermiddagen, mens mine medstudenter liker å stå opp sent og jobbe om kvelden, men det er uaktuelt for meg da jeg trenger strenge rutiner, og liker å bli ferdig med arbeidet slik at jeg kobler av bedre på fritiden. 

Jeg klarer heller ikke jobbe på campus, fordi jeg sliter veldig med konsentrasjon og blir forstyrret av alt. Jeg får gjort mye mer hjemme, på campus så klarer jeg virkelig ikke jobbe. Kommer hjem uten å ha gjort noe omtrent, fordi alle lyder forstyrrer meg, og det er et annet miljø som gjør meg urolig og distrahert. Hjemme, så føler jeg at jeg jobber veldig effektivt og får gjort mye. Men det kommer med en pris, jeg føler meg deprimert, fordi det er lite som skjer i hverdagen. Hverdagen er så tung, jeg kjeder meg, er ensom og føler meg helt tom. Jeg prøver å komme meg ut i dagslyset hver dag, men det dette med mangelen på obligatorisk oppmøte som har dratt meg før og som har gitt meg mening. Jeg bare savner litt det å ha noe fast som forelesninger hver dag å gå til. Der å møte mennesker og ha en følelse av en hverdag. Jeg har spurt mine medstudenter om vi skal møtes, men de skal som regel jobbe med bacheloren. Jeg går på håndball, så får både trening og møter folk gjennom det, men jeg får så lite av denne hverdagsfølelsen. Jeg har ikke kapasitet til å ha jobb ved siden av, fordi jeg blir veldig fort overstimulert. 
Så denne nye hverdagen gjør at jeg føler meg deprimert. Det er som om hverdagen ikke har noe mening lenger. Føler meg mye sur og lei, i tillegg så slet jeg en del med angst før som har begynt å komme tilbake. Det det å ikke ha noe å gå til fast trigger meg. Det er jo så viktig for alle å ha noe å gå til og føle på mestring, men det har blitt borte i denne selvstudium opplegget

Anonymkode: a8b77...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er det et bibliotek i nærheten hvor du kan booke stille rom? 

Anonymkode: 78a44...1b0

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Er det et bibliotek i nærheten hvor du kan booke stille rom? 

Jeg har prøvd å jobbe andre steder slik som stille rom på bibliotek, men jeg får rett og slett ikke gjort noe. Hjemme har jeg alt jeg trenger av utstyr, og jeg jobber mye mer effektivt hjemme. Jeg er rolig her hjemme, og min indre uro forsterkes andre steder. Jeg blir urolig og ukonsentrert av å være i et annet miljø. Så selv om jeg savner sosial kontakt, fungerer det ikke for meg å jobbe andre steder.
Jeg har prøvd ulike ting, hodetelefoner som er støydempende, men jeg er veldig sensitiv for lyder, hvisking, spising osv. Og stille rom er som sagt også prøvd, men omgivelsene er helt ukjente, noe som gjør meg urolig. + at jeg har bra utstyr her hjemme å jobbe med. 

Anonymkode: a8b77...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da er du uansett hjemme på dagen. Noen du kjenner som har en hund som kunne vært hos deg i «hundebarnehage». Altså at dere har litt selskap i hverandre mens du sitter og jobber, og tar deg en god times luftetur med hunden midt på dagen en gang? 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du liker å jobbe på morgenen, hva med en ny rutine:

Jobbe med oppgaven 8-14

Gå på universitetet 14-17. Være litt sosial. Dele erfaringer med medstudenter. Få tips.

Resten av kvelden har du fri.

Anonymkode: e4570...6e4

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan ikke du også ha fri på formiddagen, og jobbe på ettermiddagen/kvelden? Jeg har fri hele formiddagene, og jobber med masteroppgaven etter kl 16. Men jeg jobber best da, er helt ør og ikke klar for dagen før langt på dagen. Er B menneske.

Anonymkode: 93a3d...5ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å studere sammen med en student hjemme hos hver av dere? Da får du konsentrert deg, og samtidig er du sosial.  

Anonymkode: a1b9b...927

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da helt normalt at tilværelsen gir for lite sosialt stimuli og det er riktig av deg å prioritere utdanninga di i og med at du gjør en bacheloroppgave. Jeg tenker det er en viktig lærdom å innse hva du trives med og så stå i situasjonen løpet ut.

Om du er i en by vil jeg tro du finner åpne forum og møtesteder med folk og foredrag som kan gi noe av det du tenker du trenger. Det er veldig fint med ting som gir deg energi og fyller deg med mening. Quiz kvelder, musikk, filosofiske foredrag, å gå i kirka om det passer livssynet ditt og sikkert tusen andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...