Gå til innhold

Hvorfor fnyser folk av forslaget om hvor mye havregryn etc Egenberedskap.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Du kan fint bruke vann fra innsjø, elv, sjøen for å trekke ned i do. Her setter kommunen ut vannvogn i samme sekund det skjer noe slikt som du beskriver her. Og jeg kan fint koke opp vann for å drikke det. Helt vanlig for meg å drikke vann fra bekker og elver, eller koke det opp. Slik er det på tur i flere dager, kan ikke bære med så mye væske. 
Ja, vi bruker vann til mye. Selv om vannledningen ryker så finnes det muligheter. 

Anonymkode: 7c20d...441

Å bruke vann fra innsjø i nærheten er plan B her. Har også brukt smeltet snø ved et par anledninger. Men når vannet faktisk forsvinner det er veldig greit å slippe å dra noe sted med en gang bare for å fra ned i do, liksom. Krever veldig mye mindre å bare ha vann stående.

Anonymkode: 9af8f...39c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det mange ikke forstår er at når det oppstår en krise blir alt usikkert. Og da er det greit å ha næring i hus og slippe å tenke på det. Heller bruke energi på å orientere seg om situasjonen. Og så tenker man bedre med mat i kroppen. 

Anonymkode: 21a17...fbf

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi har havregryn, diverse tørrvarer og vann liggende i beredskapslager. Tenker at det bare er sunn fornuft. 

Skjønner ikke helt de som sier de heller vil dø om det blir krig. Det er jo ikke sånn i en situasjon der Norge blir okkupert/blir med i krig at hele landet blir bombet på en gang og alle må flykte. Sannsynligvis ville de fleste bli boende akkurat der de er, med litt mindre tilgang på en del varer og tjenester man er vant til. Se tilbake på 2. verdenskrig og rasjoneringen som var da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har hytte uten vann, så vanndunkene hadde vi allerede. Vi bare fyller dem med en gang vi kommer fra hytta. Ris kjøpes i 15 kilo sekker, og vi har mel, egg, havregryn noe pakker. Egentlig har vi jo skapet fullt av tørrvarer. Vi har tatt en liten gjennomgang bare jeg og mannen. Det er vel ikke noe jeg snakker om, men det er jo et skriv fra myndighetene, så det er jo litt rart om ikke voksne folk kan følge det opp?

Jeg er fra en milltærslekt, så jeg vet jo at fred er ikke gitt. Beredskap har alltid vært et tema fordi det er en måte å skjønne livet..jeg synes ikke det er rart. 

Anonymkode: f065d...4e0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Piggsopp skrev (1 time siden):

Ja, vi har havregryn, diverse tørrvarer og vann liggende i beredskapslager. Tenker at det bare er sunn fornuft. 

Skjønner ikke helt de som sier de heller vil dø om det blir krig. Det er jo ikke sånn i en situasjon der Norge blir okkupert/blir med i krig at hele landet blir bombet på en gang og alle må flykte. Sannsynligvis ville de fleste bli boende akkurat der de er, med litt mindre tilgang på en del varer og tjenester man er vant til. Se tilbake på 2. verdenskrig og rasjoneringen som var da. 

Sånn tenker jeg også samtidig er det lenge siden 2. verdenskrig så det kan jo bli helt annerledes denne gangen om det skulle bli aktuelt. 

Anonymkode: 58ddc...b37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi handler havregryn på tilbud. Da handler vi for et år om gangen. Jeg spiser det ikke. Men min mann spiser det hver dag til frokost. Lager seg havregrøt. Jeg har jo ikke lagra den beste maten jeg vet. Jeg har lagra mat jeg vet holder seg. Så putter jeg det ut innimellom. Hermetikk har jeg. Krydder. Vann. Masse pasta. Knekkebrød. Vin. Må jo kose seg litt. Sjokolade er jeg sur for at jeg ikke kjøpte med tanke på hvor dyr den er nå😂

Anonymkode: 8c924...6e5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Sånn tenker jeg også samtidig er det lenge siden 2. verdenskrig så det kan jo bli helt annerledes denne gangen om det skulle bli aktuelt. 

Ja jeg tenker vi får ikke slik krig vi en vant med. Dem tar vel strømmen og slike ting. Så vi blir hjelpesløs på en helt annen måte. 

Anonymkode: 8c924...6e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke opplevd at noen synes dette er tåpelig. Vi har ikke et lager av mat i tilfelle krise, men det er fordi vi har mer enn nok av hermetikk, tørrvarer, forskjellig pålegg osv i skuffer og skap. Vi har også i tillegg jod tabletter, stormkjøkken, lightere/fyrstikker, stearinlys, dab radio, batteriet, lommelykter, bærbare mobil ladere m.m. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kittykat skrev (34 minutter siden):

Jeg har ikke opplevd at noen synes dette er tåpelig. Vi har ikke et lager av mat i tilfelle krise, men det er fordi vi har mer enn nok av hermetikk, tørrvarer, forskjellig pålegg osv i skuffer og skap. Vi har også i tillegg jod tabletter, stormkjøkken, lightere/fyrstikker, stearinlys, dab radio, batteriet, lommelykter, bærbare mobil ladere m.m. 

men det er jo et lager det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Å bruke vann fra innsjø i nærheten er plan B her. Har også brukt smeltet snø ved et par anledninger. Men når vannet faktisk forsvinner det er veldig greit å slippe å dra noe sted med en gang bare for å fra ned i do, liksom. Krever veldig mye mindre å bare ha vann stående.

Anonymkode: 9af8f...39c

Kan bare gå noen meter her så er vi der, trenger ikke gjøre det hver gang man er på do. Man får jo hente litt mer når dette først har skjedd. Jeg synes det er kjedelig å ha masse ting stablet i våre rom :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Piggsopp skrev (4 timer siden):

Hva skal det hjelpe om jeg har mat for 7 dager og rasjonering er i 6 år? 
Ved rasjonering så får man faktisk tak i mat. 
Å lagre og hamstre enormt mye mat ser jeg ikke poenget i, for det første det går ut på dato, og det tar enormt med plass i huset når man er flere personer. Vi har masse mat i skapet vi sulter ikke med det første. Blir det krig så ønsker jeg virkelig ikke at barna mine skal oppleve det. Hørt hvordan mine besteforeldre hadde det. Vi bor såpass sentralt at vi er heldige om ikke vi skal bli rammet av krig. 
Orker ikke å ha hva om vannet går, strømmen går, ras går, vind kommer, krig, atombombe osv. Kriser skjer, om jeg har havregryn til 7 dager eller tre spiller ikke store rollen når krisen inntreffer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Å lagre og hamstre enormt mye mat ser jeg ikke poenget i, for det første det går ut på dato, og det tar enormt med plass i huset når man er flere personer. Vi har masse mat i skapet vi sulter ikke med det første. Blir det krig så ønsker jeg virkelig ikke at barna mine skal oppleve det. Hørt hvordan mine besteforeldre hadde det. Vi bor såpass sentralt at vi er heldige om ikke vi skal bli rammet av krig. 
Orker ikke å ha hva om vannet går, strømmen går, ras går, vind kommer, krig, atombombe osv. Kriser skjer, om jeg har havregryn til 7 dager eller tre spiller ikke store rollen når krisen inntreffer. 

Å følge anbefalingen betyr ikke å hamstre mye mat. Det betyr å ha mat for en uke ca til hjelpen kommer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Disni skrev (På 2.2.2025 den 16.40):

Kanskje det å fokusere for mye på de «sosiale kodene» er problemet? Hvem har bestemt dem og hvorfor? Det bør du spørre deg…..

De sosiale kodene sier jo, vær overvektig, ikke prat politikk, innvandring og andre «kjipe» emner. Emner som krever kunnskap og kritisk tankegang…..

De sosiale kodene fremmer kun dårlig livsstil imot livsvalg.  Samt store politiske utfordringer.

Hæ? 🤣

Anonymkode: a984b...300

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mat for syv dager hjelper deg om dere gud forby skulle bli overlatt helt til dere selv, uten noe hjelp fra myndighetene i flere dager, kanskje dere venter på mat, strøm, evakuering, hvem vet. Jeg er ikke en som krisemaksimerer, men det er ikke akkurat den glade etterkrigstiden nå. Og hva mener du egentlig med at du ikke vil at barna skal oppleve krig? Hva ville alternative vært? Kool aid til hele familien? Jeg er fascinert.

Anonymkode: 2e894...f8e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...