Gå til innhold

Hvorfor fnyser folk av forslaget om hvor mye havregryn etc Egenberedskap.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Men hvorfor tenker folk prepping? Jeg tenker mer på å følge anbefalingene. Trenger ikke et eget rom for det? 

Anonymkode: 58ddc...b37

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har alltid en pose havregryn i skapet. Det tåler å stå i romtemperatur, er er brukanes til mye forskjell og jeg klarer alltids å spise opp før det går ut på dato. I tillegg er det kjekt å ha om man blir sittende uten strøm over tid og av ulike årsaker ikke kan dra på butikken og handle mat. Jeg fnyser ikke over å ha litt ekstra havregryn på lager.
Hvis noen derimot hamstrer inn tjue poser havregryn for påkommende tilfeller, og ender opp med å måtte kaste det fordi de ikke spiser av det til vanlig, da fnyser jeg nok litt. Det finnes liksom grenser for hvor mye man skal bunkre opp, i hvertfall akkurat nå.

Hvis Norge blir rammet av noe, så er jeg mest redd for at vi mister tilgang til internett og eventuelt blir fri for strøm grunnet sabotasje, så jeg tenker at noe mat klarer vi alltids å få tak i frem til man får systemet opp og gå igjen. Det er liksom en balansegang mellom å være litt forberedt og å bli helt gal doomsday prepper.

Anonymkode: 473a0...b57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men hvorfor tenker folk prepping? Jeg tenker mer på å følge anbefalingene. Trenger ikke et eget rom for det? 

Kan da bare være noen poser havregryn, supper og diverse som er i kjøkkenskapene? 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er dere mange i husholdet? Man skal vel ikke trenge et eget rom. Jeg har en 12-litersdunk og flere halvannen liters flasker stående i et klesskap. Kunne hatt flere av de dunkene der forøvrig. 
Det handler om å være løsningsorientert også. Og kanskje ikke ha for mange andre ting så alle skap tyter til enhver tid. Det er ikke en tid for å være hoarder.

Anonymkode: 5249e...f38

Vi er mange i husholdningen ja, og nei vi har ikke ting stående inne i klesskap, eller i kasser på gulvet osv. Skal trives i eget hjem også. Når man er mange mennesker så krever det plass i seg selv. Vi har ikke boder, og synes det er fullstendig sløsing av penger og plass, og ikke minst mat. 
Vi har vann i skogen det kan kokes, vi har fulle skap, og kjøleskapet vi klarer oss lenge.

Blir det så krise så får vi bare dø, vil ikke leve i verden med krig uansett :) 

Anonymkode: 7c20d...441

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har alltid en pose havregryn i skapet. Det tåler å stå i romtemperatur, er er brukanes til mye forskjell og jeg klarer alltids å spise opp før det går ut på dato. I tillegg er det kjekt å ha om man blir sittende uten strøm over tid og av ulike årsaker ikke kan dra på butikken og handle mat. Jeg fnyser ikke over å ha litt ekstra havregryn på lager.
Hvis noen derimot hamstrer inn tjue poser havregryn for påkommende tilfeller, og ender opp med å måtte kaste det fordi de ikke spiser av det til vanlig, da fnyser jeg nok litt. Det finnes liksom grenser for hvor mye man skal bunkre opp, i hvertfall akkurat nå.

Hvis Norge blir rammet av noe, så er jeg mest redd for at vi mister tilgang til internett og eventuelt blir fri for strøm grunnet sabotasje, så jeg tenker at noe mat klarer vi alltids å få tak i frem til man får systemet opp og gå igjen. Det er liksom en balansegang mellom å være litt forberedt og å bli helt gal doomsday prepper.

Å følge anbefalingene vil ikke si at man prepper til dommedag. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi er mange i husholdningen ja, og nei vi har ikke ting stående inne i klesskap, eller i kasser på gulvet osv. Skal trives i eget hjem også. Når man er mange mennesker så krever det plass i seg selv. Vi har ikke boder, og synes det er fullstendig sløsing av penger og plass, og ikke minst mat. 
Vi har vann i skogen det kan kokes, vi har fulle skap, og kjøleskapet vi klarer oss lenge.

Blir det så krise så får vi bare dø, vil ikke leve i verden med krig uansett :) 

Men da har dere jo mat lagret for en uke sikkert om nødvendig? Hvorfor tenker du eget rom med matlager ? Og krig? Hva om strømmen går, du blir innesperret pga vær og vind? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Å følge anbefalingene vil ikke si at man prepper til dommedag. 

Hvor i alle dager har jeg påstått det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men da har dere jo mat lagret for en uke sikkert om nødvendig? Hvorfor tenker du eget rom med matlager ? Og krig? Hva om strømmen går, du blir innesperret pga vær og vind? 

Blir jeg innesperret for vær og vind i flere dager så får jeg gå til butikken å bruke beina mine. Går ikke ras her jeg bor så alltids mulighet til å gå. 
Vi har mat ja, men nei vi har ikke vann for 1 uke lagret, ikke 10 kilo havregryn, ikke 10 pakker knekkebrød osv. Vi har det som er normalt for oss. 
Må nesten ha et rom å lagre alt dette på, bare vannet ville jo tatt en halv bod. Jeg har ikke så stort kjøkkenet at vi skal ha kriselager i våre skuffer. Uaktuelt å ha nett hengende, plastkasser på gulvene, mat i klesskapene.
Blir det krig håper jeg vi blir skutt med engang så vi kan slippe å oppdra barn i krig. 
Og det mener jeg, etter all denne ondskapen i verden så ønsker jeg mer for barna enn å vokse opp med dette. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Disni skrev (På 2.2.2025 den 16.44):

Du blir nok overrasket over hvor mye mat som går ila en uke……Vann f.eks.? Har du det?

De fleste klarer å få tak i vann med mindre vi blir utsatt for en atombombe eller annen sabotasje som forgifter alt av drikkevann. Hvis vi blir fri for vann i krana her hjemme, så har vi jo fremdeles muligheten til å hente vann i elva i nærheten. Hvor stor er egentlig sjansen for at alt vannet rundt oss plutselig blir kraftig forurenset? Og hvis det skjer, hva hjelper det da med noen dunker vann i hus? Det vil jo da ta enormt lang tid før vannet ute kan drikkes igjen, og innen den tid har nok de fleste tørstet i hjel eller dødd av andre årsaker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De fleste klarer å få tak i vann med mindre vi blir utsatt for en atombombe eller annen sabotasje som forgifter alt av drikkevann. Hvis vi blir fri for vann i krana her hjemme, så har vi jo fremdeles muligheten til å hente vann i elva i nærheten. Hvor stor er egentlig sjansen for at alt vannet rundt oss plutselig blir kraftig forurenset? Og hvis det skjer, hva hjelper det da med noen dunker vann i hus? Det vil jo da ta enormt lang tid før vannet ute kan drikkes igjen, og innen den tid har nok de fleste tørstet i hjel eller dødd av andre årsaker.

da har du jo tenkt gjennom hva du planlegger å gjøre? Dunkene med vann vil jo bare gjøre at man klarer seg en liten stund til man får hjelp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

da har du jo tenkt gjennom hva du planlegger å gjøre? Dunkene med vann vil jo bare gjøre at man klarer seg en liten stund til man får hjelp. 

De fleste har vel tenkt såpass langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De fleste har vel tenkt såpass langt.

Men det er jo deg egenberedskap vil si egentlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og jeg tror ikke alle har tenkt såpass langt fordi vi lever såpass bekymringsfulle liv at mat er på butikken og vann er i springen. Og vi har internett. Slik er det ikke sikkert det blir framover pga sabotasje , vær og vind. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Akkurat dette med vann tror jeg mange undervurderer kraftig. Jeg bor et sted der vi har brønnpumpe, så vi har vært fullstendig uten vann ved strømbrudd flere ganger. Har også opplevd å måttet koke alt av vann når jeg har bodd i en større by. 

Det er faktisk ikke så uvanlig at det skjer noe med vannforsyningen, sekv i sentrale strøk. Det kan være strømbrudd, brudd på vannledning, forurensning av vann etc. Du tenker rimelig fort over vannforbruket ditt når du plutselig står der uten vann. Det er ikke bare drikkevann man bruker i en husholdning. Tenk på alt vannet man vasker hender med, vasker kroppen, og ikke minst skyller ned i do. Selv om 24 timer uten rennende vann kanskje ikke høres ut som krise er det rimelig kjipt å stå der med en do full av bæsj å ikke få trukket ned og vaske hender. Ja, butikker har ofte vanndunker til salgs. Men det vil for det første bli fort kjøpt opp ved en krise og for det andre trenger man minst 10 liter vann bare for å trekke ned i do.

Vi har til enhver tid 20-30 l drikkevann og 50 l vaske/skyllevann liggende. Ja, det tar litt plass. Men det er verdt det når vi har erfart vannkrise på kroppen. Egentlig burde vi ha enda mer. 

Anonymkode: 9af8f...39c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Akkurat dette med vann tror jeg mange undervurderer kraftig. Jeg bor et sted der vi har brønnpumpe, så vi har vært fullstendig uten vann ved strømbrudd flere ganger. Har også opplevd å måttet koke alt av vann når jeg har bodd i en større by. 

Det er faktisk ikke så uvanlig at det skjer noe med vannforsyningen, sekv i sentrale strøk. Det kan være strømbrudd, brudd på vannledning, forurensning av vann etc. Du tenker rimelig fort over vannforbruket ditt når du plutselig står der uten vann. Det er ikke bare drikkevann man bruker i en husholdning. Tenk på alt vannet man vasker hender med, vasker kroppen, og ikke minst skyller ned i do. Selv om 24 timer uten rennende vann kanskje ikke høres ut som krise er det rimelig kjipt å stå der med en do full av bæsj å ikke få trukket ned og vaske hender. Ja, butikker har ofte vanndunker til salgs. Men det vil for det første bli fort kjøpt opp ved en krise og for det andre trenger man minst 10 liter vann bare for å trekke ned i do.

Vi har til enhver tid 20-30 l drikkevann og 50 l vaske/skyllevann liggende. Ja, det tar litt plass. Men det er verdt det når vi har erfart vannkrise på kroppen. Egentlig burde vi ha enda mer. 

Du kan fint bruke vann fra innsjø, elv, sjøen for å trekke ned i do. Her setter kommunen ut vannvogn i samme sekund det skjer noe slikt som du beskriver her. Og jeg kan fint koke opp vann for å drikke det. Helt vanlig for meg å drikke vann fra bekker og elver, eller koke det opp. Slik er det på tur i flere dager, kan ikke bære med så mye væske. 
Ja, vi bruker vann til mye. Selv om vannledningen ryker så finnes det muligheter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Enig.

Jeg bor bittelite, men har likevel greid å gjemme bort 60-70 liter vann. Skjer en krise er det stor sannsynlighet for at et familiemedlem av meg må komme hit også, så pga. det så vurderer jeg å utvide med litt mer, nettopp fordi det ikke bare er drikke man bruker vann til, men også hygiene (toalett, håndvask, skylle visse matvarer, kroppsvask m.m.), matlaging (om man har strøm), selv enkel vask/klesvask, som kan bli nødvendig.

Jeg har en del tomme Norges-glass, så vurderer å fylle tomme slike glass og flasker med vann. På høsten fylles de med mat/saft, men når de er tomme kan de like gjerne fylles med vann, tar ikke mer plass i skapene om de er fulle.

Jeg har også greid å lagre nok mat slik at jeg mener to bør greie seg i minst to uker, kanskje litt lenger. Jeg prøver også å tenke ernæring, for i en ev. større krise er det viktig å ikke bli for svekket i begynnelsen.

Hensikten med å ha nok til å greie seg selv en stund er jo at man skal greie seg inntil det blir organisert annen hjelp, reparasjoner osv. som kan forsyne med f.eks. vann.

Det er mye annet man også kan gjøre, ha enkle vekstlys som man kan gro salat og ertespirer inne, en fiskestang (om man kan gå ut og bor i nærheten av sjø eller vann), litt kunnskap om hva man kan spise i naturen, dyrke smått på en veranda osv. Alle monner drar.

Anonymkode: 60a03...038

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Enig i tankegangen ts. Har lest mye om prepping, temaet engasjerer meg. Men jeg også blir fryktelig forundret over en del prioriteringer. Posesupper, rett i koppen, hermetiske grønnsaker osv. Som du sier, i en krise er det ikke gourmetmåltider som gjelder. Det er å få i seg nok næring. Så her lagrer vi ekstra av kaloririk mat som peanøttsmør, mandler/nøtter, kjeks, sjokolade, middagshermetikk. En rett i koppen dekker jo verken kaloribehov eller ernæringsmessig behov - ikke i nærheten. 

Anonymkode: 5b790...1e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.2.2025 den 16.01):

Jeg har flere ganger sett at mange syns det som er oppgitt at man bør ha av spesielt mat som egenberedskap er tåpelig. Altså mengden og hvilke matvarer slik jeg forstår det. 
Men.. i en skikkelig krisesituasjon. Er ikke målet at man har noe mat i skapene å spise/ klare seg på? Ikke mat så man kan kunne kokkelere seg et herremåltid? Jeg ser for meg en alvorlig krise så er man fornøyd med å lage seg havregrøt på vann for å klare seg! Det er enkelt, næringsrikt og man kan bruke det til mye. Maule i verste fall. 
Selvfølgelig om man lager seg et egen beredskapslager så velger man gjerne å ha flere ting. 
Jeg bare lurer på om folk ikke skjønner hva en alvorlig krise kan innebære? Da er det ikke snakk om å ikke kunne spise ditt eller datt, da må man klare seg med det man har. 

Det er meningsløst å skulle ha mat til 3 dager, for man klarer seg helt fint uten mat i 3 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Enig i tankegangen ts. Har lest mye om prepping, temaet engasjerer meg. Men jeg også blir fryktelig forundret over en del prioriteringer. Posesupper, rett i koppen, hermetiske grønnsaker osv. Som du sier, i en krise er det ikke gourmetmåltider som gjelder. Det er å få i seg nok næring. Så her lagrer vi ekstra av kaloririk mat som peanøttsmør, mandler/nøtter, kjeks, sjokolade, middagshermetikk. En rett i koppen dekker jo verken kaloribehov eller ernæringsmessig behov - ikke i nærheten. 

Anonymkode: 5b790...1e9

De andre tingene du nevner står også oppført som eksempler og er veldig lurt å ha 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men plass? Har du ikke plass til litt ekstra mat i skapene? 
Tenker folk bare et digert lager med alt mulig rart? Hva med tørrvarer, posesupper, rett i koppen? Det har man plass til? 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alle har plass et eller annet sted. Man kan sette plastbokser i ulike størrelser inni/oppå skap, under møbler, på en hylle i en bod, ha noe hengende i nett…osv. Jeg har også andre forbruksvarer som ekstra tannbørster, tannkrem og lignende i nett,og på andre ledige plasser og i en plastboks i et skap har jeg dopapir, knekkebrød, havregryn, hermetikk og div. 

Anonymkode: 5249e...f38

Nei, jeg har ikke plass. Liten leilighet med en voksen og ett barn. Alle rom under og over møbler er allerede fulle av sengetøy, håndklær, klær, osv. Har såklart noe tørrvarer i skapene, men det er bare til daglig bruk. Litervis med vann er helt umulig å få til med mindre jeg skal ha det stående på stuegulvet. Har ikke mye ting vi ikke trenger, det er bare en leilighet som allerede er for liten for to. 

Anonymkode: c644d...c06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...