skruf Skrevet 2. februar #1 Skrevet 2. februar Jeg har sett det er mange dyktige med peiling på gode ansiktsprodukter her, og håper noen kan hjelpe meg med anbefaling til morgen og kveldsrutiner med produkter som hydrerer huden godt, og litt glød med på kjøpet hadde heller ikke skader Huden pr nå er ikke helt krise da de produktene jeg bruker er gode, men føler likevel at huden er litt stram og har enkelte partier som «flasser» på en måte (så de få gangene jeg sminker meg så er det vanskelig å få foundationen til å bli jevn). Har alltid hatt fuktfattig og sensitiv hud, men nå er det ekstra ille pga jeg går på cellegift. Bruker som sagt sjeldent sminke, så huden får definitivt puste, og jeg får i meg nok væske Pr nå så bruker jeg en oljebasert rens morgen og kveld fra Dermalogica; morgenene så bruker jeg en dagkrem for tørr hud fra Zo scin, som jeg blander i noen dråper med olje fra La Mer. Før jeg legger meg så bruker jeg samme rens, men har da en annen krem fra Zo scin som er fetere/gir mere fukt. Disse ble jeg anbefalt på hudpleiesalong. Jeg spurte om de hadde et serum som jeg kunne bruke mellom rens og krem, men der hadde de ikke. Fikk dog anbefalt en krem som gir plumping effekt til å bruke etter dagkremen. Kan noen anbefale meg produkter som gir godt med fukt/ei rutine morgen og kveld? Helst ikke typ ei rutine med 10 trinn (der er litt tiltak) …..og gjerne produkter som ikke er like dyre som Zo scin eller La Mer. (og pga kreft så må det ikke inneholde hormoner) Er ikke plaget med acne/uren hud, ei heller rødhet eller noe særlig med rynker. Krysser fingrene for gode anbefalinger 🌷
Roci Skrevet 2. februar #2 Skrevet 2. februar I utgangspunktet er både Dermalogica og ZO skin gode produkter, og det er mange som liker disse og får gode resultater. Det du kan være oppmerksom på, er at mange av produktene fra Dermalogica inneholder eteriske oljer, som kan virke irriterende på sensitiv hud og i noen tilfeller faktisk skade hudbarrieren. Jeg er også litt overrasket over at du fikk anbefalt ZO Skin. Dette er heller ikke hudpleie som er spesielt godt tilpasset sensitiv hud, da mange av produktene deres inneholder parfyme og aroma/duftstoffer som også bør unngås ved sensitiv hud. Du sier ikke hvilken rens fra Dermalogica du bruker, men jeg gjetter på at det kan være Oil to Foam Cleanser? Jeg vil faktisk foreslå at du forsøker å bytte denne ut med f.eks. La Roche-Posay Tolèriane renselotion, som er svært god for tørr, fuktfattig og sensitiv hud. Den inneholder ingen uttørkende eller potensielt irriterende ingredienser, og er samtidig effektiv nok til å fjerne sminke og solkrem. Den koster dessuten rundt en tredjedel av rensen fra Dermalogica. Jeg tenker at en rens i all hovedsak skal være effektiv og samtidig skånsom, og det er ikke et produkt man trenger å bruke mye penger på. Jeg tenker videre at du kan bruke opp kremene fra ZO Skin og oljen fra LaMer, men legge til et fuktserum. Dehydrert/fuktfattig hud trenger fukt, og siden du har en hud som høres ut som om den er både tørr og fuktfattig, bør du legge til dette steget. Jeg har selv hud som lett blir dehydrert, spesielt om vinteren, og har prøvd mange fuktserum i alle prisklasser. Det desidert beste hittil er faktisk et svært rimelig serum fra The Ordinary, nemlig deres Amino Acids + B5. Om man har svært sensitiv hud, kan serumet "prikke" litt i huden pga innholdet av panthenol, så man kan også blande serumet i fuktighetskrem om man ønsker. Serumet bidrar også til å styrke hudbarrieren. Både jeg og andre jeg har anbefalt serumet til, opplever at det gir glød Et annet svært bra serum, eller egentlig essens, er Tocobo Bifida Biome Essence, som gir godt med fukt og styrker hudbarrieren med probiotika. Vær oppmerksom på at serumet inneholder niacinamide (vitamin B3) som noen kan reagere på, men som er en svært god ingrediens dersom man tåler den. Produktet inneholder også bittelitt parfyme. Noen gode fuktgivende og barrierestyrkende kremer for sensitiv hud som du kan vurdere til når du har gått tom for ZO, er f.eks. Paula's Choice Barrier Repair Advanced Moisturizer - denne får du også kjøpt i prøvestørrelse på 15 ml. First Aid Beauty Ultra Repair Cream Skincity Skincare Barrier Extreme Moisturizer Isispharma Sensylia 24H Disse kan brukes både morgen og kveld, men dersom du ønsker en "rikere" krem til bruk om natten, er La Roche-Posay Cicaplast Baume B5 et godt valg til en rimelig penge, det er ikke uten grunn at denne har oppnådd bortimot kultstatus. Du bør også ha en solkrem til bruk på dagtid, bare si fra om du ønsker forslag Jeg tror du først og fremst skal prioritere fukt og hudbarriere nå, så kan du eventuelt vurdere mer aktive ingredienser på et senere tidspunkt. Håper dette kan være til hjelp 1
skruf Skrevet 5. februar Forfatter #3 Skrevet 5. februar Roci skrev (På 2.2.2025 den 20.27): I utgangspunktet er både Dermalogica og ZO skin gode produkter, og det er mange som liker disse og får gode resultater. Det du kan være oppmerksom på, er at mange av produktene fra Dermalogica inneholder eteriske oljer, som kan virke irriterende på sensitiv hud og i noen tilfeller faktisk skade hudbarrieren. Jeg er også litt overrasket over at du fikk anbefalt ZO Skin. Dette er heller ikke hudpleie som er spesielt godt tilpasset sensitiv hud, da mange av produktene deres inneholder parfyme og aroma/duftstoffer som også bør unngås ved sensitiv hud. Du sier ikke hvilken rens fra Dermalogica du bruker, men jeg gjetter på at det kan være Oil to Foam Cleanser? Jeg vil faktisk foreslå at du forsøker å bytte denne ut med f.eks. La Roche-Posay Tolèriane renselotion, som er svært god for tørr, fuktfattig og sensitiv hud. Den inneholder ingen uttørkende eller potensielt irriterende ingredienser, og er samtidig effektiv nok til å fjerne sminke og solkrem. Den koster dessuten rundt en tredjedel av rensen fra Dermalogica. Jeg tenker at en rens i all hovedsak skal være effektiv og samtidig skånsom, og det er ikke et produkt man trenger å bruke mye penger på. Jeg tenker videre at du kan bruke opp kremene fra ZO Skin og oljen fra LaMer, men legge til et fuktserum. Dehydrert/fuktfattig hud trenger fukt, og siden du har en hud som høres ut som om den er både tørr og fuktfattig, bør du legge til dette steget. Jeg har selv hud som lett blir dehydrert, spesielt om vinteren, og har prøvd mange fuktserum i alle prisklasser. Det desidert beste hittil er faktisk et svært rimelig serum fra The Ordinary, nemlig deres Amino Acids + B5. Om man har svært sensitiv hud, kan serumet "prikke" litt i huden pga innholdet av panthenol, så man kan også blande serumet i fuktighetskrem om man ønsker. Serumet bidrar også til å styrke hudbarrieren. Både jeg og andre jeg har anbefalt serumet til, opplever at det gir glød Et annet svært bra serum, eller egentlig essens, er Tocobo Bifida Biome Essence, som gir godt med fukt og styrker hudbarrieren med probiotika. Vær oppmerksom på at serumet inneholder niacinamide (vitamin B3) som noen kan reagere på, men som er en svært god ingrediens dersom man tåler den. Produktet inneholder også bittelitt parfyme. Noen gode fuktgivende og barrierestyrkende kremer for sensitiv hud som du kan vurdere til når du har gått tom for ZO, er f.eks. Paula's Choice Barrier Repair Advanced Moisturizer - denne får du også kjøpt i prøvestørrelse på 15 ml. First Aid Beauty Ultra Repair Cream Skincity Skincare Barrier Extreme Moisturizer Isispharma Sensylia 24H Disse kan brukes både morgen og kveld, men dersom du ønsker en "rikere" krem til bruk om natten, er La Roche-Posay Cicaplast Baume B5 et godt valg til en rimelig penge, det er ikke uten grunn at denne har oppnådd bortimot kultstatus. Du bør også ha en solkrem til bruk på dagtid, bare si fra om du ønsker forslag Jeg tror du først og fremst skal prioritere fukt og hudbarriere nå, så kan du eventuelt vurdere mer aktive ingredienser på et senere tidspunkt. Håper dette kan være til hjelp Seint svar, men tusen takk for tips🌷 Ang Zo scin så er det bare det merket hudpleiesalongen her fører….så er nok derfor de anbefalte produkter fra den serien. I tillegg til at effekten ikke er som forventet så er det også stive priser og ikke så drøye i bruk.. Ang de dagkremene du anbefaler; trekker de seg godt inn i huden mtp hvis jeg får lyst til å sminke meg? Hvis de fungerer både som dagkrem og nattkrem så behøver jeg for såvidt ikke egen nattkrem. Er bare vant til å bruke en «fyldigere» og fetere krem til natten. Ang den du foreslo som nattkrem så er jeg litt usikker på hvorvidt den vil trekke seg inn og jobbe med huden da det er den jeg har brukt å bruke som en slags kuldekrem til barna mine hver morgen om vinteren, og synes den er klissete og trekker seg ikke så godt inn.. Har bestilt rensen og serumet fra The ordinery, men avventer svar (om du har tid🥰) ang dag, evt nattkrem før jeg bestiller Tusen takk; har sett deg svare i lignende tråder tidligere, og hadde et håp om at du kom til å svare meg også❤️
Roci Skrevet 6. februar #4 Skrevet 6. februar skruf skrev (15 timer siden): Seint svar, men tusen takk for tips🌷 Ang Zo scin så er det bare det merket hudpleiesalongen her fører….så er nok derfor de anbefalte produkter fra den serien. I tillegg til at effekten ikke er som forventet så er det også stive priser og ikke så drøye i bruk.. Ang de dagkremene du anbefaler; trekker de seg godt inn i huden mtp hvis jeg får lyst til å sminke meg? Hvis de fungerer både som dagkrem og nattkrem så behøver jeg for såvidt ikke egen nattkrem. Er bare vant til å bruke en «fyldigere» og fetere krem til natten. Ang den du foreslo som nattkrem så er jeg litt usikker på hvorvidt den vil trekke seg inn og jobbe med huden da det er den jeg har brukt å bruke som en slags kuldekrem til barna mine hver morgen om vinteren, og synes den er klissete og trekker seg ikke så godt inn.. Har bestilt rensen og serumet fra The ordinery, men avventer svar (om du har tid🥰) ang dag, evt nattkrem før jeg bestiller Tusen takk; har sett deg svare i lignende tråder tidligere, og hadde et håp om at du kom til å svare meg også❤️ Bare hyggelig 😊 Jeg tenker mitt om praksisen med å anbefaler produkter basert på tilgjengelighet, men det blir en digresjon 😉 Mange har fått god hjelp av produkter fra ZO Skin. Basert på beskrivelsene og ingredienslistene, skal de kremene jeg har foreslått, trekke godt inn i huden og fungere som underlag for sminke, men så er det jo sånn med hudpleie at man ikke vet helt før man har forsøkt. Jeg har prøvd mange fuktighetskremer før jeg fant en håndfull som jeg liker skikkelig godt. De fleste fungerte sånn helt greit, og så var det et fåtall som bare var helt håpløse. Så man må ofte prøve og feile litt. Ettersom både Paula's Choice og FAB kan kjøpes i mindre størrelser, ville jeg kanskje startet med en av disse. Dersom du finner ut at en krem er for fet for bruk på dagtid, kan den bli nattkrem, og så kan du finne en litt lettere krem til bruk på dagtid. Når jeg foreslår Cicaplast Baume til bruk om natten, så er dette nettopp fordi den inneholder en sammensetning av ingredienser som både gir fukt i dybden, styrker hudbarrieren, roer ned huden og legger et beskyttende "lag" på huden som forhindrer fukttap, så sånn sett er den i grunnen ikke beregnet på å trekke helt inn. Jeg glemte forøvrig å si at Cicaplast er beregnet på midlertidig bruk som en "kur", eller slik du bruker den på barna, som en kuldekrem. Du kan ha i bakholdet at kremen sannsynligvis vil fungere litt annerledes på din voksne, tørre og fuktfattigge hud enn den gjør på barnas hud. Om du har Cicaplast liggende, kan du jo gi den et forsøk? Om du likevel foretrekker en annen nattkrem, og de andre kremene jeg har foreslått, blir for "lette", så kan du vurdere disse: Etude Soon Jung 5-Panthensoside Cica Balm * Q+A Ceramide Defense Cream* Neostrata Bionic Face Cream Paula's Choice Clinical Ultra Rich Moisturizer * Disse to kremene har fått svært god omtale hos Helt Krem, en veldig informativ og bra nettside om hudpleie, av hudpleiere
skruf Skrevet 6. februar Forfatter #5 Skrevet 6. februar Roci skrev (4 timer siden): Bare hyggelig 😊 Jeg tenker mitt om praksisen med å anbefaler produkter basert på tilgjengelighet, men det blir en digresjon 😉 Mange har fått god hjelp av produkter fra ZO Skin. Basert på beskrivelsene og ingredienslistene, skal de kremene jeg har foreslått, trekke godt inn i huden og fungere som underlag for sminke, men så er det jo sånn med hudpleie at man ikke vet helt før man har forsøkt. Jeg har prøvd mange fuktighetskremer før jeg fant en håndfull som jeg liker skikkelig godt. De fleste fungerte sånn helt greit, og så var det et fåtall som bare var helt håpløse. Så man må ofte prøve og feile litt. Ettersom både Paula's Choice og FAB kan kjøpes i mindre størrelser, ville jeg kanskje startet med en av disse. Dersom du finner ut at en krem er for fet for bruk på dagtid, kan den bli nattkrem, og så kan du finne en litt lettere krem til bruk på dagtid. Når jeg foreslår Cicaplast Baume til bruk om natten, så er dette nettopp fordi den inneholder en sammensetning av ingredienser som både gir fukt i dybden, styrker hudbarrieren, roer ned huden og legger et beskyttende "lag" på huden som forhindrer fukttap, så sånn sett er den i grunnen ikke beregnet på å trekke helt inn. Jeg glemte forøvrig å si at Cicaplast er beregnet på midlertidig bruk som en "kur", eller slik du bruker den på barna, som en kuldekrem. Du kan ha i bakholdet at kremen sannsynligvis vil fungere litt annerledes på din voksne, tørre og fuktfattigge hud enn den gjør på barnas hud. Om du har Cicaplast liggende, kan du jo gi den et forsøk? Om du likevel foretrekker en annen nattkrem, og de andre kremene jeg har foreslått, blir for "lette", så kan du vurdere disse: Etude Soon Jung 5-Panthensoside Cica Balm * Q+A Ceramide Defense Cream* Neostrata Bionic Face Cream Paula's Choice Clinical Ultra Rich Moisturizer * Disse to kremene har fått svært god omtale hos Helt Krem, en veldig informativ og bra nettside om hudpleie, av hudpleiere Tusen takk🥰
Roci Skrevet 6. februar #6 Skrevet 6. februar skruf skrev (45 minutter siden): Tusen takk🥰 Igjen, bare hyggelig 🥰 Ville sette pris på om du tar deg tid til å oppdatere når du har fulgt den nye rutinen en stund, enten i tråden eller i DM 🥰 1
skruf Skrevet 6. februar Forfatter #7 Skrevet 6. februar Roci skrev (1 minutt siden): Igjen, bare hyggelig 🥰 Ville sette pris på om du tar deg tid til å oppdatere når du har fulgt den nye rutinen en stund, enten i tråden eller i DM 🥰 Det skal jeg prøve å huske (litt chemo-brain for tiden, så hvis du ikke har hørt noe innen noen uker så minn meg gjerne på det….husker knapt fra 12 til middag for tiden🙈) 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå