Gå til innhold

Stall Verdens Ende, hvorfor får de lov å være i drift når de driver med dyremishandling?

Ellie Italia

Anbefalte innlegg

Jeg leste om denne saken i går, og syns det er helt forferdelig :( Stakkars hester! Det har vært sendt bekymringsmeldinger til Mattilsynet og Politiet i flere år, uten at noe har blitt gjort. Først nå som flere filmer har kommet ut på TikTok/media så virker det som den blir prioritert. Men hvordan kan denne stallen fortsatt være i drift? Og hvorfor sender folk barna sine dit?

Raser mot stallen: - Dyremishandlere 

Stall Verdens Ende, Dyrevelferd | Ny sjokkvideo fra Stall Verdens Ende viser hest som blir pisket: – Ti ganger. Smekk til den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det korte svaret er at mattilsynet ikke gjør særlig mye for dyr som lider. Vi trenger et dyrepoliti som faktisk tar tak der dyr lider, mattilsynet er alt for tynt spredt utover alt for mange oppgaver.

Jeg meldte i fra flere ganger om hest som led, ingen respons, ingen rykket ut og i løpet av 6mnd var den ene hesten død. Frøs ihjel. Ingen brydde seg annet enn likbilsjåføren som syntes vegen opp der hesten lå var fæl og ikke ville kjøre helt opp, så eier slepte liket ned grusveien med traktor slik at den ble hentet (men ikke før det hadde begynt å råtne)... 

Anonymkode: 777cd...7fa

• Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I tillegg et traume for det unge mennesket på hesteryggen. 

Hva med å kontakte politi/ barnevern ? 

Dersom det var mitt barn på hesten,så hadde jeg ikke vært nådig. 

Man pisker ikke hester på ridetimer 🙄

Men bare å eksponere og dele !!!

Anonymkode: 8768c...6c2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi kan jo ringe stallen på Verdens ende og spørre hva de driver med ? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mattilsynet kan ikke slå ned på noe som de ikke ser når de er der på inspeksjon. 

Anonymkode: 8bc37...470

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Mattilsynet kan ikke slå ned på noe som de ikke ser når de er der på inspeksjon. 

Anonymkode: 8bc37...470

Så hva er da vitsen med å melde fra på nett? Bør de ikke da rykke ut og inspisere?

Anonymkode: 777cd...7fa

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Mattilsynet gjør ingenting. Man kan si i fra ved å legge igjen en anmeldelse på Google av bedriften, dersom man ikke støtter dyremishandling. Fint å informere andre slik at de kan vite hva de støtter eller hvor de sender barna sine på rideleir. 

Anonymkode: 98c7c...eff

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er helt forferdelig, 2. rideskolen på kort tid (og dessverre sikkert ikke den siste). Det er for j….. at i 2025 så får enkeltpersoner drive stall og rideskole med disse holdningene. At vi i 2025 fremdeles skal presentere unge og kommende ryttere for at hester bare «skal piskes til de hører». Dette er mishandling og har ingenting med ridning å gjøre. Men mange unge og uerfarne tror jo det er slik det skal være «og man skal sette seg i respekt».

Mattilsynet i Norge er en vits. Helt helt sykt. Håper de som bor i nærheten filmer det de kan og at stedet tilslutt blir svunget til å stenge. Den dama har allerede fått mishandle hester i flere tiår 😢 Hun har tom sultet de som nektet å hoppe, «uansett hvor mye de ble pisket».

Anonymkode: def1d...988

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er dessverre ikke noe nytt innenfor hestemiljøet. Så lenge det er penger involvert, så er folk villig til å snu ryggen til når dyr blir dårlig behandlet. Mattilsynet jobber på en særdeles dårlig måte. Når de får et varsel og ev reiser ut på tilsyn og finner kritikkverdige forhold - så får den det gjelder mange mnd på å forbedre det som blir påpekt. Ofte går det flere runder der ingen/lite bedring skjer, og i mellomtiden lider dyr og først når det er gått veldig ille blir griper de fysisk inn.

Anonymkode: 60364...496

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for personangrep, persondebatt, hetsende ytringer, ryktespredninger, tull, avsporing og tilhørende svar. Den er i tillegg flyttet fra underforumet Kjæledyr fordi temaet er en aktuell sak i mediebildet.

Rhodiola, adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Litt dristig de bildene som ble vist på NRK i går.

Spurte dattera som er hestevant og hun sa selv det var ganske ille men hun opplevde like behandling men i mindre grad hos ridesenter hun var på...

MEN....

det om å kaste en stolpe på hesten under en hopp? Det var utrolig dårlig gjort, sa hun. 

Nå det har vært flere tilsyn burde det ringe klokker for mattilsynet som er helt ubrukelig etter min mening.

Noen ganger så lurer jeg på om det er noe  vi ikke-heste-eksperter ikke vet om hestemiljøet men uansett, man skal ikke piske ett dyr i hjel. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rideskoler er desverre altfor dårlig regulert i Norge. NRF burde ta mer ansvar og lage et tydelig regel- og rammeverk som rideskoler må forholde seg til, også kan de ta sin del med oppfølging i samarbeid med mattilsynet eventuelt. 

Bildene fra stall verdens ende var ikke noe hyggelige. Tynne hester med sår, saler som ikke passer og en skitten og rotete stall. Videoen av ridelærer som kaster en bom mot hesten som er på vei mot hinder ga meg mageknip. Hun kunne tatt ett skritt til siden istedenfor. Den hesten er neppe trygg over hinder nå. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De får vel være i drift så lenge vi foreldre sender barna ditt så barna også kan lære hvordan man ikke behandler dyr. De bør boikottes helt! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.2.2025 den 12.50):

I tillegg et traume for det unge mennesket på hesteryggen. 

Hva med å kontakte politi/ barnevern ? 

Dersom det var mitt barn på hesten,så hadde jeg ikke vært nådig. 

Man pisker ikke hester på ridetimer 🙄

Men bare å eksponere og dele !!!

Spørsmålet er vel egentlig om foreldrene er klar over dette. Jeg bodde ved en stall, og kunne se utover ridebanen. Det var ganske sjeldent at foreldrene var tilstede, og sist jeg var med en venninne og datteren hennes var det kun oss 2 voksne + ridelæreren og ungene. I tillegg er det ganske vanlig bruke pisk, alle staller jeg var på ridetimer/leir hos som barn hadde pisk. Samme hadde stallen datteren til venninnen min går i, men pisken brukes i luften og ikke på hesten da. Så ikke nødvendigvis folk som ikke er hestevante tenker over det om ungene skulle nevne det.

Det største problemet er at vi ikke har noen som faktisk ser at alt går ordentlig for seg, mattilsynet er jo tydeligvis en vits. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/rideskole-pa-tjome-anklages-for-vold-mot-dyr-_-et-ras-av-varsler-til-mattilsynet-1.17224817

Nå har nrk publisert saken. 

Ser at stalldriver mener pisken blir brukt som rettledning og ikke avstraffelse, men det ser man jo på videoen at ikke stemmer. Hesten blir ikke veiledet av det der, og det krever en viss type personlighet og et sinne for å rundjule en hest på den måten. 

Pisk kan være et godt hjelpemiddel, men den skal ikke brukes på en smertefull måte. Man skal ikke slå en hest med en pisk, men man kan legge den inntil feks bakbarten på hesten for å minne den på å aktivisere de riktige musklene. Pisk er egentlig en forlengelse av kroppen. Det samme med sporer. De skal ikke brukes for å gjøre hesten vondt, men for å gi mer nøyaktige beskjeder med sjenklene. Dessverre misbrukes både pisk og sporer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...