Gå til innhold

Bekymret for tvillinger med sent språk

BlåNatt

Anbefalte innlegg

Mine tvilling gutter blir 3 år i april som kommer.

De har veldig lite språk, vil si nærmest ingenting og heller ikke særlig språkforståelse. De har sjekket hørsel og den er i orden. De reagerer sjeldent på at noen sier navnet deres, forstår ikke hvis man sier gi meg den og den tingen, eller hvis man peker på noe eller lignende.

Det de har vist så langt er at de kan noen dyrelyder, nynner med på noen sanger eller gjør tegnene (ikke ordentlige ord) , skjønner når man sier kom, og noen enkle tegn ( mer mat osv som brukes i bhg). De er under ppt nå og skal vurderes fremover. De har også vært innom autisme senteret men de ville at de skulle bli observert av ppt ett år først. 

Før var jeg avslappet på det, tenkte at språket kommer når det kommer... Men nå begynner jeg å tenke på fremtiden... Det går LITT fremover her og der men noen ganger også bakover... De bruker ikke en gang "mamma" for å få min oppmerksomhet. Det er mye stille kommunikasjon. De unngår også øyekontakt en del med folk de ikke kjenner. Men er glad i kos og klem og har knyttet seg også til de i barnehagen. De er minst i en stor søskenflokk så får jo stimuli der og...

Er det noen som har vært borti det samme? Kommer det til å gå bra, liksom?  🥹

Endret av BlåNatt
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Var de premature? Har dere nevroutviklingsforstyrrelser i slekten?

Jeg hadde også vært bekymret for den utviklingen du beskriver. Hvordan fungerer de i lek med hverandre? Ser du samspill og kontakt der, eller leker de mest ved siden av?

Tror ikke jeg hadde gått med på å fortsette med bare observasjoner, men sørget for å få i gang ASK både i barnehagen og hjemme. Min erfaring med barn med særskilte behov er at absolutt alt tar lang tid og at man må være foroverlent og finne ut hva barnet kan ha nytte av og be om det selv. 

Anonymkode: f4e8f...6e7

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Var de premature? Har dere nevroutviklingsforstyrrelser i slekten?

Jeg hadde også vært bekymret for den utviklingen du beskriver. Hvordan fungerer de i lek med hverandre? Ser du samspill og kontakt der, eller leker de mest ved siden av?

Tror ikke jeg hadde gått med på å fortsette med bare observasjoner, men sørget for å få i gang ASK både i barnehagen og hjemme. Min erfaring med barn med særskilte behov er at absolutt alt tar lang tid og at man må være foroverlent og finne ut hva barnet kan ha nytte av og be om det selv. 

De var ikke premature, ble satt i gang i uke 37 som er vanlig med tvillinger som tenkes er eneggede. De var veldig små da, såvidt over 2 kg! Og han ene måtte ha oksygen hjelp i to døgn, men utover det har det vært greit...  Har ikke hørt om ASK, skal lese om det! Bhg har heldigvis dyktig spes ped på huset og føler de tar tak i det men det er bare så frustrerende å ikke forstå hva som er greia og ikke vite hvordan fremtiden blir for dem eller om det er noe i det hele tatt .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sjekket ørene?

Anonymkode: 8c1d1...a0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
BlåNatt skrev (1 minutt siden):

De var ikke premature, ble satt i gang i uke 37 som er vanlig med tvillinger som tenkes er eneggede. De var veldig små da, såvidt over 2 kg! Og han ene måtte ha oksygen hjelp i to døgn, men utover det har det vært greit...  Har ikke hørt om ASK, skal lese om det! Bhg har heldigvis dyktig spes ped på huset og føler de tar tak i det men det er bare så frustrerende å ikke forstå hva som er greia og ikke vite hvordan fremtiden blir for dem eller om det er noe i det hele tatt .

Veldig forståelig, og gjenkjennelig. Mitt barn fikk én diagnose som fireåring, en mer alvorlig som seksåring og en mer alvorlig som tiåring. I retrospekt tenker jeg barnet kunne fått bedre tilrettelegging allerede i barnehagen og at faginstansene som var påkoblet fra toårsalderen burde vært de som tok initiativ, ikke vi forelde.

At de var dysmature kan jo også påvirke utviklingen et stykke oppover i alder, men enig med deg i at det høres ut som noe mer.

I tillegg til å se på ASK - som virkelig er bedre desto tidligere det introduseres - kan du lese deg opp på DLD (utviklingsmessige språkforstyrrelser) og se om det er gjenkjennelig.

Trekkene du beskriver høres dog autistiske ut for meg. Uten at det er verdens undergang. Det er en ren myte at autister har lav empati, og mange kan ha en veldig god utvikling - men det er helt klart en mer krevende foreldrerolle enn for barn uten utfordringer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Sjekket ørene?

Anonymkode: 8c1d1...a0e

Les setning nr tre i hovedinnlegget på nytt…

Anonymkode: f8e61...411

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvor har hørsel blitt sjekket?

Anonymkode: 6e0d0...603

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kommuniserer de på en egen måte med hverandre? Tvillinger har ofte et veldig sterkt og spesielt bånd.

Du skriver at de er minst i en søskenflokk? "Leser" de andre og dere som foreldre barna lett, og gir dem det de behøver/ønsker? Yngstedattera til ei venninne hadde lite behov for å kommunisere med ord, fordi alle forsto hva hun ville uansett. Hun begynte å snakke skikkelig veldig sent.

Anonymkode: 11815...e66

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Hvor har hørsel blitt sjekket?

Anonymkode: 6e0d0...603

Øre nese hals og det var de som henviste til autismesenteret etter undersøkelsen visste at hørsel var normal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er de eneggede er der sannsynlig at begge eventuelt har samme avvik. At de er født dysmature (for små) kan ha understøttet en genetisk sårbarhet hos dem. Uansett gjør du alt du kan, så du må bare ta tiden til hjelp og ta i mot alt du får av hjelp!

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Kommuniserer de på en egen måte med hverandre? Tvillinger har ofte et veldig sterkt og spesielt bånd.

Du skriver at de er minst i en søskenflokk? "Leser" de andre og dere som foreldre barna lett, og gir dem det de behøver/ønsker? Yngstedattera til ei venninne hadde lite behov for å kommunisere med ord, fordi alle forsto hva hun ville uansett. Hun begynte å snakke skikkelig veldig sent.

Anonymkode: 11815...e66

Nei, de leker parallelt med hverandre og forøvrig andre barn også.

Begge har hatt problemer med biting av hverandre men en har forstått nå at han ikke skal gjøre det og stoppet opp, det er også tvilling med mest forståelse (sånn det virker for meg).

Den andre biter hver gang han blir fortvilet eller irritert. Kan også bite andre voksne og barn, skjønner jo at det er fordi han ikke kan uttrykke seg på noen annen måte.

De uttrykker på en måte heller ikke at de vil noe spesielt heller, de bare eksisterer. Alle de grunnleggende behovene blir jo dekt uansett. I noen tilfeller har jeg opplevd at de har noen ønsker rundt lek som er umulig å forstå og da går de litt i oppløsning... Roer seg ved trøst da.

Overganger kan også være tøft, påkledning i barnehagen for eksempel. Eller å vente på mat. Heldigvis er de i bhg kjempe tålmodige og flinke med dem 🥹 jeg ser at de genuint er glad i dem, takk Gud! 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er de veldig tilknyttet og "bruker" kun hverandre til lek, trøst, kommunikasjon osv. seg imellom ?  Opplevde et tvillingpar i min sønns bhg som nok var mye likt det her, de ble flyttet til hver sin avdeling og da kom fremskrittene foooort 😊 så det kan jo være verdt et forsøk om de er på samme avdeling i dag og bare lever i en slags symbiose bare de 2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan være de bare ha "søsken språk". Jeg hadde kun en søster, men det at hun forsto mitt til tider merkelige språk gjorde at jeg ikke fikk trent meg skikkelig på å snakke med andre 

Anonymkode: 5cd6e...7d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Beklager Jeg fikk ikke lest den siste kommentaren din TS 

Anonymkode: 5cd6e...7d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...