AnonymBruker Skrevet 2. februar #1 Del Skrevet 2. februar Jeg skal velge studie til høsten og vurderer sterkt å studere økonomi, med mål om å bli siviløkonom. Det jeg bekymrer meg for er hvordan arbeidsmarkedet vil se ut når jeg er ferdigutdannet. Tror dere det vil være god etterspørsel etter økonomer i fremtiden, eller vil AI og automatisering gjøre mange av jobbene overflødige? Anbefaler dere generelt å studere økonomi i dag? Eventuelt hvilke andre studier bør jeg vurdere? Setter pris på innspill fra både studenter og de som allerede er i arbeidslivet! Anonymkode: 66f7e...538 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar #2 Del Skrevet 2. februar arbeidsmarkedet er overfylt siden det er et studie som blir undervist i alle universiteter for å si det slik, samt er det ikke en stor vanskelighetsgrad. så de som får jobb er gjerne dem med erfaring, toppkarakterer og de som har studert på toppskoler (som NHH). hadde det vært meg så hadde jeg ikke studert dette, men det er opp til deg å bygge veien til ditt eget yrke. jeg ønsker deg lykke til uansett hva du tar! Anonymkode: a245a...92f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar #3 Del Skrevet 2. februar Nei det hadde jeg ikke gjort. Jeg driver å omskolerer meg og ringte i fjor til rekrutterinsbyråer i området før jeg valgte retning. De frarådet alt innen økonomi siden det er mange som utdanner seg innen faget og færre jobber. Anonymkode: 3d7bc...f3c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar #4 Del Skrevet 2. februar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nei det hadde jeg ikke gjort. Jeg driver å omskolerer meg og ringte i fjor til rekrutterinsbyråer i området før jeg valgte retning. De frarådet alt innen økonomi siden det er mange som utdanner seg innen faget og færre jobber. Anonymkode: 3d7bc...f3c Hva vil du anbefale av retning da? Anonymkode: 66f7e...538 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar #5 Del Skrevet 2. februar Hvorfor tenker du å utdanne deg innen dette? Altså - hva, rent faktisk og praktisk tiltrekker deg ved yrkesvalget? Er det lønnen? Arbeidstiden? Betingelser? Mulighet for hjemmekontor og fleksitid? Jeg antar du er god med tall. Og hva du er god til bør spille en rolle når man velger yrke. Men ikke en like stor rolle som hvordan du øsnker jobbe. Velg yrke ut fra rent praktiske hensyn. Ønsker du hjemmekontor? Fleksitid? Turnus? Pendling? Ønsker du å reise enten for arbeidsgivers regning eller å være en digital nomade for egen regning? Hvor lang reisetid er du komfortabel med? Er periodisk pendling greit? Ønsker du praktisk arbeid eller tenker du rent kontorarbeid? Er du motivert av lønn? Eller av å se resultatet av din arbeidstid? For vi later som om det betyr noe hva du utdanner deg til. Men sånn i realiteten er arbeid salg av tid og kompetanse for penger. Intet mindre - intet mer. Forsøk å selge din tid på en måte som er optimal for deg. Og når du vet hvordan du foretrekker selge tid eller kompetanse? Da vet du hva du bør bli. Anonymkode: 6e71e...edf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar #6 Del Skrevet 2. februar AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Hva vil du anbefale av retning da? Anonymkode: 66f7e...538 Du får gjøre det samme som meg, så får du en pekepinn på hva som trengs i ditt område. Anonymkode: 3d7bc...f3c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 15:04 #7 Del Skrevet mandag kl 15:04 Om du er interessert i økonomi så kanskje heller samfunnsøkonomi? Litt mer akademisk rettet? Ellers it med økonomi kanskje? Anonymkode: 6a2ef...273 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 15:17 #8 Del Skrevet mandag kl 15:17 TS, er du han/henne som har innvandrerbakgrunn og en bekymret for diskriminering? Du har allerede laget en hel haug med tråder om det og jeg blant flere andre har påpekt at ja, du kommer til å bli diskriminert ganske mye. Brutal rapport her for deg, ganske fersk fra forrige uke: https://www.nrk.no/sorlandet/rasisme-i-arbeidslivet_-rapport-fra-imdi-viser-at-arbeidsplassen-er-arena-for-diskriminering-1.17209684 Enda en fersk en som du kan lese her om det "etniske hierarkiet i arb.livet: https://www.forskning.no/arbeid-arbeidsliv-finans/hvis-du-kommer-fra-et-av-disse-landene-har-du-darligere-sjanse-for-a-fa-jobb-i-norge/2431108 Kort oppsummert: jo mer "brun" i huden du er, og det ellers majoriteten av arb.givere (som regel hvite menn i privat sektor) anser som "muslim utseende / muslim navn", jo mer er du fvcked big time. Nå har du spurt om økonomi også ved en hel haug av anledninger den siste tiden, så jeg skjønner ikke denne mani-en av å lage tråder annenhver dag i snitt. Hvis du er smart, så ser du på fakta og det er at du bør velge noe helt annet enn økonomi og privat sektor. Anonymkode: 3f06c...f23 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 15:44 #9 Del Skrevet mandag kl 15:44 Jeg er siviløkonom og vil absolutt anbefale det. Men velg BI Oslo eller NHH om du har mulighet. Det er en bred utdanning som gjør at du får god forretningsforståelse, og du kan spesialisere deg i, og jobbe med, mange ulike fagområder. Men ikke ta utdanning for å sitte å regne, det er det få som gjør, og rutineoppgavene automatiseres i stor grad. Hvis du liker tall og vil jobbe med logikk ville jeg hellere studert data science eller noe med programmering (regner med at sivøk har en del av det i dag). Det blir ikke slutt på behov for god forretningsforståelse og evne til å tenke smart, særlig ikke når det gjelder hvordan man skal automatisere å bruke KI riktig. Anonymkode: c8ce1...e16 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:27 #10 Del Skrevet mandag kl 18:27 AnonymBruker skrev (3 timer siden): TS, er du han/henne som har innvandrerbakgrunn og en bekymret for diskriminering? Du har allerede laget en hel haug med tråder om det og jeg blant flere andre har påpekt at ja, du kommer til å bli diskriminert ganske mye. Brutal rapport her for deg, ganske fersk fra forrige uke: https://www.nrk.no/sorlandet/rasisme-i-arbeidslivet_-rapport-fra-imdi-viser-at-arbeidsplassen-er-arena-for-diskriminering-1.17209684 Enda en fersk en som du kan lese her om det "etniske hierarkiet i arb.livet: https://www.forskning.no/arbeid-arbeidsliv-finans/hvis-du-kommer-fra-et-av-disse-landene-har-du-darligere-sjanse-for-a-fa-jobb-i-norge/2431108 Kort oppsummert: jo mer "brun" i huden du er, og det ellers majoriteten av arb.givere (som regel hvite menn i privat sektor) anser som "muslim utseende / muslim navn", jo mer er du fvcked big time. Nå har du spurt om økonomi også ved en hel haug av anledninger den siste tiden, så jeg skjønner ikke denne mani-en av å lage tråder annenhver dag i snitt. Hvis du er smart, så ser du på fakta og det er at du bør velge noe helt annet enn økonomi og privat sektor. Anonymkode: 3f06c...f23 Herregud skjerp deg. Det er over 5 millioner mennesker i Norge, og mange skal i disse tider søke høyere utdanning. Det er snakk om flere tusen, og TS er en av mange. Siviløkonom er et attraktivt yrke, og det trenger ikke å være den samme personen som har opprettet andre tråder. Du bør finne deg en annen hobby, enn å komme med de samme frasene i hvert innlegg. Anonymkode: b34ba...dd8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 21:21 #11 Del Skrevet mandag kl 21:21 Ble ferdig siviløkonom i sommer og ikke fått jobb enda... Anonymkode: a9be7...99c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 22:01 #12 Del Skrevet mandag kl 22:01 Det er iallefall høy etterspørsel etter økonomer som kan regnskap. Anonymkode: 8671c...806 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 22:11 #13 Del Skrevet mandag kl 22:11 Jeg har en samboer, en bror og 3 venner som har bachelor/master i økonomi. Ingen av dem jobber med økonomi. Ikke for å være negativ, men ville absolutt valgt noe annet. Anonymkode: b4581...b35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 09:44 #14 Del Skrevet tirsdag kl 09:44 AnonymBruker skrev (18 timer siden): TS, er du han/henne som har innvandrerbakgrunn og en bekymret for diskriminering? Du har allerede laget en hel haug med tråder om det og jeg blant flere andre har påpekt at ja, du kommer til å bli diskriminert ganske mye. Brutal rapport her for deg, ganske fersk fra forrige uke: https://www.nrk.no/sorlandet/rasisme-i-arbeidslivet_-rapport-fra-imdi-viser-at-arbeidsplassen-er-arena-for-diskriminering-1.17209684 Enda en fersk en som du kan lese her om det "etniske hierarkiet i arb.livet: https://www.forskning.no/arbeid-arbeidsliv-finans/hvis-du-kommer-fra-et-av-disse-landene-har-du-darligere-sjanse-for-a-fa-jobb-i-norge/2431108 Kort oppsummert: jo mer "brun" i huden du er, og det ellers majoriteten av arb.givere (som regel hvite menn i privat sektor) anser som "muslim utseende / muslim navn", jo mer er du fvcked big time. Nå har du spurt om økonomi også ved en hel haug av anledninger den siste tiden, så jeg skjønner ikke denne mani-en av å lage tråder annenhver dag i snitt. Hvis du er smart, så ser du på fakta og det er at du bør velge noe helt annet enn økonomi og privat sektor. Anonymkode: 3f06c...f23 Nei, det er ikke meg, og jeg aner ikke hvem du sikter til. Jeg har ikke laget «en hel haug med tråder» om dette, så du må nok blande meg med noen andre. Er bare en vgs elev som prøver å finne ut hva jeg skal studere til høsten. Anonymkode: 66f7e...538 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 14:13 #15 Del Skrevet tirsdag kl 14:13 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg har en samboer, en bror og 3 venner som har bachelor/master i økonomi. Ingen av dem jobber med økonomi. Ikke for å være negativ, men ville absolutt valgt noe annet. Anonymkode: b4581...b35 Men en sivøkutdanning er mer enn økonomi. Kanskje har de hatt spesialisering i logistikk, orgpsyk eller strategi? Det som er interessant er jo om de jobber med noe som er studierelevant eller ikke. Anonymkode: c8ce1...e16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 14:38 #16 Del Skrevet tirsdag kl 14:38 Det er fortsatt et skrikende behov for kode kandidater - det vil si de som har prestert bra på NHH og BI, og også ellers har en totalpakke. Men utover det er det et stort overskudd av økonomier alle kategorier, etter at utdanningen ble åpnet for så mange Anonymkode: e092b...697 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 15:08 #17 Del Skrevet tirsdag kl 15:08 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Nei, det er ikke meg, og jeg aner ikke hvem du sikter til. Jeg har ikke laget «en hel haug med tråder» om dette, så du må nok blande meg med noen andre. Er bare en vgs elev som prøver å finne ut hva jeg skal studere til høsten. Anonymkode: 66f7e...538 De ligner veldig mye disse trådene, men det får være det samme. Den som var bekymret for etnisk diskriminering - og det med god grunn - hadde også tankene inne på siviløkonom. Orker ikke å lete frem alle trådene. Jeg la bare frem fakta på bordet, for det er viktig å hjelpe folk å velge riktig slik at de slipper å bruke minst 5 år på livet sitt der de tror at de har "like gode muligheter", når alle ferske undersøkelser viser at man vil slite veldig mye som minoritet innenfor denne type jobb. Rapporten jeg linket til som ble publisert sist uke viser nettopp mye av problematikken. Hvis du ikke er minoritet, og er etnisk norsk med et utseende som Adolf ville blitt stolt av, så gjelder fortsatt den samme advarselen som andre her i tråden og det er at det er mer enn nok overskudd av "vanlige" bachelor økonomer, men det begynner også å bli overskudd av siviløkonomer. Men selvfølgelig, har du penger nok fra familie eller andre midler (forskudd på arv) som gjør at du kan slappe av med studier, score A i snitt, og dille litt rundt med et par verv og sånne ting fra riktig skole som NHH, BI og NTNU, så har du fortsatt veldig gode muligheter - så fremt du er etnisk norsk. Men om du ender opp med C eller C/B snitt fra Tromsø eller et eller annet avsideliggende sted og har hatt diverse deltidsjobber i kassa på Rimi/Kiwi, McDonalds og lignende, så vil det være større utfordringer, men det betyr ikke at det vil være umulig å få jobb. Dessuten er det veldig viktig å påpeke at det å bli "siviløkonom" sier nå for tiden veldig lite i og med at det finnes så mange ulike fagretninger og "spesialiseringer". Naturligvis, en siviløkonom som spesialiserer seg på noe Human Resources dill dall er ikke noe særlig bedre enn bare vanlig master i organisasjonspsykologi og HR. Siviløkonom er dermed ikke annet enn en formell tittel, men hva graden inneholder varierer veldig mye. Det er ikke som bachelor sykepleier der det er hipp som happ hvor man studerer. Ingen bryr seg hvor man tok bachelor, ei heller er det viktig å være karakter-fanatiker på sykepleie bachelor. Anonymkode: 3f06c...f23 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå