AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #1 Del Skrevet 12 timer siden Jeg skal velge studie til høsten og vurderer sterkt å studere økonomi, med mål om å bli siviløkonom. Det jeg bekymrer meg for er hvordan arbeidsmarkedet vil se ut når jeg er ferdigutdannet. Tror dere det vil være god etterspørsel etter økonomer i fremtiden, eller vil AI og automatisering gjøre mange av jobbene overflødige? Anbefaler dere generelt å studere økonomi i dag? Eventuelt hvilke andre studier bør jeg vurdere? Setter pris på innspill fra både studenter og de som allerede er i arbeidslivet! Anonymkode: 66f7e...538 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #2 Del Skrevet 4 timer siden arbeidsmarkedet er overfylt siden det er et studie som blir undervist i alle universiteter for å si det slik, samt er det ikke en stor vanskelighetsgrad. så de som får jobb er gjerne dem med erfaring, toppkarakterer og de som har studert på toppskoler (som NHH). hadde det vært meg så hadde jeg ikke studert dette, men det er opp til deg å bygge veien til ditt eget yrke. jeg ønsker deg lykke til uansett hva du tar! Anonymkode: a245a...92f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #3 Del Skrevet 3 timer siden Nei det hadde jeg ikke gjort. Jeg driver å omskolerer meg og ringte i fjor til rekrutterinsbyråer i området før jeg valgte retning. De frarådet alt innen økonomi siden det er mange som utdanner seg innen faget og færre jobber. Anonymkode: 3d7bc...f3c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27 minutter siden #4 Del Skrevet 27 minutter siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nei det hadde jeg ikke gjort. Jeg driver å omskolerer meg og ringte i fjor til rekrutterinsbyråer i området før jeg valgte retning. De frarådet alt innen økonomi siden det er mange som utdanner seg innen faget og færre jobber. Anonymkode: 3d7bc...f3c Hva vil du anbefale av retning da? Anonymkode: 66f7e...538 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 minutter siden #5 Del Skrevet 17 minutter siden Hvorfor tenker du å utdanne deg innen dette? Altså - hva, rent faktisk og praktisk tiltrekker deg ved yrkesvalget? Er det lønnen? Arbeidstiden? Betingelser? Mulighet for hjemmekontor og fleksitid? Jeg antar du er god med tall. Og hva du er god til bør spille en rolle når man velger yrke. Men ikke en like stor rolle som hvordan du øsnker jobbe. Velg yrke ut fra rent praktiske hensyn. Ønsker du hjemmekontor? Fleksitid? Turnus? Pendling? Ønsker du å reise enten for arbeidsgivers regning eller å være en digital nomade for egen regning? Hvor lang reisetid er du komfortabel med? Er periodisk pendling greit? Ønsker du praktisk arbeid eller tenker du rent kontorarbeid? Er du motivert av lønn? Eller av å se resultatet av din arbeidstid? For vi later som om det betyr noe hva du utdanner deg til. Men sånn i realiteten er arbeid salg av tid og kompetanse for penger. Intet mindre - intet mer. Forsøk å selge din tid på en måte som er optimal for deg. Og når du vet hvordan du foretrekker selge tid eller kompetanse? Da vet du hva du bør bli. Anonymkode: 6e71e...edf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå