AnonymBruker Skrevet 2. februar #1 Del Skrevet 2. februar Fetteren til sønnen min har fått seg kjæreste og vil ha med seg kjæresten(de er unge begge to) sin i konfirmasjonen til min sønn i mai. Ikke veldig mye kontakt med denne fetteren og aldri truffet kjæresten. Min sønn vil ikke det, og vi føler det blir helt feil. Vi har invitert besteforeldrene, tanter,onkler,fettre, kusiner og faddere. Er det normalt at dere inviterer (nye) kjærester til søskenbarna i konfirmasjonen? Noen dere ikke har truffet en gang? Normalt å kun invitere fetter eller kusine uten følge? Og evt om de skal ha følge har de vært sammen noen år, bodd sammen eller er gift? Kjenner ingen som har tatt med følge til søskenbarn. Kan jo være de bare er kjæreste i 2måneder og. Hva gjør dere? Vil kun ha de nærmeste! Anonymkode: 4fb26...098 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar #2 Del Skrevet 2. februar I våre konfirmasjoner har vi invitert både nær og fjern familie med og uten kjærester (vi inviterer alltid kjærester om de har), venner av familien og venner av konfirmantene (de som ikke konfirmerer seg på samme dag). Men om dere kun vil ha de aller nærmeste er jo det også greit, det er ingen regler her. Anonymkode: 0ee49...98b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Magmus Skrevet 2. februar #3 Del Skrevet 2. februar Vi har også litt samme situasjon, men her har vi forholdsvis god kontakt med denne fetteren og har møtt kjæresten hans flere ganger. De er også samboere, selv om de ikke har vært sammen veldig lenge så er begge to invitert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar #4 Del Skrevet 2. februar Takk for svar. Syns det er litt vanskelig. Liker å inkludere alle, men når de bytter kjærester her og der og såvidt har vært sammen så føles det feil å invitere. Vil gjerne bare ha de nærmeste. Spesielt siden vi sjelden ser fetteren og aldri truffet nye kjæresten. Var fetteren selv som spurte oss. Konfirmanten selv vil ikke, så vi tenker å si nei. Men regner med de blir sur, men det får så være. Vil gjerne høre hva som er normalt rundtom. Så plitselig er det en ny kjæreste eller to til hos de andre , må jo invitere de og. Må ha større lokale og mer mat og. Anonymkode: 4fb26...098 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar #5 Del Skrevet 2. februar Det er konfirmanten sin dag, og som bestemmer. Anonymkode: 99e06...a8e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar #6 Del Skrevet 2. februar Da jeg konfirmerte meg fikk jeg bare ha familie i konfirmasjonen. I min samboers familie inviterte de alltid kjærestene til søskenbarna. Jeg synes det var veldig hyggelig. Var kun 16 år da jeg ble invitert på den første konfirmasjonen i svigerfamilien og 14 år senere er vi fortsatt sammen😊 Anonymkode: d6793...42b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 2. februar #7 Del Skrevet 2. februar (endret) To av våre barns søskenbarn har samboere og de var også invitert i konfirmasjonen selv om vi aldri hadde truffet noen av disse samboerne og knapt har kontakt med søskenbarna. Har man et seriøst forhold er det naturlig at man inviterer begge. Det ville jo være veldig merkelig om jeg var invitert i konfirmasjon uten min mann. Jeg ville ikke akseptert at konfirmanten satte seg på bakbeina der og kan heller ikke forstå hvorfor det er viktig for konfirmanten å utelate noen. Kanskje er de sammen bare to måneder, men kanskje er de sammen resten av livet. Det er uansett ikke det som betyr noe. Endret 2. februar av Arkana 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 09:04 #8 Del Skrevet mandag kl 09:04 Arkana skrev (12 timer siden): To av våre barns søskenbarn har samboere og de var også invitert i konfirmasjonen selv om vi aldri hadde truffet noen av disse samboerne og knapt har kontakt med søskenbarna. Har man et seriøst forhold er det naturlig at man inviterer begge. Det ville jo være veldig merkelig om jeg var invitert i konfirmasjon uten min mann. Jeg ville ikke akseptert at konfirmanten satte seg på bakbeina der og kan heller ikke forstå hvorfor det er viktig for konfirmanten å utelate noen. Kanskje er de sammen bare to måneder, men kanskje er de sammen resten av livet. Det er uansett ikke det som betyr noe. Denne fetteren har hatt 3 kjærester siste året. Disse har vært sammen i knapt 1måned. Anonymkode: 4fb26...098 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 09:05 #9 Del Skrevet mandag kl 09:05 Hadde de vært samboere eller seriøse så hadde vi jo tenkt at det var en selvfølge! Men da blir det jo også til at om de andre og får kjærester cil de ha med sine og. Da må vi ha større lokale, mer mat osv. Anonymkode: 4fb26...098 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 09:11 #10 Del Skrevet mandag kl 09:11 Nei, nye kjærester behøver ikke å inviteres. Greit å sette grensen ved samboere. Hvis man føler at man må ditt og datt, så blir det fort 10 personer mer enn man egentlig hadde tenkt 😏. Jeg bor på landsbygda, og her er det heldigvis ganske vanlig å invitere noen bare på kaffe. Naboer etc. Syns det er ok. Da jeg var konfirmant, var det fortsatt vanlig å ha etterpålag på kaffe mandag etter konfirmasjon. For å spise opp kaker. Den tradisjonen er vel borte nå 🙂 Anonymkode: d973d...0dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 09:14 #11 Del Skrevet mandag kl 09:14 For vår del hadde det ikke vært aktuelt, i hvert fall ikke hvis de er unge og vedkommende har hatt 3 kjærester siste året. Ikke sikkert hun er kjæresten hans når konfirmasjonen kommer en gang... Vi har invitert samboere/forlovede til søskenbarn, men ikke kjærester. Heller ikke kjærester til søsken hvis det ikke har vart over en lang periode. Ev. invitert til kaffe. Litt rart å ha bilder fra konfirmasjonen sin med masse ukjente som man etter noen år ikke husker hvem var da de ikke er i familien/slekten lenger... Anonymkode: a3d69...9de 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 09:17 #12 Del Skrevet mandag kl 09:17 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei, nye kjærester behøver ikke å inviteres. Greit å sette grensen ved samboere. Hvis man føler at man må ditt og datt, så blir det fort 10 personer mer enn man egentlig hadde tenkt 😏. Jeg bor på landsbygda, og her er det heldigvis ganske vanlig å invitere noen bare på kaffe. Naboer etc. Syns det er ok. Da jeg var konfirmant, var det fortsatt vanlig å ha etterpålag på kaffe mandag etter konfirmasjon. For å spise opp kaker. Den tradisjonen er vel borte nå 🙂 Anonymkode: d973d...0dd Samme her Vi bor på bygda, og her er det helt vanlig å be noen bare på kaffe. Og vi har "attpålag", altså etterpålag dagen etter konfirmasjonen med naboer, venner, kjærester osv som ikke ble bedt i konfirmasjonen. Var på "attpålag" så sent som mai i fjor, så den tradisjonen lever i beste velgående her i hvert fall Anonymkode: a3d69...9de 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristin70 Skrevet mandag kl 09:33 #13 Del Skrevet mandag kl 09:33 Jeg hadde sikkert ikke vært så ivrig på å invitere denne kjæresten selv, og hvis konfirmanten ikke hadde ønsket at kjæresten skulle komme hadde jeg nok sagt noe som at kjærester vi ikke har hilst på ikke blir invitert i konfirmasjon. Det hadde vært enkelt for oss da alle bor i nærheten. Ellers inviterte vi familie og venner i konfirmasjonen, vi har relativt liten familie og både barna og vi ville gjerne ha litt folk i selskapet. Dette er helt vanlig blant våre venner, så vi har også vært i mange konfirmasjoner til barn som har vokst opp med våre barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet mandag kl 09:33 #14 Del Skrevet mandag kl 09:33 Men gjør det så mye med ett menneske fra eller til? Jeg ville neppe tenkt på å invitere kjæresten, men når han faktisk ber om å få ta henne henne med tenker jeg at det er hyggelig at han ønsker å introdusere henne for familien. Min kusines daværende samboer var i min konfirmasjon. Jeg hadde truffet ham så vidt en gang eller to før, det ble slutt ikke så lenge etterpå, men det hadde ingen betydning for min dag at han var der. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 05:42 #15 Del Skrevet tirsdag kl 05:42 Hvor gammel er søskenbarnet og kjæresten? Om de er "voksne", syns jeg det er naturlig at kjæresten får være med. Da er det større sannsynlighet for at de holder sammen, og de er selv modne nok til å avgjøre om de syns det er naturlig at kjæresten er med eller ikke. Dersom de selv er 13-15 år, syns jeg det er mindre naturlig å bli med. Og også helt innafor at konfirmanten ikke ønsker det. Anonymkode: e4ecc...45a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 17:17 #16 Del Skrevet tirsdag kl 17:17 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hvor gammel er søskenbarnet og kjæresten? Om de er "voksne", syns jeg det er naturlig at kjæresten får være med. Da er det større sannsynlighet for at de holder sammen, og de er selv modne nok til å avgjøre om de syns det er naturlig at kjæresten er med eller ikke. Dersom de selv er 13-15 år, syns jeg det er mindre naturlig å bli med. Og også helt innafor at konfirmanten ikke ønsker det. Anonymkode: e4ecc...45a 17år. Anonymkode: 4fb26...098 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 17:22 #17 Del Skrevet tirsdag kl 17:22 Takk for svar alle No har en til fått seg kjæreste og mente han skulle være med om den andre fikk ha med seg sin. Så da har vi det gående. Stor familie og det er allerede litt fullt.. Så setter strek ved samboere. Anonymkode: 4fb26...098 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 17:27 #18 Del Skrevet tirsdag kl 17:27 Skjønner ikke hvorfor kjæresten vil være med i det hele tatt. Jeg er absolutt ikke gira på å bli med i konfirmasjoner til slekta til samboeren min, det er drepende kjedelig. Anonymkode: 6b54e...afd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 17:30 #19 Del Skrevet tirsdag kl 17:30 AnonymBruker skrev (På 2.2.2025 den 10.57): Det er konfirmanten sin dag, og som bestemmer. Anonymkode: 99e06...a8e Ja, for såvidt enig i det, men synes det er rart at en 14/15-åring har så mye meninger om fetteren har med kjæresten eller ikke. Ingen av våre 4 barn kunne brydd seg mindre, med mindre det hadde vært en negativ opplevelse av noe slag….. Anonymkode: 0af29...091 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 17:48 #20 Del Skrevet tirsdag kl 17:48 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): AnonymBruker skrev (På 2.2.2025 den 10.57): Det er konfirmanten sin dag, og som bestemmer. Anonymkode: 99e06...a8e Ja, for såvidt enig i det, men synes det er rart at en 14/15-åring har så mye meninger om fetteren har med kjæresten eller ikke. Ingen av våre 4 barn kunne brydd seg mindre, med mindre det hadde vært en negativ opplevelse av noe slag….. Anonymkode: 0af29...091 Nei, er mest vant med at de som kommer i konfirmasjon faktisk er folk konfirmanten kjenner. Her er det en fjern fetter med en ukjent kjæreste, det er vel kanskje ikke førstevalget 🙂 Men kan jo hende konfirmanten ønsker å maksimere profitten 🙂 Anonymkode: 99e06...a8e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå