Gå til innhold

Begymringer over mannens alkoholvaner

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Som kone er jeg litt enig faktisk. Til en avholds mann, men konseptet gjelder de fleste arenaer. Sier jeg at det er litt mye med to fotballkamper en søndag, skal jeg love deg det blir fotballkamp. Selv den kjedeligste kamp bli interessant. Så psykologien er jo den samme. Derfor eng. TS lager et problem ved feil håndtering. Jeg tenker jo at mannen her strekker seg langt ved et faktisk ønske om å innfri konas krav og ønsker. Men det blir som om han ba kona slanke seg, og avtalte null godis fra nå av til evigheten, og den ene gangen hun snek til seg en sjokolade uten hans velsignelse så ble det rabalder så det holdt. Ser ikke den store forskjellen, når det dreier seg om 2 sixpack. Han synes vet bare det er moro utenfor huset og virkelig kan slappe av med kompiser på pub'en... Alkohol = kos, kona frarøver han kos, behovet for å virkelig kose seg når han er ute av huset. 

Til TS: hva med heller å vise smpat og støtte etter at han ikke klarte målet han hadde første gangen. Han "sprakk" på en bytur. Alle som har slanket seg f.eks vet at selv om man skeier ut med en muffins, betyr ikke det at man skal gi opp for alltid... klart man sprekker innimellom, det må man tåle. Nye mål og endringer er ikke lette. Du kan i ta på vei i katastrofemodus fordi han ikke klarte det en gang. Tenk om han ellers reduserer...? Som han selv ønsker... Jeg tenker du er litt kravstor, og at det kanskje forverrer hele problemet...

Anonymkode: 1096a...e6d

Tusen takk for at du tok poenget! Det er som du sier en psykologoli i det, handler ikke spesifikt om alkohol.

Anonymkode: 2815b...7b8

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

To sixpacks i uken er jo ikke i seg selv nok til å si at fyren har et problem.

Men når han har satt TS i flere ekle situasjoner, vært dritings foran ungene, selv reagerer på egne alkoholvaner og så blir veldig ute av seg over at han ikke klarer å begrense seg, da er det åpenbart snakk om et problematisk forhold til alkohol likevel.

Jeg er enig i at man bør kunne utvise et visst skjønn her, men det er helt fjernt for meg at noen ser så grunt på alkoholproblematikk at de vurderer det etter antall enheter alene. Det finnes folk som drikker langt mer enn dette uten at det egentlig gjør all verden, i hvert fall for andre enn dem selv, og det finnes folk som drikker relativt beskjedne mengder pr. uke som likevel åpenbart har et problematisk forhold til alkohol. Det TS skisserer er et glassklart alkoholproblem, selv om den totale mengden ikke er så hårreisende.

Anonymkode: 092b8...a89

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Etter all sannsynlighet drikker han mer enn han viser, når atferden blir som ts beskriver. Alkoholikere er flinke til å skjule faktisk mengde 

Anonymkode: 70cb7...533

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Alkoholisme er IKKE en sykdom. Det er heller ikke røyking, snusing, narkobruk, skjokoladespising, Pepsi Max drikking etc etc. 

De som er avhengig av alle disse tingene er stusselige. 

Anonymkode: e7f9b...b6d

Kanskje du burde les deg opp litt før du så bastand slenger ut påstander? Helsedirektoratet kategoriserer alkoholisme som en sykdom jo. Du driter deg bare ut.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2.2.2025 den 11.12):

Er det noen som har noen råd til meg? Ts

Anonymkode: de307...385

Han kan få tabletter som gjør at han ikke kan drikke. På tide at han tar ansvar og søker hjelp, når han ikke klarer mer enn èn mnd. Antabus hjalp min eks. Da var for mye ødelagt, men det er i hvertfall trygt å sende ungene til ham nå..

Anonymkode: faefd...369

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2.2.2025 den 11.18):

Dette er ikke for mye.

Anonymkode: 43298...6d1

Jo, det er alt for mye. Ta testen selv og se.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Å lage problem av dette skaper et problem. Du burde ha vært klar fra dag én om at du ikke aksepterer at en partner drikker uten din velsignelse.

Det du beskriver er faktisk ikke mye. Det er ikke lite, men det er jaggu ikke mye heller. Og ikke er det daglig. Når du gjør noe til et problem så vil de fleste mennesker trasse deg tilbake, og det eneste du oppnår er å få manipulere sannheten til at du har rett.

Om det er noe jeg har lært etter 11 år som bartender så er det at mange menn drikker ukontrollert mye de få gangene kona slipper opp eller ikke kan holde jerngrepet. Mennene med normale koner drikker kontrollert eller tar edrukveld imellom. Og nei, jeg har sett og hørt for mye til å tro på at enkelte har jerngrep på mannen fordi han har et problem. Det er som regel kona som har et kontrollproblem.

Det at man ikke klarer å kontrollere inntak og/eller stoppe når man har satt en grense på forhånd er et av de avgjørende tengene på misbruk..

Dessverre er mange mer opptatt av å forsvare rusbruk enn å se etter riten til problemet.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2.2.2025 den 10.13):

Jeg er ofte redd for at han skal drikke alt for mye. Han har nå vært edru i en mnd, og planen har vært at han skal redusere sitt ukentlige alkoholinntak betraktelig og drikke kun på helg. Han skal også drikke mindre slik at han ikke blir for full.

Har du/dere noen gang vurdert et mer kontinentalt drikkemønster i stedet for å samle opp all drikkingen i helgen? At han feks drikker 1-2 glass med vin til maten hver dag, også kanskje et glass på kvelden, i stedet for å "binge" i helgen. 

Anonymkode: 91b13...807

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Utfordringen er at når man først har "opparbeidet" seg et komplisert forhold til alkohol, så skal det mye til for å modereres. Som din mann tydeligvis sliter med. "Bare fire enheter" er en god ide i teorien, men den fungerer sjeldent i praksis. 

Anonymkode: 6cf40...a03

Dette!

Alt snakk om mannen til TS drikker "nok", om det er et konstruert problem etc skygger for denne sannheten, at når noen først har etablert et skadelig drikkemønster (og vi kan vel være enige om at å være dritings foran barn er skadelig? Ikke minst når han prøvde å la være, og ikke greide det) er det vanskelig og kanskje umulig å reparere det. "You can't unboil an egg" som de sier.

Hvis en person prøver å drikke moderat og det går over styr gang på gang, så må man rett og slett unngå den første ølboksen. Noe annet er ikke realistisk. Det er ikke komplisert, men det er slett ikke enkelt og han må ville det selv.

Anonymkode: 64925...1a9

• Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
got2go skrev (På 3.2.2025 den 15.10):

Kanskje du burde les deg opp litt før du så bastand slenger ut påstander? Helsedirektoratet kategoriserer alkoholisme som en sykdom jo. Du driter deg bare ut.

Kom igjen, både du og jeg vet at alkoholisme ikke er en sykdom - uansett hva Helsedirektoratet sier. Det er ikke så stor forskjell på alkoholisme og all annen avhengighet. Dersom alkoholisme er en avhengighet må også alle de andre avhengighetene kategoriseres som en sykdom. Regler må være konsekvente og enhetlige for at folket skal respektere dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.2.2025 den 18.24):

Om "tull og fjas" er det han møter han når han prøver å diskutete med deg så skjønner jeg jævlig godt at han drikker. Stakkars fyr. 

Å behandle sin voksne partner som et barn skaper et barn. Folk med kontrollerende partner blomstrer ofte den dagen forholdet er over. Jeg heier på han!

Det er da ingen grun til å tro at TS behandler mannen som et barn... Virker som om du proisjerer egne problemer over på TS her!

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke for mye.

Null alkohol vil alltid være bedre enn enhver mengde, men hva som er for mye er individuelt, og har ikke noe fasitsvar. Problemet her er ikke nødvendigvis den totale mengden, men at mesteparten drikkes samtidig, og at det skjer ukentlig. Det er skadelig både for kropp, og i dette tilfellet også familielivet. Da er det for mye. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for mange hjelpfulle svar, ts her. 
slik jeg har prøvd å forklare tidligere er at problemet er todelt. For mye alkohol i det daglige og at han blir alt for ofte totalt dritings, så full at han ikke er i stand til å ta vare på seg selv nesten, eller store sjanser for at han kan skade seg. Med andre ord han sliter med å stoppe. Dette skjer ytterst sjeldent heldigvis. Men det har også skjedd der det absolutt ikke bør skje, foran barn og andre familiemedlemmer. 
problemet nå i helga var ikke at han ble drita ute på byen, men at han etter all lovnad om bot og bedring ikke klarer å begrense seg. 

det har også vært perioder der han har skjult drikkinga si for meg, jeg har tatt han på fersken i å prøve å gjemme bort ølboksen etc. dette har han innrømmet. Så jeg overdriver ikke når jeg sier at det har vært 2 sixpacks på helg og kanskje 3-4 halvlitere i uka. Dette er jo utvilsomt skadelig mengde alkohol. 
Han har slutta med hjemmedrikkinga så og si, så håper det varer. Han skal også oppsøke lavterskeltilbud de har i nærheten her, slik at han kan få hjelp. 
til dere som mener jeg er kontrollerende, jeg er ikke det. Jeg liker godt selv å drikke alkohol, men i moderate mengder og blir jeg overstadig er det med venner ikke barn. 

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Kom igjen, både du og jeg vet at alkoholisme ikke er en sykdom - uansett hva Helsedirektoratet sier. Det er ikke så stor forskjell på alkoholisme og all annen avhengighet. Dersom alkoholisme er en avhengighet må også alle de andre avhengighetene kategoriseres som en sykdom. Regler må være konsekvente og enhetlige for at folket skal respektere dem. 

Kom igjen, både Helsedirektoratet, jeg og de fleste andre vet at det er en sykdom - uansett hva du sier.  En sykdom som kan diagnostiseres. Det er heller ikke begrenset til alkohol, men gjelder også andre rusmidler, sexavhengighet, spillavhengighet mm.  Både biologiske, psykologiske og sosiale faktorer spiller inn for om man er mer eller mindre disponert for å utvikle en avhengighet. 

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke for mye.

Drikker da for rundt 2000 kr mnd tho

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man ser det ikke før man tror det. Mye viktigere enn å argumentere hvorvidt mengden alkohol er ok, er jo hvor grenseløs han blir av mengen. Grensene forflytter seg stadig, og man minimerer egne skadevirkninger.  Barna sin trygghet skal trumfe.

Vi er såpass opplyste i dag at vi vet det er bedre å bygge barn enn å reparere voksne. Det er ens fordømte plikt å ta tak i livet sitt, før alkoholen gjør det når man ivaretar barn. 

Anonymkode: dc698...1e4

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Dette er ikke for mye.

Mengden øl uka igjennom uka er en ting. Å være full foran barna er noe annet. Jeg blir full av to sixpack på en kveld.

Anonymkode: f86e6...619

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2.2.2025 den 18.12):

Tull og fjas. Mannen min kan godt gå ut oftere om han vil. Jeg er selv sosial av meg og liker godt å ta en fest. Men å bli så drita at han ramler og slår seg, ikke klarer å snakke skikkelig og har ved et par anledninger drukket seg fra sans og samling foran 7 åringen er et problem! Ville mye at han hadde dratt ut oftere og la oss si stoppa ved 4 øl, som de fleste godt voksne menn klarer 

Ja, det skjønner jeg veldig godt.

Men det er her historien skurrer litt. 12 øl i uka er ikke så mye for en voksen mann. Det burde ikke føre til slike tilstander. Men det er veldig vanlig at alkoholikere underrapporterer, gjemmer alkohol og skjuler hvor mye de drikker. Sikker på at det ikke er det som foregår?

Anonymkode: 2b712...849

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, det skjønner jeg veldig godt.

Men det er her historien skurrer litt. 12 øl i uka er ikke så mye for en voksen mann. Det burde ikke føre til slike tilstander. Men det er veldig vanlig at alkoholikere underrapporterer, gjemmer alkohol og skjuler hvor mye de drikker. Sikker på at det ikke er det som foregår?

Anonymkode: 2b712...849

Det er ikke det jeg mener. Han blir ikke dritings av to sickspack i uka. Han drikker minst to sickspack i uka, ofte mer. Når han er på typ fest hender det han blir alt for full. I jula på juleselskap skjedde det desverre foran barna. Han blir ikke snydens når han er hjemme med hverdags drikkinga si

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ikke det jeg mener. Han blir ikke dritings av to sickspack i uka. Han drikker minst to sickspack i uka, ofte mer. Når han er på typ fest hender det han blir alt for full. I jula på juleselskap skjedde det desverre foran barna. Han blir ikke snydens når han er hjemme med hverdags drikkinga si

Han har et skadelig og problematisk alkoholbruk. Dette er ikke greit i det hele tatt. 

Anonymkode: 4f97d...588

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...