Gå til innhold

Begymringer over mannens alkoholvaner

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Min mann og jeg har vært sammen i 11 år, har to fine unger sammen som er nå begge i skolealder. Gjennom hele vårt samliv har det vært problemer og konflikt over mannens alkoholvaner. Han drikker mye gjennom uka, rundt 2 sickspack, disse drikkes havedsakling  i helga, men han åpner gjerne en øl på torsdag og søndag også, og mer i helgene. Det har også vært problemer med at han har drukket seg alt for full og satt meg i flaue og ekle situasjoner, han har også ved et par tilfeller vært drita foran ungene våre. I edru tilstand synes han dette er håpløst selv og totalt uakseptabelt. Etter jula satte jeg foten ned, ellers fikser han dettte ellers orker jeg ikke mer.

Jeg er ofte redd for at han skal drikke alt for mye. Han har nå vært edru i en mnd, og planen har vært at han skal redusere sitt ukentlige alkoholinntak betraktelig og drikke kun på helg. Han skal også drikke mindre slik at han ikke blir for full.

I går hadde vi en hyggelig vennemiddag, det gikk veldig fint. I natt kom han hjem, helt sanseløs full, barna var ikke til stedet, men han var så full at han omtrent ikke viste hvor han var. Jeg er så skuffa! Greit at alle kan bli full en. Gang i blant, men rett etter at vi har hatt en stor krangel om dette? Og han lover bot og bedring? Vil legge til at han mener selv at han kan fikse dette og ikke trenger profesjonell hjelp. Er det noen som har noen råd? Jeg orker ikke ha det slik! Ellers har vi det stort sett fint. 

Anonymkode: de307...385

• Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er det noen som har noen råd til meg? Ts

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes han selv det er et problem? Hva sier han når dere har snakket om det? 

Anonymkode: 34f05...87e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Han drikker mye gjennom uka, rundt 2 sickspack

Dette er ikke for mye.

Anonymkode: 43298...6d1

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vel, han kommer ingen vei om han ikke er ærlig med seg selv om hva problemet er eller hvor stort det faktisk er. Og det er ingen som sitter på fasiten om det akkurat nå. Du har din oppfatning av det og han har sin, derfor burde han få profesjonell hjelp til å virkelig gå inn i dette og definere problem, årsak, evt. triggere. Det er veldig typisk at man tror at man kan fikse sånt på egen hånd, men det ligger så mye mer bak enn man tror. Det er først når man er ærlig med seg selv at man kan skape endring.

Kan du påvirke han til å søke hjelp?

Anonymkode: 89cae...236

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er han villig til å gå i behandling? Eller mener han selv at han ikke drikker mer enn "normalen i samfunnet"?

Eksen min var mye på fest. Det var gjerne 2 helger i måneden, og da skikkelig grøftefylla. Drakk heldigvis ikke hjemme med barna. Jeg drakk 4-5 ganger i året, så vi hadde da ganske ulikt syn på dette med alkohol.

Etter bruddet fant vi etter hvert nye partnere. Jeg fant en far som drakk ca like sjelden som meg, og som liker å finne på kjekke ting edru. Merker at jeg har det mye bedre nå. Dama hans har fått barn igjen, og det er mye barnevakt der borte da de ikke lenger har barnefri annenhver helg.

Tenker at en bør finne seg en partner med likt syn på festing. Evt finne seg ei som synes det er greit at han drikker mye, og koser seg hjemme alene med barna.

Anonymkode: 33179...93e

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Synes han selv det er et problem? Hva sier han når dere har snakket om det? 

Anonymkode: 34f05...87e

Ja han synes selv det er et problem, i alle fall at han har en tendens til å bli veldig overstadig, der han absolutt ikke bør være overstadig. Men han har lovet bot og bedring..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg og mannen min hadde en litt lignende konflikt med alkohol. Selv om han nok drakk mindre enn din.. 

Jeg var innstilt på å gå Hvis han ikke reduserte kraftig. 

For meg var det egoismen i drikkingen som plaget meg. Hans alkoholbruk gjorde meg automatisk ansvarlig for barna. Og dagen etterpå var han for dårlig til aktiviteter. 

Pluss helsa og vekt 

Jeg har i grunnen ikke så mange råd. Du må kjenne etter hvor mye du orker. For det er kun han som kan redusere alkoholen

Anonymkode: de934...f2f

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er han villig til å gå i behandling? Eller mener han selv at han ikke drikker mer enn "normalen i samfunnet"?

Eksen min var mye på fest. Det var gjerne 2 helger i måneden, og da skikkelig grøftefylla. Drakk heldigvis ikke hjemme med barna. Jeg drakk 4-5 ganger i året, så vi hadde da ganske ulikt syn på dette med alkohol.

Etter bruddet fant vi etter hvert nye partnere. Jeg fant en far som drakk ca like sjelden som meg, og som liker å finne på kjekke ting edru. Merker at jeg har det mye bedre nå. Dama hans har fått barn igjen, og det er mye barnevakt der borte da de ikke lenger har barnefri annenhver helg.

Tenker at en bør finne seg en partner med likt syn på festing. Evt finne seg ei som synes det er greit at han drikker mye, og koser seg hjemme alene med barna.

Han er absolutt ikke mye ute og fester. Det er mer det at han klarer ikke å begrense seg. Dette og at han super tett gjennom uka. 2 sickspacks + er kanskje ikke så mye gjennom uka men det er langt over flere alkoholenheter enn det jeg er komfortabel med. Usunt er det også. Har også lyst å la barna vokse opp i et hjem der det ikke er ølbokser strødd rundt 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men han har lovet bot og bedring..

Ser du at han viser dette med handling også, eller har det til nå kun vært tomme ord? At han drikker seg overstadig full er fordi når han blir beruset, så forsvinner stopp-knappen hans. Det betyr at han aktivt må vise at han ikke skal bli brisen heller (fordi han VET han mister kontrollen da)

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen din har et alkoholproblem.  Han vil så gjerne, men får det ikke til.  Han må innse at han ikke har kontroll. Du skriver at han har lovet endring, men at det stadig brytes.  Du bør innse at sånn kommer det til å bli framover.  Han har ikke innsett alvoret og er ikke klar for endring.  

Du har ansvaret for to barn.  Det er dem du må beskytte - ikke mannen din!  Jeg har dessverre sett altfor mange barn blitt ofret for at ektefellen skulle "redde" sin mann/kone.  

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Amossa skrev (40 minutter siden):

Mannen din har et alkoholproblem.  Han vil så gjerne, men får det ikke til.  Han må innse at han ikke har kontroll. Du skriver at han har lovet endring, men at det stadig brytes.  Du bør innse at sånn kommer det til å bli framover.  Han har ikke innsett alvoret og er ikke klar for endring.  

Du har ansvaret for to barn.  Det er dem du må beskytte - ikke mannen din!  Jeg har dessverre sett altfor mange barn blitt ofret for at ektefellen skulle "redde" sin mann/kone.  

Ja, alternativet er å sende barna til han annenhver uke alene. Derfor blir mange værende, for å beskytte barna

Anonymkode: 70cb7...533

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det noen som har noen råd til meg? Ts

Du ga ham et ultimatum. Han brøt det. Nå må du følge det opp.

Det blir ikke bedre med mindre han ønsker å slutte å drikke av eget initiativ for egen del. Det er ingenting du kan si og gjøre.

Ikke bry deg om hva han sier, se på hva han gjør.

Anonymkode: f4b7d...157

• Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mannen din har uten tvil ett alkoholproblem. Det og ha et alkoholproblem handler ikke om at man må drikke hver dag. Det handler også i stor grad om: Når du drikker, skaper du da problemer for andre? Jeg kan si såpass(har erfaring personlig/og profesjonelt) at hvis dere skal fortsette å være sammen må mannen din kutte ut alkohol 100%. Han må selv forstå at han har et problem. Og her må du være hard. Jeg har aldri opplevd at noen klarer å takle problemene ved å bare drikke litt av og til, dette VIL skli ut. Så dere kjører et opplegg som aldri vil virke. Her må han være villig til å avstå fra alkohol fullstendig. Og du må være bestemt og ikke vakle her. Enten eller. Dette påvirker antakelig også ungene mye mer enn du tror, og skaper en veldig uheldig dynamikk i ekteskapet. Ps. Nei, det er ikke greit at alle kan bli fulle en gang, ikke når man har slike problemer som din mann. 

• Liker 6
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 øl i uka er under grensen for alkoholproblem, men med barn i hus og om han blir full flere ganger i uken og boksene ligger strødd er det jo ikke normalt. å ta en øl en torsdagskveld etter barna er lagt er jo i seg selv ikke et problem men om han ikke klarer å la vær er det et problem. 

spør om årsaken til at han må drikke. Om han er enig selv i at det er et problem bør han kontakte lege eller rustjeneste i kommunen å få noen å prate med om det. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja han synes selv det er et problem, i alle fall at han har en tendens til å bli veldig overstadig, der han absolutt ikke bør være overstadig. Men han har lovet bot og bedring..

Hvilken bot er det snakk om?

Anonymkode: dbef6...e80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Han er en stusselig alkis.

Anonymkode: 1028b...c90

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvilken bot er det snakk om?

Anonymkode: dbef6...e80

Det er et uttrykk

Anonymkode: d7b63...feb

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Han er en stusselig alkis.

Anonymkode: 1028b...c90

Hvorfor er han det? Du vet at alkoholisme er en sykdom? Er kreftsyke også stusselige?

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han drikker ikke krisemye, og han har tatt grep siden jula, ingen alkoholf og planen fremover er å minimere alkoholen drastisk. Men det er som sagt to problemer her. Og det ene er at han klarer ikke å slutte noen ganger, feilberegner så til de grader å blir stupfull. I går skule han ut på byen etter å ikke ha drukket på en mnd, vi har prata mye om at han må bestemme seg tidlig på kvelden om at han skal kun drikke 4 enheter etc for å unngå å bli dritings. Dette klarer han tydeligvis ikke. Og jeg har vel innsett at han må ha hjelp. 
nå er han lei seg naturligvis og synes synd på seg selv for å ha fucka opp

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...